Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 274 ggr
Loris M
2020-03-15 13:29

"Min morfar var nazist"

Artikel från 2018 men tyvärr aktuell. 

"Jag är tysk. Jag är barnbarn till en Waffen-SS-soldat. Morfar anslöt sig som ung till nazismen genom Hitlerjugend och fortsatte sedan att arbeta sig upp inom ideologin. Hans syster arbetade i Bergen-Belsens koncentrationsläger. Lägret där så många dog, däribland Anne Frank.

När jag ser det nuvarande politiska klimatet måste jag göra jämförelsen med det i 1930-talets Tyskland. Fler och fler i vårt samhälle har blivit öppet rasistiska och tågar i dag genom våra städer för att visa sitt förakt för andra människor. De spyr ut sitt hat mot andra. /…/

Varken morfar eller hans syster diskuterade judarna eller Förintelsen efter kriget. Inte ens med varandra. Det var som att det aldrig hänt för dem, att det inte existerade. Som att de ville glömma.Samtidigt ändrade min morfar aldrig åsikt innerst inne. För mig är det bortom minsta tvivel att han tyckte att det var rätt det nazisterna hade gjort. Han dog 93 år gammal. Jag tror inte att han hade levt så länge om han hade känt ånger. Han hade kvävts av skuldkänslorna"

Läs hela artikeln i Expressen!

Annons:
Loris M
2020-03-15 13:33
#1

Lika övertygande som nazisterna var då att de gjorde rätt, lika övertygade är rasister av idag att det är bara svenskar som borde finnas i Sverige och att vi inte borde sträcka fram en hand till de behövande i andra länder. Egoistisk, inhumant och helt obegripligt.

Tant Grön
2020-03-15 13:43
#2

Tack för en intressant artikel. 🌺

Loris M
2020-03-15 13:44
#3

🌺

Calcifer
2020-03-16 12:38
#4

Samtidigt ska vi också aldrig glömma de med tyskt påbrå som behandlas illa NU pga något deras förfäder gjort. Jag hade en tysk klasskompis ett tag och han blev kallad nazze och annat, för hans förfäder slogs på Hitlers sida. Men min stackars klassis hade ju aldrig gjort nåt. Man väljer ju inte sina förfäder.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: