Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketterpolitikmiljöklimatförändringar
Läst 243 ggr
NeferNefer
2026-07-23 11:15
4

Klimatförändringarna ...

Dags att vår regering, och alla regeringar, steppar upp nu. Eller, det var dags redan för länge sen. Klimatförändringarna är inte "fake news", "hysteri" eller "konspirationsteori". Det är på riktigt.

https://www.etc.se/utrikes/han-bekaempar-spaniens-vaersta-braender-vi-maaste-sluta-planera-foer-ett-klimat-som-inte-laengre-finns

(…)

Det brinner i Europa. Igen. Skogar i lågor, evakuerade byar och röda himlar är numera återkommande inslag under sommarhalvåret. I Guadalajara i regionen Castilla-La Mancha, nordost om Madrid, pågår just nu en skogsbrand som regionspresidenten beskriver som "den mest komplexa skogsbranden vi har hanterat i Spanien på många år", enligt ett pressmeddelande. Branden har tvingat omkring 1 200 personer att lämna sina hem, enligt myndigheterna.

Marcos Jimeno Gómez har arbetat som skogsbrandman i den spanska elitstyrkan Brif de senaste nio åren. Under sin tid i tjänst har han sett brandsäsongerna bli allt mer intensiva.

–De extrema åren kommer allt oftare och dessutom sammanfaller många stora bränder under samma period. Det gör situationen betydligt svårare, säger han.

Marcos Jimeno Gómez är stationerad i provinsen Soria, norra Spanien. När ett larm kommer flygs han och hans kollegor med helikopter till branden. Under en vanlig arbetsvecka jobbar de i elvatimmars pass upp till sex dygn.

(…)

– Det farligaste är att man blir så fysiskt utmattad, uttorkad och trött att omdömet börjar svikta. Då ökar risken att fatta fel beslut. De som är nya i yrket kan lätt köra slut på sig redan första året. Ibland måste vi ta dem ur uppdraget, säger Marcos Jimeno Gómez.
Förändringarna blir mer påtagliga

För Marcos Jimeno Gómez, som också är utbildad biolog, råder det ingen tvekan om att det är klimatförändringarna som bidrar till de allt mer extrema bränderna.

– Jag trodde på klimatvetenskapen redan innan jag började arbeta som brandman. Men att varje år se förändringarna med egna ögon har gjort dem påtagliga på ett helt annat sätt, säger han.

Förutom värmeböljor och torrare vegetation ser Marcos Jimeno Gómez ytterligare två orsaker bakom utvecklingen: landsbygdsavfolkning och minskad skogsförvaltning.

När jordbruksmark överges och skogar växer igen samlas mer bränsle i landskapet, vilket gör att bränderna sprider sig snabbare och blir svårare att stoppa.

–Det är inte antalet bränder som slår rekord, utan deras storlek. Bränder som tidigare omfattade omkring 1 000 hektar kan i dag växa till 5 000, 10 000 eller till och med 30 000 hektar, säger Marcos Jimeno Gómez.

De intensivare bränderna har också förändrat brandmännens arbete. I dag handlar insatserna inte bara om att släcka elden så snabbt som möjligt, utan också om att välja rätt strategi utifrån hur branden rör sig och hur landskapet ser ut.

–Det gäller att ha tålamod. Instinktivt vill man kasta sig över branden direkt, men ibland är det bättre att vänta. Om elden brinner i tät vegetation men är på väg ut mot gräsmark kan det vara klokare att låta den nå dit först då det är betydligt lättare att bekämpa, säger Marcos Jimeno Gómez

Strategin kan göra människor väldigt frustrerade, menar han.

–De undrar varför vi inte bara öser vatten över elden. Men ibland är det inte så enkelt. Alla förstår att man inte kan stoppa en översvämning bara genom att kliva rakt in i den. Samma sak gäller bränder.
Dödligaste branden någonsin

Förra året brann över 390 793 hektar i Spanien, vilket gjorde 2025 till det värsta skogsbrandsåret i landet på tre decennier, enligt EFFIS (European Forest Fire Information System).

Under den perioden befann sig Marcos Jimeno Gómez i El Bierzo i nordvästra Spanien, där några av sommarens mest omfattande bränder rasade.

– Jag kommer aldrig glömma det året. Vi hade många stora bränder och flera extrema brandförlopp där elden exploderade på bara några sekunder. När vi kom fram till El Bierzo låg hela området under ett tjockt röktäcke.

Samtidigt nåddes styrkan av uppgifter om att en brandman hade omkommit under en annan insats.

– Först trodde jag att det var min vän. När jag fick höra att det inte var han kom lättnaden direkt. Sedan fick jag veta att den som hade dött var hans kollega. Då slog det mig att någon annan precis hade fått det där beskedet i stället.

I början av juli omkom minst tolv personer i en skogsbrand som bröt ut i provinsen Almería i södra Spanien. Branden seglar därmed upp som en av de dödligaste i Spaniens historia, enligt AP.

Samtidigt som brändernas storlek ökat, har antalet minskat – mycket tack vare styrkornas utveckling av metoder och resurser, enligt Marcos Jimeno Gómez. Nu krävs i stället politiska beslut som minskar risken för att bränderna växer sig okontrollerbara.

–Vi kan inte lösa klimatet på kort eller ens medellång sikt. Däremot kan vi skapa landskap som är robusta och kan stå emot flera olika framtidsscenarier. Där ligger det politiska ansvaret, säger han.

Men förutom att hitta strategier som begränsar eldens spridning, är den stora utmaningen att anpassa samhället, landskapet och ekosystemen till det nya klimatet.

–Vi måste sluta planera för ett klimat som inte längre finns och i stället hjälpa ekosystemen att anpassa sig. Annars kommer naturen att göra det på egen hand, genom bränder och skogsdöd, säger han.

(…)

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

• Redigerat 2026-07-23 11:16 av NeferNefer
Rådjurstoken
2026-07-24 13:54
3

Det är fruktansvärt att vår regering missar alla klimatmål och inte ens verkar bry sig. De flesta borde väl begripa att det inte är normalt med över 40 grader på många håll i Europa och alla bränder det för med sig. Jag upplever det som alldeles tillräckligt jobbigt när det blir omkring 30 eller däröver. Som jag skrev på en annan sajt har den mäktiga Rhôneglaciären i Alperna minskat i tjocklek med 1,6 meter på 16 dagar nu under den senaste värmeböljan. Vad innebär det på längre sikt? Antagligen först översvämning i Rhône och andra floder när allt smältvatten kommer på en gång, och senare torka när det inte finns så mycket vatten att få från glaciärerna längre. Rhônes delta (Camargue) är en känd fågellokal, bland annat en av få häckningsplatser i Europa för flamingos. För att nu ta ett exempel…

NeferNefer
2026-07-24 14:20
3

Ja, det är helt förfärligt.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Magi-cat
2026-07-31 12:17
4

Och en del tjänar pengar på det! 😮😟

Har världen blivit galen, kan man undra. Men - kanske inte världen men när pengarna styr så …

"På prediktionsmarknader som Polymarket och Kalshi kan användare satsa pengar på klimat- och väderrelaterade utfall – medan människor och natur plågas av klimatförändringarnas effekter."

https://www.etc.se/klimat-miljo/de-tjaenar-pengar-paa-vadslagning-om-klimatkatastrofer?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rådjurstoken
2026-07-31 12:48
4

Jag hann läsa den artikeln innan den låstes, och det är minst sagt vansinnigt. Om någon till exempel har satsat stora pengar på när och var nästa storbrand ska blossa upp, behöver man knappast vara något geni för att lista ut vad den personen gör när den dagen kommer. 🤬

DesK
2026-08-03 10:25
4

Jag instämmer med er! Det är förfärligt! Finns inga ord för det 🤬
På grund av dessa klimatförändringar har vi redan en ökande ström av turister från alla länder söder om oss. Jag kom i samspråk med några tyskar, som berättade att de numera endast semestrar i Sverige och övriga Norden, p g a den förfärliga värmen. De berättade att de älskar Sverige och att de gärna skulle vilja flytta hit.
Framöver kommer vi att se en stor ökning av klimatflyktingar.

/Désirée

NeferNefer
2026-08-03 21:35
3

#6: Ja, vi får förbereda oss på det.

Rådjurstoken
2026-08-04 21:49
4
Rådjurstoken
2026-08-05 19:25
3

Nya värmerekord slås och i alltfler länder går temperaturen över 40. Kommer vi att få höra något om klimatåtgärder i vår svenska valrörelse? I så fall är det hög tid om några vill visa att de bryr sig.

https://www.dn.se/direkt/2026-08-05/nya-varmerekord-i-slovakien-och-osterrike/

Ännu en värmebölja håller sitt grepp om Centraleuropa – rekordhöga temperaturer har uppmätts i Slovakien och Österrike.
NeferNefer
2026-08-05 19:31
2

Ja, det är verkligen hög tid att politikerna skärper sig och inser faktum.

Rådjurstoken
2026-08-08 23:18
3

Skogsbränderna i södra Europa kan ha kostat över 200 miljarder kronor.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ny-analys-skogsbranderna-kan-ha-kostat-over-200-miljarder

Sommarens skogsbränder i södra Europa kan ha kostat de drabbade samhällena så mycket som 19 miljarder euro hittills, motsvarande 209 miljarder kronor. Det visar en analys av väderföretaget AccuWeather.
NeferNefer
2026-08-08 23:26
3

Det är helt ofattbara summor pengar. Och lägg till allt lidande som människor, djur och natur har fått utstå.

Rådjurstoken
2026-08-08 23:45
3

Ja, det är verkligen fruktansvärt. Jag läste någonstans om att alla djur, från insekter till stora däggdjur, är försvunna från enorma områden. Om någon enstaka individ kan ha överlevt bränderna, lär den få minst sagt svårt att hitta mat när allt är uppbrunnet på flera kilometer åt alla håll. Kanske kan naturen så småningom återhämta sig, men jag misstänker att det fanns en del sällsynta arter med lokal förekomst som nu är borta. Sådant glöms lätt bort när det rapporteras om katastroferna som bränderna orsakar människorna.

NeferNefer
2026-08-08 23:50
2

#13: Ja, exakt.

DesK
2026-08-09 09:15
1

Tyvärr glöms sådant bort!
Klimatet borde vara den absolut största frågan i valrörelsen och i riksdagen.

/Désirée

NeferNefer
2026-08-09 14:37
4

#15: Ja, det gäller ju allt levande på hela jorden, och det gäller att politikerna sätter fart. Jag vill inte tro att det redan är för sent. Jag tror att jorden kan klara sig fint om vi bara slutar att förgifta henne och bomba henne.

Rådjurstoken
2026-08-10 06:21
2
  • Redigerat 2026-08-10 06:24 av Rådjurstoken
alva03
2026-08-10 06:57
4

Tror folk inte kommer haja vikten av att vi gör något NU innan hela världen står i lågor och hälften av alla hyllor i butiken är tomma

No offence men hur kan klimatfrågan inte vara den viktigaste? För den påverkar oss alla oavsett kön, inkomst och livssituation.Att den sedan påverkar vissa mycket mer borde inte innebära att de som påverkas mindre är fine med att vänta

MVH Alva <3

DesK
2026-08-10 09:19
3

#18 Instämmer med dig!

/Désirée

NeferNefer
2026-08-10 12:58
3

#18: jag håller också med dig. Mycket bra skrivet!

NeferNefer
2026-08-12 19:31
3

En klimatförnekare har fått svar på tal. Fast han vill inte ta ansvar för allt elakt han har sagt om Greta och miljövänner. Fegt.

https://www.etc.se/klimat-miljo/top-gear-stjaernan-jeremy-clarkson-drabbad-av-klimatkrisen

(…)

Som programledare för bensinosande tv-showen Top gear missade Jeremy Clarkson sällan ett tillfälle att håna klimatvetenskapen. Nämndes Greta Thunberg skar sig motorn totalt. Men sedan han blev bonde i nya showen Clarkson’s farm verkar polletten ha trillat ner. I alla fall en bit.

Under decennier har den omåttligt populäre programledaren Jeremy Clarkson förkunnat att klimatkrisen är ett hjärnspöke, ett påfund av forskare med för mycket tid över.

"Vad är det för fel med global uppvärmning? Vi kanske förlorar Holland men det finns andra platser att semestra på", raljerade han i The Sun på 00-talet.

Han har sagt att klimatfrågan tråkar ut folk, och att de hellre tittar på motorshowen Top gear än oroar sig över miljön. I Top gear har han hyllat naturforskaren David Bellamy, som hävdar att fossila utsläpp inte orsakar global upphettning. För att nämna några exempel.

(…)

Sedan Jeremy Clarkson blev lantbrukare – och programledare för Clarkson’s farm som skildrar hans bondeliv på gården – har han däremot sent omsider upptäckt klimatkrisens verklighet. Häromdagen delade han en skärmdump av BBC:s väderprognos för närliggande Chipping Norton och skrev: ”Skörden är redan körd.”

”Lika bra att bara njuta av det nu", tillade han om hettan. Det var samma dag som sommarens femte värmebölja nådde Storbritannien, och medierna rapporterade att ett värmerekord från sommaren 1995 såg ut att överträffas.
(…)

Jeremy Clarkson har själv sagt att hans syn på klimatkrisen tog en ny riktning 2019, under en resa i Kambodja för inspelningen av programmet Grand tour. Det skedde när teamet tvingades vada genom en sjö i Mekongflodsystemet. Sjön var så uttorkad att vattnet inte ens nådde honom till knäna.

– Det var första gången jag måste erkänna att global uppvärmning faktiskt existerar. Det var alarmerande, verkligen alarmerande, sa Clarkson i en intervju med Sunday Times.

Försvaret: Jag bara skämtade

2021 sändes första säsongen av Clarkson’s farm, och sedan dess har motgångarna avlöst varandra, inte minst till följd av det förändrade klimatet. I en av sina krönikor i The Times 2023 beskriver han situationen som en katastrof, och medger att anledningen är klimatförändringarna.

Men det betyder inte att motormannen Clarkson förespråkar några mer radikala uppoffringar. Att driva med allt vad miljö- och klimatrörelsen står för var och är fortfarande en prioritet.

”Sir Attenborough påstår ständigt att vattnet utanför diverse idylliska öar i Indiska oceanen och Karibien blir för varmt och att dessa små havsdjur bleks och blir oanvändbara. Ja, jag är ledsen, men lösningen på det är: flytta till en plats där vattnet inte är så varmt. Humbermynningen kanske.”

Något år senare påstod Clarkson i en intervju att hans klimathotsförnekelse bara var ett skämt och en del av hans offentliga persona – en komisk skapelse, en karikatyr, och inte ett uttryck för den han egentligen är.

(…)

Rådjurstoken
2026-08-13 15:48
3
Djurlivet har lidit "extremt stora förluster" efter de omfattande bränderna i södra Frankrike.
NeferNefer
2026-08-13 16:02
3

Så otroligt sorgligt.

johan
2026-08-13 16:40
2

Det finns en djup och sorglig ironi att högerkanten som minst tror på mänsklig skapade klimatförändringar, är samma som är mest emot att ta emot flyktingar, men den del av världen som värst kommer göra att folk flyr pga klimatet, är från samma region som man minst vill ha invandring från.

På sätt och vis är man där sin egen värsta fiende.

Och det finns en annan djup ironi att vänstern hellre ägnar sig åt saker som ser bra ut, men ofta är emot det som faktiskt skulle göra skillnad för klimatet, trots att dom säger sig bry sig så mycket om klimatet. Man pratar om sugrör av papper (som i sig har en beläggning som är giftig), men är oftast emot gruvdrift för att kunna producera batterier, solceller, vindkraft, eller kärnkraft.

Lösningarna finns. Men politiker på båda sidor är ointresserade av att göra det som skulle lösa vad som själva säger är problemet.

Mvh // Johan

• Redigerat 2026-08-13 16:41 av johan