Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketterjämlikhetvårdhälsa
Läst 1119 ggr
UlrikaD
4

Högkostnadsskyddet

[Flodbis]
3

… Jag får väl sluta ta min medicin….

Magi-cat
2

Det blir väldigt kännbart för många. 😢

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

UlrikaD
2

Första gången jag ska hämta medicin efter högkostnadsskyddet gått ut brukar vara väldigt kännbart.

[rainsoughtflower]
1

Stackars min pappa alltså. Det känns redan nu rejält efter högkostnadsskyddet har gått ut. Inte alls trevligt i dessa tider med höga priser och speciellt för de med dålig ekonomi 😥

[Flodbis]
1

Kanske kan man… ta medicin varannan dag istället så räcker det längre 🙈

Har bara panik just nu för det går knappt runt just nu

• Redigerat 2025-03-17 12:32 av [Flodbis]
[rainsoughtflower]
1

#5: Funkar nog inte mot depression 🤣 Där blir det väldiga biverkningar.

[Flodbis]
1

#6: Jag vet inte bara hur jag ska få det att gå runt 😢

[rainsoughtflower]
1

#7: En bra fråga som man inte har svar på 😭

[Flodbis]
1

Usch så hemskt 😭

[rainsoughtflower]
1

Verkligen. Har inte råd med järntillskott och det ingår ej i högkostnadsskyddet. Så SOC kan ej betala för mig. Fruktansvärt vilket håll detta land går åt..

[Flodbis]
3

Håller med. Jag misstänker att jag helt enkelt får dra ner på matkostnader, äta mindre färsks grönsaker och sånt. Bara äta mindre i allmänhet. Känns som att allt de inför nuförtiden bara gör det svårare för alla normala människor…

[rainsoughtflower]
1

#11: Grönsaker och allt sånt som är viktigt för att bibehålla hälsan. Nä usch jag vill bort från det är landet men frågan är vart man tar sig.

[Flodbis]
1

#12: Vi får dra till pingvinerna som vi snackade om, ute på polerna, åtminstone kan man fiska utan betala för fiskekort där 🙈

Skämt åsido, detta är skrämmande. Inte bara mediciner men alla priser höjs ju…

• Redigerat 2025-03-17 12:59 av [Flodbis]
[rainsoughtflower]
1

#13: Vi får börja spara ihop för varma kläder 😂

Magi-cat
5

Flera hundra marscherade i protest! Bra att folk säger ifrån!

"”Vi vill ha, råd med vård” ropade demonstranterna som marscherade mellan Slussen och Mynttorget i dag i Stockholm. De protesterar mot regeringens förslag att höja högkostnadsskyddet för läkemedel – vilket föreslås träda i kraft den första juli."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hundratals-marscherar-mot-hojt-hogkostnadsskydd

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Flera hundra personer marscherade i dag i Stockholm – i protest mot regeringens förslag om att höja högkostnadsskyddet för läkemedel.
Lona
2

Ja, det där kommer att kännas rejält. 🙁
Om man redan har betalat 2900:- i år, måste man betala ytterligare 900:- efter höjningen eller får man ha kvar sitt Högkostnadsskydd?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

NeferNefer
3

#15: Jag har skrivit på! 👍🏻

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Krullibull
3

#17 Jag tror att man får ha kvar sitt högkostnadsskydd om man redan har uppnått taket. Jag har för mig att det var så vid den senaste höjningen.

Har skrivit på! Det här är helt förjävligt, rent utsagt. Jag får se om jag kommer att få skita i att ta min medicin eller sluta helt (injektioner), för jag har ingen inkomst alls just nu och har inte haft det på två månader. Då kommer jag garanterat att må skitdåligt. Så himla roligt när jag redan är i en ekonomisk kris!

En dos för mig kostar allt mellan 500 och 1200 kr och den ska administreras var 10:e vecka, så det märks redan av med det nuvarande högkostnadsskyddet..

Finns det någon länk eller bild någonstans med hur den nya trappan skulle se ut? Jag är så otroligt dålig på siffror så jag kan inte ens börja tänka på hur det skulle se ut.

Draken
4

Hoppas det inte går igenom 😥 Mina mediciner är inte billiga. Jag kommer visserligen rätt fort upp i högkostnadsskyddet, men det kommer kännas kraftigt innan jag kommer upp dit 😥

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Maria
7

Usch en rejäl höjning som kommer bli sååå kännbar för många.

/Maria

[rainsoughtflower]
3

Och då gråter jag ändå redan över matpriserna 😅 500 kr kunde man få väldigt mycket av för bara fem, sex år sedan. Nu får man väldigt lite.

[Flodbis]
4

Problemet är också viss medicin som man inte kan ha hur länge som helst. Jag har tabletter som kan vara i flera år efter utgångsdatum, men saker som epipens måste man byta varje år eftersom skulle de inte fungera i nödsituation så kan det vara skillnaden mellan liv och död.

• Redigerat 2025-03-19 14:56 av [Flodbis]
snowy00
3

Nej, vad dumt. Det "roligaste" blir ju när en medicin kostar över 1000 kr…. Men just nu får jag ekonomisk hjälp med alla mediciner. Så för mig personligen i detta läget kommer inte jag att märka av det, som tur är. Men stackars andra, och stackars mig sen i framtiden…😭

Loris M
6

Bedrövligt. Och samtidigt ser de till att de som redan har det bra ställt, får det ännu bättre och gör "satsningar". 😠

image.png

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

NeferNefer
5

Förj-vligt, rent ut sagt!

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

[solljust]
4

Personligen har jag aldrig brytt mig om högkostnadsskyddet det har liksom gått mig förbi och jag har bara blivit lite smått överraskad ryckt på axlarna och tänkt jaha ok det blev lite billigare nån gång sen inte brytt mig mer.

Det jag tyckte var ok och bra av Svantessons presenterande av rotavdraget åter igen ja men bra inte dumt alls men jag hade ärligt inte tanken på det här och här kan jag bara känna ingen människa ska behöva gå utan mediciner och förlora sin hälsa det är förbanne mig inte rättvist.

Jag klarar av det jag är ekonomiskt stark sånt får man kanske inte säga men det bryr jag mig inte om för det är så vi är olika men det finns något viktigt här och när jag läser den här tråden jag blir ledsen jag blir bekymrad för varje människa ska ha råd att köpa mediciner om dom behöver det ska vara bidrag till sånt också för dom absolut svårast utsatta i samhället dom ska ha sina mediciner punkt.

Jag har råd att fixa mina kök och badrum när jag vill jag kan vara utan det där jäkla rotavdraget men det finns så många som inte klarar av högkostnadsskyddet och så ska det förbanne mig inte vara alla ska ha möjligheten att hålla sig friska det ska det inte ens behövas föras diskussioner om.

Rådjurstoken
3
Den första juli höjer Tidöpartierna högkostnadsskyddet på medicin från 2 900 kronor per år och person till 3 800 kronor. Det är en ökning med 900 kronor, som a
Lona
3

Nu är nästa höjning på förslag. Högkostnadsskydd som påbörjas från 1 juli 2025 ska betalas 100% upp till 2000 kronor, därefter är det en trappa på ökande ersättning tills man är uppe i en summa av drygt 7100:- 😦

(Källa: Farmaciförbundet)

NeferNefer
2

Vi ska tydligen göras om till ett litet USA … 😢

[Flodbis]
1

Lona, har du en länk på det? Googlar men hittar inget

• Redigerat 2025-03-26 16:24 av [Flodbis]
Lona
2

#31: Nej, det är inte så, hrm, officiellt så att säga. 🫣

NeferNefer
3

Jag vet inte om det är tänkt att vi ska sitta och räkna själva här, men …

Och … det första trappsteget, står det klart och tydligt. Hur många fler blir det? Nåja, ta en titt på egenavgifterna här nedanför.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/03/regeringen-presenterar-uppdaterat-hogkostnadsskydd/

(…)

Förändringen innebär att patienten betalar hela beloppet för läkemedel upp till 2 000 kronor, jämfört med dagens gräns på 1 450 kronor. I det första trappsteget kommer patienten att betala 75 procent av kostnaderna, i stället för tidigare 50 procent. Gränsen för frikortet förblir oförändrad vid 7 117 kronor, men patientens totala kostnad ökar till 3 800 kronor. Patienter som når gränsen för frikort kommer att betala 900 kronor mer per år.

Egenavgifterna för läkemedel beräknas öka med cirka 540 miljoner kronor för 2025, 2 160 miljoner kronor för 2026 och 2 700 miljoner kronor för 2027.

(…)

Regeringen har idag presenterat en proposition som innebär att högkostnadsskyddet för läkemedel uppdateras. Syftet är att säkerställa en hållbar...
  • Redigerat 2025-03-26 16:38 av NeferNefer
Elizzza
0

Jag tycker det är skandal att vi som måste ha viss medicin för att må bra, eller för att ens kunna överleva ska behöva betala mer och mer för varje år i högkostnadsskydd.
Medans dom skickar MILJARDER till tex ukraina och andra länder.
Regeringen skiter i det svenska folket. Speciellt skiter dom i dom äldre, sjuka o barnen.

Maria
7

#34 Bistånd till ett krigsdrabbat land är ju oerhört viktigt.
Jag tycker inte man kan ställa så viktiga frågor mot varandra.

/Maria

NeferNefer
3

#35: Jag håller helhjärtat med dig! Konstigt resonemang …

Elizzza
0

#35: Så du menar att bistånd till ett annat land är viktigare än att vi behandlar våra svenska äldre, sjuka och barn bra i Sverige först och främst!?

För varken sjuka, äldre eller barn behandlas ju bra i Sverige idag.

Vilket man vet om man inte levt under en sten.

Elizzza
0

#36: Vad är det för konstigt resonemang att tycka att dom borde lägga mer pengar på den svenska välfärden. Som tex äldre, sjuka och barn som lider i Sverige idag!?
Än att ge pengar till vapen. och krig.

Du är för krig antar jag eftersom du tycker det är bra att Sverige hellre lägger pengar på ukraina eller liknande länder än på äldre/sjuka svenskar.

Det kanske beror på att du än så länge är frisk och/eller ung, men den dagen då du blir sjuk så kanske du ändrar dig. Vad vet jag!

• Redigerat 2025-03-26 18:35 av Elizzza
Maria
5

#38 Självklart ska vi hjälpa Ukraina och andra som lider i krig.

Att jämföra det med med äldre, sjuka och barn som lider i vårt land är ju bara bissart.

Att tro att man är för krig bara för man hjälper Ukraina innebär ju att man inte fattat någonting.

/Maria

Loris M
4

#38: Lugna ner dig. 👋

Om du nu gillar att ställa saker mot varandra, svara på det här. Är det okej att regeringen precis höjt rot-avdraget från 30-50% samtidigt som de höjer högkostnadsskyddet? De ger mer till de rika och mindre till de som redan har det tufft ekonomiskt. Varför är du inte upprörd över det?

[solljust]
5

#38: Hoppla hoppla bromsa in lite nu för så skitilla är det ännu inte i Sverige och vi måste kunna bidra till både och för både fred och hälsa är viktigt det är det som är framtiden fred och hälsan.

Du är för krig skriver du till Nefer då har du inte läst mycket på sajten och som ny medlem har man inte satt sig in i allt men Nefer om någon är för fred det är alla på den här sajten så lite bättre får du allt komma med än något så dumt här kämpar man för fred rättvisa och lika villkor för alla.

Ska vi inte kunna räcka till för både fred och hälsa sen att vårt land skiter i gamla barn och sjuka ligger det inte riktig sanning i visst vi kan bli bättre men vi ligger inte heller uselt till tvärtom ännu har vi det hyggligt bra i vårt land.

Bromsa in lite nu och tänk efter hur det faktiskt förhåller sig.

Elizzza
0

#41: Du måste ju skämta!? Eller så har du inte någon EGEN erfarenhet av att bli behandlad som skit som äldre.
Om du inte har ngr egna erfarenheter så vet du ingenting!
Du är helt klart född med en guld"napp" i käften!

När du skriver.
"sen att vårt land skiter i gamla barn och sjuka ligger det inte riktig sanning i visst vi kan bli bättre men vi ligger inte heller uselt till tvärtom ännu har vi det hyggligt bra i vårt land".

Jo Sverige skiter i dom äldre och sjuka. Fast Sverige skiter ännu mer i alla svenska barn.
Så även om du tycker att det är rätt åt oss äldre svenskar -som inte är rika som du så borde väl du åtm ha hjärta nog att ha lite compassion för alla barn som lider.

• Redigerat 2025-03-26 19:23 av Elizzza
Maria
6

#4× Nu får du en varning .

Du har ingen anledning att komma hit och vara otrevlig och komma med påståenden uta belägg.

/Maria

Maria
6

Jag ber om ursäkt.
Jag kan inte dela ut några varningar här då det inte är min sajt😉

Däremot står jag för vad jag skrev.

/Maria

Loris M
6

Haha Maria! Men det kan jag och jag stödjer dig i det du säger, så ja en varning får det bli. 😄🙃

Jag menar, skapa ett konto bara för att komma hit och tjafsa… det är inte okej.

NeferNefer
6

Jag är medis så jag kan också utdela en varning. Vi vill inte ha ovettiga och oförskämda personer här, bara personer som kan diskutera som en normal människa. Varning 3, med andra ord! (Jag tar Marias varning på allvar. Maria är en vettig och sansad person).

Maria
6

#45 #46 Haha tack 😃

/Maria

Lona
4

#33: Är jag alltså bara korkad i #29? 😚
Det vore ju trevligt för en gångs skull. 😁
Ursäkta mitt klanteri och skrämselinlägg!

[Flodbis]
3

#48: Jag bad min sambo förklara för siffror förvirrar mig och jag har dyskalkeli. Han menade att kostnaden utan högkostnadsskyddet skulle komma upp i 7000kr men att man själv fick stå för kostnaderna upp till 3800kr. Sedan börjar trappan med de procentuella rabatter redan vid 2000kr

Nu vet jag inte om vi uppfattat det rätt 🙈

• Redigerat 2025-03-26 20:35 av [Flodbis]
NeferNefer
3

#48: Hahahaha, nej, det är jag som är korkad som inte fattar vad som menas i pressmeddelandet. Jag hoppades litegrann att någon skulle räkna ut det hela. Men oroväckande är det att de skrev om första trappsteget. Hur många fler kommer det att bli? Ända tills hela högkostnadsskyddet är utraderat?

NeferNefer
1

#49: Jag hänger inte heller med, tyvärr.

Tarotstollan
3

Jag är glad att jag blev godkänd för konto på apoteket, så alla mediciner utom insulin får jag ta på avbetalning och då betala några hundralappar i månaden.
Ok, lite dyrare blir det ju i längden p g av fakturering och ränta men för mig är det värt det.
Ibland kan jag ju betala direkt men oftast skall jag ju ha flera mediciner samtidigt och då blir det dyrt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Elizzza
0

#45: Ok. det var inte min mening att inte hålla med er till 100%
Jag visste inte att man var tvungen att tycka som er.
Fast nu när jag vet det så kommer jag givetvis alltid, alltid tycka som er i fortsättningen.🙄🤔

NeferNefer
7

#53: Snyyyyyggt … först är du oförskämd och anklagar folk falskeligen för olika saker. Sedan spelar du martyr. Tyvärr, det blir ingen Oscar för dig. Du är helt enkelt inte bra på att spela.

NeferNefer
5

Elizzza är avstängd tills i morgon. Vi kommer att överväga om hon ska få en chans att visa om hon kan uppföra sig.

[solljust]
5

#44: Hahaha heja Dig Maria 😂👍😎

[solljust]
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#42: Nu har användaren inte skrivrättigheterna men i alla fall sit on it 🤣

Loris M
9

Nu tycker inte jag om att stänga av folk så jag hoppas att vi kan ha en sansad diskussion.

Elizzza är välkommen att skriva på sajten under sitt riktiga nick för uppenbarligen är det här nicket skapat bara för att bråka just på den här sajten.

#53 Den här formen av manipulation, gå till angrepp och sedan göra sig själv till offer är det värsta jag vet. Våga stå för din åsikt, för tänka lika behöver vi inte göra. Men det är onödigt att komma med anklagelser och otrevligheter. Du gick ju bara till angrepp, du svarade inte ens på min fråga i #40.

[solljust]
6

Vågar man inte stå för sitt så finns anonym funktionen på sajten den måste vara betydligt bättre och smidigare att använda.

Viktigast av allt är att alla ska ha råd att ta hand om sin hälsa det måste vi gemensamt kämpa för 😎

Elizzza
0

#58: Jag vågar stå för min åsikt.
Det kan jag göra närsomhelst speciellt IRL.
Men det här är ju inte IRL. Vore det IRL så skulle du inte ens våga säga såna här saker till mig eller någon annan.

Jag fick ju inte stå för min åsikt online enligt er utan att bli avstängd.
Så hur tycker du att jag och andra ska kunna stå för sin åsikt!? När vi blir avstängda så fort vi inte tycker som du.
Är du gud eller tror du att du är gud!?

Inte för att jag bryr mig. Jag skapar bara ett nytt konto på iFokus..😅
Så att stänga av folk som inte tycker exakt som dig är ju totalt kontraproduktivt.
Om du ens vet vad det betyder.

NeferNefer
4

Oroväckande! Jag fetar sista stycket.

https://skr.se/skr/tjanster/pressrum/nyheter/nyhetsarkiv/skrserriskermedandringarihogkostnadsskyddet.86562.html

(…)

Regeringen vill ändra högkostnadsskyddet för läkemedel, så att patienter får betala en större andel av kostnaden för medicin – från som högst 2900 kronor i dag till 3800 kronor från och med 1 juli. Det här gör man för att ”finansiera läkemedelskostnaderna framöver”, som sjukvårdsministern uttryckt det. Det grundläggande skyddet mot mycket höga kostnader för läkemedel påverkas inte, enligt förslaget – något som SKR tycker är positivt.

Men SKR ser andra risker med förslaget. Framförallt för enskilda, i synnerhet personer med lägre betalningsförmåga. Därför vill SKR att Socialstyrelsen får i uppdrag att följa upp förslagets konsekvenser.

– Det finns risker med att föra över kostnaderna för läkemedel på de som är i behov av dem. Staten behöver hålla koll på utvecklingen där, och det gäller särskilt de som kan få svårt att ha råd med sina läkemedel – kommer de sluta hämta ut sin medicin nu? Det måste vi ha koll på, säger Anna-Lena Hogerud, ordförande i SKR:s sjukvårdsdelegation.

SKR ser även risker för sina medlemmar, kommuner och regioner.

För kommunerna kan en konsekvens bli ökade kostnader för ekonomiskt bistånd och sociala insatser till personer som får svårare att betala för sin medicin. Därför bör även sådana effekter följas upp av Socialstyrelsen, anser SKR.

För regionerna kan en följd bli att färre människor hämtar ut sina läkemedel, vilket exempelvis kan leda till att viktig förebyggande läkemedelsbehandling inte fungerar som det var tänkt – vilket i sin tur kan leda till högre vårdkostnader för vissa sjukdomar.

Att ändra högkostnadsskyddet kan leda till att vissa patienter får svårare att ha råd med sin medicin, anser SKR, som vill att Socialstyrelsen följer utvecklingen noga.
  • Redigerat 2025-03-27 19:29 av NeferNefer
Loris M
4

#61: Det låter som att det kan bli rätt stora konsekvenser och inte bara för de enskilda personerna som kanske blir utan nödvändiga mediciner. Tänker på det som står sist om ökade kostnader för ekonomiskt bistånd för kommuner och högre sjukkostnader i längden.

NeferNefer
6

#62: Ja, vårt styre leker med människors liv. Det är inte okej.

https://www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/2025-03-21-s-gar-emot-forsamrat-hogkostnadsskydd

Regeringen och Sverigedemokraterna vill göra det dyrare för alla som behöver medicin genom att höja högkostnadsskyddet för läkemedel. Socialdemokraterna säger nej till försämrat högkostnadsskydd och partiets gruppledare i riksdagen Lena Hallengren meddelar att S kommer avsätta 540 miljoner kronor till detta i partiets vårbudgetalternativ.

(…)

– Det är en helt galen prioritering när så många kämpar för att få ekonomin att gå ihop. Människor kommer tvingas välja mellan medicin och mat på bordet, skriver Lena Hallengren på sociala medier Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Försämringen innebär att egenavgiften för att hämta ut medicin höjs med 900 kronor till 3 800 kronor den 1 juli. Läkemedel innebär ökande kostnader för samhället men SD och regeringen har inte utrett några alternativ till att låta den som är sjuk bära hela kostnaden. Socialdemokraterna hade hoppats att SD och regeringen skulle komma med vettiga förslag för att få ner läkemedelskostnaderna, till exempel för att få till effektivare upphandlingar. Men i stället har de kommit med ett mycket dåligt förslag menar S.

Socialdemokraterna säger nej till försämrat högkostnadsskydd och kommer att avsätta 540 miljoner kronor till detta i partiets vårbudgetalternativ.

Regeringen och Sverigedemokraterna vill göra det dyrare för alla som behöver medicin genom att höja högkostnadsskyddet för läkemedel. Socialdemokraterna säger nej till försämrat högkostnadsskydd och partiets gruppledare i riksdagen Lena Hallengren meddelar att S kommer avsätta 540 miljoner kronor till detta i partiets vårbudgetalternativ.
[solljust]
7

#60: Hmmm du har tydligen skrivrättigheter tillbaka varför kan jag undra 🤔för vad gör du här ? IRL har du någon som helst aning om att det sitter verkliga människor bakom tangentborden ? som har ärliga och uppriktiga avsikter att säga men Du mitt lilla troll du har retat upp mig rejält för så här för man sig inte med människor jag har känt Loris jag har känt Nefer i många år och en sak kan jag säga dig det är förbaskat bra folk så lägg ner din taktik BUMS :

[Flodbis]
3

Jag vet inte om det är något de infört i alla kommuner runtom i landet, men åtminstone i min kommun har de nu infört en avgift för hjälpmedel. 100kr i månaden för oss med kognitiva besvär för att få lov att använda redskap såsom timestocks eller timers av olika slag, whiteboards, medicindosor, tyngdtäcken osv. Detta brukade vara gratis.

Vixxen
3

#65: Samma sak här. En avgift för alla hjälpmedel man har. Både hjälpmedel från kommunen och regionen.
Är det likadant i övriga regioner/kommuner?

Lona
3

#65: Vad kommer härnäst? Skatt på glasögon som du dessutom har bekostat själv?

[Flodbis]
3

#67: Det finns nog redan om det är moms du tänker på? 🫣

Skulle de införa ännu fler skatter hade det inte förvånat mig. Tror att det bland annat finns några kommuner runtom i landet som infört regnskatt, det är helt vansinnigt.

Det införs fler och fler skatter och saker som vi ska betala, samtidigt dras det in på resurser inom vården och de saker som vår skatt egentligen ska gå till, som högkostnadsskyddet. Vad är det som händer….?

• Redigerat 2025-03-30 16:52 av [Flodbis]
[Flodbis]
4

Jag trodde Sverige skulle vara en välfärdsstat men hur kan vi vara det när vi aktivt inför saker som bidrar till att höja klassklyftorna….? 😢

[solljust]
3

#68: Trodde jag läste fel eller att du skrivit fel regnskatt men kollade och mycket riktigt det finns i bland annat Hälsingland, jisses regnskatt dom kan då komma på allt 😮

https://www.ljusnan.se/2023-11-15/ny-regnskatt-infors-da-maste-du-betala/

Nästa år införs en dagvattentaxa för många fastighetsägare i Bollnäs och Ovanåkers kommuner. Den ska finansiera…
[Flodbis]
4

#70: Det är väl bara en tidsfråga tills man börjar skatta för luften man andas 😰

Lona
5

#71: Och skatt för koldioxidutsläpp när du andas ut.😏😆

[Flodbis]
2

#72: …. koldioxidskatt betalar man redan om man äger en påställd bilmodell som är nyare än 2006. Jag fick en chock när jag upptäckte detta (rätt nyligen) 🙈🙈🙈

• Redigerat 2025-03-30 19:03 av [Flodbis]
[rainsoughtflower]
3

Vänta bara tills de kräver en avgift på att man ska få lov och födas 😄 (sarkasm)

Elizzza
0

#64: Du som säger dig vara andlig. Det låter inte som om du är andlig!?

För hade du varit andlig på RIKTIGT så skulle du inte skriva så som du gör. Eller tycka så som du gör!
Men vill du själv tro att du andlig så får du givits tro det för all del.
Helt ok om man vill leva i ett förnekade som du verkar göra när du tror dig vara andlig, utan att varit med om svårigheter!?
Nej folk blir inte andliga om dom är uppfödda med en guldsked i mun!

Konstigt nog kallar inte jag dig för ett troll bara för att du säger dig vara andlig fast du inte är det.

Har du inte träffat en människa IRL så känner du inte personen. Punkt slut!
Sen kan du ju inbilla dig att du "känner" folk på iFokus fast du aldrig träffat dom och du kan fortsätta inbilla dig att du är en god andlig människa som själv lever i rikedom medans många andra lever i fattigdom i SVERIGE.
Dom har inte ens råd med mat eller viktiga mediciner.
Jag är inte fattig själv, men jag träffar många svenskar som är extremt fattiga.
Det är upp till dig vad du vill ha för fantasier.

Loris M
8

#75:

Elizzza, det här är absolut den sista varningen. Håll dig till ämnet och låt bli att vara nedlåtande mot andra. Tråden handlar varken om Vargnatt eller om andlighet.

Jag vill inte ha onödigt bråk här på sajten. Klarar du inte av att hålla dig till ämnet, blir jag tvungen att stänga av dig.

[solljust]
6

#75: Ok vi säger så jag orkar faktiskt inte hålla på att mata troll och det var någon som skrev i tråden om att du hade annat nick jag ville inte tro det först men jag köper det helt och hållet och dina ordval påminner om en medlem som brukar köra exakt samma race sen om ni är samma person säger jag inte med säkerhet men vissa ord gör mig misstänksam och jag kan inte annat än bli full i skratt 😂

Sen sitter du och rör ihop det också i inlägg #75 skriver du: Jag är inte fattig själv, medan du i #34 skriver : Jag tycker det är skandal att vi som måste ha viss medicin för att må bra, eller för att ens kunna överleva ska behöva betala mer och mer för varje år i högkostnadsskydd.

och i #42 Så även om du tycker att det är rätt åt** oss** äldre svenskar -som inte är rika som du så borde väl du åtm ha hjärta nog att ha lite compassion för alla barn som lider.

Håll samman det du skriver för det blir inte trovärdigt.

• Redigerat 2025-04-01 05:39 av [solljust]
Loris M
5

#77: Jag skulle uppskatta om även du slutade gå OT. Nu räcker det med pajkastning.

Elizzza
0

#77: Bara för att jag inte är fattig själv så känner jag många fattiga svenskar som inte har råd med sin medicin.

Så ja jag tycker det är skandal att sjuka och åldringar som inte har råd med sin medicin ska betala ännu mer för medicin!?
Dom får gå utan sin medicin om dom inte kan betala. Även livsnödvändiga mediciner.
Eller tror du att någon äldre som tex måste ha hjärtmedicin, får det gratis från apoteket bara för att dom är gamla och sjuka?
Nej det spelar ingen roll om någon måste ha en medicin för hjärtproblem för att överleva!.
Kan dom inte betala för det själva på något sätt så får dom ingen medicin alls!
Om dom inte ligger på sjukhus.
Där får dom sjuka ff mediciner som tur är.
Men bor någon hemma så får dom betala vad medicinen kostar, eller vara utan.

Jag äter ingen medicin själv så jag pratar inte om mig själv.

Fast det var ju dumt av mig att inte förklara för dig att jag pratade om mina anhöriga och inte mig själv.
Det kanske är svårt för dig att förstå att man kan bry sig om andra också.
Men det kan man!

Tarotstollan
2

Var på Apoteket i dag och såg att mitt högkostnadsskydd går ut den 22/4.
Får hålla koll på medicinerna nu och hämta ut så fort jag kan om de är på väg att ta slut.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Denna kommentar har tagits bort.
Elizzza
1

#81: Jag förstår tyvärr inte vad du menar riktigt!?
Det var ju en helomvändning att du från början inte alls höll med mig till att du nu vill ge en kram. 😏
Men jag antar du är ironisk eller nåt!?

Alla har inte råd med sin egen medicin i Sverige idag.
Eller rättare sagt så har dom flesta råd att betala för sin medicin, men sen räcker det inte till mat eller annat viktigt för resten av månaden istället.
Så det är ju som att välja mellan pest eller kolera, typ.
Mat eller mediciner!?

Speciellt under den tiden när högkostnadsskyddet har gått ut och folk får betala fullt pris för sin medicin.
Det betydde för en månad sen att många var tvungna att betala 2900kr extra när högkostnadsskyddet gått ut.
Efter höjningen nu så är det på 3800kr . 900kr mer!?
Var ska det sluta om dom höjer i den här takten.
Dom som har många mediciner måste ofta betala allt på en gång om dom vill ha alla sina mediciner innan dom får rabatt.
Vilket oftast är gamla människor som inte jobbar.

Har personen bara en pension tex så är ju 4000kr extra under en månad eller två katastrof.

Många får endast sin medicin pga att dom har en man, fru, barn eller snälla släktingar som betalar för medicinen.

Men men. Du får tycka vad du vill.
Tycker du att gamlingar och sjuka får skylla sig själva om dom inte har pengar så det räcker så får du ju tycka det givetvis.
Inget jag eller någon annan kan påverka.

NeferNefer
3

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.