Annons:
Etiketteromsorgvård
Läst 4980 ggr
Loris M
2020-02-28 17:53

Corinaviruset och hur det hanteras

En av mina arbetskollegor har varit i Italien i förra veckan. Hon fick lite ont i halsen och fick panik eftersom hon var just i en av de drabbade områdena. När hon ringde 1177 verkade de ta det väldigt lugnt och tyckte inte att hon skulle kolla upp det så länge hon inte får feber, hosta eller några andra symptom. Jag blev lite förvånad för jag trodde att de skulle testa alla som hörde av sig och hade någon symptom. 

Har ni varit i de drabbade områdena eller känner någon som varit där? Nyfiken på hur det hanterats i andra fall?

  • Redigerat 2020-12-05 16:42 av Loris M
Annons:
Loris M
2020-02-28 17:59
#1

Lägger också länken till Folkhälsomyndighetens hemsida som uppdateras hela tiden så vi kan se om riskbedömning ändras.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/coronavirus-wuhan-kina-januari-2020/

Magi-cat
2020-02-28 18:29
#2

#0 Jag skulle nog också trott att de skulle kolla upp alla med något symptom som vistats de drabbade områdena. Men så verkar det inte vara.

Förstår att din arbetskollega kände sig orolig och det var ju bra hon hörde av sig!

Här är provtagningsindikationerna enligt Folkhälsomyndigheten:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/laboratorieanalys/analys/provtagningsindikation-ncov-4.pdf

.

Björn Olsen är kritisk och menar att detta kan klassas som en pandemi:

"– Folkhälsomyndigheten har tassat runt det här länge nu och inte vågat kalla det för vad det är. Till slut är det en strid om semantiken. Det här är en pandemi. Det är för sent att stänga fönstret nu. Det är dags att vi förbereder oss för att det kan bli stökigt"

"– Det vore klokt om Sverige steppar upp nu och är beredda på att det kan bli en mer okontrollerad ökning av fall. Det är dags att alla regioner börjar titta på sina pandemiplaner. Vi har en brist på personal på sjukhusen, till exempel. I händelse av att det blir många fler fall så kommer det att anstränga sjukvården."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGbLa9/overlakare-dags-att-kalla-det-en-pandemi


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2020-02-28 18:45
#3

#2 Tack! Vi får följa vad som händer men så klart har vi på jobbet börjat undra om det finns en risk att även vi blivit smittade. 

Idag precis kom ett mejl från ledningen där de uppmanar att inte åka till de drabbade områden och att de höjt beredskapen, men inget om de som redan varit i de drabbade områden.

Magi-cat
2020-02-28 18:49
#4

#3 Det är ju sådant man undrar så klart!

Det verkar finnas lite delade meningar om hur pass man ska höja beredskapen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-02-28 18:53
#5

Vanligaste frågorna om Coronaviruset, från 26/2:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/guide-coronaviruset

Ett problem är väl att man inte vet exakt hur lång inkubationstiden är (enligt en uppgift), om den kan vara längre än 14 dagar. Exakt när/om någon börjar smitta måste också vara lite svårt att avgöra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2020-02-28 19:31
#6

Ja, det är lite olika. Jag har hört att vissa blev rekommenderade att stanna hemma i 14 dagar medan andra som i min kollegas fall som var på jobbet bara två dagar efter resan inte fick rådet att stanna och avvakta. De sa något i sil med: Det finns i och för sig en risk att du får fler symptom sen, i så fall får du höra av dig igen. men den är nog väldigt liten.

Men inget om att stanna hemma.

Annons:
Vixxen
2020-02-28 23:19
#7

Skrämmande att de ger olika råd på olika ställen!

Loris M
2020-02-29 07:20
#8

#7 Ja, det är därför som jag blev så osäker. Läser på sociala medier att en del börjat preppa och förbereda för en kris, medan andra: Men vad då? Det är bara en vanlig influensa? 

Vem ska man tro på?

Loris M
2020-02-29 07:49
Loris M
2020-02-29 07:52
#10

Och Trump tror att Coronaviruset handlar om honom. 🤪 

" Trump påstod att coronaviruset bara är ytterligare ett demokratisk försök att sänka honom, precis som med den tidigare Rysslandsutredningen och riksrättsprocessen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Admapq/trump-om-coronaviruset-demokraternas-nya-bluff

Magi-cat
2020-02-29 07:56
#11

Samhällets allmänna råd angående Coronaviruset och smittan är (just nu) att man inte behöver stanna hemma i 14 dagar ens efter en resa till smittade områden, om man inte har symptom.
Däremot har jag hört att arbetsgivare låter personer som vistats i känsliga områden stanna hemma ett antal dagar. 
Många kan jobba hemifrån lika gärna, så det kan vara en vis åtgärd på alla sätt.

Sedan kan uppfattningarna gå isär även bland experter. Björn Olsen säger att det som hände i Italien lika gärna kunde hänt här och verkar se allvarligare på läget än Anders Tegnell som säger att vi "har en bättre grundstruktur".
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professor-kunde-lika-garna-handa-har

Här är lite Råd och fakta om coronaviruset, från Röda Korset: Här framgår också att vi faktiskt inte vet riktigt allt om detta virus än.

https://www.rodakorset.se/vad-vi-gor/halsa-och-vard/coronaviruset---fakta-och-rad/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
2020-02-29 19:45
#12

Jag var på VC i onsdags o på NKS i fredags o där var tapetserat med info om när man skulle kontakta sjukvården vid misstanke om smitta.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

DesK
2020-03-02 18:52
#13

Nu höjs riskbedömningen

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Magi-cat
2020-03-03 08:16
#14

Det är mycket man ännu inte vet om det aktuella coronaviruset och dess spridning.

Enligt en färsk rapport från forskare i Tyskland kan coronavirus leva upp till fem dagar på ytor utanför kroppen. Tänkbara ytor är t.ex. ledstänger, dörrhandtag, knappsatser…
Men OBS att detta gäller laboratoriemiljö och att det nu aktuella coronaviruset, sars-cov-2, inte är med i studien! 
Det antas dock kunna bete sig på liknande sätt.

"Men den goda nyheten är att det är lätt att döda viruset. Sprit fungerar, liksom tvål eller andra fettlösande medel. Eftersom viruset har ett hölje av fett så inaktiveras det av dessa medel, förklarar Arnberg."

Folkhälsomyndigheten känner till rapporten men menar att den grundas på specifika förhållanden i lab-miljö.

Som sagt, handhygien är viktigt …(Men man går ju inte precis omkring med handsprit hela tiden?)

https://www.hbl.fi/artikel/coronavirus-seglivade-kan-leva-i-flera-dagar-pa-dorrhandtag-och-ledstanger/?fbclid=IwAR0yV6hXgF_yMI1bmNNKuxfSi_9MMIXC47pjG9u8kq3a3vXSOyjqDG6LJmA


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-03-04 09:01
#15

Björn Olsen är kritisk;

"Folkhälsomyndigheten har förminskat riskerna med det nya coronaviruset covid-19.  Det tycker Björn Olsen, infektionsprofessor vid Akademiska sjukhuset i Uppsala. 

 – Det handlar inte om att skrämma upp folk, utan om att komma med korrekt information. Folk är inte dumma i huvudet. Att spela ner riskerna leder till förtroendekris och göder konspirationsteorier. "

"Benjamin Kalischer Wellander, ST-läkare i internmedicin i Region Gävleborg, är också kritisk. 

– Sannolikheten att säsongsinfluensa tar livet av tiotusentals svenskar och lamslår sjukvårdsapparaten är obefintlig, men för coronaviruset är det ett reellt hot, säger han"

https://www.expressen.se/nyheter/lakare-och-krisexperter-rasar-mot-folkhalsomyndigheten/

Svårt det där med information och att få den tydlig och klar, särskilt när man inte vet allt. Att inte skrämma upp i onödan, men att inte ta några risker.

Det här är viktigt, tror jag:
"Folk är inte dumma i huvudet. Att spela ner riskerna leder till förtroendekris och göder konspirationsteorier"

Det är viktigt att man kan känna förtroende. Alla har förståelse för att inte ens experter vet riktigt hur utfallet blir när det finns många okända faktorer inblandade. Men vad man inte vill höra är floskler och mediatränade som inte svarar rakt på frågor. Vet man inte ska man säga det. Hellre rak och ärlig än att man riskerar att tappa förtroendet.
Och information, som sagt, det kan nästan inte bli för mycket …

Vill bara tillägga att tidningarna gör kanske lite väl mycket av det hela. "Läkare och krisexperter rasar…" är att ta i. Egentligen tar alla det väl ganska lugnt?

Men en extra belastning på alla berörda instanser är det helt klart.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-03-09 18:55
#16

31 frågor och svar om Corona. Eftersom den här artikeln är från Finland är en av frågorna om huruvida viruset dör i bastun. 🙂 (Nej, det gör tyvärr nog inte det.)

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/04/dor-viruset-i-bastun-far-jag-ersattning-om-jag-satts-i-karantan-har-finns-31-svar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-03-11 10:09
#17

Snabbtest för bl.a. coronavirus håller på att utvecklas i Finland:

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/11/finskt-bolag-utvecklar-snabbtest-for-coronavirus


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-03-11 16:38
#18

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-03-14 08:30
#19

Allt är inte bara dystert! ❤️

"”En dag kommer jag att berätta för mina barn och sedan för mina barnbarn om dagen då rädslan övervanns och kärleken vann!”"

Isolerade italienare sjunger från sina balkonger:

https://www.expressen.se/nyheter/har-sjunger-italienarna-fran-sina-balkonger/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2020-03-14 08:42
#20

Så fint! ❤️ När krisen väl kommer så kan de flesta lägga politiken och allt som delar oss, åt sidan och bara vara medmänniskor. Läste i mina sociala medier om att många här i Sverige satte upp lappar i sina trappuppgångar där de uppmanar grannar att höra av sig om de behöver hjälp med något. 😍

Annons:
DesK
2020-03-14 08:46
#21

Vi har startat en hjälpgrupp här, vi turas om att handla och köra ut förnödenheter till de drabbade hushållen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2020-03-14 08:48
#22

Så fint! ❤️🌺🤗

Där jag bor har vi inga drabbade, men jag är säker på att det inte skulle dröja innan alla hjälptes åt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2020-03-14 08:51
#23

Vi har inte så många drabbade hushåll, men en hel del hushåll där minst en person är i riskzonen för att bli mycket sjuk. Så dessa hjälper vi också.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2020-03-15 08:31
#24

Samarbete och kärlek - bästa bromsmedicinerna!

"DN 14/3 2020. Coronavirusets utbrott kommer att sätta samhället på svåra prov. Men vi kan alla påverka vad som sker. Samarbete och solidaritet är de bästa bromsmediciner vi har." 

https://www.dn.se/ledare/basta-bromsmedicinerna-mot-corona-samarbete-och-solidaritet/?fbclid=IwAR3gIFekT4iG-reLdCZlN4nv_EKDZKjHJv0MvqGK_oyaE7YJXmIXXIJeNBc


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-03-15 09:07
#25

Man blir så glad över alla positiva nyheter! Här är det digital solidaritet i Italien!

"Hela Italien är nu i karantän på grund av Covid-19. En utmaning med det är att verkligen få så många som möjligt att arbeta, studera och roa sig utan att gå utanför det egna hemmet. Italiens regering hoppas att en lösning på det problemet är att få företag att erbjuda sina internettjänster gratis under karantäntiden.

/…/

Bland erbjudandena finns till exempel mobiloperatörer som höjer taket för gratissurf, tidningar som ger bort digitala prenumerationer, olika tjänster för distansutbildning och förlag som skänker e-böcker. Det finns också flera erbjudanden om gratis molntjänster till mindre företag och verktyg för distansarbete så att fler ska kunna arbeta på distans."

https://news.warpinstitute.se/digital-solidaritet-ska-gora-covid-19-karantanen-mer-uthardlig-for-italienarna/?fbclid=IwAR06ukEH05UZ030PJMjUi--UjPU110-_cyAV887X3ViR_WKbIZ_mYN3HPbI


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2020-03-15 09:37
#26

Det är fantastiskt! 😍

Någon skrev: "De som är solidariska och empatiska annars, blir ännu mer solidariska och empatiska under kriser. De som är egoister blir ännu större egoister. ". 

Så är det och det ger verkligen hopp att se så många företag och privatpersoner som försöker underlätta för sina medmänniskor.

Magi-cat
2020-03-19 14:39
#27

Enligt en italiensk rapport så smittade personer som inte kände symptom eller hade mycket lindriga symptom. 

Rapporten ifrågasätts dock då den är liten och lokal.

Frågetecknen kanske rätar ut sig så småningom.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/italienska-forskare-viruset-kan-smitta-trots-diffusa-symptom


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2020-03-26 18:53
#28

Det kommer hela tiden rapporter om underbart kreativa förslag, i stort som i smått, som underlättar vardagen i coronatider.

Varför inte göra utomhuspromenaden lite roligare för småbarnen, nu när de inte kan besöka mor- farföräldrar eller leka med kompisar? 

Ställ ut en nalle i fönstret och delta i "teddybjörnsjakten"!🙂
(Artikeln från Finland.)

"Social distansering är viktigt, men svårt att förklara för ett barn som helst skulle vilja leka i parker och på lekplatser med sina kompisar.

Men frisk luft och motion är ändå viktigt - det är bara svårt att motivera ett litet barn som tycker att det är tråkigt att bara promenera planlöst.

Som en lösning på det här sprids just nu ett initiativ på sociala medier. Polisen Melissa Kleynhan i Australien startade initiativet och sedan dess har det spridits globalt.

Nu vill vi att Svenskfinland deltar."

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/26/hjalp-barnen-spana-efter-bjornar-stall-ut-en-teddybjorn-i-ditt-fonster


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-03-26 19:18
#29

Tre positiva besked!

- Många vill hjälpa sjukvårdspersonal. (Det här gäller Storbritannien, men det finns liknande exempel i Sverige.)

- Många syr munskydd för att hjälpa till.

- The Sims delade ut gratis spel. 🥳

https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-tre-positiva-besked-i-dag-/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2020-03-26 19:26
#30

Försvarsminister om desinformation:

"Det pågår medveten och tydlig global desinformationspanedemi i spåren av Coronautbrottet. Syftet är självfallet att underminera, vilseleda och skapa tvivel kring beslut från myndigheter och regeringen. Krissituationen öppnar för olika krafter att spela på människors rädsla och oro. Och de krafterna tvekar inte.

Falska nyheter och påståenden kan vävas in i artiklar som också innehåller helt korrekta uppgifter. Sanning och lögner blandas i en mix som kan vara svår att reda ut. Medvetna vinklingar används i rubriker och ingresser inte för att skapa intresse, utan för att lansera en viss typ av agenda. Gärna spelar man på det som skapar misstro och pessimism kring samhällets förmåga att hantera krisen."

https://www.regeringen.se/debattartiklar/2020/03/hall-huvudet-kallt-i-deinformationspandemien/?fbclid=IwAR1N1yYwndpDBkyWQFhgH19AnTA5SZrn27FTpeFuzGr37aO0K3RywO_S-8s

Magi-cat
2020-03-26 20:02
#31

"Ja, det är ett experiment". (Obs, blogginlägg!)

"Men hej, ALLA länder experimenterar. Ingen vet var detta ska sluta (förutom Trump som har beställt ett slutdatum till påsk), eller vad den bästa strategin är. Det hela ÄR ett experiment.

Men det vi i Sverige kan och bör känna oss trygga med är att det svenska ”experimentet” bygger på vetenskap. Dels på den samlade kunskapen man har om det nya coronaviruset (och som hela tiden växer). Dels på erfarenheter från smittskyddsarbete vid tidigare utbrott med andra patogener."

https://www.lakemedelsvarlden.se/ja-det-ar-ett-experiment-vi-haller-pa-med/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2020-03-26 20:04
#32

Japp! Så är det!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2020-04-04 09:15
#33

"Det är en fruktansvärd tur att Sverigedemokraterna och deras gelikar aldrig har fått styra det här landet. Den politiken hade kostat många av oss livet idag.

För övrigt anser jag att…

Ebba Busch verkligen visar att den kristdemokratiska solidariteten har minmal räckvidd. Så här skriver hon på fullaste allvar i en debattartikel på Aftonbladet 2 april apropå att ovanligt många svensksomalier och andra i invandrartäta områden har drabbats av Covid-19:

”Den bakomliggande orsaken till att vi har hamnat här är att Sverige under decennier har bedrivit en invandringspolitik utan hänsyn till integrationspotentialen.”

 Så länge dessa människor dör i andra länder istället så är alltså själva döden helt i sin ordning"

https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/veckans-varsta/197457-invandringen-raddar-liv/?fbclid=IwAR0UAzHw7gPpLMEm08UjryPlcVU4Yb-OYY2mxg6AXTWcP7m62RrmBxUUJNw


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2020-04-04 09:43
#34

Det är ett gigantiskt hån mot hela kristenhenheten att den lilla hoppan kallar sig kristen! 🤮

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Magi-cat
2020-04-04 10:04
#35

Bra sagt, DesK! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-04-06 08:12
#36

En del är oroliga över rapporterna om att husdjur smittats med covid-19.

Från Hittekatter i Sverige:

"Statens Veterinärmedicinska Anstalt SVA om Coronavirus och Sällskapsdjur:

Kan husdjur smittas med SARS-Cov-2?
Även om SARS-Cov-2 ursprungligen härstammar från vilda djur så drivs den pågående epidemin av smittspridning mellan människor utan inblandning av djur. Enstaka rapporter tyder på att viruset kan överföras från människa till hund och katt under vissa omständigheter, och det går inte att utesluta att även andra husdjur kan smittas. Om infekterade människor överför viruset till ett djur bedöms inte ett sådant djur utgöra en större smittrisk än andra föremål en infekterad människa kommer i kontakt med. I förhållande till den smittspridning som sker mellan människor i samhället är alltså en sådan eventuell smittspridning från infekterade husdjur försumbar.

Rekommendationen är att man vid kontakt med husdjur, inkluderande produktionsdjur och hästar, följer normala hygienrutiner. Handtvätt med tvål och vatten innan och efter kontakt med djur är en bra grund och extra viktigt om man är sjuk. Åtgärder för att motverka smittspridning med SARS-CoV-2 beskrivs på Folkhälsomyndighetens webbplats.

Läs mera här: https://www.sva.se/…/det-nya-coronaviruset-ar-en-folkhalso…/"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-04-15 08:20
#37

Bra debattartikel om hemtjänstens omöjliga arbetsvillkor och de äldre äldre, som ska skyddas …

"Väl hemma efter arbetspasset känner jag sorg. Det är hemtjänsten som ska hjälpa och skydda de äldre, men i stället är risken stor att det är vi som tar livet av dem, skriver Susanna Eklund."

"Tänk att det skulle behövas en pandemi för att på allvar sätta hemtjänstens arbete i fokus. Som frilansare i såväl ståupp- som manusbranschen har jag de senaste 25 åren från och till hoppat in och jobbat extra i hemtjänsten. Genom åren har jag lärt mig att hemtjänstpersonal måste vara världens tåligaste, att det ibland heter brukare, ibland kunder och ibland klienter samt att aldrig någonsin har någon frågat personalen vad de tror man kan göra för att spara pengar. För sparas pengar ska det sedan ett 20-tal år alltid göras, ibland mer ibland mindre, oftast mer."

"Lite förvånad är jag över att ingen tidigare anat att hemtjänstens äldre skulle vara en särskilt utsatt grupp. Vi möter många olika människor varje dag. Vi åker kommunalt till arbetet. Vi är många timvikarier och i många fall i starkt behov av en inkomst."

"Den 2 mars skickade Stockholms stad ut information: ”Smittorisken är enligt Folkhälsomyndigheten låg och inga särskilda åtgärder krävs”. Pappret ligger på bordet i vår samlingslokal som en påminnelse om hur fel det blev. Varför reagerar man först nu? Filmstaden stängde ner sina biografer den 18 mars, borde inte det skickat några signaler?"

https://www.svd.se/vi-i-hemtjansten-kan-bli-de-aldres-dod?fbclid=IwAR2xRjFtbpcE3Zmzrca0MVbyHF557Z5t6148O24AcxevRg54j8v9k7jTBq8


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-04-18 09:14
#38

Det är bra att det äntligen kommer fram ordentligt hur det är i vården av äldre och att hemtjänstpersonalens arbetssituation debatteras!

Men en sak som jag inte förstår är den här avogheten mot munskydd!

WHO har gett ut allmän en rekommendation angående munskydd, men länderna har valt att tolka den på olika sätt.

Här i Sverige hör ofta vi att det är brist på munskydd, hemtjänsten har inte munskydd, de tillverkar egna av kaffefilter och t.o.m. har hemtjänstpersonal som skaffat munskydd med egna medel anmodats ta av dem!

Orsaken ska vara att de inte skyddar, att allmänheten inte kan använda dem rätt, att de ger en falsk trygghet och liknande.

Men VET man det eller TROR man det? Om folk kan lära sig tvätta händerna (och det tycks ha gått hem) skulle det väl inte vara komplett omöjligt att lära sig använda munskydd?

Ibland skulle det antagligen vara bra. Som när patienter med covid-19 (konstaterad eller misstänkt) som inte behöver omedelbar sjukvård skickas hem med allmänna färdmedel. 

Här är en artikel från Svenska Yle som är belysande och vi får också instruktioner i konsten att använda munskydd på ett säkert sätt. Det verkar inte omöjligt alls. 😎

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/15/sa-har-anvander-du-ett-munskydd-pa-ett-sakert-satt-vi-reder-ut-fragetecknen-kring


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2020-04-20 07:44
#39

Stockholmare verkar inte fatta att FHM:s råd gäller dem också. De är ute och festar och umgås och tror att "det lättat lite" och så är ju de inte riskgruppen, sa en man i videon så då är det okej att de är ute och festar. 😮

"– Det är folk ute, absolut. Men vi är noga med att följa alla regler, säger en entrévärd på en av de många restaurangerna i kvarteret.

I handen håller han en räknare som han trycker på varje gång någon passerar in på krogen.

Inne på krogarna runt Stureplan är det strikta regler om bordsservering och social distansering

Vissa Aftonbladet talar med hävdar att de ”inte tillhör någon riskgrupp”. Det är därför helt okej att vara ute och äta och dricka gott, bara man håller avstånd, säger vännerna Fredrik och Christoffer.

– Det var mer skillnad för någon vecka sedan, då var det mer tomt överallt. Folk är mer ute nu och det börjar lättas upp. Känslan är att folk tror att det är över, sedan vet jag inte om så är fallet."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6jRJm3/manga-ute-och-festar-i-stockholm?fbclid=IwAR2_OOt6Pr4XJYiTrOKr4nnnatH7Dq374nl1_i1ydC-GwyisJ_Iwrox-CrA

Magi-cat
2020-04-20 08:02
#40

#39 Tråkigt att höra, det här är ingen sjukdom att leka med eller nonchalera. 

Risken är att när myndigheten säger saker i stil med "lättat lite", "försiktigt positiv utveckling" så HÖR många det som att nu är det över, nu kan vi vara som vanligt …

Kanske har man betonat så mycket det här med äldre och riskgrupper att de som inte tillhör de grupperna tror sig inte kunna drabbas, vilket ju är fel.
Om inte annat borde man vara ytterligt försiktig med tanke på sjukvårdspersonalen …

Många är förstås försiktiga, och följer rekommendationerna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

wildfire
2020-04-23 17:29
#41

Jag kan inte förstå dom som åkte  iväg i Påsk eller dom som går ut och bara sätter sig ner för dom är "friska". Vad vet dom om det egentligen sen kommer Valborg och Pingst  och Midsommar det är mycket lockande nu som dras med i fina vårvädret men för tusan HÅLL ER HEMMA säger jag för det här är inte att leka med och jag vet vad jag talar om. Det är inte vackert 😕

Annons:
Magi-cat
2020-04-24 07:22
#42

Dagens Trump. 🤦‍♂️

"Här är Donald Trumps senaste förslag i kampen mot corona:

Att spruta in desinfektionsmedel i lungorna – och lysa med starka ljusstrålar i kroppen.

– Som att städa inifrån, sa han på presskonferensen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70OEe9/trumps-forslag-sprutor-med-rengoringsmedel

😴


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Amandla
2020-04-24 08:38
#43

😮🤦‍♂️Jösses! Kan inte låta bli att undra vad det är han vill dra uppmärksamheten ifrån den här gången?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Magi-cat
2020-04-25 18:58
#44

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-04-27 08:48
#45

Den här avogheten mot munskydd, dels för allmänheten, men framför allt för sjukvårdsanställda, har förvånat mig.

Men här kommer det fram …

"I påskhelgen gick fyra myndigheter ut och tonade ned betydelsen av ett krav på munskydd inom äldreomsorgen. SVT:s granskning visar att de inte agerade på egen hand. Bakom kulisserna spelade arbetsgivarorganisationen SKR en avgörande roll.

– Vi hjälps åt med ett gemensamt problem, säger SKR:s chef för vård och omsorg."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-kommunernas-intresseorganisation-fick-myndigheter-att-tona-ned-munskyddskrav?cmpid=del%3Afb%3A20200426%3Asvt-avslojar-kommunernas-intresseorganisation-fick-myndigheter-att-tona-ned-munskyddskrav%3Anyh%3Alp&fbclid=IwAR1nzc-lWggFmcdTvp_2bX0didOu0AgGm1iHOxZLpJllus7I7fUyyH0z_RQ


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-04-27 08:50
#46

Myndighetsskandal, säger Kommunal.

"– Oerhört provocerande. Det säger fackförbundet Kommunals ordförande efter SVT:s avslöjade att Arbetsmiljöverket agerat tillsammans med arbetsgivarorganisationen SKR och tre andra myndigheter för att tona ned betydelsen av kravet på munskydd på äldreboendet Serafen i Stockholm."

"– Det finns en stor risk att man urlakar myndigheternas roll och trovärdighet. Det här låter som att myndigheterna kommer springande när SKR knäpper med fingrarna. Det är väldigt allvarligt."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/en-rejal-myndighetsskandal-kommunal-rasar-efter-svt-s-avslojande


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-05-03 09:54
#47

"”Vi har fått ett dåligt gjort visir, tunt plastförkläde som vi vanligtvis använder dagligen och vinylhandskar.

Vi får inte använda munskydd!

Vår enhetschef har sagt: Om jag får reda på att någon använder munskydd så ser jag det som någon form av arbetsvägran vilket är skäl till uppsägning.” skriver Kommunals skyddsombud i 

Mariestad

, vilket tidningen Arbetarskydd var först med att berätta om." (min markering i texten)

"Under 2020 planerade 96 procent av kommunerna att skära i äldreomsorgen, lägger man ihop besparingarna blir det sammanlagt två miljarder."

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/K34rO4/anders-tegnell-borde-statuera-fler-exempel

Det här är skandal!

Först hörde man ständigt hur "de äldre" skulle skyddas genom olika åtgärder. Det låter inte så, lika mycket, nu längre när det är uppenbart hur det går till. De äldre drabbas hårdast genom denna dårskap, och personalen som gör sitt yttersta hindras av arbetsgivaren!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Anonym
Anonym
2020-05-03 10:01
#48

😡

Annons:
[Átjek]
2020-05-03 18:00
#49

Nä nu kom det fel men jag lämnar kram och värme till er alla ❤️ men det finns ingen dom vet hur är livet för våra invandrare.

Magi-cat
2020-05-04 18:27
#50

Det här är ingen nyhet, det är mer en farhåga. Nu har vi sett hur luften i de förorenade städerna blir klarare och går att andas utan risk. Vattnet likaså, man ser igenom vattnet i kanalerna i Venedig. Underbart!

 Men hela tiden frågas det "När blir det som vanligt igen?". Vill man ha det som vanligt? Vill man inte ändra något så det går att fortsätta andas luften och se det klara vattnet?

Men det allt överskuggande i intervjuer och rapportering är bara när det är "som vanligt" och det gör mig bedrövad!

Vi har världens chans nu! Vi ser hur fort det ändrar sig, hur fort naturen repar sig. Ska vi schabbla bort det nu?

(Ursäkta om jag blev lite pessimistisk …)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2020-05-04 18:34
#51

#50 Instämmer helt! Vårt tidigare "som vanligt" var inget bra och det är vi alla medvetna om. Men frågan är om vi är beredda att ändra vårt sätt att leva. Jag brukar vara en obotlig optimist när det gäller människor men när det kommer till det här tror jag tyvärr att vi kommer att boka resor direkt så fort det blir möjligt och återgå till det dåliga och vanliga. Det är nästan så man önskar att restriktioner fortsätter ett tag till så naturen hinner återhämta sig lite grann i alla fall.

Magi-cat
2020-05-04 19:21
#52

😢

Det ser så bra ut med naturen just nu och det är underbart att se hur djuren rör sig friare och hur naturen är friskare.

Sedan tjatas det om "tillbaka till det normala". Vad i hela friden då normala!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2020-05-04 19:26
#53

Jag instämmer med er om att restriktionerna bör fortsätta ett bra tag till. Anledningen till att naturen återhämtar sig beror ju inte bara på att resandet minskat drastiskt, det ber ju på att så mycket annat stått still inom industrin mm och mycket av det måste ju igång för att vi ska klara våra ekonomier. Så detta är inte helt enkelt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loris M
2020-05-04 20:41
#54

Nej, det är inte helt enkelt. Någon blir alltid drabbad oavsett hur vi gör.

[Átjek]
2020-05-05 03:36
#55

"Normalt" menar nog många handlar om att pandemin ska nå ett slut och jag ser också en förhoppning om att restriktioner håller i sig en lång tid vilket vi nog får vara beredda på.

Naturen där är det fantastiskt hur den börjat återhämta sig, städer som ser himmel innan var där bara smog och här hoppas jag många tänker om och lär sig för nu ser vi skillnaden vad alla utsläpp gör. Det är en tragisk kris som vi alla går igenom samtidigt kan vi ta lärdomar och ur det här tragiska kan det komma något bra längre fram.

Jag har kommit på mig att jag omvärderat så mycket den här tiden för plötsligt fanns tid att stanna upp och reflektera innan tutade man bara på och tog sig inte tiden att stanna upp fast man så många gånger borde och det är som om nån drog i nödbromsen för oss och här kan vi hoppas att vi lär oss leva vänligare på våran jord.

Ingenting kan bli som "vanligt" eller "normalt" efter det här, allt och alla förändras på något vis och förhoppningsvis är det en förändring med insikter om allt levande och att vi blir mer rädda om den planet som vi bor på.

Ta bara en sån sak som att ta  vara på mat nåt jag vart bra på hela tiden tyckte jag men genom det här har jag sett att det går att nyttja ändå mer än man tror. Bara häromdagen tänkte jag att jag behöver nya skor men kollar igenom det jag har och hittar flera par som kanske använts en gång och bara för jag haft dom ett par år och sett dom så kändes dom gamla fast dom är helt felfria  så nya skor behövs inte samma sak med kläder som använts bara någon gång så det blir inget av med den saken att köpa nytt tvärtom jag har så jag klarar mig flera år. Det är så lätt att stoppa undan i skåp och lådor och glömma  sen tycker man sig behöva fast det är nya saker som bara använts nån enstaka gång.

Många får även  upp ögonen för hur rätt Greta Thunberg har att nu måste vi tänka om och börja leva rätt om vi vill ha en levande jord.

❤️

Annons:
[Átjek]
2020-05-05 04:32
#56

Stämmer det här så kan vi ha haft viruset längre än vi vetat om och än mer  ifrågasätta hanteringen av vår mat med alla tillsatser, antibiotika konservering  med mera för ingenting är naturligt nu för tiden för att inte tala om alla utsläpp i hav, sjöar och natur som förgiftar djuren och oss.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Opdj4q/fyra-dagar-innan-kinas-coronabesked-var-fransk-man-smittad

Bäst är att äta grönt men även där manipuleras det och besprutas med gifter och blir konstgjort så inte undra på det dyker upp virus som vi inte är immuna mot när inget får vara naturligt. Här behöver världen tänka om och låta allt vara det naturliga det är från början.

Loris M
2020-05-05 08:18
#57

Hoppas att du har rätt Atjek och att många omvärderar sina val och sätt att leva så som du gör. Jag känner mig inte lika hoppfull när jag läser vad som skrivs i sociala medier och hur många är fokuserade på sig själva och sina behov utan att kunna se längre ut utanför den egna bubblan. Ser alldeles för många som tycker synd om sig själva för att de inte kan resa utomlands, för att de inte kan vara i sin stuga på Gotland i sommar, för att deras barn inte kan ha en storslagen fest när de tagit studenten…. Allt det här tyder på att man inte fattat ett dugg. Att man inte lärt sig något. Man ser alla privilegier som en rättighet. 

Jag har också kommit till liknande insikter vad gäller skor/kläder och har faktiskt inte köpt en enda klädesplagg, skor eller saker till hemmet öht sedan pandemin bröt ut. Känner helt enkelt att jag inte behöver det. Jag redan mer än jag behöver. Samtidigt, det är inte så enkelt som sagt, för många företag är beroende av att vi köper tjänster/saker vi inte behöver och har blivit hårt drabbade under krisen. 

Sedan finns även en annan sida av det här. Klasskillnader har blivit tydliga hos oss i Sverige i alla fall under pandemin. De som är privilegierade kan sitta i sina villor med alla bekvämligheter och jobba hemifrån utan någon som helst risk att förlora sina jobb. De lågavlönade inom vården, utbildning, serviceyrken måste jobba och träffa väldigt många människor under sin arbetsdag utan skyddsutrustning och där de ständigt exponeras för smittan. Många blir drabbade också. Det finns ingen rättvisa här där restriktioner är lika för alla. Samma sak med äldre. Vi har isolerat de äldre och de ska helst inte gå ut och röra på sig, medan de unga få leva sina liv nästan som vanligt.

[Átjek]
2020-05-05 17:01
#58

#57  Har läst om det där och hört från vänner som är med på facebook och andra sociala medier hur många gnäller om att dom inte kan göra som dom vill och en del gör i alla fall  och trotsar rekommendationerna. 

Jag tror nog en del tänker om och hoppas att många kommer fram till men alla gör så klart inte men jag hoppas innerligt att  fler vaknar upp. Sen tycker jag det är bedrövligt att gnälla över den där resan eller stugan i all den tid människor sliter på sjukhusen och utsätter sig varje dag för att rädda liv och alla dom som förlorat nära och kära, dom som är allvarligt sjuka och här måste vi visa medmänsklighet och sluta tänka på oss själva för vi alla är i den här situationen tillsammans och måste göra vårt bästa för att pandemin ska gå tillbaka.

Visst får man tycka det är tråkigt det gör nog dom flesta av oss att sitta isolerade som vi gör idag men tänker man lite längre så finns det dom som har det betydligt värre och dom ska vi måna om och på bästa sätt undvika att sprida smittan vidare och här är vi alla lika kan man tycka men det för mig in på klasskillnaderna som du skriver om och det är orättvist för så ska det inte vara.

Har läst några artiklar om det där människor inte har några val dom måste gå till sina jobb både för ekonomin men även som du skriver dom kan inte göra jobbet hemifrån.

Läste om en familj om sju personer i Malmö som bor i en fyra. Mamman där är i riskzonen så hon åt ute på balkongen för att hålla avstånd och det är bara en av flera artiklar som skrivits om klasskillnaderna i  pandemi tider och så ska det inte vara alla ska ha möjlighet att stanna hemma och hålla avstånd och det ska myndigheterna se till att alla precis alla har den möjligheten. Här borde vi ha vart strängare med att stänga ner och inte enbart förlita sig på befolkningen med rekommendationer för med enbart rekommendationer så faller en stor grupp utsatta bort och hamnar i utsatta lägen där dom inte har några val.

På tal om dom äldre så bor jag på en ort i mellan Sverige vilken skriver jag inte ut här men V och S lägger nu fram ett förslag där timanställda inom hemtjänsten ska få fast anställning i tre månader och på så vis ska dom kunna stanna hemma vid minsta tecken på snuva, hosta osv och få betalt men som det är nu är dom timanställda och ordföranden för V berättade att hon mött en kvinna som jobbar i tre olika kommuner häromkring på timanställning och omöjligt kunde stanna hemma om hon kände sig lite klen så det här hoppas jag går igenom för det är klart smittan sprids bland äldre om en person inte har säkerhet med inkomst att kunna stanna hemma vid symtom.

Det är mycket klasskillnader i det här långt mer än vi vet om och visst var det folkhälsomyndigheten som tillsammans med telia undersökte rörligheten i Stockholm via mobilerna där man kunde se att vissa kommuner där kunde folk röra sig i mindre skala medan andra rörde sig i stort sett överallt. Det ska finnas en karta över  det där men jag hittar den inte just nu men kanske nån av er vet vart den finns att tillgå för den visar på klasskillnaderna. 

En liten ljusglimt när jag ser på dom äldre här både i hemtjänsten, äldreboendet mitt emot  och andra så är många ute och går med personalen eller  med stavar så visst tar en del sig ut och rör på sig och håller avståndet så det finns ljusglimtar också som man blir glad av att se ❤️

Magi-cat
2020-05-06 09:47
#59

Inte heller kan vi sätta all vår lit till ett vaccin.

"Johan Giesecke säger sig vara skeptisk till att ett vaccin som tas fram kan ha god effekt mot viruset Sars-CoV-2, då den naturliga immuniteten ser ut att vara kortvarig.

– Mycket talar för att immunitet efter en infektion är ganska dålig och kortvarig. Vi talar om månader, säger han i Morgonstudion och tillägger:

– Om den naturliga infektionen då ger lite tveksam immunitet, så är det inte säkert att vaccinet blir särskilt bra. Så man ska inte sätta allt sitt hopp till att det kommer ett bra vaccin.

Vaccin tar tid

Flera forskargrupper runt om i världen arbetar på ett vaccin, där Oxford University nu hoppas på att eventuellt kunna ha en färdig produkt till hösten – men alla är inte lika optimistiska.

– Det är optimistiskt att tro att det kommer ett år 2021, säger Charlotta Bergquist, chef för infektionsgruppen på Läkemedelsverket, till SVT tidigare i veckan.

Man måste ha ordentligt med data för ett vaccin som man ju ger till friska personer, säger hon."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/giesecke-alla-kommer-att-smittas-av-corona/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-05-08 11:07
#60

Den pågående pandemin och dess följder är något vi inte varit med om tidigare. Det gör det också svårt att sia om framtiden och vad olika åtgärder i bästa respektive sämsta fall kan leda till, vilka känslor som väcks och hur man hanterar det på olika nivåer.

I den ena debattartikeln ska man inte låta rädslan styra och begränsa för "oss andra". (Vilka lyckligt lottade är "oss andra"?) Rädslan kan göra människor rent av farliga och hon visar på några exempel.

"Det är den här sortens känslor i en tid som tär på oss alla, som vi bör ha i åtanke. Samt att säkerhetsåtgärder snarare ökar än minskar rädslan. Efter masken kommer krav på handskar och efter det tal om skyddsglasögon. 

Nästa steg blir rymddräkt eller, mer rimligt, ett steg tillbaka för att sansa oss."

https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/radslan-far-inte-styra-och-begransa-oss-andra/

I en annan artikel i samma tidning berättar undersköterskan som blev smittad på jobbet, hur hon gjort precis allt man rimligtvis kan begära men ändå råkade ut för detta virus och blev svårt sjuk.

"Hon reagerar kraftfullt när hon ser eller hör om personer som rör sig som vanligt i samhället, även om hon säger att det blir färre och färre. 

– Jag ser vissa som totalt struntar i rekommendationerna om att stanna hemma. De vet inte hur hårt det kan drabba. Det här är som ett lotteri, jag drog vinstlotten i och med att jag inte dog. Men du vet aldrig vilken lott du får. "

https://www.expressen.se/nyheter/smittade-underskoterskan-madelene-tank-pa-andra-/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-05-08 13:13
#61

edit


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-05-09 08:43
#62

Munskydd gillas inte i Sverige. Man TROR att det KAN göra saken värre.

"– Det är sin sak att man använder munskydd på personal på äldreboende, och i sjukvården där man har en personal som man kan utbilda ordentligt och som kan kontrollera varandra och göra det bra. En helt annan sak när man börjar massanvända saker ute i verkligheten, där man inte kan ha utbildningar eller kontroll på det ordentligt, säger han. "

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-munskydd-ar-valdigt-otrevliga/

Om man lyckas få folk att tvätta händerna korrekt och grundligt och stanna hemma när de är sjuka, förstår jag inte varför det ska vara så komplett omöjligt att lära samma människor att använda munskydd på ett korrekt sätt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Átjek]
2020-05-09 17:11
#63

#62 Ibland undrar jag om det här handlar mer om att vi inte ska köpa in munskydd, visir med mera för det behövs i vården och därför heter det att det inte fungerar men alla har vi rätten att skydda oss själva så gott det går.

Klart det fungerar annars skulle vården inte alls ha det i sitt yrke sen kan diskuteras hur vi behandlar munskydd och visir med våra händer i ansikte och renlighet men rent logiskt så tror jag dom flesta idag tänker sig för och med ett munskydd eller ett visir kan också bli som en liten påminnelse  om att vi ska inte vara i ansiktet och röra med våra händer.

Det är både på gott och ont det här men jag håller med att det ska användas på rätt sätt annars har det ingen som helst funktion men absolut fungerar det och gjorde det inte varför har då vården munskydd och visir ?  😉

Magi-cat
2020-05-10 11:43
#64

"Över hela Kina och stora delar av Asien ser man idag inte en människa utan ansiktsmask.  

Enligt Ben Cowling, professor i epidemiologi vid University of Hongkong kan just detta ha bidragit till att sakta ner en andra våg av smittan.  

— Jag tycker att Sverige och andra länder som inte rekommenderar ansiktsmasker borde tänka om. Speciellt för kollektivtrafiken och offentliga platser, säger Ben Cowling, professor i epidemiologi vid University of Hongkong. "

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/det-sager-vetenskapen-om-munskydd

Även om de vetenskapliga studierna inte entydigt visar det ena eller andra för tid och evighet (vilket heller inte alltid är fallet när det gäller någonting i form av mänskligt beteende) kan jag ändå inte förstå att munskydd i det närmaste bekämpats av svenska myndigheter och en del arbetsgivare som t.o.m. hindrat vårdpersonal att använda även för egna medel inköpta munskydd.

Man kan TRO att munskydd gör att man på något sätt är farligare än annars eller TYCKA att munskydd är"obekväma" (A. Tegnell). Men man kan också tro och tycka att det är en extra säkerhetsåtgärd. 

Att det ska vara så komplett omöjligt att lära sig använda dem just i Sverige kan jag inte heller förstå, så svårt att man hellre avråder från användande …🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-05-12 07:49
#65

Man vet verkligen inte allt om det här viruset och uppfattningarna och därmed rekommendationerna måste revideras hela tiden. 
Det är bäst att inte vara alltför tvärsäker på någonting, speciellt inte att det är över.

"– Det fanns en uppfattning när viruset började spridas att vi bara såg de allvarliga fallen och att de flesta skulle smittas utan att märka det, men de här studierna visar på motsatsen. Antalet som smittats totalt är antagligen mycket lägre än vi trodde, sa Ryan som framträdde på samma presskonferens."

"– Den här idén att länder som inte gjort så mycket för att bromsa spridningen plötsligt kommer att nå flockimmunitet och inte bryr sig om man förlorar några äldre på vägen är ett väldigt väldigt farligt tillvägagångssätt, sa Michael Ryan." (WHO, krisberedskap)

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/who-fa-har-antikroppar-mot-corona-i-varlden


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-05-15 08:10
#66

Blodplasma från tillfrisknade? Forskning in i ny fas.

"Den svenska forskningen om konvalescentplasma mot covid-19 går vidare. I en fas I-studie fick tio patienter sådan behandling med blodplasma från tillfrisknade coronapatienter. Nu ska ytterligare 50 patienter få denna behandling i en fas II-studie, rapporterar Vetenskapsradion."

https://www.lakemedelsvarlden.se/forskning-om-konvalescentplasma-mot-covid-19-in-i-ny-fas/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-05-15 10:51
#67

Mer om munskydd:

"Tygskydd av vanliga textilier filtrerar enligt VTT:s beräkningar bort mellan 20 och 45 procent av de små partiklarna, och polyester är betydligt bättre än bomull."

Men helst ska de användas max en timme.

Professionella munskydd klarar upp till åtta timmar.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/14/tester-visar-att-ansiktsskydd-av-tyg-gor-att-vi-kan-ga-narmare-varann-och


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-05-15 10:59
#68

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-05-16 10:40
#69

I Kerala i Indien har man tydligen lyckats ovanligt bra med att stoppa smittan! Framgångarna tillskrivs Keralas hälsominister KK Shailaja och de snabba och resoluta åtgärder hon vidtog.

"Coronavirusdräparen", har hon kallats. 😎

"Kerala var den första indiska delstat som rapporterade ett bekräftat fall av coronasmitta. Fyra månader senare hävdar man att kurvan har plattats ut. Av Indiens närmare 82 000 bekräftade fall och 2 649 döda står Kerala endast för 560 smittade och fyra döda – trots att delstaten har ungefär lika många invånare som Kanada.

Framgångarna beror enligt experter delvis på att Kerala vidtog snabba åtgärder som bland annat grundade sig i tidigare erfarenheter från virusutbrott. Men chanserna att överleva beror också mycket på de olika förutsättningar som råder beroende på var i Indien en människa bor."

https://www.hbl.fi/artikel/den-har-kvinnan-hyllas-som-rockstjarna-for-sin-virusplan/?fbclid=IwAR1AigHctKDEUkSLi8w7z-pB7-FrGQwAIKmAf76NvcMpcBXgAeZgSGxAygk


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2020-05-23 10:17
#70

Långtidssjuka i covid-19 känner sig bortglömda. (låst artikel, tyvärr.)

"Camilla har ett konstant tryck över bröstet och kan vakna med andnöd på nätterna.

Kristin hade feber i en månads tid och var så utmattad att hon kunde sova 24 timmar i sträck.

Cecilia är inne på sin tionde sjukvecka och för henne är det ovissheten som är värst, att det fortfarande finns så lite information om coronaviruset och hur det påverkar dem som drabbas.

– Just den här berg- och dalbanan, att ena dagen känna att man är på väg att bli frisk till att må dåligt igen dagen efter tar så mycket kraft, säger Cecilia.

De tillhör gruppen långtidssjuka i befarad eller bekräftad covid-19, en grupp som känner sig bortglömd."

https://www.expressen.se/premium/halsa/camilla-kristin-och-cecilia-vart-helvete-med-covid-19/

Tragiskt. 😢

Det kan ligga en del i det. Det rapporteras nästan bara om antal avlidna och det upprepas att man ska "skydda äldre", men mer sällan hör man om alla - även yngre, t.o.m. barn - som är svårt sjuka under lång tid.

Var hamnar de i statistiken?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-05-23 16:18
#71

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-05-23 16:20
#72

Kommersiella antikroppstester rekommenderas ej!

https://www.lakemedelsvarlden.se/tester-for-covid-19-rekommenderas-ej/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-05-24 07:34
#73

Som om coronan aldrig kom: Om en stad som återgått till det "normala".

"Jag är fortfarande rädd, jag vill inte bli sjuk, för jag tycker att den här sjukdomen beter sig underligt och vi vet ingenting om den, så jag värjer mig när de kommer med sina händer och sina famnar. Då uppfattas man som lite eljest, de tittar häpet på en, som om man gjort bort sig, man anar att de kommer prata om en sen ikväll, ”jag träffade en kille imorse som fortfarande inte ville ta i hand.”"

https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/det-har-ar-en-stad-som-slutat-folja-tegnells-presskonferenser/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-05-27 08:13
#74

Intressant finländsk forskning om hur viruset sprids.

"En person i ett kontorslandskap som inte har symptom på covid-19 men ändå bär på coronaviruset kan framkalla halter på mellan 100 och 500 viruspartiklar per kubikmeter i det utrymme han eller hon befinner sig i.

– Om vi antar att riskgränsen är 100 viruspartiklar så kan man andas in dem på så lite som några minuter eller på högst några timmar. Ju längre bort folk är från varandra desto bättre, konstaterar Ville Vuorinen."

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/27/finlandsk-forskning-du-kan-bli-infekterad-av-coronavirus-som-ror-sig-i

Angående ansiktsskydd:
"Om en person använder ett ansiktsskydd så sprids partiklarna dessutom betydligt kortare väg, och en stor del blir också kvar inne i skyddet, enligt vad Teknologiska forskningscentralen VTT berättade tidigare den här månaden."

Det kanske inte är så dumt med munskydd! Lär folk använda dem!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-05-27 11:07
#75

Men se goddag då, snuset ska skydda mot corona! Tillåt mig tvivla. 😃😴🤓

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JyKq9/forskare-snus-kan-skydda-mot-corona


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Shamanens Ljus]
2020-05-27 17:50
#76

Ja eller så goddag så ska rökning plötsligt vara positivt , bjuff 🥳 jag kan inte annat än sura för jag råkade ut för det här men har tänkt att hålla käften för jag fick så mycket skit och nu gör jag bort mig igen 😕

Annons:
Magi-cat
2020-05-28 09:33
#77

"DN 27/5 2020. Det är inte svårt att förstå om kommuner har brist på munskydd. Däremot är det obegripligt att Arbetsmiljöverket tonar ner skyddens betydelse."

https://www.dn.se/ledare/tala-klarsprak-om-varfor-personalen-inte-far-munskydd/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-05-28 18:44
#78

En dag på arbetsplatsen … Kan vara värre än bussresan dit.

Lärorikt om hur (virus)partiklarna sprids i inomhusluften.

"– Det helt centrala är att tänka på antalet personer i relation till rummets storlek och tiden man umgås. Att undvika eller förkorta tiden tillsammans med andra i samma rum är viktigt. På arbetsplatser kan man se över hur många som arbetar i olika skift, se om skiften kan ordnas mer omlott och försöka besöka kontoret mer sällan än normalt. Och så är det förstås ytterst viktigt att ingen kommer sjuk till arbetsplatsen, säger Vuorinen."

https://www.hbl.fi/artikel/forskare-varnar-for-smittrisken-i-oppna-kontorslandskap-langa-arbetspass-okar-exponeringen-for-smi/?fbclid=IwAR3bOAhFdmInSuKgwiU0mEumxzzlt6AGsH49tuDVZGOuzOrI3s6E4HWV_Uo


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-05-30 13:04
#79

Tänk på avståndet. Oavsett ålder.

"Det har kommit fram misstankar om att ungdomar blivit smittade av coronaviruset i Sinebrychoffsparken i Helsingfors.

/…/

Helt säkert är det inte att man fått smittan i parken. Hasan anser att det ändå är högst sannolikt.

– Så många som varit där har blivit smittade, säger han till Helsingin Sanomat.

Asko Järvinen, överläkare i infektionssjukdomar vid Helsingfors- och Nylands sjukvårdsdistrikt, säger att han inte vet om de specifika fallen i Sinebrychoffsparken. Han säger att det ändå finns en risk för att man får smittan när många personer samlas på ett ställe.

– Möjligheten att någon bär på smittan är överhängande. Och risken för att bli smittad blir inte mindre för att man befinner sig utomhus. När restriktionerna luckras upp har vi alla ett ansvar. Det går bra att besöka parken när man har reglerna i minnet, säger Järvinen till Helsingin Sanomat.

Det här veckoslutet firar många att skolornas läsår avslutas.

– Det kan lätt hända att man glömmer bort avståndet när man är på gott humor, säger Järvinen till tidningen."

https://www.hbl.fi/artikel/flera-ungdomar-smittade-efter-besok-i-sinebrychoffsparken/?fbclid=IwAR0RF2eW7q8OPgfvemNmbQvcLwMz9aqZdD1n8Bz4Roq8umn3d0gpwPolKBo


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-06-06 11:09
#80

Använd munskydd, säger WHO!

"– Regeringar bör uppmuntra den breda allmänheten att bära munskydd där det förekommer en allmän spridning och där det kan vara svårt att hålla rekommenderat avstånd till andra, till exempel i kollektivtrafiken och andra mindre utrymmen"

Men i Sverige passar det inte, säger A. Tegnell.

"– Munskydd ska kunna passa in i en bredare strategi och det gör den inte i Sverige. I Sverige ska man vara hemma om man är sjuk, säger han till TT."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/who-andrar-riktlinjer-om-munskydd


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Shamanens Ljus]
2020-06-06 17:23
#81

Ibland tycker jag Tegnell är lite dum för varför skulle det inte passa in i Sverige när så många andra länder i många år burit munskydd. Självklart ska vi stanna hemma om vi är sjuk men han får det här att låta som om alla som bär munskydd är sjuka utan en tanke på att dom faktiskt kan vara helt friska och vill skydda sig själva mot andras smitta.

Det har hetat så mycket i det här och visst fasen passar det i Sverige lika bra som i andra länder, förstår inte vad han har emot det här för klart det skyddar om än inte 100% kanske men något måste både visir och munskydd skydda för varför finns dom om dom inte har någon funktion som han sagt vid flera tillfällen 🤔

Jag har själv inte haft munskydd ute men inskaffat visir och har även munskydd men är lite dålig på att använda för man känner sig lite löjlig 😃 men här är lite tips för den som kanske vill ha  keps och solhattar med visir.

Solhattarna har jag fått tag på i samtliga färger och dom har kardborreband som man fäster visiret på medan kepsarna har tryckknappar och skärmen som håller dom på plats plus en tryckknapp i bak som man kan fästa upp visiret på om man inte använder det. Väntar just nu på den blå och svarta kepsen att dom kommer i lager, har den röda och jag blev förvånad över att det var en bra kvalitet i kepsen trots lågt pris  och att visiret går ända till öronen och en bra  bit ner under hakan.

Nackdelen är att det luktar lite starkt plast men det försvinner efter några dagar i uppackat tillstånd.

https://www.24.se/sokresultat?searchstring=ansiktsskydd

Sen är det det där att våga använda det var en annan femma för man känner sig lite fånig 😊 men det där vänjer man sig vid med tiden. Köpte även vanliga visir men dom täcker inte lika mycket som kepsarnas och solhattarnas visir  gör och sen hur bra det här är kan jag så klart inte svara på men nog gör det lite nytta allt om nån skulle hosta och nysa oss rakt upp i ansiktet och har man dessutom ett munskydd under så måste det ha någon funktion.

Det är sen helt upp till oss att hålla allting rent och byta ut munskydden direkt efter användning och hålla visiren/kepsen/hatten  rena med sprit eller tvätta upp allt och inte bara slänga det i en låda när vi kommer hem utan se till att det är rent och att våra händer är rena när vi sätter på oss det på nytt igen .

Hundra procent nej det kan ingen av oss skydda oss mot men vi kan göra vårt bästa för både oss själva och våra medmänniskor och bästa rådet från Tegnell är avstånd att inte vara inpå varandra och det ska vi alla göra vårt bästa för att leva upp till  för ingen vet om vi är immuna eller smittbärare så håll avstånd för både dig själv och din omgivning oavsett du haft Corona eller ej  😎

Magi-cat
2020-06-06 18:53
#82

 Känner att jag får lite svårt att välja mellan den svarta Darth Vader-looken och den färggranna bredvid. Får nog ta båda. 😃😎

(Länken i #81, tack för tips!)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2020-06-06 19:33
#83

Jag förstår nog inter heller vad Tegnell menar när han säger att det inte funkar som strategi med munskydd här i Sverige. 🤔 Om det nu är det han sagt och menat. Inte första gången direkt att medier göra lite fria tolkningar av hans uttalanden. 

Men jag tänker att när folk av olika anledningar inte kan hålla avstånd som när de åker kollektivt så borde det väl vara en bra strategi även här? Jag såg bilder och läste om demonstationer Black Lives Matter i Malmö och där delade de ut masker på plats och även handsprit.

Annons:
Magi-cat
2020-06-06 19:57
#84

#83 Instämmer. Jag förstår inte den här avogheten mot mun/ansiktsskydd just i Sverige. Den verkar bygga mycket på antaganden.

Det kan inte vara avsevärt svårare att lära folk använda munskydd än att tvätta händerna korrekt och hålla avstånd.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Shamanens Ljus]
2020-06-07 10:40
#85

Här är ett kort uttalande om munskydden från Tegnell och jag tycker han liksom förstör för oss genom att få folk att tro att dom som bär skydden är sjuk när vi istället vill ha dom för att skydda oss och är man sjuk då stannar man hemma det tror jag folk har förstått vid det här laget och följer smittskyddslagen. 

Nu har jag inget emot Tegnell men det här är så onödigt dumt av honom så nu reagerar folk negativt på dom som har munskydd att dom genast är sjuka. Läste om en dam som brukar bära det när hon åker kommunalt och folk flyttar sig flera meter  och tittar snett på henne men allt hon vill är att skydda sig så gott hon förmår.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-tror-inte-fhm-pa-munskydd-underlaget-ar-extremt-svagt

Tant Grön
2020-06-07 20:53
#86

#85 Men om folk flyttar sig flera meter, så betyder det ju att hon är ganska bra skyddad. 😃

Magi-cat
2020-06-07 21:04
#87

#86 Också en användningsform för munskyddet: avskräckare! 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Shamanens Ljus]
2020-06-08 04:28
#88

#86 😂Tänkte faktiskt det när jag skrev det och när allt kommer omkring kanske Tegnell gör det alla tiders bra med sitt motstånd mot munskydden, håll avstånd flera meter och hellre mer än så  😂👍

Magi-cat
2020-06-08 07:41
#89

Igen och igen, alla kan drabbas, ung som gammal, vältränad som "skör" - även om man tvättar händerna och håller avstånd! Ibland är oturen framme.

Sköterskans dagbok:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/6jRXxO/en-sjukskoterskas-dagbok-med-charlotte-wikholm

Kanske skulle ett munskydd hjälpt när den där personen "bara hade lite torrhosta"? Stanna hemma när man är sjuk heter det och det är absolut riktigt. Men om man inte vet att man är sjuk - än? Fortfarande sitter det långt inne att få bli testad vid vaga symptom.

Tegnell tror att folk slarvar om de har munskydd. Det är en tro man får ha. Men man kan också välja att se munskydd som en extra försiktighetsåtgärd, inte en ersättning för den försiktighet som präntas in.

Folk börjar slarva nu, i alla fall i städerna. Jag pratade igår med en affärsinnehavare i en av landets större städer. Hen var chockad över hur mycket folk som hade varit och handlat på Nationaldagen (när alla borde varit ute i naturen) och hur de hade betett sig. Det där med avstånd verkade vara helt bortglömt.
Kanske munskydd i alla fall inte är så dumt? Inte för att man tror att folk ska "känna sig säkrare" utan för att eventuellt skydda varandra, ge en  liten extra marginal när alla ändå inte följer uppmaningarna om avstånd.

Kan man predika handtvätt och lyckas kan man predika rätt användning av munskydd och lyckas med det.

På landsbygden där jag bor är folk fortfarande föredömliga. Går och blänger runt omkring sig för att ingen ska komma för nära. 😃 Håller efter varandra och bryr sig också om varandra. Precis som det ska vara. 🤗 Var rädda om er!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2020-06-08 08:13
#90

#89 "Tegnell tror att folk slarvar om de har munskydd. Det är en tro man får ha. Men man kan också välja att se munskydd som en extra försiktighetsåtgärd, inte en ersättning för den försiktighet som präntas in."

Jag tror att det är svårt att glömma bort smittan eller slarva när man har munskydd. Snarare tvärtom, man blir påmind hela tiden och då kanske det blir lättare att komma ihåg att hålla avstånd också och följa andra rekommendationer.

Annons:
Magi-cat
2020-06-08 08:17
#91

#90 Det tror jag också. Att man snarare blir påmind om att inte ha händerna i ansiktet och att man ska hålla avstånd. 
Både bäraren av munskyddet och den som ser blir påmind om att allt inte är "som vanligt".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Shamanens Ljus]
2020-06-08 16:42
#92

#90 Det tror jag med för då finns nåt som vi inte är vana vid och som också stoppar eventuella nyfikna fingrar i ansiktet som vill peta och pilla. Jag bär handskar ute och bara det är något som hindrar mig från ansiktet speciellt i sommar tid och det här tror jag är bra oavsett man har haft viruset eller inte för man vet alldeles för lite om immuniteten.

Jag måste säga att jag tycker jag blivit bra på att låta bli ansiktet när man är ut och handlar  men sen när jag kommer hem så in i duschen och byta om till rena kläder och ner i maskinen med det jag haft på mig ute  på så vis blir man mer fri i hemmet dock är jag noga med varor att tvätta händer direkt som jag tagit ut något jag köpt dom senaste  dagarna. Det sägs att viruset dör på ytor efter fem dagar, sant eller falskt  🤔 men det är så lätt att tvätta av sig om man plockat med varor som köpts in nyligen.

Undrar om det här är något som kommer att sitta i oss efter pandemin, jag tror faktiskt det i alla fall under en lång lång tid så kommer många att tänka sig för.

På min ort måste jag säga att folk tar hänsyn, möts vi i en gång i butik så inväntar man varandra och man håller avstånd nåja nån enstaka  slarvar men i stora drag så tycker jag att man sköter det snyggt men nu kommer turisterna hit så vi får se hur det blir då. Såg idag en ökning och lite mer trängsel och blev faktiskt lite full i skratt när jag gick förbi Apoteket där var mycket folk och alla kämpade för att hålla avstånd så dom snudd på klättrade upp på hyllorna och en del upptryckta mot fönstren . Dom gjorde ju helt rätt men ärligt det såg lite kul ut  och jag fick svårt att hålla mig för skratt när jag gick förbi för som dom kämpade där inne allihop det var helt fantastiskt att se hur dom alla verkligen försökte att leva upp till dom restriktioner Folkhälsomyndigheten satt upp 👍😎

Magi-cat
2020-06-12 09:56
#93

Det måste bli slut på tillväxtberoendet!

"Coronakrisen visar med tydlighet att vi måste bryta beroendet av ständigt ökande konsumtion. Förutom att överkonsumtionen av naturresurser och fossil energi dödar livet på planeten, så är det ur krisberedskapssynpunkt galet att sakna verktyg att klara några månaders mindre handlande. BNP-tillväxt är inget självändamål, det finns andra sätt att uppnå det vi egentligen vill ha: välbefinnande inom planetens gränser. "

Det finns en rad förslag i artikeln. (Man får läsa 10 artiklar i månaden gratis.)

https://tidningensyre.se/2020/10-juni/lat-coronakrisen-bli-slutet-pa-tillvaxtberoendet/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-06-12 14:09
#94

Skräp, skräp, SKRÄP också! 😡

Det måste bli ett slut på nedskräpningen i haven! En följd av coronan som man kanske inte tänkt på är att haven nu får ta emot avlagda munskydd och plasthandskar! 😡

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/06/12/avlagda-munskydd-och-handskar-pa-vag-ut-i-haven-coronaskrapet-ar-ett-faktum?fbclid=IwAR1pVX8JkWF-nZFV8QhFyANBE9ac05rx-o63B5eFRyKkI_JreEAb5SsBMig


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-06-13 19:33
#95

Det kanske inte är så dumt att använda munskydd, trots allt!

23 forskare kräver ny linje i frågan.

https://omni.se/23-forskare-kraver-ny-svensk-linje-om-munskydd/a/g7bJVq?fbclid=IwAR0Nn5fAthRHw1hgSAvYqCtupI4OwtMB5a-MQ2m8E6RKg9mApADs7563vyw


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Vandrar]
2020-06-14 16:55
#96

#95 Tror vi har god hjälp av dom även om inget är hundra procent  men nog måste dom göra någon form av nytta annars hade dom inte funnits.

Lite jobbigt det här med Sverige och inställningen till munskydd, vi som andra länder borde ta efter och varför inte tänka att ta det säkra före det osäkra i pandemitider.

Magi-cat
2020-06-18 09:06
#97

Man kommer på mer och mer om det här otäcka viruset.

"En del patienter som vårdas på sjukhus för covid-19 har tecken på hjärnskada, enligt en studie från Göteborgs universitet.

Undersökningen visar att patienter med särskilt svår covid-19 ibland får påtagliga symptom på att hjärnan inte fungerar som den ska. Men redan vid måttlig infektion, hos patienter som var inlagda på sjukhus men inte behövde respiratorvård, gick det att upptäcka skador.

"Om det är viruset eller immunsvaret som står för hjärnskadan är i dagsläget oklart och mer forskning behövs", säger Henrik Zetterberg, vars forskarlag vid Sahlgrenska akademin genomförde undersökningen, i ett pressmeddelande.

Totalt har 47 patienter med mild, måttlig och svår covid-19 fått lämna blodprover under vårdförloppet. Resultaten har sedan jämförts med en frisk kontrollgrupp."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2020-06-22 08:40
#98

Försök med blod från tillfrisknade låter lovande.

"Just nu pågår en blodplasmastudie vid Karolinska institutet och tidiga försök i studien har visat på en hoppfull framtid.

Resultaten visar att patienter som är sjuka i coronaviruset kan bli av med viruset från blodet genom att få blodplasma från tillfriskande personer.

– Det tidigaste fyndet som vi ser är att om man har virus i blodet, så blir man av med viruset i blodet om man ger blodplasma med neutraliserande antikroppar vanligtvis redan nästa da"

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/lovande-resultat-for-blodplasmastudie/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-06-23 08:45
#99

Verkligen inte bara "äldre och sköra" … (Det där med "äldre och sköra" har man ju hört hört upprepas i det oändliga sedan pandemin startade. Många tycks tro att denna sjukdom är något som enbart drabbar denna grupp.

Blodgrupp kan också spela roll och som vanligt, vi vet inte allt om detta virus. Och även tidigare fullt friska yngre kan drabbas och bli svårt sjuka!

"Covid-19 slår helt olika. Det är inte som en vanlig influensa. Smittan är inte som något vi mött tidigare. Luttrade läkare jag pratat med vittnar med förskräckelse om hur annars starka och friska människor helt knäcks av viruset. Varför vissa drabbas så hårt är en av de viktigaste frågorna för forskarna just nu. "

https://www.expressen.se/kronikorer/anna-basen/ditt-blod-har-svaret-pa-hur-du-drabbas-av-coronaviruset/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-06-25 18:12
#100

Är det verkligen så illa att äldre hatas? Och att många tror att det-där-med-corona är överspelat?

"”Det är verkligen inte världens lättaste grej att komma ihåg att hålla avstånd från människor man möter på gatan. Corona är liksom överspelat och var/är en betydelselös bagatell för de allra flesta, varpå man helt glömmer allvaret för vissa grupper. Åldringar tror ibland att alla är tankeläsare tyvärr”."

"En kvinna skriver: ”Min teori är att de yngre är förbannade på oss. Vi har genom vår svaghet förstört deras glädjeämnen. Allt det som de unga tycker ger mening åt livet tvingas de avstå på grund av oss. Så de tänker inte dessutom flytta sig på stan”.

Är det så illa det är?"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/e8A7GQ/nagot-ar-riktigt-sjukt-i-den-svenska-folksjalen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Vandrar]
2020-06-26 17:23
#101

❤️#100 Tragisk läsning och så ska det inte behöva vara i en tid när vi alla ska hålla ihop genom att hålla avstånd ❤️

Jag tror mycket trots alls bottnar i rädsla och ungdomar (även vi som unga) har alltid vart trotsiga och tror oss kunna undvika allt och bara gå på.

Det här ser förmodligen också olika ut beroende på ort, jag måste säga att här på orten har det respekterats bra med några undantag som inte brytt sig men i stora drag så har det fungerat.

Jag har en gammal pappa som gärna går ut och handlar fast han är 91 år, honom stoppar ingen varken min mamma eller jag men han är väldigt noga med att hålla avstånd och allt som FHM rekommenderar men jag har aldrig hört honom säga något om att ungdomar kastat fula ord mot honom. Nu hör han illa så det kan ha gått förbi men nä det verkar som om dom flesta här med några undantag gör sitt bästa.

Jag blir inte förvånad över städer som Stockholm att sånt här pågår, att Corona väcker hat och förakt i såna större städer och då går allt åt fel håll för tanken är vi ska hålla ihop samtidigt som vi håller avstånd men att få vissa ungdomar att förstå sånt 😓 det blir förgäves för dom är enbart ute för att jävlas uppriktigt sagt men jag måste även ge eloge till ungdomarna som faktiskt tar hänsyn för dom finns dom också och borde synas i media.

Att skylla på den äldre generationen är så lågt för det är ju inte dom som spridit smittan och det här behöver vi göra något åt för så ska det absolut inte vara och måste få ett stopp 😕

Vi ska kämpa tillsammans allihop ung som gammal för att få slut på pandemin Hjärta

[Vandrar]
2020-06-27 04:13
#102

Det är skrämmande hur mycket hat det föds genom Corona, minns jag läste om just den här resan tidigt i våras och att man ger sig på människor så här är inte acceptabelt och då var det inte restriktioner som nu och hade inte alls gått så långt.

https://www.expressen.se/kvallsposten/skidsemestern-slutade-med-hatstorm-kallades-mordare/

På tal om unga så är många av dom oförsiktiga och det kan ligga mycket i att dom sprider viruset vidare för dom tänker sig inte för och vill enbart ha roligt så att skylla det på äldre som det skrivs om i #100 att äldre förstört deras glädjeämnen där får dom allt tänka om för det är många av dom (inte alla) som helt nonchalerar det här och lever på som vanligt för det är viktigare att lattja än att ta ansvar.

https://www.expressen.se/nyheter/nya-massutbrott-i-usa-eu-kan-stoppa-amerikaner/

Ser vi på det här så är alla åldrar skyldiga vad gäller att vara oansvariga, fick en chock när jag såg det här för hur tänker folk egentligen 😮 och även i andra länder inklusive vårt eget land trängs man på badstränder.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/galet-manga-badgaster-pa-strand-i-storbritannien/

En släkting till mig berättade igår att han var och skulle bada men vände för det var smockat med folk och som han uttryckte det avstånd kunde dom tydligen inte stava till.

[Vandrar]
2020-06-27 04:46
#103

Jag vill tillägga att det här är en svår tid för oss alla och alla har vi olika toleransnivå samt att det ser ut som att det här kommer att pågå väldigt länge så det blir på något sätt provokativt för en del och då tar det sig uttryck i irritation och hat samtidigt som det också finns så många som ställer upp för sina medmänniskor.

I pandemins spår följer både hat och kärlek och det är så oerhört olika hur vi reagerar i kristider och det är nu vi verkligen prövas som människa, kommer vi att välja hatet eller väljer vi kärleken ❤️

Magi-cat
2020-06-29 08:10
#104

Barn kan också drabbas!

"Barnintensiven har hittills tagit hand om tre barn med covid-19 som fått vård i respirator.

– Det är en lömsk sjukdom som även drabbar barn och några av dem kan bli allvarligt sjuka. Det är klokt att ha respekt för den"

"https://www.aftonbladet.se/ledare/a/P9KjJb/elever-ska-inte-vara-affarshemligheter"

Det pratas alltid om procent och statistik och att "barn drabbas bara lindrigt", "bara äldre som …",  men det enskilda fallet är en inte statistik utan en drabbad kännande medmänniska med oroliga anhöriga.

Det går inte att gå omkring och vara orolig jämt heller, men man måste ha respekt för den här sjukdomen!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Vandrar]
2020-06-29 17:13
#105

Det är mycket som  granskas  vad gäller Corona och det tycker jag är bra. Här har Expressen granskat hur skillnaden är mellan utsatta områden och områden där man har det bra.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/koderna-avslojar-har-smittas-flest/

Jag blir inte förvånad över att det ser så olika ut för en del bor tätt inpå varandra i stora familjer så inte undra på att viruset sprids mer där och det gäller inte enbart invandrartäta områden det gäller alla som inte har några val än att bo inpå varandra eller måste gå till jobb som inte kan göras på distans.

Det här känns väldigt orättvist för man tycker att alla ska ha möjligheten att skydda sig oavsett vart man bor eller vilken yrkeskategori man tillhör men när en pandemi kommer så är det inte så lätt att tillgodose allas behov direkt så det här är svårt och tragiskt för varje människa ska ha möjligheten att kunna hålla avstånd och hålla sig frisk.

Ser vi på riskgrupperna som stannat hemma hur länge som helst så får en del sälja av sina ägodelar och tvingas gå tillbaka till sina jobb. Det här är förskräckligt så ska det inte behöva vara men så här ser det ut.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGVEpm/riskgrupper-far-pengar-forst-i-september

I Covid-19  spår kommer vi att få se mycket mer fattigdom och utslagna människor över hela världen. Vi ser redan nu hur den psykiska ohälsan stiger i alla åldrar och hur många som drabbas så hårt ekonomiskt.

Vi kommer alla att få behöva stötta varandra på ett eller annat vis framöver  under en lång lång tid och långt efter att pandemin har lagt sig för det här det kommer att ta tid.

Vi kommer att få se bort från små petitesser som att vi inte tycker lika i en fråga eller sak och vi kommer alla att behöva varandra oavsett vi drabbats eller inte  så kommer vi att behöva varandra allihop  globalt.

Magi-cat
2020-07-02 09:10
#106

"Även om segregationen är uttalad i delar av det svenska samhället finns inga vattentäta skott. Specifikt skulle smittspridningen i äldreomsorgen kunna representera just ett samspel mellan segregation och samhället i stort. Vår hypotes är att smittan har gått i cirklar, mellan serviceyrken och omsorgsarbete samt arbetspendling och boende, som främjar smittspridning"

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/originalstudie/2020/06/stora-skillnader-i-overdodlighet-varen-2020-utifran-fodelseland/?fbclid=IwAR3EV1BppfEPVLzitzKXhN9BHOb3PUMqGbXByNcEh3QKj0vaekMTr_KYrik


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-07-03 11:02
#107

Vad har varit bra, vad har varit mindre bra och vad händer nu? Forskare ger sin syn på saken:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forskarna-det-hander-nu-efter-fem-manader-med-corona-i-sverige-/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-07-05 08:42
#108

Skilda världar med covid-19. 😢

Från Södertälje:

https://www.expressen.se/nyheter/qs/coronan-tog-deras-karaste/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-07-05 12:17
#109

Jaha, mask eller inte mask …

""We’ve learned that as many as 40% of people infected with the virus that causes COVID-19 may have no symptoms. But when they talk, cough or sneeze, they can still spread the virus to others in the form of respiratory droplets expelled into the air. Those droplets evaporate into fine particles that may linger. The mask traps these larger droplets before they can evaporate. So, wearing a mask regularly can prevent spreading at the source even when we don’t know we are sick. But masks are just one important way to prevent this disease from spreading. Washing your hands regularly and thoroughly and keeping at least 6 feet apart from one another are still vitally important.""

http://med.stanford.edu/news/all-news/2020/06/stanford-scientists-contribute-to-who-mask-guidelines.html?fbclid=IwAR3WIAz3frHxNUzbAQHh-oKXhDWYOE8uers0Z6EGUmOhW8wnYnfs2m6mZLc


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-07-06 22:03
#110

Viruset sprids också via luftburna aerosoler.

"Över 200 forskare anser att coronaviruset inte bara sprids genom droppsmitta utan också med luftburna aerosoler.

Världshälsoorganisationen (WHO) har länge fasthållit vid att coronavirussmitta sprids främst genom doppar som faller till marken kort efter att en smittad person hostat eller nyst till exempel. Över 200 forskare från 32 länder anser nu att coronaviruset sprids också genom mindre partiklar, så kallade aerosoler, som håller sig kvar i luften, skriver The New York Times.

Partiklarna kan sprida sig i ett rum och smitta genom inandning. Detta innebär en risk för smittspridning speciell inomhus i trånga utrymmen med många människor och dålig ventilation."

https://www.hbl.fi/artikel/nyt-covid-19-smittar-via-sma-partiklar-i-luften-enligt-forskare/?fbclid=IwAR2ZGGomPGPoEb_CZ-4qcUy-zFKmvHvhNOkS8fbFZi3tgG2w-wT4CLvLVZY

Det låter som en god idé med munskydd.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2020-07-06 22:33
#111

Hade funderingar på att sy en mask, men det blev inte av. Tänkte lägga in ett Hepa-filter som skyddar mot virus.
Någon här som använder mask?

Annons:
[Vandrar]
2020-07-07 16:35
#112

#111 Jag har så stort köpt in munskydd och visir men använt dom ännu har jag inte gjort. Känner mig fånig men det behöver man inte göra i dessa tider och ska väl vänja sig men än har dom inte åkt på 😊😃

Loris M
2020-07-07 19:11
#113

Jag har använt mask för första gången igår. Jag skulle vandra med en vän som jag visserligen träffat flera gånger under våren/sommaren men alltid utomhus och så höll vi avstånd. Nu skulle vi åka ett par mil och det kändes onödigt att ta var sin bil så vi åkte samma bil men båda tog på sig masker och jag satt i baksätet snett bakom henne, d.v.s. så långt avstånd det gick.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2020-07-09 07:59
#115

#113 Föredömligt! 🤐= 🏆 ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-07-09 08:00
#116

Det kommer allt fler rapporter om att långtidssjuka i covid-19 ifrågasätts.

"Vissa covid-19-sjuka tillfrisknar inte på månader – och deras symtom liknar de vid ME/CFS. Coronaviruset riskerar att framkalla en epidemi av den sorts svårförklarade tillstånd som avfärdas som ”kvinnosjukdomar”, skriver den amerikanske vetenskapsjournalisten Ed Yong."

(Tyvärr låst artikel, men det finns fler.)

https://www.svd.se/langtidssjuka-ifragasatts--varit-ett-helvete?fbclid=IwAR2LGsKxON1MyAT4a2P5Q8WcOI6lZWgAZVGVVpLSTFrpSzArl9SSIhR0sV8


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-07-09 10:11
#117

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-07-13 08:50
#118

Över 10 000 som arbetar inom vården har smittats. Flera har avlidit. 😢

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2020-07-13 11:45
#119

edit/M-c

Det kan vara så att man kan överföra smitta redan innan man fått symptom, kanske vanligare än man trott …

"– Vi har sett studier som visar att presymtomatisk smitta står för 20-45 procent, säger Norges ”Tegnell” till Dagbladet. "

Därför hjälper det inte med bara "stanna hemma om du är sjuk". 

Kanske inte så dumt med munskydd ändå? 🤐👍

https://www.expressen.se/nyheter/norska-larmet-corona-sprids-fore-symptom/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2020-07-13 12:20
#120

#119 Kanske jag är korkad, men vad betyder Presymptomatisk? 🤔

Magi-cat
2020-07-13 12:40
#121

#120 Sorry, nej men så klart inte! 🤗 (Jag ska ändra i texten.)

Alltså: att man smittar innan man fått symptom.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-07-13 12:45
#122

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-07-13 18:32
#123

Kritik mot frampressat vaccin.

Vacciner tar normalt flera år att få fram. Stressar men fram ett kan det finnas risk för allvarliga biverkningar. Man hinner helt enkelt inte upptäcka dem på den korta tiden.

https://sverigesradio.se/artikel/7513831?fbclid=IwAR2vVAW2-hWn3u6zu_zzeNvXSFe6yr-QdKzVboGvLmqj5UHKLBzaETr_Rdg


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-07-13 19:11
#124

Om munskydd och mantran.

Björn Olsen använder själv munskydd:

"Enligt de 23 forskarna står det helt klart att covid-19 smittar innan man har symtom. Och enligt norska Folkhälsoinstitutet visar studier att mellan 20 och 45 procent av smittan i landet kan komma från presymtomatisk smitta.

– Myndigheterna har fastnat i att alla som har munskydd missbrukar dem, eller att det kan sprida smittan än värre. Det finns liksom inga sakliga rapporter för det. Snarare tvärtom, säger Björn Olsen.

Använder du själv munskydd i bland?

– Ja, absolut. Om jag går in i en affär brukar jag göra det. Jag har varit lite slarvig med det tidigare men jag blir mer och mer övertygad om att det faktiskt fungerar. Och det är inte för att skydda mig, utan för att skydda andra om jag skulle vara smittad. Det är det det handlar om. Det handlar också om att få ett beteende där vi inte tittar konstigt på varandra om någon bär munskydd, säger Björn Olsen.

”Det är ett stort misstag”

En annan kritik mot Folkhälsomyndigheten är att de fortfarande ger rådet att gå till jobbet, skolan eller förskolan även om en familjemedlem är sjuk.

– Det har varit som ett mantra från Folkhälsomyndigheten, att det bara är de med symtom som smittar. Det är ett stort misstag, det tycker jag, säger Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar vid Uppsala universitet.

Folkhälsomyndighetens presstjänst uppger att råden kring munskydd står kvar. För närmare frågor hänvisas till morgondagens pressträff."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLGGkE/bjorn-olsen-i-sverige-har-munskydd-blivit-ett-skallsord

(min markering i texten)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-07-14 07:55
#125

WHO låter inte uppmuntrande. Det kommer att bli värre innan det blir bättre.

"– Det kommer inte att bli någon återgång till ett gammalt normalläge inom överskådlig framtid! WHO-chefen skrädde inte orden när han på måndagen varnade för konsekvenserna av att allt fler länder monterar ner sina insatser för att få bukt med coronavirusets framfart.

Efter det dystra rekordet i söndags om 230 000 nya fall av bekräftade coronasmittade under ett dygn konstaterats, präglades måndagens pressträff med WHO av oro för att utvecklingen går åt fel håll.

– Låt mig vara uppriktig. Allt för många länder går åt fel håll, sade WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus."

https://www.hbl.fi/artikel/who-det-kommer-bli-varre-varre-varre/?fbclid=IwAR0Aq1XGf62V4-fMC5RxyKBYmAM6MevM7LxpaWkoBwkiXHD_ZCE-ditm9s0


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
DesK
2020-07-14 09:38
#126

#125 Det förvånar mig inte alls!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2020-07-22 08:31
#127

Väldigt intressant om corona och hur vi skulle kunna få stopp på smittspridningen genom att tiga still. 🤐

Lungläkaren som skrivit debattartikeln menar eftersom smittan sprids med aerosoler när vi pratar (det finns ingen möjlighet att så många hade kunnat smittas genom hosta och nysningar på nära håll) skulle man bli av med sjukdomen på kort tid genom att  - vara tyst på arbetsplatsen t.ex. Det vore inte alls omöjligt i och med den digitala tekniken. (Och munskydd, skulle jag vilja tillägga.)

"Det är sannolikt att aerosolen som bildas vid prat är en huvudorsak till smittorna, för det är omöjligt att över 14 miljoner människor skulle ha smittats enbart genom nysningar eller hosta. Slutsatsen är att vi borde tiga så mycket som möjligt inomhus. Den iden kan först uppfattas som ogenomförbar. Men under den digitala kommunikationens tidsålder gör vi det i många avseenden redan nu. På varje arbetsplats är det möjligt att utarbeta den bästa metoden för att genomföra "tystnadsplikten". Där detta inte är möjligt kan FFP2-masker användas. Fysisk kontakt som sådan behöver inte undvikas, utan de droppar och aerosol som bildas vid hosta och samtal."

https://www.hbl.fi/artikel/coronaviruset-kan-utrotas-om-vi-tiger-inomhus/?fbclid=IwAR3NEwrtFdpNMbWJ-SMccjL7nrvEaNf2k7y9Vc0ox5rxVueQdozMhv1zAz4

Kommentarerna till artikeln i Hufvudstadsbladet i Finland är ganska roliga. Som att det skulle förklara den relativt låga smittspridningen i Finland, där man hellre tiger än talar, enligt klichén.🤐


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2020-07-22 08:36
#128

Haha… ibland är det roligare att läsa kommentarer än artiklar. 😃

Magi-cat
2020-07-22 09:12
#129

😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Vandrar]
2020-07-23 16:33
#130

#127 Den här tanken slog mig häromdagen när jag pysslade i köket och sa nåt för mig själv så såg jag en liten aerosol hoppa ur munnen och tänkte den där  lille fulingen skulle kunna sprida smittan så  det där kan det ligga väldigt mycket i.

Jag har på senare tid lagt märke till att det är inte många som hostar och nyser i butiker med mera, det beror så klart också på att många nu stannar hemma vid minsta symtom för visst var det mer sånt innan corona.

Munskydd är nog inte så dumt och borde införas obligatoriskt när man vistas bland andra människor och istället för som  så många håller på nu om hur man använder det fel och dom är meningslösa  så lär oss använda dom rätt det tror jag vi skulle kunna ha en hel del vunnet på kanske inte allt men absolut skulle det bidra till minskning av smittspridning.

Nu har munskydd istället blivit rädsla för att den som har bär smitta eller är förkyld i alla fall på landet märker jag  men mindre i storstäder och där används det betydligt mer flitigt och här uppe har jag nog hittills bara sett det en tre gånger max fyra men visst skulle det hjälpa till det tror jag absolut.

Att vara tyst är inte det lättaste men tappra försök  att vara samtidigt som man bär munskydd 🤐inte så roligt men för en tid så kanske det går att dämpa ner det här så vi sakta men säkert kan börja återgå till mer normala liv framöver.

Magi-cat
2020-07-25 18:27
#131

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Vandrar]
2020-07-27 17:12
#132

Björn Olsen tycker jag är en redbar person och har tyckt genom hela den här pandemin 👍 fler borde lyssna till honom för han tycks veta en hel del om det han förmedlar och talar om 😎

Annons:
kamera0710
2020-07-29 12:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

Men i februari var denne Olsen tydligen inte så positiv till munskydd. (Med reservation att källan är ett twitter-inlägg.) Såg även ett bildsnitt från hans bok "Pandemi", som just kommit i nytryck. Där uttrycker han tydligen samma sak.

kamera0710
2020-07-29 12:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Här hittade jag det jag nämnde om Olsen och munskydd i föregående inlägg. Med reservation även här för att källan är ett twitter-inlägg. Men enligt twitter-tråden är det ur hans bok Pandemi.

https://twitter.com/ponihest/status/1288328935009325056

Magi-cat
2020-07-29 12:49
#135

Bra att man kan ändra sig. 😃🤐

Obs, krav på obligatoriska munskydd vore för mycket av stark åtgärd, tror jag. 

(Vad jag tycker är att man inte behöver vara så kategoriskt emot i alla lägen. Det kan säkert vara bra ibland.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Vandrar]
2020-07-29 16:34
#136

#134 Jag vill minnas att jag såg något om det där  och han har helt rätt i att vi kan också dra på oss smittan med dom så ska vi ha krav på munskydd ute i offentligheten där flera vistas samtidigt så borde vi få lära oss att använda dom på rätt sätt vilket lätt kan ordnas online där någon spelar in och informerar oss riktigt samt vilka skydd som rekommenderas med mera.

Har tänkt på just det han skriver för en del är och pillar på eller har dom under hakan, i pannan osv vilket säger sig självt att då är det lätt om vi fått virus med på händer att vi smittar oss . Sen har vi ett bekymmer till dom där ska slängas och inte återanvändas gång på gång och jag tror många använder dom igen bara för att spara och slippa köpa nya hela tiden.

#135 Obs, krav på obligatoriska munskydd vore för mycket av stark åtgärd, tror jag. 

Jag håller både med och inte för just nu kunde vi gott ha krav en tid framöver sen lätta på det när pandemin så sakteliga börjar lägga sig  så i nuläget tycker inte jag det är en för stark åtgärd en åtgärd som är temporär under den värsta tiden i förhoppning om att pandemin får en liten draghjälp att bromsas upp. Jag tror faktiskt vi skulle ha en del inne på en sån åtgärd  en tid framöver.

Magi-cat
2020-07-30 08:19
#137

Björn Olsen medger att han haft fel angående munskydd. 🙂🤐

Jag tycker det är starkt att kunna ändra sig på basis av mer fakta och när man får ett tidsperspektiv. Att inte vara rigid.

"– Jag trodde inte på munskydden. Och då man måste sätta detta i kontext. För folk hade munskydd under näsan, över pannan, överallt. Sedan har vi gjort ett enormt kunskapslyft de här senaste månaderna. Jag hade fel, Folkhälsomyndigheten hade fel, många hade fel. Men då måste man vara beredd att ändra sig."

" Man kan verkligen sprida smitta utan att ha symtom. Särskilt i trånga utrymmen. Det är där munskydd kommer in, säger han.

– Det kan förhindra smitta. Inte till 100 procent, men kanske till 60 procent. Tillsammans med andra åtgärder kan det bli ganska bra."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70EQR4/bjorn-olsen-jag-trodde-inte-pa-munskydden


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-07-30 09:22
#138

Vem som helst kan bli trött och less och ur mod när det är så mycket runt corona, karantän och katastroftänk.

Då är det bra att tala med någon, en vän, en bekant eller organisationer  som är beredda att lyssna och hjälpa.

Påminner om Röda Korset. Det går alltid att kontakta dem, lokalt eller centralt via telefon.

"

Coronakrisen påverkar oss alla 

När allt inte är som vanligt är det naturligt att känna oro och stress. Eller ångest och sorg. Coronakrisen påverkar oss alla på olika sätt. Många har blivit sjuka eller drabbats av stor sorg när någon närstående avlidit. Andra känner oro över sin ekonomi i en osäker tid eller besvikelse över att inte kunna träffa barn och barnbarn, fira studenten eller bröllop. Många lider av den sociala isoleringen och ensamheten kan kännas väldigt tung och övermäktig.

Hur kan jag prata med mitt barn om att morfar gått bort i covid-19? Vad kan jag göra för min oroliga mamma som sitter isolerad? Röda Korset har psykologer, sjuksköterskor och krisexperter som här delar med sig av fakta, tips och råd.

Så minskar du din oro

Ångest – så hanterar du det

Sorg – så hanterar du den

Så pratar du med barn i sorg och kris

Så återhämtar du dig efter en kris

Stötta någon i kris

"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2020-07-30 12:08
#139

Har ännu inte lyssnat på Olsens sommarprat, men efter att ha kikat en del på nätet får jag säga att min respekt för honom sjunker en del.

https://www.facebook.com/kjellhaglund/posts/10158699479018118?notif_id=1596090295204320¬if_t=feedback_reaction_generic&ref=notif

"10 februari tyckte Olsen att trots att smittan uppenbarligen nått Alperna att det absolut inte är något problem med att åka dit. På frågan om man nu när fem brittiska medborgare smittats i Alperna vågar resa dit under sportlovet, eller om man ska avboka sina biljetter, svarar Olsen tvärsäkert: 'Nä, man vågar åka till Alperna, det skulle jag säga. Alperna är stort.' 6:40 in i klippet:

https://youtu.be/Gzpz3Zw8Kmk

I Fokus en dryg månad senare, 20 mars, låter det så här om Olsen: 'Han har beskyllts för att vara alarmist, men anser att Folkhälsomyndigheten gjort felbedömningar hela vägen under coronapandemins utbrott. Som när man uppgav att det inte var någon fara att svenskar for till italienska Alperna, därför att viruset endast fanns på låglandet. Som om de som är däruppe i bergen bara håller sig däruppe, och vice versa. – Att tänka så vittnar om bristande fantasi. Har man ingen fantasi är det svårt att förstå pandemier.'”

https://www.fokus.se/2020/03/bjorn-olsen-coronaviruset-nar-sin-kulmen-i-sverige-om-nagra-veckor/?fbclid=IwAR15upS5zk2hhMR2UpohsjTF9DwR5V-O_KFSH7k0gDYlYotmGJicLP6XVw8

Annons:
kamera0710
2020-07-30 16:11
#140

Nu har jag lyssnat på Olsens sommarprat. En sak jag reagerar på är att han inte nämner ett ord om de negativa hälsoeffekterna en så kallad nedstängning kan ha. I facebooklänken i inlägg #139 noterade jag också följande uttalande av honom i februari:

”Det här är de stora talens lagar, så jag har svårt att se att man, ja det är klart att munskydd vet vi, det hjälper INTE. Men alla håller på med riter och ritualer, så vi tycker om munskydd, så därför tar munskydden slut. Det andra är att vi kanske inte ska uppsöka de som är direkt jättesjuka. Tvätta händerna. Det är de vanliga åtgärderna. Mer kan vi inte göra."

Länkar här direkt till källan, 4:40 in i programmet:

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/britter-coronasmittade-i-alperna-f%C3%B6rlorat-kampen-mot-spridningen-12525299

kamera0710
2020-07-30 17:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#141

Mycket Björn Olsen blir det, men när jag kikar på nätet får jag allt mer bilden av en opportunist och vindflöjel. Fler är inne på samma linje, med tydliga källhänvisningar.

https://www.expressen.se/nyheter/professor-bjorn-olsen-backar-om-hedda-care/

https://twitter.com/olaspannar/status/1254824581287813120

Magi-cat
2020-07-30 17:41
#142

Kanske en av lärdomarna av pandemin blir att inte yttre sig för tvärsäkert när man inte vet? 🤐


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2020-07-31 07:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

Andra tankar…

Magi-cat
2020-07-31 09:10
#144

Ventilationen viktig om viruset är luftburet.

"När skolorna öppnar och människor återvänder från sina distansjobb kan det vara på sin plats att införa noggrannare riktlinjer för ventilation.

– Om vi behöver vidta snabba åtgärder kommer vi att minska antalet besökare och öka fönsterventilationen i de utrymmen där det inte finns mekanisk ventilation eller där den inte är tillräcklig"

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/07/31/ventilationen-ar-avgorande-om-coronaviruset-ar-luftburet-speciellt-nar-samhallet


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-07-31 10:31
#145

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-07-31 12:24
#146

Ansiktsskydd skyddar, enligt en grupp finländska forskare.

"- Vår huvudsakliga slutsats är att skydd tydligt skyddar sin användare, uppger Hanna M. Ollila som lett forskningsgruppen vid Helsingfors universitet i ett pressmeddelande.

Gruppens undersökning har inte ännu kvalitetsbedömts. Analysen har skickats till en internationell vetenskaplig tidskrift och väntar på bedömning."

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/07/31/finlandska-forskare-ansiktsskydd-ger-markbart-skydd-mot-covid-19


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
kamera0710
2020-08-01 20:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#147

På twitter hittar man åtskilligt med humor som lättar upp i den allvarliga situation vi befinner oss i.😃

Loris M
2020-08-01 20:33
#148

😃

[Hayabusa]
2020-08-01 20:46
#149

Avdelningen Coronaskämt:

Anders Tegnell har en dotter som gnäller lite - vad heter hon?

Li Tegnell

kamera0710
2020-08-01 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#150

.

[Hayabusa]
2020-08-01 21:13
#151

Vi kör väl en till…

Ska man gå på krogen i dessa tider så gäller det att gästerna håller avstånd dvs inte är för packade.

[Hayabusa]
2020-08-01 21:14
#152

Vad sa Anders Tegnell när han körde av i kurvan?

"Jag trodde att den höll på att räta ut sig…"

kamera0710
2020-08-02 06:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#153

.

Annons:
Loris M
2020-08-02 08:36
#154

Nu handlar tråden om hur corona hanteras och inte om corona-skämt men om man ska prata om skämt så finns det ingen som slår Yxbengt, tycker jag. 😃

😃

[Hayabusa]
2020-08-02 09:00
#155

”Glöm lager med livsmedel, skyddsmasker och andra förnödenheter”

Anders Ygeman, 2017

PS Nej, det var inte sagt som ett skämt.

Loris M
2020-08-02 09:05
#156

#155 

Tre år innan Covid-19 bröt ut och ingen kunde förutsäga det eller veta något om viruset då?

[Hayabusa]
2020-08-02 09:14
#157

#156 Händelser som Corona/covid -19 är sällan eller aldrig förutsägbara - det är ju därför man ska vara förberedd, så långt det är möjligt. Av samma anledning har de flesta en hemförsäkring - inte för att man vet att att något ska hända, utan för att något kan hända.

Magi-cat
2020-08-02 09:51
#158

Alltid lätt att vara efterklok. Samma synsätt gällde oavsett regering i Sverige. 

I Finland har det varit ett annat läge och minnet av kriget har liksom inte dött. Där hade man beredskapslager.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2020-08-02 10:01
#159

#158 Minnet av kriget borde ju inte vara dött i Sverige heller. Hur kan det vara det? 

 Jag hoppas att Sverige tittar på hur våra grannar hanterat situationen och tar till sig saker som kunde gjorts bättre. Den ödmjukheten, att även andra kan och Sverige inte alltid "vet bäst", kan man hoppas på.  Och inte:

"Det är ingen idé att ha beredskap, det är omodernt och vem kan förutse vad som ska hända?"

Magi-cat
2020-08-02 10:20
#160

#159 Finland var en aning mer involverat, om man säger så.😕

Men det är kanske en sidodiskussion.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Hayabusa]
2020-08-02 10:38
#161

#160 Det vet jag, men det kan väl knappast undgått Sverige att det pågick ett krig runt husknuten? Duger definitivt inte som en "ursäkt" för utebliven beredskap. 

Med det sagt så kan vi ju hoppas på att lärdom dragits…

PS Läser jag igenom denna tråd så ser jag att även andra har frågetecken kring hur situationen hanterats. Utan att bli kallad efterklok.

Magi-cat
2020-08-02 11:11
#162

#161 Min "poäng" var snarast att uraktlåtenheten att bygga beredskapslager o.dyl. gällt oavsett regering, inte en ursäkt för detsamma.
(Det blir lätt så kortsiktigt när vinsterna går före allt.)

Med detta lämnar jag denna diskussion. 👋


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2020-08-02 15:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#163

När man hör vissa som kritiserar den svenska coronastrategin kan man tro att det är Tegnell personligen som ansvarar för situationen på exempelvis Stockholms äldreboenden, obefintliga beredskapslager med mera.

[Vandrar]
2020-08-02 17:40
#164

Nu ber jag om ursäkt om jag är en "trökhatt" men ärligt kära ni det här med att skämta om Corona det har jag innerligt svårt för med tanke på vilken allvarlig situation vi har globalt så dom som sitter och hittar på en massa skämt och driver med en allvarlig sjukdom  tycker jag borde ha mer förståelse för människor som drabbas.

Människor dör, människor är allvarligt sjuka, människor lider och sörjer sina anhöriga och vänner som gått bort i sjukdomen. Människor förlorar jobb, människor får kämpa ekonomiskt och hela världen står inför en pandemi som får oanade konsekvenser och så sitter några och hittar på skämt om en sån allvarlig situation det övergår mitt förstånd hur man kan göra något sånt  😢

Jag har själv inte förlorat någon nära anhörig  ännu  peppar peppar däremot kollegor har gått åt  och ligger sjuka så jag har väldigt svårt att se humor i det här och den som kommer på humorn den är i mina ögon en väldigt låg människa  som ännu förmodligen inte drabbats själv och då är det lätt att skämta om för det känns långt borta när man själv inte är mitt uppe i situationen.

Som jag sa jag är en "trökhatt" men jag är hellre det än att skämta om så pass allvarliga saker som sker över vår hela värld just nu ❤️

Corona är inget skämt och inget att skratta åt men sociala medier driver det här vidare och vet ni jag skulle vilja ta varenda en i örsnibben och säga stopp lägg av som sprider skämt om den allvarliga situation vi alla befinner oss i och alla av oss kan drabbas så man borde kanske passa sin tunga och tänka sig för eftersom en dag kan man vara där själv och då är det inget skämt.

kamera0710
2020-08-02 17:49
#165

#164 Håller med om att det inte är något skämt, men agerandet från främst Ebba Busch och Jimmie Åkesson, men även andra "hobbyepidemiologer", blir lite tragikomiskt. Och personligen anser jag att skämt kan lätta upp i ett allvarligt läge. 

Kan nämna att jag gjort en hel del trängselkontroller på restauranger. Vid ett tillfälle ropade en full person "kom hit!!" till mig och min kollega. Väntade mig en utskällning eller liknande om byråkrater som är ute och jävlas med företagarna. Men i stället fick vi höra en harang om att det som händer nu är bra, han tyckte det behövdes lite utrensning. Tragiska åsikter naturligtvis, men som samtidigt lättade upp den arbetskvällen eftersom det var så oväntat…

Loris M
2020-08-02 18:04
#166

Vandrar,

Det är inte covid-19 i sig och de döda som skämten handlar om utan mer och hur en del personer uttrycker sig om främst hur det hanterats. Hur de är efterkloka, hur de agerar som experter och har rätt så bestämda åsikter om hur allt ska skötas som om de vore epidemiologer och kunniga, vilket de inte är. Utan är mest en massa proffstyckare som passar på att göra politiska poäng och i vanlig ordning kritisera och svartmåla regeringen och landet. Deras sätt, uttalanden är roliga och tragikomiska som kamera 0710 ovan skriver. Jag kan inte se några problem med att skämta om det. Som sagt, det är inte de döda eller viruset i sig skämten handlar om utan om alla självutnämnda (men djupt okunniga) "experter".

[Hayabusa]
2020-08-03 10:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#167

#162 En kasserad beredskap handlar inte om vinst utan är snarare ett utslag av spariver och en förkärlek för att skicka "en het potatis" vidare (från stat till kommun, exempelvis). Vem som är mest "Svarte Petter" i det fallet kan vi fundera över, men även S borde se sig i spegeln. Sedan blir jag minst sagt fundersam när det läggs 100.000-tals kronor på "Kromad Äppelskrutt" (Örebro) men det sparas på vård & välfärd. Samhällskontrakt? Jo, så att…

Annons:
Magi-cat
2020-08-04 07:24
#168

Följetongen om munskydd går vidare. 🤐 Kanske har vi dem här inom kort. (Finland väntas ändra sina rekommendationer angående kollektivtrafik och munskydd.)

"En litteraturstudie koordinerad av Karolinska Institutet och McMaster University i Kanada visar att munskydd av tyg ger en filtrering på klinisk nivå vilket kan minska spridningen av virus som sars-cov-2. Resultatet, som publicerats i tidskriften Mayo Clinic Proceedings, stödjer användningen av munskydd för att minska spridningen av det nya coronaviruset, enligt forskarna."

https://nyheter.ki.se/munskydd-av-tyg-kan-minska-smittspridningen-av-sars-cov-2?fbclid=IwAR3zP8LgCTLPsr0qMwQBcik589V1b4be7k0G1JvIZxiU1Skxfz0axqDMdQo


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2020-08-04 12:03
#169

Jimmie Åkessons inlägg på DN debatt om att Tegnell bör avgå fick många dråpliga kommentarer, lägger ut några här eftersom det är betalvägg. 

Varje stycke är en separat kommentar. Den första är skriven av läkaren Sven Román, som jag känner till lite, de övriga är okända för mig.

_"Att Jimmie Åkesson kräver Anders Tegnells avgång är bästa skälet till att han absolut ska vara kvar. En partiledare som inte respekterar demokratiska och mänskliga rättigheter förstår sig naturligtvis inte heller på hur medicinsk vetenskap fungerar, vilket med all önskvärd tydlighet visar sig i den artikel han skrivit."
_

"Jaha. Ett statsmannamässigt uttalande från Åkesson. En blivande landsfader som offrade sig för Sverige och åkte till Grekland för att frälsa EU från flyktinghorder. Varför åkte denne Åkesson inte till Italien och stoppade viruset?"

"Kuckeli ku!"

"Jaså, nu är han tillbaka som gubben i lådan, Åkesson. När det krisar på riktigt duckar han, sen träder han fram för att försöka ta äran, åt sig själv och av andra. Har alla glömt flygbladen vid grekiska gränsen, när han var där och ’asylturistade’?"

"Åkessons okunnighet visar sig alltid. Anders Tegnell är anställd och kan inte avgå. Han kan säga upp sig, men inte avgå. Jimmie är en pajas som vanligt och har staplat faktafelen ovanpå varandra."

"Om man åker till Turkiet mitt under en pandemi (utan att sätta sig i karantän efteråt) för att skänka människor i livskris ett A4 med hat så har man förbrukat sin rätt att uttala sig om något som helst som har med pandemin att göra! Man ska inte kasta sten i glashus, Jimmie! (Jimmie Åkesson åkte hem med flyg från Turkiet 6 mars. Helt onödig resa.)"

"Jag tror att Åkesson vill ersätta Tegnell med någon ur sina egna led. SD lär ha en hel del buskepidemiologer bland sina medlemmar …"

"Det är nog inte så lätt att hitta till avkroken Sölvesborg - ens om man är ett virus!"

https://www.dn.se/debatt/tegnell-maste-ta-ansvar-for-misstagen-och-avga/

DesK
2020-08-04 13:37
#170

#169 😃😃😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2020-08-04 17:53
#171

😄


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-08-05 13:27
#173

Utandningstest som enl. uppg. ska ge svar på corona inom en minut!

Det skulle vara bra på t.ex. flygplatser där man måste ha svar snabbt och det passerar många människor på en dag.

https://news.warpinstitute.se/utandningstest-corona/?fbclid=IwAR1UrpwAd5hYDfy8JGSH-VXEAcoTERbOOogr31_e1Q_IcJBzbJSQAn5GUN4


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2020-08-05 15:06
#174

Blir allt mer undrande till vad denne Björn Olsen egentligen håller på med, tyvärr betalvägg. 

"En svensk antikroppsstudie, som åtalsanmälts för att ha brutit mot etikprövningslagen, har tilldelats en åklagare.

Den forskare som ledde studien har skrivit till Överklagandenämnden för etikprövning att forskarna aldrig haft för avsikt att publicera resultatet vetenskapligt.

Resultaten av studien, som drivits av forskare på Uppsala universitet, har däremot rapporterats till Folkhälsomyndigheten. Forskarna har även hänvisat till studien i intervjuer med flera medier och i en artikel på DN debatt från i mitten på maj."

"Förfarandet kan ha inneburit risk för spridning av covid-19, både för de som deltog och för boende i föreningen, menar ÖNEP som även anser att studien kan underminera allmänhetens förtroende för framtida forskning.

Åke Lundkvist, som ledde studien, har tillsammans med sin forskningskollega Björn Olsen upprepade gånger haft kontakt med Överklagandenämnden. De skriver då bland annat att syftet endast var att testa vänner och bekanta som ville ta en antikroppstest."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/forskare-bakom-anmald-covidstudie-skulle-inte-publiceras/

Annons:
DesK
2020-08-05 15:41
#175

Kamera ja det kan man verkligen undra!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2020-08-05 19:34
#176

Universitetsrektorer varnar för hårt tonläge i coronadebatten.

"– Värsta tänkbara scenario är att tonläget blir så pass tufft att man som forskare inte längre vill bidra i debatten. Jag vet inte hur många forskare som aktivt drar sig tillbaka, men finns det en risk? Absolut. Och redan då är vi inne på en extremt farlig väg."

"Joacim Rocklöv, epidemiolog och statistiker på Umeå universitet, har i DN berättat att han mött stark kritik, drev och påhopp i sociala medier för de öppna ställningstaganden han gjort under pandemin, reaktioner som i vissa fall ”varit på gränsen till hotfulla”"

"En forskare som öppet kommenterat tonläget i debatten är Tove Fall, professor i molekylär epidemiologi vid Uppsala universitet. I ett Twitterinlägg häromdagen berättade hon att hon tackar nej till ett stort antal intervjuförfrågningar just på grund av att klimatet kan bli så pass tufft."

"– I den situationen måste man våga visa upp vetenskapens komplexitet i det här och inte rygga tillbaka. När forskare och forskning används som slagträn i den här debatten måste alla i samhället stå stadigt och försvara öppenhet och tolerans, säger Eva Åkesson. "

https://www.dn.se/kultur-noje/universitetsrektorer-varnar-for-hart-tonlage-i-coronadebatten/?fbclid=IwAR1i_WdsSOHX01erTN_ypHHDiBPMJiFJ3sIpvF9EiJQq05lAgtpS2y_q9WI


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-08-06 08:27
#177

4 månader med corona, en berättelse. (Inte var han "gammal och skör" heller. Men vad det slet på kroppen!) 😢

Och så bra att han tillfrisknat! 🌺

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRJpmx/christofer-tvivlade-pa-om-han-skulle-overleva-covid-19


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2020-08-06 12:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#178

Angående möte mellan Idrottsministern och idrotten, Corona och publikfrågan:

Loris M
2020-08-06 16:31
#179

"Sex saker som retar, stör och irriterar i coronadebatten"

"2. Det retar mig att de flesta av dem som klagar mest högljutt på att Sverige inte bryr sig om äldre – och att coronan bevisat det – har jag aldrig tidigare hört säga att skatter bör höjas för att ge bättre villkor och mer resurser till äldreomsorgen, eller att privatisering och avreglering av verksamheterna är ett problem. Att så många äldre med covid-19 dött på landets äldreboenden är en tragedi, men att den tragedin kunnat inträffa handlar snarare om att samhället inte brytt sig om den arbetarklass, ofta med invandrarbakgrund, som arbetar där under usla villkor. Det klassföraktet har gått ut över de äldre. 

3. Det stör mig att mediernas roll under pandemin så pass sällan diskuteras kritiskt på djupet. Den mediala apparaten är helt enkelt sällsynt dåligt lämpad för att hantera skeenden som sträcker sig över många år och tempot i nyhetsförmedlingen har dessutom ökat snabbt bara de senaste tio åren. Medierna vill ha snabba, konkreta svar på otroligt komplexa frågor: Var det fel eller rätt att stänga ner eller inte stänga ner? Medier förmår inte hantera ovisshet. På sin höjd ställs två forskare mot varandra i en direktsänd duell. Vi kommer naturligtvis inte att kunna bedöma eller begripa pandemins orsaker, omfattning och spridningsmönster förrän om många år. Men medierna vill ha snabba svar, och helst någon att omedelbart ställa till svars. 

/…/

6. Det stör mig något oerhört att debatten om den svenska coronastrategin blivit så infekterad och polariserad. Ja, jag tycker att Sverige valt en bra linje, men jag vägrar idolisera en statstjänsteman för det (Tegnell). Och jag anser att det är bra att kritikerna av den svenska linjen fått stort utrymme i medierna (trots att Björn Olsen och andra felaktigt hävdar att de inte fått det)."

https://www.etc.se/ledare/6-saker-som-retar-stor-och-irriterar-mig-i-coronadebatten

[Hayabusa]
2020-08-06 16:39
#180

Daniel Rooth, HD:

"En pandemi är förstås en unik och svår situation och i sådana går det inte att få millimeterrättvisa. Jag är den förste att skriva under på att idrotten är sekundär i dessa tider. Men det är väl i så fall shopping också. Vi är många som inte förstår hur det kan vara okej att tusentals människor trängs på köpcentrum samtidigt som idrotten, kulturen och nöjet tvingas låsa och ställa in allt"

Varken jag eller Daniel är experter på pandemier utan ganska vanliga människor. Men visst kan man bli lite fundersam ibland.

Magi-cat
2020-08-09 07:55
#181

Nya Zeeland har lyckats väldigt väl med bekämpningen av pandemin och kan nu fira 100 dagar av virusfrihet!🎈🥵
Mycket har återgått till det normala, på riktigt.

"Nya Zeeland blev av med viruset tack vare en strikt nedstängning i slutet av mars, då bara hundra personer testat positivt för covid-19, något som stoppade viruset från att sprida sig. Under de tre senaste månaderna har det bara varit en handfull nya bekräftade fall -- som då rest in utifrån och som satts i karantän vid gränsen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
kamera0710
2020-08-10 20:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#182

.

kamera0710
2020-08-12 05:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#183

SD:s presschef Henrik Gustafsson försöker skriva om historien när det gäller SD och munskydden…

Magi-cat
2020-08-12 08:38
#184

Smitta via infraktat gods undersöks nu efter ett annars svårförklarligt utbrott på Nya Zeeland.

https://www.nyteknik.se/samhalle/frysrum-testas-efter-mystiskt-coronautbrott-6999299


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-08-13 07:37
#185

Flockimmunitet eller "platta till kurvan". det är frågan och allt kan dribblas med i statistik.

(Framför allt vet vi inte allt om den här coronan och kanske hoppades man att den skulle hänga kvar efter sommaren.

Tragiskt är att många är långvarigt sjuka, även yngre, och det talas det mycket sällan om.)

https://www.expressen.se/nyheter/qs/interna-radslaget-om-flockimmunitet/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2020-08-13 12:16
#186

Karolinska institutets rektor har beslutat att alla studenter ska bära munskydd nu när terminen startar. Jag vet att det diskuteras på en del andra universitet som kallat till krismöten. Det ska bli intressant att se hur de gör och vad FHM säger om det. 

"Men det rektorn har kommit fram till är att frågan om munskyddets effektivitet inte längre är diskuterbar. Från och med höstterminens start rekommenderar därför rektorn att munskydd ska vara på i situationer där social distansering annars är omöjlig eller svår att hålla. 

”Vissa universitet har infört väldigt strikta restriktioner av testning och obligatorisk användning av munskydd, medan andra institutioner tar mer lättsamt på detta”, skriver han vidare. 

Men öppningen av lärosätet måste vara säker – och evidensbaserad, menar han. Han påpekar dock att det ännu finns få forskningsartiklar som berör just smittspridning och hälsoeffekter kopplade till lärosäten. "

https://www.dn.se/nyheter/sverige/kis-rektor-tar-stallning-munskyddens-effektivitet-kan-inte-langre-diskuteras/

kamera0710
2020-08-18 14:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#187

Göteborgs kommun slår till med rejäla vitesbelopp, noterar jag efter att ha tagit del av ett par beslut. Har strukit namnet, även om det är en offentlig uppgift.

kamera0710
2020-08-19 12:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#188

😃

Annons:
Magi-cat
2020-08-19 19:17
#189

Ibland skulle man önska munkavle! 😃🤐


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-08-21 08:52
#190

Personalen hade det tufft på covid-19-avdelningen i våras. Och inget risktillägg fick de …😕

De har fortfarande mardrömmar och får flashbacks. En vill aldrig tillbaka till vården.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50A62K/anstallda-i-varden-nar-visiret-kom-pa-blev-allt-svart


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-08-22 19:26
#191

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-08-23 09:02
#192

"Fan ta er"

Sjuksköterskans sommarprat som ingen glömmer.

"– När folk var döende och inte kunde vara med sin familj tog jag av min skyddshandske och höll deras hand så att de åtminstone skulle få kroppskontakt under sin sista tid i livet"

https://www.expressen.se/nyheter/qs/tragedierna-iva-sjukskoterskan-eveline-aldrig-vill-ateruppleva-nar-folk-var-doende-tog-jag-av-min-skyddshandske-och-holl-deras-hand/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Vandrar]
2020-08-24 16:29
#193

Det verkar som om det här är något vi kan smittas av en andra gång och vem vet hur många gånger och hur lång immuniteten i verkligheten är. 

Det är forskare vid universitet i Hongkong som gjort upptäckten.

”En till synes ung och frisk patient har haft en andra covid-19-infektion, en diagnos som gavs 4,5 månader efter den första episoden”, skriver forskarna i ett uttalande, enligt New York Times.

https://www.expressen.se/nyheter/forsta-bekraftade-fallet-blev-smittad-tva-ganger/

Loris M
2020-08-24 17:51
#194

Unga vuxna har pekats ut som de största smittspridare och nu när gymnasieskolor öppnat igen får vi hålla tummarna att det nu inte blir en ökad smittspridning.

Magi-cat
2020-08-31 11:47
#195

I Finland har man idag börjat med en coronaspårnings-app där man kan få meddelande om man vistats nära någon som sedan testat positivt för covid-19.

Det verkar smart och appen kan enligt uppgift inte användas för övervakning.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/07/31/nu-kan-du-ladda-ner-coronablinkern-sa-har-fungerar-den-finlandska


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Månglädje]
2020-09-01 17:49
#196

#195 Det verkar smart och appen kan enligt uppgift inte användas för övervakning.

Jag måste säga att jag blir väldigt tveksam, jag har haft ett öppet sinne i den här tiden man jag börjar tro mer och mer att det  här är planterade virus och att det finns en  global agenda bakom som driver.

Nånting händer med oss om inte en diktatur men nu måste vi få upp ögon för vad som verkligen sker globalt och jag varnar med hjärtat för alla appar som människor laddar ner, var vaksamma för tusan för dom är inte att leka med eftersom allt handlar om kontroll men det vill man så klart inte att vi ska tro.

Jag har inga appar inte ens bank id som alla har och jag kommer inte att skaffa något heller så snälla vänner var försiktiga med vad ni laddar ner ❤️ för allt är inte av godo det är kontroll  i allt du gör 😕

Magi-cat
2020-09-07 18:58
#197

Barn kan drabbas mycket allvarligt och ca 70 har gjort det i Sverige. Det är en alldeles speciell reaktion som viruset utlöser och teoretiskt kan den utlösas även av ett vaccin. Det gäller att ta reda på hur det förhåller sig innan man börjar massvaccinera.
Studie publicerad i Cell.
https://www.expressen.se/nyheter/svenska-barn-drabbade-av-livshotande-covid-reaktion/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-09-09 09:50
#198

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2020-09-14 16:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#199

Lite mer humor i ämnet.

Magi-cat
2020-09-24 09:50
#200

Hopplöshet och märka tankar kan följa i pandemins spår. Blir den psykiska ohälsan en "tredje våg" t.o.m.?

Artikeln från Finland, men läget är säkert snarlikt Sveriges.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/09/24/hopploshet-och-morka-tankar-okar-till-foljd-av-coronapandemin-vem-ska-ta-hand-om


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-09-27 07:47
#201

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2020-09-27 07:48 av Magi-cat
DesK
2020-09-27 12:08
#202

#201 Det är tyvärr ingenting att förvånas över

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Månglädje]
2020-09-27 16:30
#203

Det är så tragiskt att det börjar sprida sig på nytt, väntat är det men ändå så kändes det så bra när det gick ner och vi får innerligt hoppas att man är snabb med att införa nya restriktioner omgående innan det går för långt.

Jag är oerhört förvånad över att man trots ökad smitta öppnar upp för besök på äldreboenden samtidigt som jag känner en sån enorm sorg över alla gamla och sjuka som sitter ensam och isolerade från sina nära och kära det måste vara fruktansvärt även om tanken är god att skydda deras liv men ändå fy fasen vad många som lider i ensamhet genom coronan. Stackars människor, det gör ont i mig när jag tänker på hur många som fått dö i ensamhet och hur många som sitter helt för sig själva för dom befinner sig i riskgrupper i alla åldrar ❤️

  • Redigerat 2020-09-27 16:33 av [Månglädje]
Magi-cat
2020-10-05 09:04
#204

Jodå, virus stannar i luften längre än vi tidigare trott …

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/virus-stannar-i-luften-langre-an-vi-trott


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-10-12 13:04
#205

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-10-16 08:19
#206

Vet inte om ni kan läsa detta, men det är om att smittspridningen ökar i fuktig luft och hur smittan sprids under ett samtal mellan fyra personer vid ett bord. Värst är det att sitta bredvid och mindre sprids det diagonalt.
Visir skyddar sämre än munskydd och i sångkören måste man stå en bra bit isär från varandra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-10-16 09:11
#207

Något som jag "retar" mig på när man följer presskonferenser och uttalanden från folkhälsan och liknande, är det hela tiden pekas ut grupper som smittas - och det är uteslutande gamla, sköra, äldre och sköra, riskgrupper, med bakomliggande sjukdomar och nu även feta minsann. (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GRJvG/starkt-koppling-mellan-fetma-och-svar-covid)
Som om det vore endast redan urskröpliga som drabbas.

Om yngre nämns så är det i en bisats och viftas sedan bort.
Det är verkligen inte underligt om yngre känner sig odödliga och fria från risk och smittan sprids på (student)fester där man träffas och trivs.

Ändå står det klart att även yngre drabbas. I Idol var det flera stycken och de är säkert varken gamla, sköra eller feta.

Vidare pratas det väldigt lite om de långtidssjuka i covid-19 och hur pass lång tid det många gånger tar att övervinna sjukdomen. Det gäller även yngre, aktiva och tidigare fullt friska och icke-feta!

Det blir så lätt en attityd av "lite svinn får man räkna med" och "låt bli att vara fet åtminstone"…

Ser man globalt så är säkert fetma inte det stora problemet i smittspridningen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2020-10-16 18:56
#208

#207: Jag har också retat mig på det. På flera universitet har det varit problem med studenter som dels festar dels inte respekterar avstånd. Även om undervisningen och salar är anpassade så klumpar de ihop sig när de kommer ut.

Eller Jimmie och Ebba Busch som festade loss som om vi inte hade en pågående pandemi. Samtidigt som de beskyller invandrare och folk i förorten att de inte kan läsa, inte är integrerade och förstår inte "våra regler". Så mycket dubbelmoral. Överfulla krogar i Stockholm … 🙄

kamera0710
2020-10-17 09:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#209

Angående Ebba "med berått mod" Busch och hennes festarbravader.

Annons:
Magi-cat
2020-10-19 10:05
#210

Små barn drabbas inte, eller?

Här var det en liten ettårig flicka som drabbades (Finland) och det finns fler. Tyvärr.

"Noora fick höra att det nästan var omöjligt att dotterns feber skulle bero på coronaviruset."

"– Hon hade över 39 graders feber i flera dagar men inga andra förkylningssymptom. Hon verkade ha ont i kroppen, för hon har aldrig varit så här ledsen och sjuk tidigare"

"Du skulle alltså säga att det varit värre än en vanlig förkylning?

– Mycket, mycket värre. Vi har kunnat ge henne Panadol mot febern, men inte heller det har hjälpt tillräckligt. Och eftersom vi också är sjuka så har det varit väldigt tungt"

Bra att sjukvården kollar upp:

"– De har regelbundet ringt och kollat upp hur vi mår och kontrollerat att vi fått ordnat matinköpen."

Och den lilla flickan är inte ensam:

"I Finland har drygt fyrahundra barn under 10 år insjuknat i coronaviruset sedan mars. Det utgör cirka 3–4 procent av alla som insjuknat i hela landet. "

"Noora, vad skulle du säga till någon som råkar ut för det här?

– Att man måste ta en dag i taget. Det är bra om man har närstående som man kan få hjälp av. Många butiker har hemleverans också. Men annars handlar det bara om att kämpa sig igenom det."

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/404415


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-10-22 08:28
#213

Kolumnist ifrågasätter Tegnells förflugna ord när han förklarar sig inte rädd för att bli smittad:

"”Nej, för jag har varit på ställen som är så mycket värre, som under ebolaepidemin -95. Jag litar också mycket på den kunskap som går att läsa sig till. Det är mycket farligare att gå över ett övergångsställe i stan. /…/ Tegnell menar alltså att 64-åriga män som han själv löper större risk att dö eller bli svårt skadade om de går över gatan på ett övergångsställe i en stad (jag antar att han menar Stockholm), jämfört med att smittas med coronaviruset i samma miljö.

Det ställer ju hela den svenska coronastrategin på huvudet.

Varför ska vi ha en massa rekommendationer och restriktioner, om risken är så liten?”"

"Men Anders Tegnell verkar anse sig ha blivit osårbar när det gäller corona genom att arbeta med ebolaepidemin för 25 år sen. Helt obegripligt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/oAp0Bm/jag-forstar-inte-vad-som-hander-i-tegnells-huvud

Jag kan iofs förstå att det inte kan vara lätt att uttrycka sig perfekt och genomtänkt hela tiden när frågorna haglar, vecka in och månad ut. Men det är så viktigt att göra det.

Nu ska ju f.ö. restriktionerna för "70+" släppas, sägs det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2020-10-22 08:31 av Magi-cat
Magi-cat
2020-10-22 11:50
#214

Nu får de äldre leva i samhället på lika villkor! "70+" får samma rättigheter som alla andra.

"De vanliga råden gäller ju: håll avstånd till andra, tvätta händerna, undvik trängsel. Nu får vi under 70 en jätteuppgift: att se till att de över 70 får en bra vinter, en härlig jul, och lite glada upplevelser. Nu är det vår tur att följa rekommendationerna lika noga och solidariskt som de äldre har gjort, och visa att vi är ett samhälle där alla får plats, och där vi håller ihop."

"Vilket underbart besked!

Människor över 70 år får samma rättigheter som alla andra att leva i det här samhället.

Att vi är drabbade av en pandemi, och att alla gemensamt ska ta ansvar, det är självklart."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/PR97be/nu-far-manniskor-over-70-samma-rattigheter-som-alla-andra


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2020-10-22 12:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#215

En del verkar ta varje tillfälle att rycka ut Tegnells uttalanden ur sina sammanhang och kritisera honom.

kamera0710
2020-10-23 06:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#216

.

Annons:
[Hayabusa]
2020-10-23 13:44
#217

Under torsdagens meddelade Folkhälsomyndigheten att alla 70-plussare numera får leva precis som alla andra.

Lena Hallengren motiverade beslutet att släppa på restriktionerna för 70-plussarna med att säga: ”det är inte rimligt att en grupp ska bära det stora ansvaret”.

En formulering som kritiseras av professorn Agnes Wold."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5609V6/wold-kritiserar-hallengren-tusen-ganger-storre-risk

  • Redigerat 2020-10-23 13:44 av [Hayabusa]
Magi-cat
2020-10-24 09:30
#218

Det måste vara hemskt nog att drabbas av covid och ännu värre om det blir långvarigt!

25 000 svenskar kan vara drabbade av långtidscovid.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/25-000-svenskar-kan-ha-langtidscovid


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2020-10-25 20:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#219

Lite humor från Fb 😁

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2020-10-25 20:18
#220

😁🤣


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2020-10-26 07:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#221

#217 Intressant att du plötsligt refererar till Agnes Wold. Men visst, jag tycker också att hon är en klok röst i debatten om detta.

  • Redigerat 2020-10-26 07:44 av kamera0710
kamera0710
2020-10-26 08:11
#222

Intressant om Argentina och effekterna av en kraftig nedstängning av samhället, antar att det är betalvägg.

"De ekonomiska återverkningarna har varit tydliga för Argentina, precis som för andra länder. Enligt statistik från landets handelskammare har 42.000 av landets 600.000 småföretagare tvingats stänga sina verksamheter. Något som gjort hundratusentals arbetslösa och som påverkat människor i grunden. Inte minst i Buenos Aires.

En undersökning som gjorts av Buenos Aires-universitetets avdelning för psykologiska studier visar att antalet depressioner har ökat med fem gånger under pandemin och att tre av fyra argentinare har problem med sömnen. Hälften av befolkningen har tvingats sluta med sina dagliga aktiviteter till följd av viruset.

– När en påtvingad isolering förlängs, då ser vi hur antalet fall av kronisk stress ökar och med det oro, depression och missbruk, säger Dr. Patricio Cristóbal Rey till Telegraph."

https://www.dn.se/varlden/buenos-aires-stangt-i-200-dagar-depressionerna-har-okat-kraftigt/

[Hayabusa]
2020-10-26 09:15
#223

#221 Tja, alla åsikter (enligt min mening) i denna pandemi är värda att lyssnas på. Sedan har, sannolikt, en del större förankring än andra. Polarisering blandat med politisering.

Annons:
[Hayabusa]
2020-10-26 09:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#224

Maria Rotzén Östlund, Smittskyddsläkare Region Stockholm:

"Läget är allvarligt"

Källa: TV4 26.10.2020

Magi-cat
2020-10-30 08:51
#225

Andningsbesvär, extrem trötthet och huvudvärk är typiska symptom för långtidssjuka med covid-29.

Tyvärr finns det väldigt lite vård att erbjuda. Och ingen nu känd bot.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/brist-pa-vard-for-langtidscovidsjuka


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-10-30 08:59
#226

De mest känsliga får gratis D-vitamin för att hjälpa immunförsvaret!

Nej, detta händer inte i Sverige, utan i Skottland.

https://www.thetimes.co.uk/article/coronavirus-in-scotland-vulnerable-will-receive-vitamin-d-supplements-zc8stdpkh?fbclid=IwAR2yyhEjopmM84C__lyopmpOJwOFhIdmw-mJX73KMf5mgA7hOKcvny3Vylo

"D-vitaminbrist ökar risken för svårt förlopp vid covid-19. En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att D-vitaminbehandling skyddar mot luftvägsinfektioner generellt. Effekten är störst (NNT = 4) hos individer med låga D-vitaminnivåer (< 25 nM) [16], vilket kan förklaras av vitaminets effekt på immunförsvaret [17, 18].

D-vitamin är billigt och ofarligt inom terapeutiska gränser. Trots att det saknas evidens från randomiserade behandlingsstudier för D-vitaminets skyddande effekt mot covid-19 [19, 20] bör man sträva efter att höja D-vitaminstatus hos riskgrupper som inte når upp till adekvata nivåer genom solljus eller kosten."

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/05/d-vitamin-kan-skydda-mot-svar-infektion-vid-covid-19/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2020-11-01 08:08
#227

Tydligen tyckte flera hundra personer att det var en jättebra idé att samlas i Kungsträdgården igår och protestera mot Sveriges pandemihantering. 🙄

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/demonstration-i-centrala-stockholm-polis-pa-plats

Magi-cat
2020-11-01 08:54
#228

#227 Man fattar inte hur det tänker. 😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2020-11-01 10:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#229

.

Magi-cat
2020-11-01 11:04
#230

Agnes Wold är rätt kul. 🙂🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
DesK
2020-11-01 11:10
#231

Agnes Wold 😃😃😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

kamera0710
2020-11-02 14:38
#232

I morgon träder hårdare bestämmelser om smittskyddsåtgärder på serveringsställen i kraft. Bland annat får ett sällskap inte vara större än åtta personer. (Detta är klart, även om det står "utkast" på det länkade dokumentet.)

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/fedba4bb0aa342ce9f2b1a10549533d7/hslf-fs-2020-70.pdf

[Hayabusa]
2020-11-14 09:31
#233

"Den andra vågen drar nu in över Sverige. Klaustrofobin hos oss i vården nalkas igen. Precis som förra gången ser Sverige ut att drabbas hårdare än grannländerna. Och nej, det beror inte på skidresenärer eller tidigare års influensasäsonger eller andra dumma bortförklaringar. Förklaringen står att finna i att Sverige inte följt WHO:s nu välkända mantra: test, spåra och isolera."

https://kvartal.se/artiklar/28000/

Magi-cat
2020-11-14 12:02
#234

Var är största risken att drabbas av viruset?

Restauranger, caféer, gym och hotell är de värsta kategorierna enligt studie från USA, publicerad i Nature.

Restauranger är ca fyra ggr så farliga som nästa kategori, gym.

"Tio procent av platserna stod för över 80 procent av smittoillfällena i dessa storstadsområden mellan mars och maj, enligt forskarna. Den allra största smitthärden var restauranger med bordsservering"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Undrar om det är likadant i Sverige?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-11-14 12:15
#235

Det här lät intressant!

Ett nässpray som fungerar så att det ska hindra viruset från att infektera! Fungerar i alla fall vid djurförsök.😢

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/nasspray-testas-mot-covid-19


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-11-15 09:26
#236

Livet på IVA. 😢

"– Det här kommer inte att ta slut i jul och inte nästa sommar. Min övertygelse är att detta är för alltid vår vardag, säger läkaren /…/."

https://www.expressen.se/nyheter/qs/andra-vagen-ar-over-oss-trycket-blir-bara-tyngre/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2020-11-16 16:23
#237

Intressant diskussion i senaste Sverige möts, med bland andra Agnes Wold. Rekommenderas!

https://www.svtplay.se/video/27395617/sverige-mots-direkt/sverige-mots-direkt-sasong-1-12-nov-20-00?start=auto

Annons:
kamera0710
2020-11-16 17:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#238

.

kamera0710
2020-11-16 18:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#239

Apropå de nya reglerna om allmän sammankomst…

Loris M
2020-11-17 06:38
#240

Någon som sett TV4:s granskning igår? Det här verkar inte alls bra. Brittiska forskare har granskat de 37 forskningsartiklar som FHM stödjer sig på när de påstår att munskydd inte hjälper och forskaren menar att FHM dragit fel slutsatser. 23 av studierna tyder på att munskydd verkar minska smittspridning. I 10 av studierna har de inte ens bedömt smittrisken, i 1 studie har de kommit fram att det är en väldigt liten minskning och enbart i 3 studier drar de slutsatsen att munskydd inte minskar smittspridning. Men de studierna är inte ens peer reviewade (faktagranskade av andra forskare).

https://www.tv4.se/artikel/3XhbHonvgLYuNLYaPVDGrg/brittiska-forskaren-sagar-svenska-strategin-ni-borde-ha-munskydd

Magi-cat
2020-11-17 07:55
#241

#240 FHM verkar ha målat in sig i ett hörn. De kunde eller kan inte veta allt men när läget förändras och man får till sig mer kunskap måste man ha styrka att kunna modifiera sina råd.

Som det lät på presskonferensen igår tror man fortfarande att folk ändrar sitt beteende och blir mer slarviga när de får på sig ett munskydd. Observera tror. Det händer säkert, men det kan å andra sidan ha sitt värde med munskydd när man faktiskt inte kan hålla tillräckligt avstånd.

När det gäller så stora system som samhällen kan man inte veta säkert hur alla beter sig i varje given situation, men det gäller allting, även råden om hålla avstånd, tvätta händerna etc etc …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2020-11-17 12:03
#243

"Agnes Wold menar dock att munskydd inte är ett effektivt sätt att begränsa smittan på och hänvisar bland annat till den mängd av människor som måste bära maskerna.

– Norrmännen har räknat ut att det krävs att 200 000 människor bär munskydd för att undvika ett smittillfälle. De har i och för sig mycket liten smitta i samhället, men det visar ändå att munskydd inte är någon jätteeffektiv åtgärd ute i befolkningen. Dessutom är munskydd inte 100 procent effektiva, de är kanske 20-40 procent effektiva, säger hon och fortsätter:

– Allra bäst är att hålla avstånd – en och en halv meter. Då är risken minimal för att smitta eller bli smittad. Och är man utomhus är det ännu bättre."

https://www.expressen.se/gt/professor-agnes-wold-om-munskyddsivrarna-blir-sa-trott/

kamera0710
2020-11-17 12:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#244

Vi kan andas ut, alla vi som trodde att Löfven hemsöker oss om vi inte lyder de nya rekommendationerna. Leve grodan Kermit, förlåt folkbildaren Rebecca!

Annons:
[Hayabusa]
2020-11-17 12:31
#245

#244 Skönt att du kan andas ut, kamera0710 😷. Löfvén kommer inte att hemsöka dig.

kamera0710
2020-11-17 14:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#246

Regeringen måste gör mer, förklarar Livets Ord-Ebba när hon pustat ut efter senaste festkvällen.

kamera0710
2020-11-17 15:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#247

.

kamera0710
2020-11-20 11:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#248

Att andra länder "kommer i kapp" svenska dödstal verkar delvis stämma. Sverige faller på den negativa topplistan över antal döda per capita.

Skärmdump från Uppdrag granskning.

DesK
2020-11-20 20:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#249

Jamenvisst

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

kamera0710
2020-11-21 06:08
#250

Göran Greider:

"Ibland tror jag att vi lever i en civilisation där vi närapå tar för givet att det alltid finns snabba tekniska och medicinska motmedel mot de fasor vi själva framkallar ur naturens alltmer pressade ekosystem. Det finns ett stort mått av mänskligt hybris här. Det kan vara så att ett virus av det här slaget i bara mycket liten grad kan hejdas med olika strategier. Jättelika städer, globalt resande, stora stammar av tamboskap: Denna civilisation är faktiskt riggad för pandemier."

https://www.dalademokraten.se/artikel/goran-greider-provningens-och-samvetets-tid-ar-har-men-ocksa-en-provning-av-var-skovlande-civilisation-behovs

kamera0710
2020-11-21 08:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#251

Hade helt missat att terroristforskaren Magnus Ranstorp i våras hade väldigt bestämda åsikter om att skolorna bör stängas av smittskyddsskäl. Mejlade honom i veckan och frågade om han står fast vid de åsikter han framförde då, inget svar hittills.

Från DN:s vetenskapsreporter Amina Manzoor:

"I våras stängde skolor över hela världen av rädsla för att barn skulle bli svårt sjuka och för omfattande smittspridning på skolor. Sverige höll grundskolorna öppna och fick mycket kritik för detta. Nu är i stort sett alla experter överens om hur viktigt det är med öppna skolor. Särskilt utsatta barn drabbas hårt av skolstängningar, då de kan vara beroende av skolan för trygghet och mat samt har sämre tillgång till distansundervisning. Den europeiska läkemedelsmyndigheten ECDC tror inte att skolstängningar kommer att minska smittspridningen i landet särskilt mycket. När många europeiska länder nu stängt ned igen på grund av ökande smittspridning håller de flesta skolorna öppna, om än med extra försiktighetsåtgärder. I USA är däremot många offentliga skolor fortfarande stängda. Stängda skolor har också stora konsekvenser på sikt. Enligt den norska statistikbyrån SSB kostade de norska skolstängningarna 1,4 miljarder kronor per dag i lägre framtida livsinkomst. Det finns också en koppling mellan antal skolår och livslängd. En ny uträkning i en amerikansk vetenskapstidskrift landar i att de amerikanska skolstängningarna lett till 5,5 miljoner förlorade levnadsår. Hade skolorna varit öppna hade detta lett till 1,5 miljoner förlorade levnadsår, eftersom forskarna räknar med en ökad smittspridning. Stängda skolor kan alltså leda till mer skada än räddade liv, enligt forskarna."

https://www.dn.se/vetenskap/amina-manzoor-darfor-ar-skolorna-oppna-trots-en-andra-vag/

Annons:
Magi-cat
2020-11-21 08:05
#252

#250 Mycket bra skrivet!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-11-22 16:59
#253

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-11-24 10:20
#254

Aerosolsmittan är underskattad, säger forskaren.

"– Ta ett superspridarevenemang som exempel. För att förklara det med droppsmitta betyder det att den ena personen måste ha varit jättenära varenda en av de där människorna. Medan det är väldigt enkelt att förklara det med aerosolsmitta, för då räcker det att man är i samma rum en längre tid och producerar partiklarna med virus i och de andra andas sedan bara in luften och blir smittade på det sättet, påpekar Mikael Ehn."

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/11/24/tva-meters-sakerhetsavstand-kanske-inte-racker-coronaviruset-sprids-ocksa-via-sma


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-11-27 09:23
#255

Tom Britton ser tillbaka.

"Dagens Nyheter har intervjuat matematikprofessorn Tom Britton som tror att munskydd kan vara bra i vissa situationer.

Han säger att Folkhälsomyndigheten varit ”lite fega” i frågan om att bära munskydd.

– Munskyddsgrejen har blivit så laddad. ”Är du för eller mot?!” Jag är lite mittemellan. Jag tror att man ska undvika trängsel, det är det överlägset viktigaste rådet, och att stanna hemma när man har symtom. Men i vissa situationer är det svårt att undvika trängsel och då tror jag att munskydd kan vara bra, säger Tom Britton.

Han är också självkritisk till de modelleringar han gjorde tidigare i år som satte ämnet flockimmunitet på kartan.

– Det var inte bra, tycker jag såhär i backspegeln. Vi har en viss immunitet, som jag tror har hjälpt oss lite i höst. Men visst var det olyckligt att prata om flockimmunitet då. Att betona det som jag gjorde, det skulle jag inte göra nu.

Han säger också:

– Möjligen har diskussionerna om flockimmunitet gjort att folk har struntat mer och mer i rekommendationerna"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Något jag gillar är när man kan "titta i backspegeln" och medge fel eller att ett annat agerande kunde gett ett annat utfall. Då lär man sig och drar slutsatser som kan vara till nytta längre fram. Det växer kunskapen av.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

* Uppdateras runt klockan 14 varje tisdag till fredag med föregående dags statistik. Siffran från Sverige är från Folkhälsomyndighetens dagliga rapporterade siffror. Dessa revideras ibland i efterhand och kan göra att siffrorna för de senaste två veckorna kan göra stora hopp. Från den 14 september kommer Folkhälsomyndigheten bara att uppdatera sin statistik tisdag till fredag. Den 27/8 justerade Folkhälsomyndigheten ner siffran för antal smittade i Sverige på grund av ca 3 700 felaktiga…
Magi-cat
2020-11-29 16:22
#256

Goda nyheter från delstaten Victoria i Australien! Inga nya corona-fall på en månad! 🎈

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mBKkrl/sa-blev-delstaten-av-med-coronaviruset--inte-ett-fall-pa-en-manad


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Över 20 000 fall av coronaviruset har rapporterats in i den australienska delstaten Victoria sedan pandemins början. Men nu bedömer landet hälsomyndighet att viruset är utrotat i delstaten. – Världen tittar på Australien och önskar att de var vi, säger Greg Hunt, som är landets hälsominister.
DesK
2020-11-29 16:55
#257

Så himla bra! Bortsett från den totala lockdown, så har de ju ungefär samma regler som vi har här 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2020-11-29 19:31
#258

#257 Javisst, underbart! Och mycket som var likartat! 🤗

Det här var intressant:

"Max 15 besökare per dag får besöka invånarnas hem. Boende uppmanas att föra protokoll över vem som besöker deras bostad."

Smart grej. Det måste underlätta smittspårningen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
kamera0710
2020-11-30 16:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#259

.

Magi-cat
2020-11-30 16:49
#260

#259 Den där e' bra! 🤣


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2020-11-30 17:03
#261

#259 Superbra! 😁
En av mina killar var tvungen att åka in till Göteborg och tog då på munskydd. Folk höll inget avstånd, så han sa åt de som kom för nära att hålla avstånd. Fick svar av flera: men jag är inte sjuk!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2020-11-30 17:36
#262

#261 Suck, man bara häpnar!

Fast här på landsbygden tycker jag folk i allmänhet är bra på att hålla avstånd.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2020-11-30 17:45
#263

Här ute är alla bra på att hålla avstånd

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2020-12-03 21:38
#264

Tyvärr är det inte helt unikt att smittas på nytt av covid-19:

"I Åbotrakten har man registrerat under tio fall, där en person som redan haft covid-19 insjuknar en gång till"

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/12/03/coronapatienter-har-insjuknat-pa-nytt-i-aboregionen-hus-bekraftar-samma-fenomen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Under tio fall av återinsjuknande har registrerats i Åbo.
kamera0710
2020-12-04 13:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#265

.

Annons:
Magi-cat
2020-12-05 09:02
#266

Hur blir det i jul - och efteråt? Annika Linde och Joakim Rocklöv ger sin syn på saken.

Bra sagt av Annika Linde:

"Dessutom förordar hon utbredd användning av munskydd i trängsel inomhus, framför allt nu när julhandeln närmar sig. Invändningarna att det saknas vetenskapligt stöd för att munskydd är effektivt, eller att folk skulle invaggas i falsk trygghet, ger hon inte mycket för.

– Då säger jag att det är samma sak med handtvätt. Det är svårt att visa med fältstudier att allmän handtvätt i befolkningen har någon smittdämpande effekt. Och många slarvar med att tvätta händerna i 20 sekunder, vilket kan leda till en falsk känsla av trygghet. Men jag skulle aldrig någonsin låta bli att rekommendera handtvätt. Det vore lika dumt som jag tycker det är att man inte rekommenderar munskydd i trånga situationer, säger Annika Linde."

https://www.expressen.se/nyheter/hotet-efter-julhelgerna-ny-vag-av-coronasmitta/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Höstens kraftiga spridning av covid-19 tycks vara på väg att avta i Sverige. Men dödstalen kommer sannolikt att stiga i ytterligare ett par veckor. Och mycket pekar på att smittspridningen kan ta ny fart efter nyår – innan vaccineringen får effekt.
Loris M
2020-12-05 16:56
#267

Testar bara att skriva i den här tråden för att se hur det blir för er som inte kommer in i den här tråden just nu. Kommer ni in nu?

DesK
2020-12-05 17:01
#268

Bara om jag först stänger ned fliken och sedan öppnar den igen, inte alls via kortet

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Månglädje]
2020-12-05 17:24
#269

Jag gör ett litet test i tråden, jag ser den här på sajten utan problem men följde länken som Loris la in på support och då var det stopp men just nu i skrivande stund ser jag den .

Hoppas det löser sig för dig Loris 😎

Loris M
2020-12-05 17:33
#270

#269: Jag ser den också på sajten och kan komma in men inte via kortet. Jag får göra en ny tråd helt enkelt', den här är ändå för lång. 😊

[Månglädje]
2020-12-05 17:34
#271

Nu ska jag prova att spamma tråden lite, ursäkta mig 🤣

[Månglädje]
2020-12-05 17:34
#272

Spam och test test 🤣

Annons:
[Månglädje]
2020-12-05 17:35
#273

Spam och test test 🤣

[Månglädje]
2020-12-05 17:35
#274

Tredje gången gillt 🤣

DesK
2020-12-05 17:35
#275

Det är nog min Nisse, som har ställt till det, för han vet att jag är allergisk mot långa trådar 😎😉🎅

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Månglädje]
2020-12-05 17:36
#276

Ja men här fungerar det ju alldeles utmärkt, det här var konstig Loris, hmm funderar så upp och nedvänt det kan bli 🙃 Hoppas det löser sig för dig .

Loris M
2020-12-05 17:44
#277
iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Upp till toppen
Annons: