Annons:
Etikettervårdomsorg
Läst 460 ggr
Loris M
3/19/20, 8:18 AM

15 myter och sanningar om corona

Professor Agnes Wold reder ut vad som är sant och inte bland all information som sprids om cornavirus. Bland annat säger hon att enkelt munskydd hjälper inte och att det är onödigt att använda handsprit. Det räcker med tvål och vatten. 

"■ Påstående: ”I coronatider kan man behöva extra D-vitamin”

Svar: Myt

– Nej, det är Sveriges mest överförskrivna och överkonsumerade läkemedel! Vi i Norden har låga halter av D-vitamin, men det verkar vi ha blivit anpassade för att klara. Tillskott av D-vitamin hjälper inte alls mot allt det som man trodde för några år sedan.

■ Påstående: ”Coronavirus kan överleva 24 timmar utanför kroppen”

Svar: Nja.

– Nu lever ju virus inte. Rent teoretiskt kan det finnas virus på ett köksbord som har ramlat ner där från luften som någon har andats ut, men hur ska det ta sig därifrån och in i dina lungor? Viktigaste smittvägen är andras smittdroppar som du nås av när de nyser, skrattar eller pratar och du står för nära."

Hela artikeln i Expressen hittar du här. 

Annons:
Pyttelite
3/19/20, 8:26 AM
#1

Bra artikel! Agnes Wold är ett hot mot kvasiindustrin! 😊


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
3/19/20, 8:54 AM
#2

Agnes Wold är en kvinna som inger förtroende och hon talar till människor och använder enkel logik så att alla förstår.

Jag har haft förmånen att lyssna på henne en gång och jag var så nöjd när jag kom hem och såg mina dammtussar under soffan😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
3/19/20, 5:46 PM
#3

Ja, hon är bra. Hon är mycket aktiv på Twitter och verkligen utbildar folk genom att förklara på ett enkelt sätt hur diverse saker inom medicin fungerar.

Upp till toppen
Annons: