Annons:
Etiketterinvandringspolitikflyktingpolitik
Läst 351 ggr
Magi-cat
2020-04-30 08:37

"I krisen måste jag få fast jobb ..."

Utvisningarna måste stoppas!

"I juni tar jag studenten. Då blir jag utbildad undersköterska och förhoppningsvis en framtida universitetsstudent. Men det är inte säkert att jag kommer att få jobba inom vården nästa år, och inte heller att jag kommer att få plugga på universitet. Det är vad dagens lagstiftning om kraven för permanenta uppehållstillstånd för gymnasielever innebär för oss som nu tar studenten. Det skriver Ali Zardadi som kom till Sverige som ensamkommande 2015."

"Som dagens lagstiftning ser ut idag kommer jag, ”en utbildad undersköterska som drömt om att blir en nyttig människa för samhället”, att behöva lämna Sverige. Jag är en individ som ofta glöms bort bakom siffran. Om dagens lagstiftning inte ändras kommer fler ungdomar som efter bara fyra - fem år i Sverige tagit examen och är undersköterskor, byggjobbare, fordonsmekaniker, barnskötare med mer att utvisas från Sverige, liksom blivande läkare, jurister och sjuksköterskor.

Det är hög tid att åtgärda lagstiftningen. Både för vår och samhällets skull."

https://www.etc.se/debatt/i-krisen-maste-jag-fa-fast-jobb-pa-ett-halvar-att-fa-stanna-i-sverige?fbclid=IwAR0d22yfr9txqJk4DGD_g9Cq-QEbcnkd_qXxLBSC0SsgbHuTd7SfDrsaRak


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
DesK
2020-04-30 08:48
#1

Detta är bedrövligt! Sverige behöver arbetskraften och låter ungdomarna utbilda sig inom bristyrken och när de är färdiga eller nästan färdiga så utvisas de! Även de som endast blir anställda på timmar ska självklart kunna få uppehållstillstånd!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2020-04-30 09:44
#2

#1 Absolut! 

Det är minst sagt bedrövligt och rent kontraproduktivt att detta får fortsätta, och i dessa tider dessutom! 😡
Jag menar, sunt förnuft, om inte annat …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2020-04-30 13:50
#3

Tack Magi-cat! 🌺 Viktigt att uppmärksamma.

[Átjek]
2020-05-01 17:16
#4

Det har blivit hårda tider snabbt  och många som kämpat för att vara en del av samhället som verkligen vill finnas till och hjälpa så som Ali säger :

Sedan den första dagen i Sverige, 29 december 2015, fram tills idag har jag kämpat för att göra rätt för mig och på så sätt uppfylla min barndoms dröm om att bli en nyttig människa i samhället.

Det är många som blir av med jobben uppehållstillstånd med mera och allt såg ut att gå i en ganska så bra riktning där en tid men så kommer krisen och allt raseras för så många det blir en stor arbetslöshet och personer som kämpat för sig kastas undan.

Ska vi tro på det som stod idag att pandemin kan ta upp till två år, hur ser det då ut i världen med alla döda / sjuka  och alla som kastats ut ur samhället ? det är skrämmande det vi möter nu och vart ska allt det här sluta tänker många.

Vi står inför en stor prövning och nu gäller det att hålla samman och inte ge upp och absolut inte låta rädslan ta över tvärtom stötta varandra och våga vara medmänniska för det är nu vi verkligen behöver varandra om än på distans så måste vi alla finnas där och stötta varandra  på alla tänkbara sätt ❤️

Upp till toppen
Annons: