Våld, övergrepp, mobbning

Våldtäkt i sömnen???

2016-11-02 10:11 #0 av: Magi-cat

"Att hävda att en våldtäkt begicks i sömnen och utan uppsåt har blivit ett allt vanligare försvar i domstol. I många fall frias de åtalade männen av just detta skäl, men flera av de friande domarna får nu skarp kritik av forskare kring ämnet sexsomni, efter en genomgång som Sveriges Radios Ekot har gjort."

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/skarp-kritik-mot-friande-domar-om-valdtakt-i-somnen

Nej och åter nej! Det får inte bli ett försvar för våldtäkt och att domstolar friar från ett brott för att förövarna hittat ett sätt att skylla ifrån sig! Kräks

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2016-11-02 10:30 #1 av: RobinEH

Alla är oskyldiga tills att motsatsen bevisats. I många sexualbrott är det av denna anledning svårt att döma faktiska gärningsmän. 

Det är definitivt av vikt att finna trender vid försvar av denna typ av brott för att effektivt kunna påvisa huruvida försvaret är äkta eller inte. 

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Anmäl
2016-11-02 17:45 #2 av: Loris M

Det här är bedrövligt! Arg

Som jag ser det så är det här bara ett nytt sätt att komma undan. Det där gamla "men hon sa inte nej" när berusade eller rädda kvinnor inte kan eller vågar protestera, börjar kännas lite uttjatat. Kräks

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-11-02 18:06 #3 av: Magi-cat

#2 Håller helt med dig!

Och så nu kommer förövarna undan med att skylla ifrån sig på detta sätt! Arg

Anmäl
2016-11-03 11:15 #4 av: Stallmima

Brottslingar har alltid bortförklaringar för att komma undan  Looser

Anmäl
2016-11-04 09:23 #5 av: Loris M

(Hämtat från Skratta på FB)

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-11-04 09:26 #6 av: Magi-cat

#5 Den där är bra. Skrattar

Lätt hänt att råka deklarera i sömnen ju...Somnar

Anmäl
2016-11-04 16:08 #7 av: VoxBauers

#5 Underbar! Gapskrattar

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2016-11-04 16:42 #8 av: vendelay

Tänk att det är ett värre brott att slarva bort lite skattepengar än att våldföra sig på en annan människa. Vilken värld vi lever i.

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-11-04 16:59 #9 av: RobinEH

#8 Så är det ju definitivt inte. 

Anmäl
2016-11-04 17:27 #10 av: vendelay

#9 Fast jo, det är det ju. Testa att deklarera fel med 10 kr och se vad Skatteverket säger, men våldtäktsmän går i stort sett alltid fria - de flesta våldtäkter anmäls inte ens. 

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-11-04 17:50 #11 av: RobinEH

#10 Nej, det är det absolut inte och det är helt absurt att du väljer att påstå det. Du har bevisligen aldrig läst Skattebrottslagen (SBL 1971:69) heller. Påstådda våldtäktsmän frias inte för att brottet ses som en skitsak, de frias för att det saknas tillräcklig bevisning. 

Anmäl
2016-11-04 17:51 #12 av: Magi-cat

#11 ...och kommer undan med att påstå att de sov...En undanflykt som blivit allt vanligare, enligt artikeln i #0.

Anmäl
2016-11-04 17:58 #13 av: RobinEH

#12 Och? Som sagt saknas det tillräcklig bevisning. Det har absolut ingenting med brottets allvarlighetsgrad att göra. 

Anmäl
2016-11-04 18:02 #14 av: Magi-cat

#13 Som du ser får tendensen att låta förövare slippa undan med "förklaringen" att de sov och inte kan hållas ansvariga för brottet, också stark kritik. Hur ser du på det?

Anmäl
2016-11-04 18:06 #15 av: RobinEH

#1:

"Alla är oskyldiga tills att motsatsen bevisats. I många sexualbrott är det av denna anledning svårt att döma faktiska gärningsmän. 

Det är definitivt av vikt att finna trender vid försvar av denna typ av brott för att effektivt kunna påvisa huruvida försvaret är äkta eller inte. "

Det har absolut ingenting med allvarlighetsgraden av brottet att göra vilket är just vad som diskuterades. 

Anmäl
2016-11-04 18:07 #16 av: vendelay

Jag förstår du hur du tänker, RobinEH, men förövarna kommer undan med ursäkter som "jag förstod inte att *** inte ville", "*** sa inte nej" eller "jag sov". Våldtäkter utreds inte på samma sätt som ekonomiska brott - för de är inte lika viktiga. 

Vegan iFokus (svenska)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.