Regeringsbildning
Det går bra det här. 🙄
En tråd om regeringsbildning. Bidra gärna med artiklar eller tankar.
Ärligt talat, det här är en mardröm. Inte bara för oss som inte röstat fram en högerregering, utan för alla. Och det här är bara början.
Ni som röstat höger men har låg inkomst, hur tänker ni? Fattar ni inte att ni kommer att bli fattigare? De kommer att arbeta för att rika ska bli rikare ("skattelättnader" som det fint heter när det gäller rika, men betyder annars bidrag när det gäller andra) och samtidigt dra ner på bidrag som gjort/gör det möjligt för många låginkomsttagare, arbetslösa, ensamstående föräldrar, att få det att gå runt.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#1 Jamen, eller hur..!!! 😂😂😂
Sajtvärd Katter iFokus
Jomenvisst! 🙄
/Désirée
Det är djupt oroande. Allt som uppnåtts under långa tider står på spel och den ovissa framtiden kommer att hanteras av dessa figurer …
Som sagt, HUR tänkte alla som röstade …?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Men alltså. Det är inte speciellt svårt. Era åsikter kring vad som är bra för landet och hur pengar bör användas är inte något facit för "rätt" prioriteringar.
Givetvis tänkte de som röstade höger att deras åsikter kring pengar, bidrag, skatter osv osv är det bästa.
Så frågan hur oliktänkande tänkte är lättbesvarad. Dom tänkte inte som ni utan ser att annat är vad Sverige behöver, och är säkerligen lika övertygade som ni om att dom sitter på rätt åsikt. Dom har sin bild av hur dom vill att Sverige ska fungera för att vara ett bra land, ni har er.
Uppenbarligen delas er djupa oro inte av hela landet, antingen för att dom vill ha det som ni oroar er över eller för att dom inte tror på någon sådan utveckling, dom ser på saker med en annan vinkel och får ett annat resultat än ni får när dom följt politikerna och deras partiprogram.
Brukar sjuka och låginkomsttagare rösta höger? Det är väl ganska känt att vi inte är prioriterade hos högern utan att vänstern är bättre om man röstar med ekonomi som en viktig punkt. Högern är bra för de rika och dålig för fattiga. Vänstern ger mer till fattiga och rika får betala mer.
Jag har inga problem med att förstå hur någon av sidorna tänkt. Prioriteringar och syn på vad ett bra land är skiljer oerhört mycket.
En sak vet jag. Det är att ingen sida sitter på rätt åsikter. Dom finns inte.
Så nu får framtiden utvisa vad som kommer hända. Men att sluta fråg hur dom tänkt som röstat höger, och acceptera att folk ser saker på helt andra sätt och gör det dom tror är bäst, det kan vi väl ändå göra nu.
Om er skräckframtid blir Sverige i framtiden, då kan man prata om det som ett faktum. Innan dess är det tro, för framtiden kan ingen sia om.
Om högern inte gör så extrema saker och förbättrar vad som är meningen, då kan dom prata om det som ett faktum.
"Vi är i princip helt klara"
Nä, hur något uttrycker en sådan sak är verkligen inte relevant för mig när jag bildar mig en uppfattning kring dess förmåga att vara stadsminister. Förstår inte alls varför det läggs vikt på att han sagt så.
"Vi såg det inte komma"
Där snackar vi allvarligt misslyckande, obryddhet kring invånarna. inte för att han använde de orden. Utan för att det är en lögn.
#4: Tänkte?!?
😂😂😂
Jag gillar inte alls läget och mycket har hänt där jag omvärderat politiskt jag som en gång ville ha en högerregering sen när den är här ser jag saker jag omöjligt kan ställa mig bakom. Mångt och mycket har gått i protest för mig där politiken blev något att ge utlopp på men sen en tid har saker landat och mitt eget rätta jag mina värderingar för andra människor har åter fått komma fram.
Det vore ju själva om inte fattigpensionärer med flera skulle klara av vardagen ekonomiskt och oskyldiga människor får bara inte drabbas för att vi ska komma åt brottsligheten. Brottslighet har vart en stor fråga för många och det är just den tror jag som drivit på folks val sen vilka andra konsekvenser som följer har många inte tänkt på dom har stirrat sig blinda på några få punkter. Brottsligheten ska vi självklart stävja men inte på bekostnad av oskyldiga som inte begått dom.
Jag röstade blankt den här gången och för egen del gjorde jag helt rätt där det ser jag nu och när jag får omvärdera så mycket och får insikten i att för mig har det politiska blivit en protest mot annat men äntligen öppnades dörrarna och mitt äkta jag får istället träda fram där medmänsklighet, djur, miljö och klimat, kultur med mera är frågor vi måste ta på allvar och värna om.
Nu ser vi också hur bra vi haft det i Sverige när det börjar röras om på allvar i den politiska grytan och hur den nya regeringen kan rasera och förstöra det som under många år byggts upp
Jag hoppas stort på en flopp i morgon för Kristersson och att talmannen får utse en ny statsministerkandidat för Kristersson är inte lämpad för den uppgiften och Maggan Andersson skulle vara den mest lämpade för hon gör det oerhört bra. Styrka och mod, rak och rejäl samt handlingskraft medan Kristersson inte känns ett dugg tillförlitlig snarare gör han bara bort sig dessutom är han labil något som inte är lämpat alls för att vara statsminister.
#7: Du är här för att bråka igen ser jag. Den här gången kommer jag inte att låta dig härja fritt som sist. Sluta sprida lögner, sluta hetsa, sluta gå OT. Jag kommer att ta bort inlägg som inte hör till ämnet.
Du kan alltid gå till dina egna sajter och skapa trådar om mig och andra där du får vräka ur dig din ilska och otrevligheter. Det vore ju inte första gången precis. Men här får du inte härja mer, så var beredd på att inlägg kommer att försvinna om du går till attack mot mig eller någon annan.
Jag tror inte Kristersson kommer att lyckas få ihop en regering. Jag tror inte heller att han är lämpad att styra ett land. Hans sätt att bestämma verkar vara att aktivt olyssna på andra, domdera och kasta saker hejvilt runt omkring sig.
https://likavillkor.ifokus.se/discussion/1548559/kristersson-ar-for-instabil
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
- Redigerat 2022-10-13 07:02 av NeferNefer
Jag tänker såhär. Det är väl toppen att det finns en sajt som faktiskt påvisar allt SD gör och står för. Det är ju inte hittepå, det är ju saker medlemmar i partiet faktiskt sagt och gjort. Oavsett uteslutning eller ej.
Det finns ju dessutom en sida häör på iFokus där man glatt stödjer SD och smutskastar alla andra partier på vänstersidan.
Det är väl ändå demokratiskt att alla har rätt att uttrycka sina åsikter. Sedan finns det ju olika interforum som tillåter olika saker. Det är bara att anpassa sig.
Jag tror att man blir lurad av SD om man inte bara röstar på dem för att man har unkna
värderingar. De lovar guld och gröna skogard. Nu har de chansen att visa allt de lovat går i uppfyllelse. Jag hoppas för deras väljares skull att de kanske lyckas. Men samtidigt är jag realist och ser ett parti som ser upp till länder som Polen och Ungern. Det är en varlig väg att vandra..
Jag tror att vi kommer se en röd regering som ska reparera fyra förlorade år nästa mandatperiod. Frågan är bara hur mycket som måste återuppbyggas.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
"Utredning ska analysera förutsättningar att återinföra möjligheten att utvisa utlänningar som visar bristande vandel, så som bristande regelefterlevnad såsom kriminalitet, prostitution, missbruk och deltagande i våldsbejakande organsiationer"
That's fucking it! Det är ingen utlänning som kommer hit för att frivilligt prostituera sig, det är trafficking det gäller och dem borde få hjälp omnågot. En jävla tur för mig astt jag är blek, svensk och kommit ur skiten.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Mönsterbrytande och paradigmskifte, säker SD-ledaren förnöjt. (Det här är e sorglig dag.)
"– Det blir mönsterbrytande åtgärder, säger Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson på pressträffen.
Åkesson räknar upp en rad reformer och nämner satsningar på bland annat anonyma vittnen, visitationszoner och kameratillsyn. Och när det kommer till migrationen blir det också förändringar.
– För Sverigedemokraterna har det varit avgörande att ett maktskifte innebär ett paradigmskifte, säger Åkesson."
- Redigerat 2022-10-14 11:35 av Magi-cat
"SD har rötterna i nazismen, Italiens bröder i fascismen. De idéer och rörelser som nu åter kliver in i Europeisk politik har vi sett förut.
Fram till nu har våra samhällen alltid ställt oss frågan hur dåtidens människor kunde vara så korkade att de släppte fram sådana här krafter till makten.
Nu vet vi.
”Så länge ondskan klär sig i uniform och kängor och skriker ut sitt hat, är ondskan inte så farlig. Det är när ondskan klär sig i kostym och lägger sig till med lånad vokabulär, som den är riktigt farlig. Att bli insläppt och bli tagen i hand är ondskans högsta önskan, ty väl inne och accepterad, kan den sprida sig som en smittsam epidemi.” skrev den numera bortgångne förintelseöverlevaren Emerich Roth i ett öppet brev till Moderatledaren Anna Kinberg Batra när hon 2017 öppnade dörren för SD.
Fem år senare är Jimmie Åkesson både insläppt och tagen på allvar. Vårt språk har anpassats till vad man får och inte får säga om partiet. Inom media breder en obehaglig självcensur ut sig. Och på nätet härjar SD:s stormtrupper mot minsta kritik."
Nog har Åkesson lätt för att dansa här …
"När TT frågade Jimmie Åkesson om det var något som partiet inte fick igenom i avtalet var svaret att han inte kunde komma på något."
"Enligt uppgifter till Expressen ska den blivande statsministern Ulf Kristersson ha sagt att man kommer genomföra “SD:s migrationspolitik formulerad på ett juridiskt hållbart sätt” på ett riksdagsgruppsmöte."
#17: fy f-n säger jag.
Ni som har twitter har säkert redan sett detta jag har inte twitter så jag kan inte läsa kommentarer där.
Från Expressen idag kl 00.30
https://www.expressen.se/nyheter/val-2022/folj-expressens-valbevakning-2022/
Sofia Clason
I dag 00.30
Vänsterpartiets pik om orden i avtalet
Vänsterpartiet i Alingsås har gjort en sökning på hur frekvent vissa ord används i ”Tidöavtalet”. Expressen har kontrollerat siffrorna, som stämmer.
Värt att notera är dock att ”jämställd” nämns en gånger, utöver ”jämställdhet”. Ordet dyker upp i en formulering om jämställd vård. Också ”diskrimineras” nämns en gång, i en formulering om hållbart kraftslag inom energipolitiken.
- Redigerat 2022-10-15 03:57 av [Vargnatt.]
#22: Fängelse, straff, begränsa, utlänning…. när vi begränsat och straffat "utlänningar" står andra på tur.
#23: Ja, fast ska vi gå efter SD:s kriterier för att räknas som svensk (född i Sverige av två svenska föräldrar. Logiskt sett måste ju även föräldrarna vara födda i Sverige av två svenska föräldrar för att få räknas som svenska, och så vidare) så lär det ta en väldigt lång tid innan de är klara med "utlänningarna". Bland annat lär ju bröderna Ekeroth åka dit.
Liksom förmodligen de allra flesta av alla svenskar här i vårt land.
Så, för att citera en tidigare "Årets svensk":
"Vi simmar alla i samma båt".
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Detta är djupt oroande! Läste i en tysk tidning att Tyskland redan i september har tagit emot fler flyktingar än under hela 2015! (Det bor över 90 miljoner människor där på ungefär samma yta som Sverige)
/Désirée
"”Skyldighet för myndigheter och kommuner att anmäla människor som inte har tillstånd att vistas i Sverige, återkallande av uppehållstillstånd och ökade incitament för återvandring. Så vill Kristerssons regeringsunderlag att migrationspolitiken ska se ut.
Dålig livsföring kan bli grund för utvisning
Ett ”paradigmskifte i synen på asylmottagande”. Så beskrivs uppgörelsen på migrationsområdet i avtalet mellan SD, M, KD och L."
https://www.svd.se/a/nQQWeQ/bristande-vandel-kan-bli-skal-for-utvisning-enligt-tidoavtalet
#27: Bäst att man inte slarvar med tandborstning och bara äter godis på lördagar då.
Kanske utvisning pga dålig livsföring kan drabba även de som bott i Sverige i generationer.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Är detta verkligen förenligt med dom mänskliga rättigheterna mm?
/Désirée
Skrivet av Andreas Magnusson på Fb (jag har tillstånd att dela hans texter här)
Den nya regeringen är en packad medelålders man som står i baren och festar upp familjens pengar samtidigt som han tittar ut genom fönstret och skrattar åt att den rasistiska dörrvakten hindrar invandrare från att komma in i lokalen. ”Vi kan ju inte ta emot alla”, säger han skrattande och ger servitrisen som passerar en rejäl klapp i baken. Snart blir det lakritsshots till alla. ”Jag bjuder. Ni betalar.”
/Désirée
#30: Otäckt nog är den texten mitt i prick.
#30: Läskigt, men helt sant.