Afghan lives matter
Afghanistan är ett av världens farligaste länder, så har det varit i mer än 20 år. Alla lever ett farligt liv där, de enda som möjligen har en liten chans att klara sig är de som har den rätta tron, dvs är Sunni-Muslimer, alla andra har en dödsdom över sig.
Vi och resten av världen runt omkring måste stå upp för människors lika värde och stötta detta svårt sargade folk. Alla Afghaner som är här i Sverige nu och som kommer hit nu, måste få permanent uppehållstillstånd, det är det enda rätta och humana. Sverige borde skämmas riktigt mycket, som har tvångsutvisat människor till detta farliga land!
Om någon inte förstår hur det är att vara på flykt, så rekommenderar jag att lyssna på sommarprataren Goran Kapetanovic, som flydde hit till Sverige med sin familj från Sarajevo, han är värd att lyssna på för oss alla.
Afghan lives matter!
/Désirée
- Redigerat 2021-08-16 09:33 av DesK
"Alla Afghaner som är här i Sverige nu och som kommer hit nu, måste få permanent uppehållstillstånd, det är det enda rätta och humana. Sverige borde skämmas riktigt mycket, som har tvångsutvisat människor till detta farliga land!
Afghan lives matter!"
Bra skrivet om detta fruktansvärda som det inte finns ord nog för!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Självklart måste vi hjälpa….
/Maria
Så klart att vi måste hjälpa! Mvh/WL
Tack DesK för att du tar upp det här! 💖
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Gör som Kanada! Nu!
Från Kvinna till kvinna på FB:
"I Afghanistan har talibanerna under de senaste veckorna återtagit kontrollen över landet. Kvinnorättsaktivister och representanter från civilsamhället har varit bland de första som fallit offer för talibanernas våld. De har ingenstans att fly och flera har rapporterats mördade. ❌
För tre dagar sedan meddelande Kanadas regering att de kommer att välkomna mer än 20 000 särskilt utsatta och hotade afghaner, såsom kvinnliga ledare och människorättsaktivister. 💪
Nu uppmanar vi Sveriges feministiska regering att följa i Kanadas fotspår genom att erbjuda skydd och hjälp till alla de afghanska kvinnorättskämpar som arbetar för flickors och kvinnors rättigheter i landet."
Av Anja Franck på Fb
För 20 år sedan stod vi - som så många andra runt om i världen - på Gustav Adolfs torg och protesterade mot USA:s planerade invasion av Afghanistan. Mot att den afghanska civilbefolkningen skulle betala priset för elfte september. Svaret vi fick var att krig var enda lösningen. Det var det inte.
För sex år sedan stod vi - som så många andra runt om i Europa - på Götaplatsen och skanderade att de som flytt undan konsekvenserna av just detta - och andra - krig var välkomna i Sverige. Svaret vi fick var att Sverige behövde "andrum". Att andra länder skulle ta hand om problemet. Det gjorde de inte.
För några år, månader och veckor sedan krävde vi att de afghanska barn och ungdomar som flytt undan våld och krig skulle beviljas amnesti i Sverige. Svaret vi fick var att Sverige behöver ett "asylstopp". Att "skäggbarnen" inte ska stanna här. Att de är farliga - för oss.
Nu tittar världen med skräck på när talibanerna åter tar kontrollen över landet. På rapporterna om att hundratusentals människor flyr sina hem. Vi kommer att kräva att civilbefolkningen inte ska betala priset. Att den som är i behov av skydd är välkommen hit för att få sin sak prövad. Att barnen och ungdomarna ska få stanna i Sverige. Vi kommer få svaret att vi behöver stärka gränserna. Begränsa flyktingmottagandet. Att det inte är vårt ansvar. Men det är det.
Situationen i Afghanistan är ett internationellt misslyckande. Ett internationellt problem. Ett internationellt ansvar. Vare sig selektiv minnesförlust kring tidigare agerande eller populistiskt prat om "skäggbarn", "andrum" eller "asylstopp" kan frånta oss det ansvaret.
Solidaritet med den afghanska civilbefolkningen var och är fortfarande det enda rimliga svaret.
/Désirée
Ska vi hjälpa ? men det här är större än vi kan förstå och det är inte så enkelt att vi ska ge uppehållstillstånd till alla, världen och vi är inte rustade för det och det finns mycket att betänka innan vi bara släpper in.
(Lärdom 2015)
Det är lätt att sitta och se på nyheter , se hur människor i Kabul desperat flyr det gör ont i oss men vi har också ett land som ska fungera och som ska räcka till för våra medborgare som faktiskt bor här det är dom vi ska se om i allra första hand resten är inte vårt ansvar det får deras egna länder ta hand om.
Bra input där Macron och Merkel inga mer misstag från 2015.
#7 Men, vi hör alla samman och lever på EN gemensam jord. Vi kan inte blunda för hur andra har det för att där finns en linje på en karta. Det är inte bra för någon eller något land om krig och vansinne får regera i ett annat land utan att vi reagerar. Det som håller människor samman är solidaritet och det som gör oss till människor är medkänsla. Vad är vi utan det? En annan gång är det vi som desperat klamrar oss fast vid flygplanens landningsställ.
- Redigerat 2021-08-17 18:50 av Magi-cat
#8 Det är klart vi lever på en gemensam jord och blunda ska vi inte heller göra men främst måste vi ta hand om dom som redan är här och dom som har svårt att ta sig in i samhället. Vi har en gräns för hur mycket vi klarar av och räcker till den gränsen måste vi inse innan vi släpper in fler och situationer förvärras.
Vi har hög arbetslöshet, bostadsbrist och en ansträngd ekonomi i pandemins spår. Vi har utsatta områden där människor inte vågar sig ut. Vi har utanförskap, våld, skjutningar och hot, integrations problem som måste tas hand om och lösas som redan finns i landet.
Det är en enormt stor grupp på flykt och det är tragiskt det som skett i Afghanistan det är vi alla ense om men finns inte bostäder, finns inte jobb, finns inte ekonomi vad kommer dom till då ? utanförskap och fattigdom där flyktingläger byggs upp och vi går även mot vinter vilket medför både sjukdomar och köldskador för dom som inte får tak över sina huvuden.
Vi behöver verkligen ta lärdom av 2015 vi behöver tänka efter nu både för vårt land och dom som söker sig hit vad möter dom här, vad kommer dom till. I dom här grupperna finns även dom som inte står för jämlikhet, som inte ser kvinnans rätt i samhället det såg vi 2015 konsekvenser av som finns med än idag och vi strävar efter allas lika värde.
Bara för någon dag sedan läste vi om kidnappningen i Stockholm, en kvinna från skyddat boende vilket var hedersrelaterat det det är bara en händelse av jag vet inte hur många så nu får vi så lov att vara förutseende och ta hand om dom som redan är här innan vi släpper in fler.
Vi måste räcka till om vi ska ta emot, landet måste klara av det och även Löfven säger att vi ska inte tillbaka till 2015. Det här handlar inte om att vara ogin med någon det handlar hela vägen om att landet ska orka med och klara av och att vi har ett ansvar mot dom som redan är här också vi kan inte vara naiv i den här frågan vi behöver verkligen agera korrekt nu.
Det finns här ett ypperligt tillfälle för alla som ser en möjlighet i att hellre "hjälpa på plats". Dela ut lite flygblad kanske?
#10 Hjälpa på plats är inte alltid det bästa i praktiken det ser vi på just det här dessutom lär inte heller hjälpverksamhet släppas in så där är det ett låst läge och människor är redan på flykt.
Intressant blir att se hur Iran agerar, Turkiet har redan markerat med sin byggnation av mur så det här kommer att bli motigt och svårt för både flyende och andra länder så det gäller verkligen att vi hanterar det här rätt för det är en oerhört svår komplex situation.
#11 Det var ironi, med tanke på hur det brukar låta från JÅ och andra som inte vill rädda människor utan skyller på att det är bättre att "hjälpa på plats" vilket vanligen mynnar ut i absolut - ingenting.
Kan vi inte hjälpa människorna NU så finns det inte mycket till hopp.
""Alla Afghaner som är här i Sverige nu och som kommer hit nu, måste få permanent uppehållstillstånd, det är det enda rätta och humana. Sverige borde skämmas riktigt mycket, som har tvångsutvisat människor till detta farliga land"
Sverige har om någon vart oerhört frikostiga så skämmas ska vi absolut inte däremot har vi var för frikostiga och till slut har vi inga resurser kvar hur ser det ut då med vårt land, med våra fattiga, våra invandrare, våra äldre sjuka och hemlösa.
Vi ser olika på det här och det har vi all rätt till så jag stannar där men hoppas innerligt att allt nu får gå rätt till och att vi slipper en upprepning på 2015.
Mobilisering pågår och man kan naivt hoppas dom kan ta tillbaka sitt land så människor får återgå till sin vardag. Föga troligt i nuläget att det fungerar men försök görs och är Afghanernas hopp som leds av vicepresidenten.
Sverige som land har inte varit frikostigt, det är endast ett antal medkännande människor som har gett av sin tid, sin ork och sina pengar. Det är en mycket stor villfarelse och ren lögn att Sverige har varit frikostigt. En bekant till mig skrev så här på Facebook:
”Löfven kände att det var viktigt att poängtera att 'Vi ska inte ha det som 2015 igen' när ett helt folk i Afghanistan riskerar att slaktas. Ja, för det var ju verkligen VI som led då!!
Västvärldens länder har under hundratals år fuckat upp i princip varenda hörn av världen för egen vinning och nu är vi chockade över att folk lider. Hela vår grundvälfärd bygger på andra folks blod och lidande- att vi nu inte är bättre på att försöka lindra lidandet är så j*la skamligt!”
Invandringen är en mycket stor del i att vi nu är ett av världens rikaste länder med mycket hög levnadsstandard. Utan invandringen stannar Sverige och blir omöjligt att leva i.
Sverige ligger mycket långt ned på listan av flyktingmottagande. De länder som tar emot flest flyktingar är de länder som ligger nära det land som folk flyr ifrån.
Jo, Sverige som helhet borde skämmas riktigt mycket!
/Désirée
#11 Oj nu tappar du mig verkligen för i flera trådar här inne skriver du om hur fantastiskt Sverige är så hur är det egentligen med den saken 🤔
Vi har befunnit oss i flera kriser just för vi vart för frikostiga och naiva, många gånger har jag svurit över Sverige när ska vi lära oss och när ska vi ta hand om dom som finns här i vårt land.
Löfven brukar jag inte alltid hålla med men även han har rätt i vissa saker och nej vi är ett litet land i en stor värld vi kan omöjligt räcka till för allt och alla. Det kan låta jäkligt krasst men det är den bittra sanningen och vi måste se om vårt och de våra för det är en verklighet att våra pengar omöjligt räcker till för allt och alla.
Sverige ligger mycket långt ned på listan av flyktingmottagande. De länder som tar emot flest flyktingar är de länder som ligger nära det land som folk flyr ifrån.
Källa på det tack men inte från någon vänstersida jag vill ha äkta dokumenterad information för det här är inte sant tvärtom Sverige har verkligen bidragit men vi når också en gräns.
Jo, Sverige som helhet borde skämmas riktigt mycket!
Jag skrev liknande i en tråd här inne för några år sedan och fick då frågan varför flyttar jag inte om det nu är så hemskt.
Vi är båda från Tyskland och vi båda har med oss erfarenheter från olika länder och nej jag kan inte tycka att Sverige ska skämmas tvärtom man har gjort allt men vi har också en gräns och framför allt ett ansvar i allra högsta grad till dom som redan finns i landet och det är något vi ta mig f måste se till att ta ansvar för på riktigt. Däremot har vi i Sverige vart alldeles för godtrogna vilket vi fått betala ett förbannat högt pris för.
Jag säger till dig som jag sa till Katten jag stannar där, vi ser olika på det här och det har vi all rätt till och vi står dessutom politiskt på helt olika plan så långt man kan komma från varandra samt att jag känner jag vill inte driva det här vidare av hänsyn till Loris för det är hennes sajt och ni är V jag är det inte så det är en självklarhet att konflikt uppstår därför stannar jag och lämnar diskussionen här innan den urartar och skapar osämja så tar jag bort den i mina inställningar så den inte uppdateras hos mig igen.
- Redigerat 2021-08-19 17:07 av [Urskog]
Sverige är ett av världens rikaste länder och vi har visst råd. VI har råd att ta emot fler än vi gör idag och att Sverige varit frikostigt, att alla fått komma hit o.s.v. är rena lögner och myter som aldrig dör ut vad det verkar oavsett hur mycket fakta man presenterar.
Sverige har väntat in i det sista att upphäva utvisningar till Afghanistan trots att man visste att man skickade människor rakt in i döden. Många länder har kritiserat Sverige gör att vara inhumant.
Myten om alla uppehållstillstånd stämmer inte heller. Antal beviljade uppehållstillstånd har halverats under de senaste fem åren och det har länge minskats varje år. Det kan du läsa om här.
https://likavillkor.ifokus.se/discussion/1506778/myten-om-alla-uppehallstillstanden
Att ställa "våra invandrare" och "våra äldre" mot de som flyr från säker död är bara ohederligt och fult. Görs ofta av de som inte själva betalar skatt utan lever på bidrag som partier till vänster kämpat för och fått igenom. Men att sitta där och gnälla, rädd att man själv ska få mindre av kakan när andra dör… jag mår illa.
Nej, vi har inte varit naiva. Vi har varit mänskliga, men det är vi inte längre. 2015 var ingen katastrof, inte för oss som sitter trygg i våra hem och gnäller. Det har varit en katastrof för de som flytt men blivit nekade uppehållstillstånd, för de som dödats och förlorat sina hem. Många av de som kommit hit då har etablerat sig snabbt, fått jobb och kommer att betala skulden hela sitt liv.
Sen är det bedrövligt att vi tänker att vi snabbt måste tjäna på människor för att det ska löna sig att emot dem. Vad är ett liv värt idag? Ett liv, en familj som vi kan och har möjlighet att rädda och ge ett bättre liv. Hur mycket är det värt? Inte mycket tydligen. Jag blir helt bedövat av den människosyn man ser idag överallt. Kvinnor och barn slaktas. Män dödas brutalt. familjer splittras men vi sitter och gnäller för att de vill komma hit. Alltså på riktigt?! Jag är så ledsen och upprörd. Med tanke på klimatförändringar och allt som händer i världen, kanske är det vi som kommer behöva fly i framtiden. Då hoppas jag att de som tar emot oss har med medkänsla och mer medmänsklighet i sin kropp än vad vi har.
Loris: "Nej, vi har inte varit naiva. Vi har varit mänskliga, men det är vi inte längre."
Så sant!
Man kan också fråga sig - hur himlans lyckliga blir "vi" om vi bara ser på medan människor omkring oss far illa på de mest fruktansvärda sätt utan att reagera, utan att ingripa, utan att åtminstone försöka hjälpa??? Bara räknar på "nyttan"?
Det är inte fakta och siffror som saknas, det är något annat.
Vi vet heller aldrig vem som drabbas nästa gång.
Jag har flanerat på fel forum länge nog nu i hopp om att bygga broar men jag ger faktiskt upp.
#17: Ja, så tänker jag också och blir allt mer förtvivlad. När de som jag vet är goda och snälla människor talar som om de vore SD:s talesman då förlorar jag all hopp …. 😢
Jag förstod ironin. Magi-Cat!
Jag kan inte förstå hur man kan må bra med så njugg människosyn. Hur kommer dessa människor göra då nöden står för deras dörr, försäkringsbolagen är tomma och hus brinner upp eller dränks i vatten. Vill de ha hjälp då?
Jag minns vad de Polska brandmännen sade- stå och applådera då vi åker hem också, inte bara då vi kommer- . Hjälp vill vi ha!
Det låter som en del tror att vi har vissa medborgerliga rättigheter på jorden, att vi inte är ett släkte med samma behov av mat, stöd och en öppen famn. Det jag sett är att de som gör minst , gapar mest!
Jaha och nu har folk börjat anmäla DesK:s inlägg och hela tråden. Strålande. 🙄 Nu väntar jag bara på att ett "anonymt" troll kommenterar i tråden i vanlig ordning och anklagar mig för att vara vänsterextremist som inte tillåter andra åsikter o.s.v. …. då är allt som det brukar vara, så kör hårt hörrni. 👍🏻
UNHCRs statistik över flyktingar i världen
https://sverigeforunhcr.se/statistik
De 10 vanligaste mottagarländerna för nya asylansökningar 2019, notera att Sverige inte finns med bland dessa!
/Désirée
- Redigerat 2021-08-19 19:17 av DesK
"Det har gått 20 år sedan USA invaderade Afghanistan och Sverige har en ny relation till landet den här gången. Tusentals svenskar har öppnat sina hem för unga afghaner på flykt de senaste åren. Parallellt har den politiska retoriken gått från försonlig kring flyktingkrisen 2015 till att skruvas upp på maximal vulgär nivå också hos de två statsbärande partierna: Empatistörda moderata riksdagsledamöter stämplar afghaner som våldtäktsmän och opportunistiska socialdemokratiska ministrar skryter om att Sverige aldrig tagit emot så få flyktingar som nu. Om att vi ”aldrig ska tillbaka till 2015”. Som om världsläget just nu är jobbigast för svenskarna."
"Mot vilken verklighet tog besättningen på Boeing-planet sitt beslut? Talibanernas styre är ingen hemlighet. Men efter år av hetsande mot ensamkommande barn som tillhör en folkgrupp utsatt för etnisk rensning av talibanerna är det möjligt att vi i Sverige har tappat blicken på att medeltiden åter lägger sig över Afghanistan. Vi lever i ett land där opinionsbildare på högerkanten oblygt har drivit sina kampanjer – inte bara mot barnen – utan också mot alla som har hjälp dem.
I boken ”Dom som stod kvar” (2019) skildrar Thord Eriksson ensamkommande och de familjer som gav dem ett hem – den svenska ryggrad som nu kan ses gråtandes av oro i Rapport över deporterade extra-söner som är försvunna i Kabul. Här beskrivs hur offentliga personer gav upp sitt stöd i amnestifrågan efter drev och demonisering av ”kåta batikhäxor” och ”skäggbarn”. Här skildras haverierna till åldersbestämmelser och svenska myndigheter som skickar barn till helvetets tröskel (trots att Frankrike ger dem asyl)"
"Som om världsläget just nu är jobbigast för svenskarna"
Precis! 😢
Var är perspektivet?!
Vi har det så otroligt bra här i Sverige. De där förfärliga alarmisterna som ges så mycket utrymme i media borde sättas på ett plan till Kabul och tvingas leva där! Jag är så innerligt trött på den där typen med ett franskklingande efternamn som springer omkring med skottsäker väst här i Sverige. Som om det behövs!
/Désirée
#26: Ja, det är så löjligt, han och hans skottsäker väst. Han kom även till Svt:s studio en gång iklädd sin säkerhetsväst. 🥴
Magda Gad, krigskorrespondent har varit länge i Afghanistan och stannade kvar även nu när andra journalister åkte hem. Hon rapporterar från plats och är ständigt utsatt för fara och ändå sitter alarmister och berättar för henne hur farligt Sverige är. Hon var lite rolig häromdagen och kommenterade till en av dem på Twitter och sa "Men jag kanske ska stanna här eftersom det pågår ett inbördeskrig i Sverige.". 😄
Ja man är så skakad över detta som sker med våra medmänniskor. Deras desperation och utsatta läge. Jag som gammal kvinna är så trött på mäns våld i alla sammanhang. Kvinnors slavliknande förhållande.
Varför prata om att slaveriet upphört, det förekommer mitt framför våra ögon. I så många länder kuvas kvinnor med våld syra och våldtäkt.
Så går det bla då män sätter griller i huvudet på kvinnor att de är kvinnans huvud och överhuvud. Man använder religion och gamla klanregler för att straffa och döda kvinnor och barn.
Jag lider med människorna i Afghanistan! Mvh/WL
Lyssna på det här från utbildningsradion
https://urplay.se/program/218193-afghanistan-ett-sargat-land-kungadomet-afghanistan
/Désirée
Zina Al-Dewany: "Vadå inte överge Afghanistan? Vi har redan gjort det."
"Statsminister Stefan Löfvens uttalande efter talibanernas intåg handlade varken om att ge afghaner i Sverige trygghet eller be om ursäkt för regeringens tröghet som kan ha kostat människor livet. I stället lovar han att ”en sak ska vi vara väldigt klara över: vi ska aldrig tillbaka till 2015.”
I en tid då många afghanska män, kvinnor och barn riskerar livet, så lovar vår statsminister att hit ska de i alla fall inte. Löfven skriver på Instagram att han aldrig ska överge det afghanska folket. Men det har vi ju redan gjort, vi gjorde det i maj i år på amerikansk signal: de inledde kriget efter 11 september 2001 och nu ska de bestämt ut. NATO och Sverige lydde vinken och drog sig ut samtidigt.
Militära närvaron åt sidan så kvarstår faktum: det finns människor i Sverige som fortfarande är rädda att skickas tillbaka. Det finns människor som oavsett vad vår regering tycker, kommer göra allt för att ge sig själva och sina barn en bättre framtid, och den finns inte i Afghanistan.
Hittills har Sveriges agerande påmint om en dålig komedi, men skrattet fastnar i halsen när man inser att varje dröjsmål och varje klantighet kan ha kostat människoliv."
Text av Magda Gad, läs och begrunda!
Khalil Haqqani, från Haqqaninätverket, har nu kontroll över Kabul. Haqqaninätverket är en egen militant gren från pakistanska Waziristan, som har samarbetat med talibaner på olika sätt. Men det intressanta är att Haqqaninätverket är direkt knutna till al-Qaida.
Khalil Haqqani själv är efterlyst av USA, den som ger information om honom ska enligt efterlysningen få fem miljoner dollar av USA.
Men det är tveksamt om någon skulle få en krona för den informationen i dagsläget, när Khalil Haqqani är den som är i kontroll över den stad som USA måste evakuera sina medborgare och lokala Medarbetare ifrån. USA måste alltså förhandla med Haqqani för att få ut sina egna medborgare. Khalil Haqqani rör sig fritt på gatorna i Kabul och ledde i går fredagsbön i en stor moské i staden.
Haqqaninätverket är terrorklassade enligt både USA och FN, de ligger bakom några av de största terrordåden i Kabul, som attacken mot tyska ambassaden och internationella hotellet Serena.
Haqqaninätverket är kända för att vara mer hårdföra än talibaner generellt. I deras läger i Waziristan har talibaner kunnat åka och träna sig till självmordsbombare.
Vad mer är: Usama bin Laden grundade al-Qaida under skydd av Haqqaninätverkets grundare, Jalaluddin Haqqani, i Afghanistan. Det var Haqqani som hjälpte bin Laden att fly till Pakistan efter USA:s invasion.
I dag är Jalaluddins son Sirajuddin Haqqani ny ledare för nätverket, och han är även militär ledare för talibaner.
Khalil Haqqani är Sirajuddins farbror.
Det här förklarar varför vi har så många nya talibaner från Helmand i Kabul. Det finns många olika grupper av talibaner och Haqqaninätverket står närmare talibangrupperna i Helmand och Kandahar, i södra Afghanistan, än de talibaner som finns i provinserna runt Kabul och som intog staden för en knapp vecka sedan.
Snart är det tjugo år sedan 11-septemberdåden 2001. Anledningen till att USA invaderade var att de ville fånga eller döda bin Laden och slå sönder al-Qaida.
Resultatet? De sitter och ringer Haqqani för få ut sina medborgare från ett land som styrs av talibaner, Haqqaninätverket och al-Qaida.
Dessutom finns IS här.
Faktum är att dessa grupper nu kontrollerar mer mark i Afghanistan än de gjorde 2001.
Och de är starkare och har mer vapen, på grund av 20 år av krig och militarisering.
Det är värt att notera att till skillnad från talibanideologin, som är nationell, så stödjer Haqqaninätverket även al-Qaidas idé om global jihad.
/Désirée
Chatt med Magda Gad
https://www.expressen.se/nyheter/chatta-med-magda-gad-om-laget-i-afghanistan/
/Désirée
En eloge till Magda Gad för hennes rapportering. 💗🏅
"”Det är en människoslakt som pågår här”, skrev reportern Magda Gad på Twitter under striderna innan talibanernas maktövertagande. ”Obeskrivligt svårt att tänka sig in i att människorna på bilderna lever i den mardrömmen. Och att de aldrig kan vakna upp från den.”.
Bilder från Afghanistan visar gråtande, ensamma barn och utmattade barn sovandes på filtar på marken täckta av damm. Sönderbombade hus, blodiga män och flyktingläger med uppspända tyger som enda skydd mot solen. En man som sitter lutad mot en vägg med en liten baby famnen, bägge blodbestänkta.
/…/
Sverige deporterade ungdomar till Afghanistan så sent som dagen innan Migrationsverket gav efter och införde utvisningsstopp. Vi har blod på våra händer. Alla de svenskar som varit tysta – alla de svenskar som agiterat för deportationerna. Alla de politiker som försvarat sin rätt att skicka barn och vuxna till en trolig död. Migrations- och justitieminister Morgan Johansson (S) – jag tänker framförallt på dig."
Bra skrivet om högerpopulisternas tomma klyschor och vad som egentligen spelar roll.
"När vi berörs på riktigt av andra människors öden och lidanden kan vi inte längre avfärda deras hjälpbehov med platta fraser som ”vi kan ju inte hjälpa alla” eller ”vi måste ta hand om våra egna först”. När vi berörs på riktigt ekar högerpopulisternas klyschor tomt. Då öppnar vi våra hjärtan och gör det lilla vi kan för att hjälpa till."
"https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/kronikor/204279-det-har-varit-lite-tyst-fran-ranelid-och-lamotte/?fbclid=IwAR0wTkUxzbhWrUBhe95F3KlcxUjZoZQA3SZTVXev6vBqd6s6neO59puyE"
#17 God vet jag inte om jag är men jag gör mitt allt för människor i nöd i olika länder både på plats och på distans och du känner mig så bra vid det här laget vi har haft känt varandra i så många år på i fokus så jag hoppas från hjärtat att du vet hur jag verkligen från djupet brinner för utsatta människor.
Men jag har också mitt tänk hur det ska gå för oss och nej jag är inte en alarmist men jag försöker att se saker i ett stort perspektiv över hela världen inte enbart vårt lilla land för vi är bara en liten fjuttig procent på ett enormt stort jordklot.
Längre ner i tråden skriver ni om chatten med Magda Gad, jag deltog i den och ställde frågan vart kan vi vända oss om vi vill skänka en slant och kommer det fram eller stoppar talibanerna allt.
Min avsikt med den frågan är att dom som inte vet vart dom ska vända sig med hjälp ska få svar, jag vet med min egen erfarenhet av många års hjälpverksamhet i olika länder men att Magda skriver ut det är något positivt vilka organisationer som faktiskt når fram i ett låst Afghanistan som många inte ens vet om och på så vis kan dom få veta vad som är seriöst.
Jag kommer aldrig någonsin att sluta kämpa för människors rättigheter, det är mitt kall och jag reser runt i världen och slutar aldrig min kamp men jag har tankar och jag är också realistisk hur mycket klarar vi av men det finns också en stor fråga kring dom som är i nöd i världen och det är inte endast Afghaner som lider nöd det finns ett helt jordklot som faktiskt och på riktigt behöver hjälp och vi vill men vi kan inte räcka till för alla
När ni läser det här så är jag åter igen på väg till ett drabbat område och jag kommer inte att kunna vara inloggad på en tid det är mitt kall även om jag har åsikter så är mitt kall att hjälpa människor och jag måste gå i flygplansläge och gå ombord nu.
Snälla försök se när vi faktiskt hjälper ❤️