Lika villkor iFokus

Lika villkor

Läst 156 ggr
[Månglädje]
4

Det här blev varmt

Hur ställer ni er på sajten till det här ?

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kristerssons-kritik-mot-vaccinordningen/

Det blev ändring i FHM-s utlägg där men hur ställer ni er på den här sajten till den frågan ?

Personligen vill jag se solidaritet men det är känsligt det här med vaccin och det skapar krig som vi inte behöver.

Jag vill att man håller sig till den plan man från början hade.

M-ledaren ifrågasätter att papperslösa ingår i fas 3 av vaccinationsordningen.
Loris M
8

Jag tycker att det är bara självklart att de som är mest utsatta ska få gå före i kön, oavsett vilka de är. Det handlar inte om någon rangordning och tävling i vem som bidrar mest i samhället. det handlar inte heller om solidaritet. Det handlar om att vi har en pandemi och de som har kunskap om hur den ska bekämpas tycker att de mest utsatta ska gå före i kön.

Jag jobbar heltid, betalar skatt och bidrar på många sätt men jag tycker att någon som är papperslös ska få gå före mig i kön. Någon som är papperslös saknar kanske bostad, tillgång till hygieniska artiklar och är per automatik mer utsatt men även risk för oss andra. Jag däremot, har en inkomst och bostad och alla möjligheter att följa råden från FHM. Dessutom har jag ett sådant jobb att jag kunnat jobba hemifrån i nästan ett år nu så jag tycker att jag ska få vaccin allra sist. Jag behöver öht inte gå ut om jag inte vill, så jag utsätter varken mig själv eller andra för smittan.

Sen ska man inte lyssna på vad Jimmie Åkesson säger. Under hela pandemin har han varit tyst för han vet sällan något och har sällan någon åsikt om saker som inte rör invandring. De enda gånger han uttalat sig under pandemin var för att säga tvärtemot vad regeringen säger bara för att göra sina väljare nöjda. Men i kristider gäller det att visa förmåga att handla och tänka själv och det kan inte han. Och självklart att han har en åsikt nu helt plötsligt, för man nämner nu papperslösa. Då passar han på och gör politiska poänger och tycker att det är "orimlig ordning" för självklart ska svenskar och de som jobbat hela sitt liv få gå före i kön. Det är bara det, att han samtidigt visar sin totala okunskap om hur smittspridning fungerar. Som sagt, det handlar om att stoppa smittan och inte om att rangordna vem som gjort sig förtjänt av vaccin mest.

M-ledaren å andra sidan håller på att bli allt mer lik Jimmie för han vill vinna tillbaka sina väljare och det verkar fungera, SD tappar väljare. Men båda de visar bara att de är dåliga ledare (och människor), för de gör politiska poänger och vill vinna väljare istället för att verkligen arbeta för att hjälpa oss alla att bekämpa pandemin.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

• Redigerat 2021-02-06 18:06 av Loris M
Calcifer
6

Det ska aldrig handla om vart man står ekonomiskt sett, eller kring jobb, etnicitet, bakgrund, osv. Utan vart i riskzonen man ligger. Alltid var i riskzonen man ligger. Ligger man dåligt till där, oavsett arbete eller etnicitet eller vad som helst annat - får man gå före. Jag ligger låååångt ner i riskzonen (även om jag egentligen ligger i riskzonen). De som ligger sämre till, oavsett vilka de är, bra om de får hjälp innan mig.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Loris M
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

🙂

Magi-cat
4

#3 Spot on 😁

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Månglädje]
4

Nu tänkte jag inte på vad politikerna yttrar utan Folkhälsomyndighetens agerande för dom kunde tidigare ha tänkt på att lägga in dom här grupperna i passande faser inte komma efteråt dragandes som om man "glömt" bort en del .

Det är inte heller en fråga om ekonomiskt för där är vi alla lovade vaccinet gratis, min reaktion är hur dåligt det här sköttes av FHM för det här kunde dom ha haft med i räkningen från början och på så vis till viss del kunnat undvika den hets som blev på många håll. Nu ändrade dom men bara agerandet visar på att man "glömde" bort grupper när man planerade dom olika faserna.

För mig är det en självklarhet alla som vill ska få vaccineras men det jag reagerade på var FHM-s klumpiga agerande och där hade det vart bättre om dom bara höll sig till det som sagts från början och ändå bättre om man faktiskt tänkt på dom utsatta redan från start inte komma nu och plötsligt hoppsan vi glömde visst några. Klent.

Loris M
2

#5: Fast, jag förstår inte vad du menar när du skriver att de agerat klumpigt och att de borde ha hållit sig till det som sagts förut.

De har bara gett exempel på vilka grupper kan tänkas vara utsatta där papperslösa är en av dem. Nu har de tagit bort just det formuleringen för tydligen tryggar det igång människor att även papperslösa räknas som människor och några som borde få vaccin. Det är otroligt sorgligt att en del är så inne i sitt hat att de inte kan se att genom att vaccinera papperslösa skapar vi skydd för oss själva också.

• Redigerat 2021-02-08 06:50 av Loris M
Loris M
3

Så här skriver en M-politiker. 👆🏻Hans förakt mot de socialt utsatta är tydligt.

Loris M
3

Det är precis så som en del politiker eldar på. Hittar på, trycker på de punkter som de vet får folk att gå i taket. Det behöver inte vara sant, så länge det låter bra och förstärker den bilden man själv har. Här tolkar han helt fel vaccinationsplanen troligen helt medvetet, för att elda på ännu mer.