Alla rösters lika värde?
"Nu har Jimmie Åkesson högt och tydligt sagt att bara vissa röster borde räknas. Att ”folkviljan” bara kan uttryckas av dem som han godkänner som riktiga svenskar.
När alla partier – från höger till vänster – förstås borde glädjas åt att fler tror på och engagerar sig i den svenska demokratin. Åt att det mandat som sedan ges kommer att bli långt starkare av ett högt valdeltagande.
Helt oavsett om väljarna ger Tidö fyra år till, eller väljer en SD-fri regering."
Läs hela artikeln här: https://www.sydsvenskan.se/opinion/moa-berglof/valjarna-ar-inte-rostboskap-for-partierna/
Sajtvärd Katter iFokus
Jimpan får ta och tagga ner lite. Han är inte kung eller f-hr-r över Sverige. Tack och lov. (Eller än så länge? 😰)
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
- Redigerat 2026-09-13 15:23 av NeferNefer
Hemskt! 😥😡
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Gräsligt 🤮
/Maria
Ja, verkligen!
Sajtvärd Katter iFokus
Det tragiska är att tankegångar om att vissa röster inte borde räknas även finns här på iFokus. Det är som att det fiskas efter att det är något "skumt" och farligt med att valresultatet ser olika ut i olika grupper och på olika platser. Som om det var något "skumt" med lyckat valkampanjande som inte är blåbrunt. När det SD-styrda blocket kampanjat för att människor med utländsk härkomst inte är önskvärda - är det så konstigt då att de går svagt i den väljargruppen? Är det inte önskvärt att även de med utländsk härkomst använder sin rösträtt och deltar i vår svenska demokrati? Även om de är arbetslösa eller sjukskrivna och även om de dessutom råkar bo i en föraktad hyresrätt i en betongklump!
Sajtvärd Katter iFokus
Borde den här diskussionen också ta upp tongångarna i Tyskland?
Hur staten överväger att straffa kommunerna där AfD gått framåt och fått så stor del andel av rösterna.
Eller gäller kritiken och synen på rösters lika värde bara åt ett håll?
Mvh // Johan
#6: Stämmer verkligen det där?
Det jag har sett handlar inte om att Tyskland skulle straffa kommuner där AfD fått många röster.
Det handlar om uttalanden om att ekonomiska sanktioner skulle kunna övervägas mot en AfD-ledd delstat om regeringen skulle bryta mot rättsstatliga principer.
Det är en ganska viktig skillnad. Så innan man drar slutsatsen att kommuner straffas för hur deras invånare röstar tycker jag att det vore bra att belägga det påståendet.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Du kan nog hitta vilka fina omskrivningar som helst. För mig är "att överväga ekonomiska sanktioner mot en AfD-ledd delstat" precis samma sak som att straffa kommuner där invånarna röstat "fel".
Men jag hade ju inte väntat mig att dom var helt öppna med vad syftet faktiskt är.
Jag vet att din attityd är att om staten säger en sak, så accepterar du blint det. Att se trenden och vad det i praktiken kommer betyda är nog inget vi kan diskutera.
Vem har för övrigt definierad dom där principerna som dom inte får bryta mot? Och vad är dom? Räcker det kanske med att rösta på fel parti?
Vill dock vara extremt tydlig med att jag inte har några sympatier för AfD. Inga alls.
Men desto mer för idéen med demokrati och att folkets röst borde tas på allvar. Det gäller oavsett vad jag personligen anser om folkets vilja. Antingen så har man demokrati och får leva med konsekvenserna av att folk röstar på idiotiska partier. Eller så har man inte demokrati och då får man stå för det. Att ha en slags låtsasdemokrati som bara gäller så länge man röstar på etablerade partier som tar sin makt för givet, är inget för mig.
Mvh // Johan
#8: Demokrati innebär inte att det är fritt fram för "folkets majoritet" rösta för demokratins avskaffande eller att det är fritt fram för framröstade styret i en kommun/delstat bryta mot landets grundlag.
Vad jag vet står SD och AfD på samma sida i kampen för människors olika(!) värde.
Sajtvärd Katter iFokus
#9: Det förvånar mig inte att det är så du ser det, men helt väljer att blunda för samma fenomen på sin sida.
Det faktum att du drar slutsatsen att en röst på SD eller AfD är en röst för att bryta mot grundlagar och avskaffa demokrati, säger betydligt mer om dig, än om partierna du anklagar.
Mvh // Johan
#8: eller också är ni båda ganska okunniga om tysk demokrati, lagar och politik. 😊
#11: Stämmer på mig.
Men ganska bra på att se en trend från ett gäng datapunkter och händelser, och skapligt gissa vad nästa är…
Mvh // Johan
SD-toppen Kent Ekeroth (a.k.a. Järnrörsmannen) har uttalat sig i frågan på flytande sverigedemokratiska.
https://omni.se/sd-topp-rostboskap-fran-utlandet-bakom-forlusten/a/Okd1db
Sajtvärd Katter iFokus
#13: Kan vara AI.
- Redigerat 2026-09-15 00:46 av Pyttelite
Att många partier i olika länder använder invandring för att få fler röster på sig är väl knappast kontroversiellt längre. Flera av dom säger det ju rakt ut.
Sedan kanske inte V i Sverige sagt det rakt ut eller ens haft det som strategi, men fenomenet i flera andra länder i väst är knappast något som går att ifrågasätta längre.
Mvh // Johan
#14: Vad då "kan vara AI"?
Sajtvärd Katter iFokus
#15: Men snälla du.. Är det den högerextrema konspirationsteorin om folkutbyte du syftar på nu?
Sajtvärd Katter iFokus
#17: Nej, jag menar bokstavligen det jag säger. Släpp in stora mängder invandrare, så ökar chansen att ditt parti får fler röster.
Spanien, England, USA under Biden. Bara för att ta dom tydligaste exemplen.
Spanien har varit mest öppna med att det är det som är syftet.
Så du behöver inte "snälla du":a mig.
Mvh // Johan
Det är för övrigt ganska många påståenden som börjat antas vara "högerextrema konspirationsteorier" som 6-12 månader senare visade sig ha rätt mycket substans.
Men det när förmodligen inget man läser om på just den här sajten.
Mvh // Johan
#16: Det var ironi.
Jag läste titeln SD-topp: ”Röstboskap från utlandet” bakom förlusten.
Tycker det är ett så lågt uttalande.
#19: Kan du trumfa med en oberoende källa oxå så kanske blir det trovärdigt - annars är det bara en annan vinkling av gällande konspirationsteori som dykt upp.
Spanien genomförde 2026 en extraordinär regularisering som beräknades kunna omfatta omkring 500 000 personer. Men det betyder inte att Spanien släppte in 500 000 nya invandrare. Det handlar om människor som redan befann sig i Spanien, bland annat personer som kunde visa att de bott där före 31 december 2025. Regeringens egna dokument beskriver syftet som att ge dessa personer rättslig status, arbetsrätt och integrera dem i den formella ekonomin.
Regulariseringen gav inte dessa personer spansk medborgarskap eller rätt att rösta i de nationella valen 2027. För medborgarskap genom bosättning är huvudregeln tio års laglig bosättning, med vissa undantag, exempelvis två år för medborgare från flera latinamerikanska länder.
I USA får icke-medborgare inte rösta i federala val. Biden-administrationens omstridda migrationsåtgärder gav inte automatiskt rösträtt eller medborgarskap. Ett program från 2024 som ofta används som ”bevis” gav vissa personer möjlighet att söka permanent uppehållstillstånd – inte rösträtt.
PolitiFact granskade dessutom uttryckligen påståendet att Biden hade en plan för att ”importera väljare” och fann inget stöd för det. De påpekar bland annat att över 4,5 miljoner personer under Bidens tid hade avlägsnats, återförts eller avvisats, och att det tar flera år att bli amerikansk medborgare och därmed få rösta i federala val.
#20: Men det är ett väldigt bra exempel om man bryr sig om båda sidor och tittar på incitament.
Låt oss anta att grunden till SD's uttalande stämmer. Invandrade svenskars röster gav vänstern ett övertag och SD nackdelar. Det i sig är ju inte det minst orimligt med tanke på SD's syn på invandring.
Har SD då ett starkt incitament att sparka ut invandrare och godkänna färre medborgarskap, för att dom vet att det kostar dom valen och mandat?
Jag skulle säga: Ja.
Om det stämmer, så är det väl precis lika rimligt med motsatsen.
Vänsterpartierna vet om att invandrare i större grad röster på dom, eftersom dom, till skillnad från SD, inte vill sparka ut dom, till större grad är för bidrag än högern, ställer mindre krav på egen sysselsättning etc.
Dom har ett stort incitament att ta in fler invandrare och ge dom medborgarskap, för det ökar chansen för V att få röster.
Alla med någon form av fungerande objektiv hjärna borde inse att om det ena är sant, är det andra också sant.
Till och med på Valvakan pratade dom om exakt detta fenomen. Första generationens invandrare röster till större grad åt vänster. För andra generationen jämnar det ut sig, och fler röstar åt höger.
Dom gav ingen förklaring, men en gissning kan väl vara att då har dom kommit in i samhället, fått jobb, börjat tjäna mer egna pengar, startat egna företag, och inse att vänstern motarbetar dom mer än högern gör.
Mvh // Johan
#22: Ja, det är rimligt att analysera migrationspolitik utifrån partiernas långsiktiga väljarincitament.
Men det är inte logiskt att gå från "grupp X röstar oftare på parti A" till "parti A vill öka grupp X för att få fler röster".
Det första är ett observerat samband.
Det andra är ett påstående om orsak och motiv som kräver betydligt mer bevis.
Measurement drives behaviour.
Mvh // Johan
#24: Ja vi borde ha slutna val där man inte redovisar resultat så att vi slipper bli påverkade - håller självklart med.
Sedan kan man lotta …
- Redigerat 2026-09-15 12:17 av Pyttelite
"Ekeroths uttalande är också en usel undanflykt. Sverigedemokraterna har inte, som Ekeroth trodde, gått bättre i Dalarna än i riket - snarare tvärtom.
Och partiet har backat på platser där antalet utomeuropeiska invandrare kan räknas på ena handens fingrar. Så att SD backat i ett riksdagsval för första gången någonsin kan inte skyllas på väljare med rötter i andra länder.
Det är knappast någon nyhet att SD skyller det mesta som är fel i samhället på invandrarna. Men det är ändå lite nytt att de nu till och med försöker skylla sin egen valförlust på ”invandrarrösten”.
Men Kent Ekeroth är inte ensam om att försöka skylla partiets nedgång på andra. I SVT:s slutdebatt angrep Jimmie Åkesson oppositionen för att mobilisera väljare i moskéerna, och försökte lansera något slags dolkstötsteori om att det skulle kunna avgöra valet.
Det är såklart nonsens. Två procent av Sveriges befolkning besöker en moské regelbundet, och av dessa är en del inte svenska medborgare medan andra röstat i svenska val sedan lång tid tillbaka.
SD får nog hitta förklaringen till sin valförlust på annat håll."
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2026-09-15 12:31 av OberonsMatte
Jag är inte särskilt intresserad av vad Ekeroth tror. Har nog aldrig känt att han sagt något som intresserar mig.
Det som är intressant för mig är att om SD tror att det är på ett visst sätt, och agerar därefter, och att omvärlden också tror deras agerande är sant (helt fristående från att vara korrekt), så bör det naturligt falla att exakt samma tro, fenomen och agerande kan vara lika sant för andra partier med andra incitament.
Jag stör mig på hyckleriet att när SD gör X så är det vidrigt och hemskt, men när V gör deras motsvarighet till X, så är det ok och naturligt och problemfritt.
Ytterkanterna har som praxis att rangordna värde på olika människor. Hur dom rangordnas skiljer. Fenomenet är samma.
Det är för övrigt tydligt på denna sajt som heter Lika Villkor, men jag ser ytterst lite tecken på att alla behandlas lika. Det är skrämmande att det finns så mycket kommentarer och memes som mer eller mindre hyller våld eller sörjer misslyckade mordförsök på meningsmotståndare.
Det så kallade "fina hatet".
Mvh // Johan
#26: Utan att verifiera så tror jag att den hårda hemvändarpolitiken drabbat SD stort.
Speciellt då man skickar tillbaka ungdomar som inlemmats i det svenska samhället - kan god svenska och utbildar sig.
Att skicka bort dessa ungdomar är rena förlusten för landet oavsett om de har haft giltiga asylskäl eller inte samtidigt som brottslingar få vara kvar.
Den typen av politik gillar nog ingen oavsett om man har invandrarbakgrund eller varit ”svensk” i generationer.
- Redigerat 2026-09-15 12:39 av Pyttelite
Min gissning är att SD minskar för att idag så läser man inte om en sprängd port varannan dag, eller någon gängskjutning varannan dag.
När det blir ett mindre akut och pressande problem, återgår folk till att rösta mer normalt.
Migrationsverket tycker jag i alla tider gjort så otroligt konstiga saker. Det känns ofta som att dom anstränger för att ta så idiotiska beslut som möjligt. Kasta ut någon som varit här och jobbat i 20 år, för att dom tog för lite semester ett år. Låt våldtäktsman stanna.
Svårt att tro att någon förstår logiken i det.
Mvh // Johan
#27: Jag kanske har missat något, men har Vänsterpartiet någon motsvarighet till Richard Jomshof och Tobias Andersson? För att bara nämna två ledande sverigedemokrater som regelbundet spyr ut förtryck och hat på sociala medier, med partiets godkännande (eftersom deras människosyn är helt förenlig med de rötter Jimmie lovat att aldrig lämna).
Att hata svartskallar är värre än att hata rasism, och det kan faktiskt inte vara likvärdigt "hat" om man värnar människors lika värde. Att angripa hur människor ser ut, var de (eller deras föräldrar) är födda, deras ev. religion eller hur de klär sig är helt enkelt fel och det borde vara en självklarhet att det är fel. Är det inte det kanske vi även ska sluta reagera på mobbning bland barn?
Sajtvärd Katter iFokus
#30: Du har verkligen blinda fläckar om egna sidan.
Antingen så är det just blinda fläckar, eller så kanske det är så enkelt att du håller med om det och därför märker det mindre.
Att ta alla V's uteslutningar på grund av antisemitism och judehat är väl bara det senaste i raden.
Mvh // Johan
#31: Jag känner inte att antisemitism och judehat är något som Vänsterpartiet står för. Finns det antydningar om det i deras partiprogram? Har Nooshi Dadgostar uttryckt sig föraktfullt om judar? Tycker du att det är viktigt att just judar fredas från hat och diskriminering eller ska det gälla människor oavsett religion och härkomst?
Sajtvärd Katter iFokus
#32: okidoki…
Menar du på allvar att du inte känner till att Vänsterpartiet uteslutit 25+ personer från partiet på grund av antisemitiska inlägg i sociala medier och i demonstrationer?
HUR är det i så fall möjligt?
Mvh // Johan
Din retorik är ju för övrigt igen grovt hycklande. Vad jag vet så står det inte heller i SD's partiprogram om att man ska heila, men likförbannat har medlemmar från SD blivit uteslutna just för sådant beteende. Åkesson har aldrig uppmuntrat sådant.
Det gör inte att man tror att SD är fritt från rasism.
Det skrämmer mig djupt hur man kan vara så fruktansvärt blind att man inte ser samma beteende i båda lägren, bara för att man själv hejar på ena laget. Riktigt obehagligt.
Mvh // Johan
#34: Nej, jag ser inte samma beteende hos ledande partiföreträdare. Om Jimmie Åkesson på riktigt tog avstånd från heilande judehat hade han inte valt att gå med i ett heilande parti. Nu är det dock främst muslimer de riktar in sig på och för att göra det extra tydligt: https://omni.se/akesson-lat-judar-omskara-men-inte-muslimer/a/16M9EM
Sajtvärd Katter iFokus
"Det här visar också en syn på vissa väljare som mindre värda. Av det följer att en valvinst med hjälp av de väljarna blir mindre legitim än om man röstats fram av villaägare, utlandssvenskar eller andra grupper som generellt lutar åt höger. Det är en syn på demokratin som inte förvånar hos etnonationalister i Sverigedemokraterna, men desto mer från Kristdemokraterna och Moderaterna.
Att man ens kan prata så här om ”muslimer” säger något om hur avtrubbat Sverige blivit. Inga andra gruppers väljartendenser kan användas för att kollektivt skåpa ut dem och ifrågasätta deras demokratiska rättigheter."
https://www.dn.se/ledare/i-en-demokrati-ar-muslimers-roster-lika-mycket-varda/
Sajtvärd Katter iFokus
Har inte läst allt ni skrivit men jag har en fråga: Jag har många vänner som är svenskar bosatta utomlands. Även mina föräldrar bodde utomlands under flera år.
Nu har jag inte en länk redo men SD kom med uttalanden kring att svenskar som bor i utlandet inte borde få rösta. Hur ser ni på det hela?
Jag känner som så: Är man svensk är man en svensk och ska få tycka till om sitt land. Utöver det: Många flyttar utomlands i några år för att senare flytta hem. Andra flyttar utomlands för ett bättre liv då Sverige har större brister än vissa andra länder. Dessutom har dessa svenskar väldigt ofta all sin familj i Sverige -> personer de bryr sig om och vill väl
Hur ser ni på att inte låta svenskar rösta om de bor utomlands?
MVH Alva <3
#37: Fan… vill minnas att uttalandet var i en interview men minns inte vilken… Ska försöka gräva fram den.
MVH Alva <3
#37: Idag har utlandssvenskar rättighet att rösta i riksdagsval men inte i de övriga och det som bestämmer är huruvida man har ett svenskt medborgarskap.
/Åsa

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi