Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketterpolitikfrämlingsfientlighetrasismflyktingpolitikinvandringspolitik
Läst 578 ggr
Magi-cat
2026-02-06 19:40
5

Alla dessa onödiga oempatiska utvisningar!!! del 3

image.png

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2026-02-06 19:45
4

Så träffande. Logiken går ju verkligen inte ihop.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Torparmor
2026-02-06 23:10
6

Och alla dessa 18-åringar som utvisas - vilket otroligt slöseri!

Vi har bekostat utbildning och ungdomarna har kämpat för att lära sig. Sen ska de bara kastas ut till en oviss framtid och vi får arbetskraftsbrist.

Vi är en åldrande befolkning och många unga vill inte sätta barn till världen för den osäkra framtiden. Hur ska samhället fungera när vi utvisar en stor del av våra unga, landets framtid?

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

UlrikaD
2026-02-07 02:44
5

Pappan i familjen tjänar 4000 kr för lite i månaden för att få stanna.
Han tjänar mer än mig.

Johan Forssell om utvisningen av Gabriella: ”Känslosamt”

https://www.aftonbladet.se/a/V61Wkd?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Carmarino
2026-02-07 03:27
5

#3: Helt otroligt. De skulle gå efter en normal undersköterskelön när de sätter lönekravet. Det är en nivå som de flesta - även infödda svenskar - får klara sig på. Eller också får de se till att lönerna höjs.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2026-02-08 19:27
4

Från "Vi står inte ut men slutar aldrig kämpa på FB. HUR kan man försvara att sätta unga i "förvar" utan att de gjort sig sig skyldiga till något olagligt???? Hur kan man? (Min markering i texten)

"Vi fick ett meddelande och en bild från en ung kille 💔
Jag byggde ett liv i Sverige – nu hålls jag inlåst utan framtid.
Jag kom till Sverige som ensamkommande barn. Genom gymnasielagen fick jag chansen att stanna, studera och arbeta. Jag tog den chansen på allvar. Jag integrerade mig, arbetade, tog körkort och betalade skatt. Jag byggde ett liv i Sverige. *Idag sitter jag i förvar sedan nästan åtta månader. Jag är inte dömd för något brott. Ändå lever jag frihetsberövad, i ständig ovisshet, med rädsla och psykisk ohälsa som följd. Utvisning har inte kunnat genomföras, men jag hålls ändå inlåst. Det är ett tillstånd som bryter ner människor*. *Jag trodde att den som gör rätt för sig i Sverige får fortsätta leva här. Att arbete, ansvar och vilja att bidra betyder något. I praktiken verkar det inte längre gälla oss som kom som ensamkommande.*

Varje dag presenteras nya förslag om hårdare migrationspolitik. De beskrivs som nödvändiga, men för oss som redan lever här skapar de bara mer stress, rädsla och hopplöshet. Vi talas ofta om – men sällan med. Jag är inte ett tillfälligt problem. Jag är en del av Sverige. Precis som många andra unga har jag byggt mitt liv här och vill fortsätta bidra till samhället.
Stoppa utvisningarna av mig och alla andra ensamkommande som lever i långvarig oro och rädsla.
Vi är inte siffror i ett system, vi är människor med liv, drömmar och framtid här. Vi kom som barn, växte upp i Sverige och byggde våra liv här. Idag ber vi inte om särbehandling – vi ber om rättvisa, mänsklighet och rätten att leva utan rädsla i det land vi kallar vårt hem. Därför vädjar jag till Migrationsverket och politikerna: avskaffa långvariga förvar utan slutdatum. Ge oss som redan är etablerade en verklig chans att leva vidare i det land vi kallar vårt hem. Att beröva människor deras frihet och hopp utan en lösning är inget ett rättssamhälle ska göra.
Glöm oss inte. Vi är också Sverige."

• Redigerat 2026-02-08 19:28 av Magi-cat
Magi-cat
2026-02-10 09:41
3

UlrikaD
2026-02-10 15:21
4

#6 Dom går från utbildning, jobb och inkomst i Sverige.
Till vad? Hur ska dom bo, leva, försörja sig? I ett land dom inte känner?
Del 2 i reportaget är här;

https://special.aftonbladet.se/story/aJ7PP4?utm_source=androidapp&utm_medium=share

• Redigerat 2026-02-10 15:22 av UlrikaD
Magi-cat
2026-02-10 18:28
3

#7 Totalt vansinnigt och så känslokallt! Ungdomar som växt upp här ska ensamma kastas iväg till - ja, vad?

UlrikaD
2026-02-28 17:38
3

Utvisade systrarna i bombade Iran: ”Glöm inte oss”

https://www.aftonbladet.se/a/43or59?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Magi-cat
2026-03-03 09:24
3

#9 😥

De ansvariga borde skämmas. 😡

Magi-cat
2026-03-05 21:28
4

Ut med forskarna också!

"TV4 rapporterar om att SD:s besatthet vid idén om folkutbytet nu också leder till att utomeuropeiska doktorander utvisas:
"Efter fyra år på en femårig doktorandutbildning ska Fahima Ayoub Khan utvisas från Sverige. Migrationsverket bedömer att hon inte studerar på heltid.
– Jag blev förtvivlad, jag blev chockad och upprörd, säger Fahima."

https://www.tv4.se/…/rekryterades-foer-att-doktorera…
Fahima är doktorand inom lingvistik vid Göteborgs universitet sedan 2021. Doktorander är anställda av lärosäten och studerar 80 procent. Övriga 20 procent arbetar de för lärosätet med att exempelvis undervisa. Två tredjedelar in i sin doktorand ansökte Fahima om att få ledigt på de 20 procenten för att kunna fokusera på sin forskning.
Universitetet sa ja, men sex månader senare fick Fahima från Migrationsverket avslag på sin ansökan om nytt uppehållstillstånd och besked om att hon skulle utvisas. Motiveringen var att hon inte studerade på heltid. Fahima har överklagat beslutet och hennes fall har plockats upp av Centrum för rättvisa.

Det här är ju närmast något slags självmål från statens sida. Man har rekryterat Fahima för att bedriva forskning som ska genomföras under fem år. Man finansierar den här forskningen och sen när hon nästan är klar efter fyra år, då utvisas hon på ett ganska oförutsägbart sätt, trots att hon har gjort allt rätt, säger Alexander Troedsson, jurist vid Centrum för Rättvisa.

Men Migrationsverket håller inte med om att Fahima har gjort allt rätt och står fast vid sin tolkning av lagen.
– Vi kan bara konstatera att vi har fattat vårt beslut. Hon studerar inte på heltid, hon har inte för avsikt att studera på heltid. Därmed kan inte vi bevilja henne uppehållstillstånd. Ur vårt perspektiv finns det ingen som helst tvekan kring det, säger Jesper Tengroth, presschef på Migrationsverket.
Fahima själv är i chock över det inträffade: – Jag visste inte att något sånt här kunde hända i Sverige där man får höra att det behövs doktorander, säger hon."

NeferNefer
2026-03-06 07:32
4

Jag saknar ord. Handläggarna på Migrationsverket saknar, likhet med hela Tidölaget, hjärna, hjärta och själ. Bort med dem! De förstör för hela Sverige!

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Magi-cat
2026-03-10 18:58
3

Helt brutalt omänskligt!!!

Från "Vi står inte ut men slutar aldrig kämpa" på FB:

"VANESA, DERAS DOTTER DOG – HON NEKADES TRANSPLANTATION EFTERSOM HON FYLLT 18 ÅR OCH SKULLE UTVISAS. NU SKA HENNES MAMMA, PAPPA OCH BROR UTVISAS.
Det kom ett meddelande från Shpresa:
Hej! Jag heter Shpresa Zeka och är mamma i en familj som vill berätta om våra erfarenheter av Migrationsverket efter att vårt sjuka barn avled. Vår familj kom till Sverige 2016, när vår dotter var 15 år och hade diagnosticerats med en allvarlig och livshotande lungsjukdom (PAH).
” Det finns inte så många med den sjukdomen i världen och i Kosovo kunde hon inte får rätt vård. Vi blev hänvisade till Sverige och till Lund.
I flera år fick Vanessa behandling på Skånes universitetssjukhus och hon kunde gå i skolan igen. Men plötsligt blev hon sämre igen, trots medicineringen, Hon behövde en lungtransplantation för att överleva men eftersom Vanessa hade hunnit fylla 18 år och blivit myndig gällde nya regler för organplantation – hon behövde ett permanent uppehållstillstånd.
Hon dog sex månader efter att hennes läkare vädjat till Migrationsverket.”
Familjen har nu bott i Sverige i 9 år, Vanessas mamma, pappa och bror har jobb och hennes bror, som levt här en stor del av sitt liv, väntar på att få börja universitetet. Vanessas grav är i Sverige.
Nu ska de utvisas. Sista dagen är 31 mars.
Shpresa skriver: Kommer vi att få stanna här, vi har gjort allt rätt, vi har etablerat oss i svensks samhället, följer lagen, är utbildade, fast jobb. Vår son är i 20 års-åldern och ska börja studera. I 9 år har vi bott här, betalar skatt och min dotters gravplats finns här.

https://www.sydsvenskan.se/…/18-ariga-vanesa-dog-efter…/?"

https://www.sydsvenskan.se/lund/18-ariga-vanesa-dog-efter-att-ha-nekats-vard-nu-utvisas-hennes-familj/?

Vanesa kämpade för sitt liv och hoppades på en transplantation. Hennes läkare vädjade till Migrationsverket om att hon…
NeferNefer
2026-03-10 21:41
3

HJÄRTLÖST! De har verkligen varken hjärta, hjärna eller själ. Det här bevisar det. Vad är det för monster som sätts att avgöra människors öde? Liv eller död?

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

UlrikaD
2026-03-11 09:31
4
Tonårsutvisade har suttit i förvar i sex månader: ”Vill bara ha min frihet” Enligt Ulf Kristersson skulle de unga som fått utvisningsbeslut bara ansöka på nytt
Magi-cat
2026-03-11 09:41
3

#15 Det är fruktansvärt!!! 😢😡 Vilken besvikelse när man trodde på det där med "paus" åtminstone!

"Men de som redan fått ett utvisningsbeslut omfattas inte av löftena – för dem betyder regeringens nya utspel ingenting."

NeferNefer
2026-03-11 12:18
3

Kristerssons löften är helt värdelösa. Han är precis som Trumpen i det avseendet.

Magi-cat
2026-03-11 12:50
3

Det tar aldrig slut! 😢

Från "Vi står inte ut men slutar aldrig kämpa" på FB:

"UTVISNINGARNA FORTSÄTTER - Milad 19 år och Javad 24 år kom till Sverige med sina föräldrar och ytterligare ett syskon 2015.
❗️Javads tid rinner snart ut. Han ska utvisas redan den 24 mars. Brevet på bilden kom torsdag den 5/3 - dagen innan Regeringen gick ut med beskedet om att pausa tonåringsutvisningarna.
Javad som har bott i Sverige sedan han var 13 år och hunnit arbeta i sex år får ingen paus. Han utvisas till Afghanistan - ett land där han aldrig har varit och inte känner någon.
❗️Javads bror Milad, 19 år har fått avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd och riskerar nu samma öde. Föräldrarna och yngsta syskonet har däremo fått uppehållstillstånd i Sverige.
LÄS MAMMANS BREV TILL OSS:
"Vi kom till Sverige år 2015 tillsammans med min man och mina söner, Sajad, Milad och Javad. Tyvärr fick vi avslag på vår asylansökan. Eftersom min man arbetade, föreslog Migrationsverket att vi skulle ansöka om arbetstillstånd.
År 2018 fick vi vårt första arbetstillstånd. År 2020 förlängdes det med ytterligare två år. År 2022 ansökte vi om permanent uppehållstillstånd. Då var Milad 16 år gammal. Myndigheten lät oss vänta i två år, och efter att Milad hade fyllt 18 år år 2024 beviljades vår ansökan. Däremot fick våra barn avslag.
Barnen ansökte därefter om uppehållstillstånd på egen hand. Sajad fick bifall, men Javad har nu fått sitt tredje avslag och Milad har fått sitt första avslag. De vill utvisa Javad till Afghanistan, ett land där han inte ens är född. Om Milad inte heller får uppehållstillstånd riskerar även han att utvisas till Afghanistan. De har aldrig varit där och har ingen familj eller några anhöriga där.
Javad har arbetat i sex år. Han ville starta ett eget städföretag, men efter att ha fått sitt avslag blev han väldigt nedslagen och tappade hoppet.
Milad studerar och går en utbildning inom byggbranschen."
UTVISNINGSPOLITIKEN ÄR INTE ÖVER och Regeringen har nya omänskliga lagförslag på gång. "

Magi-cat
2026-03-18 09:06
3

HUR kan man ens överväga en utvisning till Iran????

"Elham Mosayebi flydde den förtryckande regimen i Iran för tio år sedan för att ge sin dotter en trygg framtid. Nu lever hon i ovisshet i Sverige och hotas med utvisning – samtidigt som bomberna faller i Iran.
– Officiellt har regeringen stoppat utvisningarna till Iran men i praktiken är det tvärtom. Det är en sådan dubbelmoral, säger Elham, som är gravid med sitt andra barn"

https://www.etc.se/inrikes/gravida-elham-hotas-av-utvisning-till-iran-dubbelmoral?

Dottern är uppvuxen i Sverige – ändå ska Elham utvisas. 
Carmarino
2026-03-18 09:12
3

#19: Samtidigt flyttas svenska ambassaden för att det är för farligt att vara kvar. Har Migrationsverket överhuvudtaget någon anställd som har en hjärna och kan tänka lite längre än att läsa innantill i regelverket? Något hjärta finns det ju inte hos någon, har vi förstått.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2026-03-18 09:15
3

#20 Man fattar inte hur det kunde bli så här illa … 😢

NeferNefer
2026-03-18 12:33
5

#21: Jo, jag fattade. Och jag varnade så gott jag kunde. Men alla sa bara att "SD är ett demokratiskt parti" och tyckte att jag var "vänsterbliven" eller hysterisk.
Ett parti blir inte automatiskt demokratiskt för att det går att rösta på dem i demokratiska val.

NeferNefer
2026-03-18 14:37
3

Hur går det för svenska medborgare i Iran? När ska utvisningarna stoppas? F-n ta Tidölaget för allt det här. På allvar.
Men det är ju bra att de kallar upp Irans ambassadör och säger åt honom. Det ska väl lösa allt (OBS! IRONI om att Tidölaget vill lösa problemet! De är jättenöjda med att sända folk i döden).
Någon som vet hur det har gått för de två systrarna som sparkades ut helt kallblodigt från Sverige till ett Iran som bombas av USA?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aJlQy4/svensk-medborgare-avrattad-i-iran

En svensk medborgare har avrättats i Iran.

Det uppger svenska utrikesdepartementet.

”Mina tankar går i denna svåra stund till de anhöriga i Sverige och i Iran”, uppger utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) i ett uttalande.

En svensk medborgare har avrättats i Iran, uppger UD.

Avrättningen ska ha skett på onsdagsmorgonen.

Utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) säger i ett uttalande:

– Det är med bestörtning jag har tagit del av information om att en svensk medborgare tidigare i dag har avrättats i Iran. Mina tankar går i denna svåra stund till de anhöriga i Sverige och i Iran.

Hon säger vidare att dödsstraffet är ”ett omänskligt, grymt och oåterkalleligt straff”.

(…)

– Sverige, tillsammans med övriga EU, fördömer dess tillämpning under alla omständigheter.

UD har under onsdagen kallat upp Irans ambassadör i Sverige för att protestera mot avrättningen.

Man framförde då ett starkt fördömande av verkställandet av dödsstraffet, och mot den bristfälliga rättsprocess som ledde fram till verkställandet, enligt ett pressmeddelande.

Det var tidigt på onsdagsmorgonen som iranska medier rapporterade om att en man, misstänkt för spionage, avrättats.

Mannen var enligt myndigheterna i Iran misstänkt för att ha delat bilder och information om känsliga platser i landet till Israels underrättelsetjänst Mossad, enligt medierna.

(…)

En svensk medborgare har avrättats i Iran. Det uppger svenska utrikesdepartementet. ”Mina tankar går i denna svåra stund till de anhöriga i Sverige och i Iran”,
  • Redigerat 2026-03-18 14:40 av NeferNefer
Carmarino
2026-03-18 18:25
3

#23: Och det landet anses det vara säkert att utvisa folk till. Fattar de inte hur illa det ser ut för dem att göra så?

NeferNefer
2026-03-18 19:00
3

#24: De tror förmodligen att de blir beundrade för att de inför hårda tag mot barn och kvinnor som inte har gjort något ont. Wow … så handlingskraftigt … så modigt att skicka barn och kvinnor i döden … wow … (INTE!).
Det modiga vore väl om de själva åkte till Iran och ställde sig i bombregnet. Hela Tidölaget. De kan visa hårda tag på plats, om de nu är så handlingskraftiga.
(Jag tror det märks att jag är fullständigt rasande på dem)

• Redigerat 2026-03-18 19:01 av NeferNefer
Magi-cat
2026-03-30 12:42
4

Det är helt ofattbart för varje tänkande, kännande människa … (min markering i texten nedan)

"Extremhögerns jubel i salen visste inga gränser. I torsdags beslutade Europaparlamentet om en ny migrationspolitik där flyktingar som ska utvisas kan skickas till interneringsläger utanför EU. I länder som Albanien, Tunisien och Libyen.

Det finns en ny konsensus i Europa. En era av deportationer har börjat”, skrev Charlie Weimers (SD) på X.

Tanken är att en person som ska utvisas, men inte kan skickas till hemlandet, ska placeras i ”återvändandecentrum” utanför EU:s gränser. Detta trots skarpa varningar om risk för övergrepp och exempelvis människohandel. Ett historiskt bakslag för flyktingars rättigheter, anser kritiker."

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/BxxbLe/nu-vantar-en-vag-av-deportationer?

BRYSSEL. Extremhögerns jubel i salen visste inga gränser. I torsdags beslutade Europaparlamentet om en ny migrationspolitik där flyktingar som ska utvisas kan s
NeferNefer
2026-03-30 22:57
4

Fy för … usch! Fy för dem! Usch!
Ingen hjärna, inget hjärta, ingen själ. Det är vad som kännetecknar de där extremhögermonstren som låtsas vara människor.

UlrikaD
2026-04-18 13:08
3

Nytt avslag för Donya och Darya: ”Förkrossade”

https://www.aftonbladet.se/a/BxMvzE?utm_source=androidapp&utm_medium=share

UlrikaD
2026-04-19 18:28
4

Mate, 17, ska utvisas – bott i Sverige hela sitt liv

https://www.aftonbladet.se/a/wrrXLn?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Magi-cat
2026-04-19 21:24
3

Inte klokt!!! 😡😢

Magi-cat
2026-04-25 10:28
2

Hennes fall blev mycket uppmärksammat – och startskottet för hela debatten om tonårsutvisningarna. Men i dag kom det slutgiltiga beskedet: Ayla Rostami, 21, få
Magi-cat
2026-05-03 20:18
3

21 år - utvisas ensam - till Egypten!

"Hon har packat ner sitt liv i två stora resväskor. Bredvid henne i kön på Arlanda står mamma Demiana och gråter tyst.

Kommer dottern Nardine få komma tillbaka hit till Sverige?

– Det känns jättesvårt att allt jag har byggt upp här har försvunnit, säger Nardine, en av de tonårsutvisade unga."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WvmzwQ/nu-utvisas-nardine-21-kan-vara-sista-gangen-jag-ser-sverige

Hon har packat ner sitt liv i två stora resväskor. Bredvid henne i kön på Arlanda står mamma Demiana och gråter tyst. Kommer dottern Nardine få komma tillbaka
UlrikaD
2026-05-04 11:05
3
TV4 Nyheterna fick följa med Nardine Raed Awad under hennes sista eftermiddag i Sverige innan hon utvisades till Egypten. Hon är ett exempel på de uppmärksammade tonårsutvisningarna, där regeringen nu ser över lagstiftningen och kommer presentera en ventil inom kort.
Magi-cat
2026-05-05 20:52
3

Om den 95 (!)-åriga kvinnan som efter 20 år i Sverige ska utvisas till Irak! 😡😢

"Rabea kom till Sverige från Irak för drygt tjugo år sedan. Nu ska hon utvisas.

Familjen är orolig att hon inte ska klara flygresan. Att bära henne in och ut ur bilen när hon ska till Migrationsverket på möten är en prövning."

https://www.mitti.se/nyheter/95ariga-rabea-utvisas-till-irak-lat-mig-do-har-6.3.358510.43767f5425?

95-åriga Rabea Allah Wais utvisas till Irak där hon inte har något socialt nätverk.
Carmarino
2026-05-06 01:45
3

#34: Jag undrar också…

Om det här inte anses vara synnerligen ömmande omständigheter, så undrar jag vad som ska utgöra det, säger Markus Madoson, familjens juridiska ombud.

Vad hände med sunt förnuft och medmänsklighet? 😡

Magi-cat
2026-05-06 09:00
2

#35 Helt borta, verkar det som. 😥

UlrikaD
2026-05-06 11:28
4

#34 Men herregud.😳
Även om det skulle vara det mest olagliga i hela världen att låta henne stanna, vad hände med medmänskligheten?
Det är väl heller inte direkt som om Sverige skulle gå sönder om hon stannade. Och helt krasst, hur länge skulle det gälla?
Det är ju dessutom Sverige som betalar för transporten.

Carmarino
2026-05-06 13:09
3

#37: Kommentaren från Jesper Tengroth är väldigt cynisk:

Jag förstår hennes och de anhörigas perspektiv, men man kan fråga sig vad som egentligen hindrar att någon eller några återvänder med henne till Irak.

Vad vet han om det. De anhöriga har kanske jobb att sköta eller andra anledningar till att inte kunna återvända till Irak. Har de flytt hit är de förmodligen inte särskilt intresserade av att flytta tillbaka.

NeferNefer
2026-05-06 14:19
3

Jag förstår inte Jesper Tengroths perspektiv, och man kan fråga sig vad som egentligen hindrar att han själv flyttar till Irak.

UlrikaD
2026-05-14 14:57
3

Denna är inte plus artikel nu. Men den kanske blir. Jag fattar inte det här att folk söker ju långt innan dom är 18 år. En del är 15 år när dom söker. Sen tas det inte upp förrän dom fyllt 18 och då får dom inte pga åldern. Det känns ju nästan planerat. Och absolut inte något den sökande kan göra något åt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PdgKgR/wafiq-forbereder-sig-for-sin-egen-avskedskonsert-utvisas-till-bangladesh?utm_source=androidapp&utm_medium=share

På Wafiqs rum hänger utmärkelsen han fick på studenten: ”Klassens sociala stjärna”. Snart kommer han att få packa ner den i sin resväska. I skuggan av regeringe
Magi-cat
2026-05-14 16:59
3

Klart att tanken slår en, om det är planerat …

Magi-cat
2026-05-21 10:27
2

Så komplett och totalt vansinnigt!!! 💔

"Efter 18 år med basen i Kalmar och ett fast jobb som styckare har Abbe Alwalwil fått ett utvisningsbeslut. Nu har han tvingats sälja allt han äger och flytta hem till en kollega i väntan på att lämna Sverige"

"– Jag förstår faktiskt inte varför. Jag har fast jobb med en grundlön på drygt 35 000 kronor. Jag har bott i Sverige i 18 år, alltid skött mig och betalat skatt, aldrig begått något brott.

Han har sitt liv här. I många år ägnade han fritiden åt att fara ut på sin vattenskoter och upptäcka vikar längs både den småländska och öländska sidan av Kalmarsund, så fort vädret tillät. Men nu är även skotern såld. Och bilen samt allt husgeråd. Han har lämnat sin bostad och flyttat hem till en omtänksam kollega. När väl datumet för utresa sätts kan det behöva gå snabbt.

”Uppskattad medarbetare”
– Jag har ingenting att återvända till, jag har bott här i 18 år. Dessutom är det krig i Palestina."

https://arbetet.se/2026/05/18/18-ar-i-sverige-och-fast-jobb-nu-ska-abbe-utvisas-till-palestina/?

”Jag har levt nästan halva mitt liv här.”
Carmarino
2026-05-21 16:49
3

#42: Det är så otroligt fel att skicka iväg folk som han, istället för att se till att alla kriminella åker ut. Av någon outgrundlig anledning lyckas de nästan alltid få stanna, trots att de många gånger går på bidrag och inte bidrar till samhället ett dugg, tvärtom. Värst är när de åberopar "anknytning till Sverige", för att de har fru och barn här - som är livrädda för personerna ifråga, eftersom de misshandlar sin "sverigeanknytning".

Magi-cat
2026-06-17 09:04
2

Det är så man mår illa. 😭😡

Från "Vi står inte ut men slutar aldrig kämpa" på FB, Helle Klein.

"HANS UCKO, 80 ÅR, FÖDDES I SVERIGE; HANS FAR FLYDDE FRÅN NAZISTERNA TILL SVERIGE. NU MISTER HANS SITT SVENSKA MEDBORGARSKAP.

Vad händer med människor, barn, unga, vuxna, äldre när Sveriges asylpolitik bara handlar om utvisningspolitik?

"Den 80-åriga prästen Hans Ucko har i en repressiv och inhuman manöver berövats det svenska medborgarskap han haft i hela sitt liv. Den politiska kultur som säger ”du är inte svensk” gör att lydnad går före förnuftet, skriver Helle Klein.
Hans Ucko föddes i Lund av judiska föräldrar. Fadern var född i Tyskland men tvingades fly 1938 på grund av judeförföljelserna. Nazisterna fråntog fadern hans tyska medborgarskap. Han kom som statslös till Sverige. Sonen Hans kom till världen 1946. Han har i hela sitt liv varit svensk.
På 1990-talet kom den tyska staten på att man ville gottgöra sin skuld till de tyska judar som tvingats fly under naziregimen. Med ”Wiedergutmachung”-ordningen erbjöds de tyska judar som fanns utomlands att återfå sitt tyska medborgarskap som ett slags skadestånd. Uckos far var då död sedan tio år, men sonen Hans erbjöds bli tysk medborgare. Han tackade ja och såg det som en ”mitsva”, en religiös handling att stå vid sin fars sida. En solidaritetsgest som skulle visa sig stå honom dyrt.

Hans Ucko har som alla andra svenskar förnyat sitt pass regelbundet. Plötsligt i april 2025 när han ska förnya passet får han frågan om sitt dubbla medborgarskap. Ucko svarar att han också är tysk medborgare sen 1994.
Passpolisen påpekar då att vid den tidpunkten hade man ingen rätt till dubbelt medborgarskap. Om man antog ett annat medborgarskap förlorade man automatiskt sitt svenska medborgarskap. Det hela anmäls till Migrationsverket som konstaterar att Hans Ucko sedan 1994 inte varit svensk medborgare."

Vi är farligt nära det som Hanna Arendt beskrev i ”Den banala ondskan”, när lydnaden går före förnuftet. När människor upphör att tänka blir det inhumana möjligt." Läs Helle Kleins hela artikel om du är prenumerant på DN:
https://www.dn.se/…/helle-klein-skrammande-nar-den…/"

Magi-cat
2026-06-19 20:24
2

Det blir bara värre och värre. 😡😭 "Ventiler"?

"Regeringens ”tonårsventil” riskerar att öppna för kriminella att söka uppehållstillstånd, varnar Migrationsverket.

Samtidigt drabbas skötsamma tonårsutvisade som till exempel vill studera, av nya åtstramningar.

– Enda hoppet jag hade var studierna, säger Diya, som kan utvisas till Irak.

21-åriga Diya från Örebro, insåg snart att hon var en av många som troligen faller utanför regeringens utlovade ventil för tonårsutvisade. Hon har redan passerat åldersgränsen eftersom hon fyllt 21. Kvar finns möjligheten till uppehållstillstånd för studier, enligt regeringens förslag. Men då måste man betala avgifterna själv – cirka 120 000 kronor per läsår för sjuksköterskeprogrammet.

Dessutom måste man ha runt 130 000 kronor per år på kontot som visar att man kan försörja sig.

– Samtidigt som de möjliggör det här med att söka för studier inifrån Sverige, gör de omständigheterna kring det mycket svårare. Hur ska man ens kunna betala avgifterna? säger Diya."

"Flera unga som Aftonbladet skrivit om hamnar i kläm, trots löftena om att stoppa tonårsutvisningar. Samtidigt kommer varningar från flera håll om att ventilen är för otydlig och problematisk.

Till exempel kan tonårsventilen paradoxalt nog öppna för att brottsdömda eller personer med dålig vandel kan söka upprepade uppehållstillstånd inifrån landet, enligt remissvaret från Migrationsverket."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3pmPAv/diya-21-hamnar-i-klam-trots-forssells-lofte-om-tonarsventilen?

Regeringens ”tonårsventil” riskerar att öppna för kriminella att söka uppehållstillstånd, varnar Migrationsverket. Samtidigt drabbas skötsamma tonårsutvisade s
  • Redigerat 2026-06-19 20:26 av Magi-cat
NeferNefer
2026-07-01 22:47
2

bild.png

Magi-cat
2026-07-24 09:39
2

Det är så man mår illa … det finns ingen rim och reson, inget vett och sans.

En familj utvisas till Pakistan från Kiruna. Mamman, utbildad farmaceut, maken under utbildning och den åttaåriga dottern ska alltså ut - varför? Jo, för att en platsannons kan tolkas på olika sätt?!?!?

"För drygt ett år sedan svarade Zaib Ansari på en jobbannons för en tjänst på ett apotek i Kiruna. Tjänsten hade varit vakant i två år och det har under en längre tid varit svårt för apoteken i Kiruna att hitta utbildad personal.

Men Migrationsverket ansåg att annonsen inte hade varit utlagd hos Arbetsförmedlingen i minst tio dagar för att personer inom EU enligt förordningen ska få första tjing att söka tjänsten.

Enligt Zaib Ansari är det en feltolkning. Hon anser att det är samma annons som kontinuerligt har uppdaterats av Apotek Kronan, men med olika id-nummer."

Alltså ska de utvisas och får sluta på sitt jobb?!?!?

Migrationsöverdomstolen tar inte upp fallet …

Läs mer:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/beslutet-star-fast-apotekarparet-i-kiruna-utvisas

Migrationsöverdomstolen tar inte upp fallet med apotekarparet i Kiruna som ska utvisas på grund av en platsannons som har tolkats på olika sätt. Nu lämnar familjen Sverige och reser till Pakistan.
Carmarino
2026-07-24 09:49
2

#47: Sanslöst korkat. Företag - särskilt i norr - har svårt att hitta kvalificerat folk. Då är det inte så smart att slänga ut dem som är det, bara för att något tolkar en text på ett annat sätt än det var menat. 😡

Magi-cat
2026-08-02 11:05
3

Helt sjukt!!!

Från Vi står inte ut men slutar aldrig kämpa, på FB:

"MIN FARFAR SOM ÄR 74 ÅR OCH SJUK SKA UTVISAS EFTER 24 ÅR I SVERIGE
Min farfar är 74 år gammal. Han har bott i Sverige i 24 år. Här har han arbetat, betalat skatt och byggt upp ett liv, precis som så många andra. Sverige är hans hem.
Idag är han svårt sjuk. Han lever med demens, har en omfattande sjukdomsbild och är rullstolsburen. Han behöver hjälp med det mesta i vardagen, bor på ett demensboende och hans hälsa är mycket skör.
För fyra år sedan fick vi för första gången beskedet att han riskerade att utvisas. Sedan dess har vi kämpat. Vi har hoppats, överklagat och gjort allt vi kunnat för att han skulle få stanna. Men för några dagar sedan kom det slutgiltiga beskedet.
Han ska utvisas.
Läs hela inlägget här:
https://www.facebook.com/share/p/1HnGoS9EkW/ "

Carmarino
2026-08-02 12:32
2

#49: Är de inte kloka? 🤬

NeferNefer
2026-08-02 14:21
3

#50: Svar: nej. De är inte kloka. De är galna av utvisningsraseri. Alla ska ut!
Min lilla familj har en plan för vart vi ska ta vägen om turen kommer till oss, och en extraplan om den första inte funkar.

Magi-cat
2026-08-13 21:17
3

Ännu en idiotisk hjärtlös utvisning:

En 74-åring med svår demenssjukdom har levt en tredjedel av sitt liv i Sverige. NU ska han utvisas - av formella skäl.

"74–årige George Mason ska utvisas från Sverige, trots svår demenssjukdom.

Han har bott i Sverige sedan 24 år tillbaka, med barn och barnbarn.

I november 2025 beslutade Migrationsverket om att utvisa George i augusti.

Nu kämpar hans anhöriga för Georges möjlighet att stanna."

"I samband med brexit i december 2020 förlorade George sitt medborgarskap inom EU. 2021 ansökte George om uppehållstillstånd via god man, motiverat av familjeanknytning i Sverige. Men Migrationsverket såg inte hans skäl som starka nog då både barn och barnbarn var vuxna. Vårdbehovet ansågs inte heller tillräckligt stort, trots läkarintyg som avråder flytt till England.

I november 2025 kom det sista av alla avslag, då man ansåg att han inte uppfyllde kraven för uppehållsrätt i Sverige. Den 7 augusti stod det klart. George måste lämna Sverige – senast den 20 augusti."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m0Vzol/demenssjuke-george-74-ska-utvisas-efter-24-ar

74-årige George Mason lever med svår demenssjukdom. Om en vecka måste han lämna Sverige – landet där han levt en tredjedel av sitt liv. – Det här är mitt hem, säger han.
UlrikaD
2026-08-14 11:28
2

#52 Står om det i The Guardian också. Hade varit spännande och se vad folk utanför Sverige tycker.
https://www.theguardian.com/world/2026/aug/12/british-man-dementia-leave-sweden-brexit-migration-case

Horace Mason, 74, who has lived in Sweden for 25 years, faces being deported after court ruling