Annons:
Etikettpolitik
Läst 407 ggr
Loris M
2020-03-22 16:05

Löfven håller tal till nationen

Ikväll håller Löfven tal till nationen i SVT2 precis innan Agenda kl. 21:15 med anledning av den pågående coronapandemin. 

"Coronapandemin slår till mot Europa med full kraft och flera länder agerar på olika vis för att förhindra smittspridningen och kunna behandla sjuka. I Sverige har flera åtgärder vidtagits och under söndagen ska statsminister Stefan Löfven (S) hålla ett fem minuter långt tal i SVT innan Agenda sänds. 

–  Vi har en extraordinär situation i Sverige och stora delar av världen är lamslagen. Det finns så klart ett värde i att höra statsministern tala direkt till publiken i en sådan här situation, säger Helena Olsson som är programbeställare på SVT. "

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-talar-statsministern-till-nationen-i-svt-1

Moderatpolitiker och tidigare partisekreterare för Nya M, Kent Persson kommenterar så här talet på sin Twitter-sida:

Det här är bra, välkommet och nödvändigt. Nationen behöver nu hålla samman. Det är nu tid för sammanhållning, inte konflikt. Jag önskar statsminister Löfven all lycka till ikväll. Det här är ett viktigt tal. Nu samlar vi oss. #svpol

Det tycker jag är så enkelt och otroligt bra sagt och något som vi alla borde ta till oss.  

"Det är tid för sammanhållning inte konflikt" 

Annons:
DesK
2020-03-22 16:14
#1

Det måste alla se! Jag instämmer att nu är det tid för sammanhållning!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loris M
2020-03-22 23:06
#2

Det var ett bra tal tycker jag. Lugnt, stabilt, allvarligt, med värme. 

Han sa, om jag minns rätt:

De vuxna behöver vara just vuxna och inte sprida panik. Han sa också att vi är ett starkt samhälle och att vi kommer att klara det. Att vi ska stötta varandra. Finnas där för varandra. Han pratade med värme och jag är tacksam att vi har just den här regeringen just nu.

DesK
2020-03-22 23:10
#3

Loris M jag instämmer helt med dig! Det var ett mycket fint och bra tal av vår statsminister! ❤️

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loris M
2020-03-23 06:24
#4

❤️

Loris M
2020-03-23 06:32
#5

Statsministerns tal i SVT Play i fall ni missat det:

https://www.svtplay.se/video/26094364/tal-till-nationen

Magi-cat
2020-03-23 09:01
#6

Jag tycker det var ett bra tal, precis vad som behövs!

Det gäller att hålla ihop nu och stötta varandra så klarar vi av det,  och det lyckades Löven förmedla.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
OberonsMatte
2020-03-23 13:07
#7

Jag tycker att talet var bra (förutom det märkliga kameravinkelbytet då och då, men det var ju knappast Stefan Löfvens beslut).

Eftersom tal till nationen inte hör till vanligheterna i Sverige var händelsen en markering om att Corona-situationen är något som ÄR allvarsamt och utöver det vanliga, och något som vi ALLA måste hjälpas åt att minska spridningen av och att effekterna av begränsningarna är något vi måste ta oss igenom tillsammans.

De som kritiserar talet och menar att det inte innehöll "något nytt" och att det inte gav några klara besked om "när, var och hur" ev. ytterligare åtgärder kommer att sättas in och vilket datum allt kommer återgå till det normala har liksom inte förstått att det är omöjligt för ansvarsfulla personer att påstå att de vet det i det här läget.

Att sätta in ytterligare begränsningar i samhället (för säkerhets skull) för att minska smittspridning innebär att den ekonomiska krisen kommer att bli än mer förödande. Det är jättesvåra avvägningar att göra och hur de än gör kommer de som fattar besluten kritiseras och i all evighet få stå till svars för det.

Sajtvärd Katter iFokus

Tarotstollan
2020-03-24 20:54
#8

Ett bra tal som visar på hur allvarligt det är och att vi måste hjälpas åt och hålla ihop mot spridningen.
Ja, den där kameravinklingen reagerade jag också på.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: