Annons:
Etikettövrigt
Läst 175 ggr
Lona
2020-08-12 15:25

Bygga bort bostadsbristen?

Just nu är mycket i samhället i kaos men även efter Covid-19 så kommer vi att ha problem med bostadsbrist.
Visst byggs det på sina håll men det är mest villor och bostadsrätter. Det ger förstås mer rörelse på bostadsmarknaden överlag men det finns ett stort behov av lite enklare, relativt billiga hyresrätter som även de med lägre inkomst har råd att bo i. Lågavlönade, studenter, pensionärer…det är många som har svårigheter med ekonomin och att hitta en vettig bostad idag.
Är det rentav dags för en ny version av miljonprogrammet - men anpassat efter 2020-talet och med de relativt beska erfarenheterna från 70-talets byggprojekt i åtanke?
Inte dessa bostadskolosser utan lite mer småskaligt om än ekonomiskt - det finns goda exempel om man tittar lite utanför de typiska "betongförorterna" byggda på 70-talet - med funktionella hem som har en bra men inte överdriven standard. Med förskolor, skolor och andra viktiga samhällsfunktioner inom räckhåll samt givetvis bra kollektivtrafik.
(Samtidigt kan det kanske få plats med lite bättre äldreomsorg, Ädelreformen var nog en god idé men visade sig fungera under all kritik. En stor del av katastrofen för våra äldre nu med pandemin hade kunnat förebyggas och minskas med en fungerande äldreomsorg med kompetent, utbildad personal och kunnig ledning.)

Ja, det kostar, men har vi råd att låta bli? Vart är vi på väg om vi inte ens har bostäder och omsorg till alla? 🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Loris M
2020-08-12 16:24
#1

Viktigt fråga du tar upp. Det känns som att bostadssituationen håller på att bli allt mer absurd och ohållbar. 

Det byggs mest villor och bostadsrätter och de hyresrätter som byggs har på många håll i landet orimligt höga hyror så knappt någon har råd att bo där och definitivt inte någon lågavlönad. I kommunen där jag bor har de byggt en hel del hyresrätter som står tomma samtidigt som det finns så många som står i bostadskön att det tar flera år innan man får tag i en lägenhet. Det känns helt galet. 

Priserna i de hyresrätter är så orimligt stora att ensamstående eller lågavlönade inte har råd, men de som har rår köper villa eller bostadsrätt istället. Jag vet inte hur de har tänkt när de har satt så höga hyror och vad de föreställt sig vilka ska bo där. Många unga är också fast i föräldrahem eftersom det blir för dyrt att köpa eller hyra. 

Miljonprogram var inte helt idealt men som du säger det borde kanske vara läge att överväga något liknande men anpassat efter nuvarande förhållanden och med lärdom från tidigare.

Loris M
2020-08-17 18:58
#2

Idag kom en artikel som lite på det här temat som du tar upp Lona. Arbetslösheten har ökat och bostadsefterfrågan har minskat, men trots det har bostadspriser ökat. 

"Till följd av pandemin och dess effekter på svensk ekonomi och arbetsmarknad väntas arbetslösheten stiga fram till början av 2021 och där nå 11,4 procent. 600 000 svenskar beräknas stå utan arbete i början på nästa år och långtidsarbetslösheten väntas öka till historiskt höga nivåer. Det är milt sagt ett allvarligt läge i svensk ekonomi.

 Handelsbankens prognos i april spådde att bostadspriserna skulle falla med 10 procent eller mer. Vilket inte såg otroligt ut med tanke på att utbudet är större än normalt och att bostäder till salu ligger ute till försäljning längre. Sedan blev det precis tvärtom. Bostadspriserna stiger och är på väg tillbaka mot rekordnoteringarna i slutet av förra året. Villorna är dyrare nu än någonsin"

 https://www.dagensarena.se/innehall/bostadspriserna-och-arbetslosheten-okar-hur-gar-det-ihop/

Det oroar mig lite att klassklyftor blir allt tydligare, nu mitt i krisen när många blivit av med sina jobb kommer ett utvidgad RUT-avdrag som gynnar de rika. De som har råd att köpa in tjänster som hemhjälp, städning m.m. får nu skattelättnader och ännu fler möjligheter att köpa in diverse tjänster (som att köpa in tillsyn av sitt sommarhus?!). Helt konstigt prioriterat. Man ser också i artikeln jag länkat till att det är medelklassens perspektiv de har. 

De som drabbats av pandemin hårdast är inte de som vanligtvis köper/säljer bostäder. Och sedan skriver de:

"Som sista orsak nämner Tor Borg att mer tid har spenderats hemma. Under våren har många jobbat hemifrån och kanske känt att det är för trångt när alla ska sitta med sina datorer, ta jobbsamtal och vara med på zoom-möten. Dessutom har få rest utomlands på semestern."

Vilka är det som jobbar hemifrån och vilka är det som har råd att köpa större och dyrare bostad mitt i pågående kris, för att de inte vill trängas hemma med sin datorer? 😕 Det är inte de med vanliga lågavlönade arbeten i alla fall.

Upp till toppen
Annons: