(Artikeln är från februari i år)
"Under fastans 40 dagar ska kyrkoherden Pontus Gunnarsson leva på en asylsökandes dagersättning. Ersättningen ligger på 61 kronor om dagen för vuxna som lagar egen mat och delar hushållskostnader med till exempel sin familj.
– Det började med att att jag på en konfirmationsträff fick höra om villkoren för asylsökande. Ersättningen har inte höjts sedan 1994 och jag funderade på om människor kan leva på det, säger Pontus Gunnarsson. Han tycker att dagersättningens nivå är "skamligt låg" och är starkt kritiskt till att den inte justerats på 22 år.
– Det är värre än jag föreställt mig. Jag är välavlönad och har allt jag behöver egentligen. Nu tänker jag mycket på hur lite pengar jag har.
Pontus Gunnarsson för en kassabok där han skriver in 61 kronor om dagen som intäkt varje dag. I början bokförde han sina utgifter i en app, men de var gratis under en begränsad tid, så nu är det ett excel-ark som gäller.
– Det är psykiskt tungt. Jag känner mig fattig. Jag har legat vaken på nätterna och tänkt på hur jag ska få pengarna att räcka. Till exempel tänkte jag spara pengar genom att tvätta håret med flytande tvål men jag har fått klåda i hårbotten och måste nu köpa schampo, det är en stor utgift.
Även om Pontus Gunnarsson fuskar ibland, genom att till exempel dricka gratis kaffe på jobbet, försöker han hålla sig till ersättningen även när oförutsedda utgifter dyker upp.
– Häromdagen gick mina byxor sönder. Jag har en full garderob med byxor men jag tänkte att jag får köpa nya på Röda Korset. Det blev ett par för 35 kronor, då försvann halva dagersättningen på byxorna."