Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 333 ggr
Loris M
12/14/19, 8:41 AM

Var det bättre förr?

Vilket Sverige minns Jimmie när han pratar om att det var bättre förr? Tiden när det var lagligt att våldta sin fru, aga sina barn och tvångssterilisera sina medborgare? Jonas Gardell i ett öppet brev till SD-ledaren:

"Såhär skriver du: ”Vi är många som minns ett annat Sverige. En vardag som hade sin del av utmaningar, men samtidigt en vardag där känslan av trygghet och sammanhållning var en del av livsluften.”

Jodå, Jimmie, visst minns också jag ett annat Sverige, till exempel det Stockholm när jag var ung där skinnskallar härjade i Gamla stan och trakasserade invandrare och homosexuella, en tid då jag inte vågade röra mig i Gamla stan efter mörkrets utbrott. Både Mark och jag blev såväl misshandlade som hotade, och därför kan vi båda berätta att tryggheten och sammanhållningen faktiskt inte var ”en del av livsluften”, men vi är kanske inte inkluderade i ditt ”vi” när allt kommer omkring? /…/

Förresten, det var så lustigt, en gång på 80-talet blev Mark och jag förföljda och mordhotade av en man med kniv, och polisen som tillkallades vägrade ta upp någon anmälan eftersom ”vi ju måste förstå hur obehagligt det var för den stackars mannen att tvingas se sådana som oss”.

Just då kändes det där med sammanhållningen sisådär, jag vet inte om du kan förstå det, Jimmie./…/

Och apropå skinheadsen som härjade i Gamla stan. De var ju också, som du minns, en del av BSS – Bevara Sverige svenskt – en av de rörelser som dagens Sverigedemokrater växte fram ur (tillsammans med nazismen). Ja om vi ska minnas, käre Jimmie, så minns jag klistermärkena som hade Sverigedemokraterna och BSS som avsändare.

”Sverige vakna!”-klistermärkena, du vet. 

Minns du själv formuleringarna? Det gör du säkert, annars påminner jag dig gärna: ”VARNING! Till svenska flickor! Undvik oskyddat samlag med negrer som bär dödligt AIDS! Skända inte din ras, Ditt Sverige, Din familj och släkt.”

Exakt så formulerade ni er Jimmie, men vill du verkligen att vi ska minnas det? Och så snart efter att ni försökt tvätta bort det alltför rasistiska ur partiprogrammet.

Eller har du och ditt parti blivit så stora att du menar att ni riskfritt kan minnas ert förflutna?"

Läs hela Gardells svar till Jimmie här!

Annons:
Maria
12/14/19, 8:49 AM
#1

Jonas Gardell är en underbar skribent och jag kan bara beundra det han skriver.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
12/14/19, 8:55 AM
#2

Håller med. Han förmedlar sina budskap så tydligt och klockrent.

Magi-cat
12/14/19, 11:10 AM
#3

Instämmer! Han skriver med hjärtat.❤️

Det var verkligen inte "bättre förr". Nu gäller det att försvara förbättringarna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
12/14/19, 11:50 AM
#4

Jag beundrar också Jonas Gardell, han är så himla bra och tydlig i sitt skrivande och jag instämmer helhjärtat med honom.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: