Annons:
Etikettpolitik
Läst 297 ggr
Loris M
2020-03-07 16:13

Att behöva försvara det självklara

Skrivet av forskare Magnus Berg från Göteborg på hans offentliga Facebooksida:

"För min extremt insnävade personliga del är det värsta med SD och partiets supportrar den förgrovning, vulgarisering, idiotisering, sinnessjuka förenkling av all offentlig tankeverksamhet som gör att man måste försvara självklarheter som man va färdig med långt innan man nått tjugoårsåldern. Eller rent av tonåren:

att demokratiska fri- och rättighet är bra, att migration alltid förekommit utan att ett land som Sverige gått under utan tvärtom utvecklats och berikats, att det aldrig funnits nån stabil och genuin "svenskhet", att man har skyldighet att efter förmåga stödja dom som lider, även om dom inte råkar bo i Sverige.

Och vidare: att det är bra med diskussion och forskning om genus och rasism, att "kultur" inte är en jävla kloss som aldrig förändras annat än genom fosterlandsförräderi, att den omedelbart kringliggande verkligheten inte är lättbegriplig för envar som "sett den med sina egna ögon" utan tvärtom ofattbart komplex, tilltrasslad och ogenomtränglig, att man ska va väldigt tacksam för att det finns dom som skapar konst som provocerar fram jobbiga, andligt svettiga tankar om tillvaron och ens egen plats i den, att begrepp och teorier ständigt måste utvecklas, förfinas och paja och överges eller förnyande återuppbyggas, att hederlighet och anständighet är nödvändigt för ett civiliserat offentligt samtal.

Kort sagt: för min strikt personliga del är det vidriga med SD att det stjäl tid och energi som borde användas till en utvecklande tankeverksamhet kring denna gegga som kallas livet, i syfte att göra det rikare, friare och mera begripligt.

Jag tror inte att jag är ensam om den upplevelsen."

Annons:
DesK
2020-03-08 16:34
#1

Så bra skrivet!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: