Annons:
Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 233 ggr
Loris M
2020-08-02 20:16

Rasismen som många inte vill se

En otroligt viktig text som jag hoppas att många läser. Dagens DN har ägnat hela sju sidor åt den här artikeln där sex personer berättar om den strukturella rasismen som många påstår inte finns i Sverige. Jag tycker att det är dags att sluta blunda för saker vi själva inte upplevt och lita på de många berättelser från de som har. Forskning är också så klart omfattande men det är ändå många som inte vill se och inte vill kännas vid det. Ingen rolig läsning, men viktig. 

Om hur Sj-kontrollanter bemöter resenärer olika , om bilar som saktar ner när de går förbi en mörkhyad person bara för att säga "Jävla apa.". Om elektriker Titus som på väg från jobbet blir som den enda mörkhyade person i vagnen också den ende som blir utvald för s.k. "selektiv kontroll" som slutar med att tulltjänstemän klär av honom naken för att kontrollera att han inte gömmer narkotika. o.s.v. 

"Emily hade lätt att få jobb som barnskötare eller kökspersonal i Sverige. Det var okej i början, tyckte hon, medan hon lärde sig språket. Men hon hade ändå en avancerad universitetsutbildning, och hade haft projektledartjänster på FN och andra internationella organisationer.

– Under fem år i Sverige sökte jag 210 jobb som jag ansåg mig kvalificerad för. Jag blev kallad till en enda intervju. 

Den tjänsten fick Emily. 

– När jag efter fem år till slut fick ett jobb insåg jag: Det var faktiskt inte fel på mig. /…/

Men den här februarimorgonen, när två svenska SJ-anställda skriker att hon ska kliva av det tåg som hon pendlat med hundratals gånger, har hon svårt att känna sig som en fullvärdig medlem av det svenska samhället. 

– Det känns som när jag gick i fyran, på skolbussen. 

När hon stigit av i Västerås bryter tårarna fram. Det spelar ingen roll, tänker Patience när hon går mot ABB:s kontor, att jag är välutbildad och tjänar bra.

– Det spelar ingen roll att jag är en svennemamma som sliter och kämpar. Det skyddar mig inte. Jag kommer inte undan min hudfärg.

/…/

Bland det jobbigaste Patience Engberg vet är när hon berättar om rasism – och människor bagatelliserar det som hänt. Som när hon på Facebook delade länsstyrelsens studie om diskriminering av afrosvenskar på arbetsmarknaden.

– Den var så klockren. Det var precis som att de skrev om mig.  

Hon fick genast skeptisk respons från Facebookvänner.

– De skrev ungefär: ”Men kom igen nu Patience, är det inte lite överdrivet?” Jag blev förtvivlad: Men fattar ni inte, det här är ju forskning, det är inte bara någon som tycker någonting. 

Kanske är diskriminering ett problem, medgav en kollega. Men inte på just deras företag."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/de-vittnar-om-rasismen-som-manga-i-sverige-inte-vill-se/

Annons:
Loris M
2020-08-02 21:20
#1

Sen är det helt otroligt att Tullverket totalt förnekar att deras tjänstemän kan ha gjort fel och t.o.m. påstår att de aldrig gör fel (?!) för de har utbildning i objektiv syn på de som ska kontrolleras. Hur kan man påstå något sådant och vara så tvärsäker? När han utbildning blivit ett garanti för att människor inte kan agera fel, dumt, rasistiskt, fördomsfullt, dåraktigt….? 😮

Det är ändå rätt talande - rasism och diskriminering förnekas och de här människor tas inte på allvar. Så länge vi blundar för det och förnekar det, kommer vi inte kunna göra ett dugg åt det.

Upp till toppen
Annons: