Annons:
Etikettergenusfeminismjämställdhet
Läst 604 ggr
Loris M
3/8/20, 11:03 AM

Mäns våld mot kvinnor

Idag på Internationella kvinnodagen passar det ypperligt att uppmärksamma mäns våld mot kvinnor. Våld mot kvinnor är ett av våra största samhällsproblem men ändå är det sällan det uppmärksammas. Medan vi diskuterar rån, sprängningar och annat  som verkar ha sensationsvärde, dödas minst en kvinna i månaden varje år av en man hon har eller har haft en relation med. 😕

"Incelrörelsen har rötter tillbaka till 1990-talets nätkultur. Då mer som en stödgrupp online där även kvinnor fanns med. Diskussionerna handlar till stor del om utseende, sorg över att inte duga och om självmord. Men efter hand har en hatisk kvinnosyn och raseri mot samhället kommit att spela en allt större roll.

– Det finns ett utbrett hat mot kvinnor, som många anser är ointelligent boskap och något män har rätt till, säger Lisa Kaati, en av författarna till FOI:s rapport, till TT.

 /…/

Men hatet mot kvinnor och en människosyn där manlig överhöghet står i centrum är ett bredare fenomen än bara Incelrörelsen. Liknande föreställningar är stapelvara inom både den extrema högern och religiös extremism. Det är svårt att se särskilt stor skillnad på Incelrörelsens kvinnosyn och exempelvis den inom så kallad hederskultur.

Men även i mittforans samhällsdebatt blir frågor om kön, jämställdhet och sexualitet allt mer kontroversiella och polariserade. 2018 hängde någon upp en bombattrapp på dörren till Nationella sekretariatet för genusforskning vid Göteborgs universitet. Lokalerna fick utrymmas. I dag är skyltarna nedtagna så att eventuella våldsmän ska få svårare att hitta.

I Uppsala har man vakter vid öppna föreläsningar i genusvetenskap på grund av hotbilden.

“Det är allt ifrån hot om att till exempel skjuta våra föreläsare när vi har offentliga föreläsningar, till att det kan komma in någon som är arg eller irriterad över det vi forskar om och då vara fysiskt hotfull mot den forskaren. Det kommer också telefonsamtal eller e-post som är hotfulla eller obehagliga” berättar Anneli Häyrén, genusforskare vid Uppsala universitet.

Mäns våld mot kvinnor ett av våra absolut största samhällsproblem, även om det inte får samma utrymme i medierna som förnedringsrån och sprängningar. Men faktum är att minst en kvinna i månaden dödas av en man hon har eller tidigare har haft en relation med. År ut och år in."

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/awoOML/hur-blev-terror-mot-kvinnor-en-san-ickefraga

Annons:
Lona
3/8/20, 12:52 PM
#1

Det är lite märkligt att vissa grupperingar lätt pekar ut invandrare (i synnerhet muslimer) som överrepresenterade inom kriminalitet men när man påpekar att MÄN - oavsett religion eller etniskt ursprung - är betydligt mer överrepresenterade när det gäller grovt våld så "gäller det inte alla män". 🙄 Våld mot kvinnor "syns" inte och mörkertalet är stort. Det sker även oavsett vilken samhällsklass man tillhör eller vilken utbildning och inkomst man har. Att vissa kvinnor lättare hamnar i de relationerna är känt men få vill nog inse att det även kan hända dem själva, en syster eller en nära vän. Vi har dessvärre fått uppleva det på nära håll. Jag hade en kusin där det slutade så illa som det kan. Vila i frid, Angelica! ❤️ Vill bara förtydliga att våld mot män givetvis inte heller är acceptabelt och att det även händer att kvinnor slår. Det är dock betydligt mer ovanligt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Loris M
3/8/20, 1:04 PM
#2

#1 Exakt! Jag vet inte hur många jag tagit upp det på sajten men en del envisas med att påstå att det är invandrare som är problemet både när det gäller våldtäkt och andra former av våld. Om det ändå varit så enkelt. 

De flesta kvinnor som våldtas, dödas, sexuellt utnyttjas, misshandlas… är av män som de känner och som de har eller har haft en relation med och som du säger mörkertal är enormt. Många kvinnor anmäler aldrig av olika anledningar. En del skäms, tror att det är deras fel, är rädda för konsekvenser…

Jag har för mig att jag läst vid nyår att tre-fyra kvinnor dödades bara under julhelgen. Såg inte att det uppmärksammats så mycket i medier. Läste också berättelser om kvinnor som stannar kvar i förhållandet för att det är tryggare än att lämna trots att de blir misshandlade. En av kvinnorna som blev dödad under julhelgen blev dödat strax efter att hon lämnade ett förhållande.

DesK
3/8/20, 4:32 PM
#3

Visst är det märkligt att invandrare så ofta pekas ut som förövare! Det finns ju flest svenska män i Sverige, alltså är sannolikheten stor att en förövare är svensk. Själv så blev jag misshandlad av en helsvensk man och när jag berättar om det får oftast frågan: Varifrån kommer han? Mitt svar är Dalarna!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ford -57
3/11/20, 6:21 PM
#4

Oavsett ras å etnisk bakgrund så har dessa ynkliga individer förbrukat sin existensrätt helt å fullt, å kom inte me att allt går att förlåta, dessa självförtroendebefriade ynkryggar ska stoppas undan å aldrig mer släppas in samhällsgemenskapen. Nån som e av annan åsikt kan ju höra av sej.

Sjuttan
3/11/20, 9:30 PM
#5

#1. Ja Lona, det hände lin lillasyster, hon fick leva 33 år .

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Lona
3/11/20, 10:49 PM
#6

#5, Jag beklagar! 😢 ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Sjuttan
3/12/20, 1:50 PM
#7

#6. Tack men det är många år sedan. Försöker ofta berätta om det i sällskap när jag tycker det passar. Problemet är då att folk blir så konstiga. Tystnar o tittar ner. Ingen visar intresse eller ställer frågor. Plötsligt är jag "elefanten i rummet". Trist!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Loris M
3/12/20, 5:32 PM
#8

#7 De flesta vet nog inte hur de ska hantera det så de blir tysta istället. De kanske tror att du blir ledsen om de börjar ställa frågor. 

Men förstår att du blir besviken för det är viktigt att berätta inte minst för att någon som är i samma situation kan känna igen tecken och beteende och kanske räddas ur ett sådant förhållande. Om du vill och orkar får du mer än gärna berätta vad som hände din syster, i denna eller en egen tråd. 🌺

Sjuttan
3/13/20, 7:22 PM
#9

Ursäkta att jag dröjt med svar, haft fullt upp. Visst kan jag berätta om eländet, fast vi här känner ju redan till det här fenomenet. Kan nämna att de fyra första åren efter hade jag ett behov att berätta om det hela tiden. Det var nästan så jag sökte upp folk för att gå berätta. Min syster var sambo med en kille (helsvensk) som var mycket ambitiös , snäll och arbetsam. Under det sista halvåret fick jag veta att han hade börjat bli våldsam. Det här är bortåt 40 år sedan och då var inte det här så välkänt. En söndag ringde hon o var rädd och grät när han betedde sig mycket argt och underligt. Jag sa till henne att åka därifrån och att vi körde i full fart mot hennes adress. Ingenting farligt hann hända men vi i hennes familj tog hand om henne. Då började det nystas upp en historia om hur han misshandlat henne ibland. Vi ordnade snabbt en ny bostad åt henne. Det var då efter separationen som det blev farligt vilket vi inte kände till då. Efter en vecka kontaktade han henne och bad henne komma. Det var något som de skulle ordna upp med grannar. Hon åkte dit. När kommit dit släppte han inte ut henne. Hon var rejält slagen och till sist skjuten. Turligt nog sköt han sig själv efteråt Efter det här har jag förstås satt mig in i ämnet. Jobbat i Kvinnojour. Jobbat i brottsofferjour osv. Har lärt mig normaliseringsprocessen och vet ju nu att separationen utlöste mordet.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Loris M
3/13/20, 7:47 PM
#10

#9 Så fruktansvärt! 😕 

Just det där att när man lämnat att det kan bli värre fattar inte alla och säger: "Men varför stannar de kvar? Varför lämnar de inte?", som om det var så enkelt. Plus, i början är de sällan hemska, annars skulle ingen bli ihop med dem om det gick att se direkt. De bryter ner en lite i taget och helt utstuderat. Jag har några bekanta och vänner som varit i sådana relationer men de har lyckats ta sig ur.

DesK
3/13/20, 7:57 PM
#11

Så fruktansvärt, Sjuttan! Jag har ju lyckats ta mig ur ett sådant förhållande…

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sjuttan
3/14/20, 6:41 PM
#12

#11 Fantastiskt! Sällan man hör om någon som lyckats! Fall jag varit med om på kvinnojour har fått byta namn och flytta till en ort långt bort. Men annars är det sällan. Det är ju svårt p gr av att kan bli ångerfull och lova att det aldrig ska hända igen. Men det gör det ju. Så glad att höra att du lyckats! Du värmer mitt hjärta med dina ord.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

DesK
3/14/20, 6:54 PM
#13

#12 Tack! Det var faktiskt flera här på iFokus som hjälpte mig och jag flyttade rätt långt, från Falun till Göteborg.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Tarotstollan
3/14/20, 11:15 PM
#14

#12. Så fruktansvärt ledsamt Sjuttan!🤗😢

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sjuttan
3/14/20, 11:26 PM
#15

Jodå - tack snälla ni. Men sorgen är ju över sedan länge. Jag plågas inte på något sätt av det. Det är en erfarenhet i livet. Jag har lärt mig mycket av det. Har gått igenom livet med både glädje och förfärligheter som så många andra.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: