Annons:
Etikettmassmedia
Läst 490 ggr
Loris M
2019-12-25 13:56

Kungens jultal: Starka skäl att känna framtidstro

Bra! Det finns mycket att känna glädje över. Medier fokuserar på den negativa bilden för det är det som säljer. Bra att kungen lyfter det positiva. 👍

"Kanske är det ofrånkomligt att nyhetsrapporteringen präglas av det som är negativt och dramatiskt. Samtidigt finns det starka skäl att känna hopp och framtidstro. Jag skulle vilja ta tillfället i akt att lyfta fram några av dessa skäl.

Under året som gått har jag och min familj mött poliser, tulltjänstemän och andra representanter för rättsväsendet. Jag har även haft förmånen att besöka den svenska FN-styrkan i Mali. Det är människor som arbetar hårt för andras trygghet och säkerhet. Ibland under mycket krävande villkor. Deras pliktkänsla är en ovärderlig tillgång för vårt land.

En annan positiv kraft är forskningen, som driver utvecklingen framåt. Det kan gälla nya behandlingsmetoder mot svåra sjukdomar. Nya sätt att minska belastningen på miljö och klimat. Eller effektiv fattigdomsbekämpning - som för övrigt var ämnet för årets ekonomipris till Alfred Nobels minne."

https://sverigesradio.se/avsnitt/1416489

Annons:
DesK
2019-12-28 00:25
#1

Vi får alla vara stolta och tacksamma för vårt kungahus

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

kamera0710
2019-12-28 20:34
#2

Själv vill jag avskaffa den medeltida kvarlevan med ärvda ämbeten, med all respekt för andra åsikter. Låt oss aldrig glömma de så kallade kaffeflickorna, även om kungen själv vill vända blad och gå vidare.

Loris M
2019-12-28 20:41
#3

#2 Samma här. 

Tycker dock att det är bra att när kungen väl talar att han inte hänger på den utbredda trenden och ser bara elände. Sverige är ett bra land att leva i.

Magi-cat
2019-12-31 12:18
#4

#2, #3 Samma här också, i princip. 😎

Men här och nu har den frågan väldigt låg prioritet.

Jag tycker det är bra att jultalet framhåller det positiva och fina. Det behövs.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: