Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 173 ggr
Loris M
2020-07-22 06:30

"Det finns ingen tröst efter Utøya"

För nio år sedan föll 69 ungdomar offer för en kallblodig och hatisk terrorist och mördare. Vi får aldrig glömma Utøya och vad hat och rasism kan få för konsekvenser. 

"Den 22 juli varje år stirrar jag lika hålögt framför mig som 2011, några dagar senare, då vår SSU-förening samlades och skulle försöka förstå. En handfull ungdomar som skulle förklara och trösta människor yngre än oss själva. 69 kroppar. Vänner, bekanta eller dem vi bara visste hade något gemensamt med oss. 69 kroppar vi så enkelt kunde se oss själva i. /…/

Vi lever i en kultur som desperat vill hitta mening i de mest tragiska händelser. Det är ett kristet arv, och någonstans också djupt mänskligt.

Det är så vi går vidare. Vi vårdar det som var och hittar några kärnvärden att hålla fast i. "Kampen får inte vara förgäves", "Organisera er", eller som Pablo Nerudas diktrader som kommit att förknippas med sorgen efter terrordåden: "Ni kan döda alla rosor – men aldrig hindra våren".

På samma sätt finns det en förväntan på att den här typen av minnestexter ska sluta i något trösterikt. Livet går trots allt vidare, hur obönhörligt det än kan kännas – särskilt för de närmast sörjande. Vi vill ha det där hoppet att hålla fast i inför framtiden.

Något sådant har jag inte att erbjuda. Det finns aldrig någon mening i döden. Livet går kanske inte alls vidare. En del har fastnat på ön, och kommer aldrig tillbaka."

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/VbK60l/det-finns-ingen-trost-efter-utya

Annons:
Magi-cat
2020-07-22 07:16
#1

😢🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2020-07-22 07:33
#2

🤗🌺

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: