Annons:
Etikettjämlikhet
Läst 431 ggr
Loris M
3/11/20, 7:54 PM

Jag föddes i Sverige ...

Skrivet av Jenny Langels ❤️:

"Jag är 1976.

Jag föddes i Sverige, av föräldrar vars föräldrar och farföräldrar och deras föräldrar före dem föddes i Sverige. Vi är så infött svenska i min släkt så det nästan är långtråkigt att tänka på.

Jag har inte på något sätt "förtjänat" att födas här, i ett av världens allra tryggaste, rikaste och mest glesbefolkade hörn.
Jag bara… råkade födas. Jag kom hit, endast Gud vet från var, buren i min mors mage och anlände vårvintern 1976 på en trygg, modern, hygienisk och av utbildad vårdpersonal bemannad BB-avdelning.

Så kan man ha turen att anlända till Sverige.

Andra som anländer hit, föddes någon annan stans. Precis som jag, så råkade de födas, men på någon av alla platser på jorden som inte alls är lika trygga som den där jag såg dagens ljus. De har sedan tagit sig hit under fasor och förluster som jag aldrig ens varit i närheten av och som jag önskar att ingen, ingen människa någonsin skulle behöva uppleva!

Några av oss är 1976. Nyfödda, tryggt inlindade i gula landstingsfiltar på ett svenskt BB.

Andra av oss är 2015. Trötta, traumatiserade, rädda, på flykt. Kanske också de inlindade i gula landstingsfiltar, men i en ankomsthall på en tågstation eller färjeterminal vid den svenska gränsen.

Jag hör ibland "vi måste ta hand om våra egna först". Tänk, så var det ingen som sa till mina föräldrar när jag föddes 1976…

Så, till 1945, 1976, 1998, 2015 eller när du än anlände, hur du än anlände:
Vi är här nu. Vi ska ta hand om varandra. Vi är Sveriges befolkning. En befolkning i ständig förändring, för nya anländer hela tiden. Några föds här, andra kommer hit från andra länder. Alla är de våra egna. Våra människor. Våran mänsklighet att ta hand om, dela med oss till, kompromissa med. Våran mänsklighet att bäras av, lära av, hitta trygghet hos.

Och till Jimmie Åkesson och alla hans anhängare: Jag utgår ifrån att ni har en hel del att invända mot hur jag tänker. Well, jag har en del att invända mot ert. Men även om jag tycker ni är helt uppåt väggarna många gånger, så är ju också ni en del av Sveriges befolkning. En av många fina grejer med Sverige är nämligen att vi (åtminstone än så länge) kan och får tycka väldigt, väldigt olika och ändå ha rätt att vara här på lika villkor. Jag kommer därför inte att skriva under detta med "svenska folket" eller "Sveriges befolkning" eller nåt sånt. Det vore ju att göra mig till talesperson för er och därmed kränka er åsiktsfrihet, eller hur? (Jag vet inte hur det är med er, men jag gillar såna där gamla goda svenska traditioner och värderingar. Som åsiktsfrihet, internationell solidaritet och medmänsklighet och sånt.)

Så jag avslutar helt enkelt med
/Jenny

#inteimittnamn"

https://www.facebook.com/groups/sdrepresenterarintemig/permalink/204458987282326/

Annons:
Magi-cat
3/11/20, 8:14 PM
#1

❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
3/11/20, 9:31 PM
#2

❤️

OberonsMatte
3/11/20, 9:56 PM
#3

Ja, det är så klokt, tänkvärt och sant skrivet och något alla som haft turen att födas i Sverige skulle behöva komma till insikt om. ❤️

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: