Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketterfrämlingsfientlighetflyktingpolitikinvandringspolitik
Läst 708 ggr
Magi-cat
2025-04-03 09:25
7

Utvisa inte barn!!!

Det är så självklart så det borde inte vara på tal ens att utvisa ett sex-årigt barn!!!

Barnkonventionen!!!

. "Alice är sex år och har sedan födseln varit placerad i familjehem. Migrationsverket anser att situationen är ”synnerligen ömmande” och att flickan borde få stanna i Sverige. Ändå har myndigheten beslutat att hon ska utvisas, ensam."

"När Alice flyttade in hos paret hade hennes första tillfälliga uppehållstillstånd löpt ut. Samtidigt hade hennes biologiska mamma, som är thailändsk medborgare, varit spårlöst försvunnen i två års tid."

"Julia och Andrea blev föräldrar med en försäkran om att allt skulle ordna sig kring flickans migrationsstatus. Farhågan om att ta hand om ett barn som sitt eget, för att sedan tvingas lämna det i otrygga händer, skulle aldrig drabba dem."

"Fem dagar efter att DN börjat ställa frågor om Alices ärende meddelar Migrationsverket att de begärt att ärendet ska återförvisas från Migrationsdomstolen."

"Julia och Andrea vill vänta in i det sista med att berätta att Migrationsverket fattat beslut om att hon ska utvisas ensam till ett land som hon aldrig besökt, vars språk hon inte talar."

"Alice har god kontakt med sin mormor och sin styv-morgar som båda är svenska medborgare."
"Alice har inga kända släktingar i Thailand. – Hon skulle hamna på barnhem, säger Julia."
Läs hela artikeln via länken nedan om du prenumererar på DN. Alice heter egentligen något annat."

https://www.dn.se/sverige/sexariga-alice-ska-utvisas-ensam-till-thailand/?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Alice är sex år och har sedan födseln varit placerad i familjehem. Migrationsverket anser att det finns ”särskilt ömmande skäl”. Ändå ska hon utvisas.
NeferNefer
2025-04-03 09:28
5

Ofattbart!

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Magi-cat
2025-04-17 10:47
5

SLUTA UTVISA BARN i strid med Barnkonventionen! Hur svårt kan det vara???

"Tidöregeringen valdes med löftet om en mer ansvarsfull migrationspolitik som värnar svensk säkerhet och välfärd. Men en politik kan inte anses ansvarstagande när den godtyckligt utvisar barn som levt hela sina medvetna liv i Sverige till länder som utrikesdepartementet klassar som farliga."

"Att kasta ett barn överbord från ett tryggt skepp ut i ett vildsint hav är inte för att trygga barnets framtid. Tänk dig: du har inget minne från något annat land, du har dina vänner här, ditt språk, ditt hem – men staten ser dig som en siffra att visa upp inför nästa val. Det är en politik som belönar paragrafryttarnas likgiltighet och partiernas maktlust framför vad som är gagneligt för ett barn."

😭😭

"Tur för statsministern att han inte har behövt se eleven i ögonen när han tog avsked för sista gången. Att han slapp höra hur elevens vänner grät. Att han slapp förklara varför ett barn som gjorde allt rätt inte fick stanna i Sverige samtidigt som mördare får stanna. Jag hoppas att regeringen skäms."

https://www.gp.se/debatt/tur-for-dig-kristersson-att-du-slapp-hora-hur-kompisarna-grat-nar-de-sag-sin-van-for-sista-gangen.e2b8c608-b87b-4634-a230-5b4bf62d0911?

Tidöregeringen valdes med löftet om en mer ansvarsfull migrationspolitik som värnar svensk säkerhet och välfärd. Men en politik kan inte anses ansvarstagande när den godtyckligt utvisar barn som levt hela sina medvetna liv i Sverige till länder som utrikesdepartementet klassar som farliga. Det är ovärdigt Sverige och det är ovärdigt varje människa som betecknar sig som liberal, skriver Rasmus S Andersson.
NeferNefer
2025-04-17 11:08
4

Så hjärtlöst! Fy skäms, Tidö! Fy skäms, alla andra som på något sätt är inblandade i de här fruktansvärda utvisningarna, från handläggare till polis och piloter! Alla har del av skulden! Må den väga tungt på alla skyldigas sinnen och hjärtan!

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

[solljust]
2025-04-18 16:14
3

Jag sätter inte ord på det här när det kommer till barn dom ska leva sitt liv dom ska leka dom ska ha kompisar dom ska inte behöva tampas med byråkratin och barnen ska ha frihet oavsett det är i Sverige eller något annat land.

Det jag går så in i h-vete bet på är varför utvisar man barn vi har en uppsjö av kriminella det är dom som ska ut inte barnen som inget har gjort alls.

Barn ska leka dom ska känna friheten och glädjen dom ska inte ha ett sånt här hot över sig.

#3 Du har en viss poäng men samtidigt inte piloten gör sitt jobb polisen gör sitt jobb handläggaren likaså dom styr inte över politikerna det är dom som bestämmer och sätter dom personerna i den positionen men jag förstår ditt tänk här alla är skyldiga men ändå inte och här måste vi numrera ner.

Vi har en bra regering i min åsikt men när det kommer till utvisning av barn där har vi ett stort problem.

Magi-cat
2025-04-20 09:57
3

13-åriga Rahma ska utvisas till ett land hon aldrig varit i!

Varför tillämpar man inte åtminstone BARNKONVENTIONEN!

"13-åriga Rahma Hoque från Linköping ska utvisas till ett land hon aldrig har varit i. Både lärare och elever på Engelska skolan sluter nu upp för att försöka häva Migrationsverkets beslut.
– Jag förlorar hela mitt liv om jag tvingas åka dit, säger Rahma."

https://www.corren.se/nyheter/linkoping/artikel/13-ariga-rahma-har-bott-hela-sitt-liv-i-sverige-ska-utvisas-/j8m888yl

13-åriga Rahma Hoque från Linköping ska utvisas till ett land hon aldrig har varit i. Både lärare och elever på Engelska skolan sluter nu upp för att...
Magi-cat
2025-04-30 21:54
2

Barnets bästa gäller inte i Sverige! 😡

"”BARNETS BÄSTA ÄR INGET FRIKORT” Amitis och Andiya Papaei har inga minnen från Iran. Nu utvisas de dit tillsammans med sin familj. 13-åriga Amitis Papaeis klasskamrater på Gunnesboskolan är skräckslagna inför risken att mista sin vän."
"13-åriga Amitis och 7-åriga Andiya på Gunnesboskolan i Lund har inte tillräckligt skyddsbehov för att få stanna i Sverige, enligt Migrationsverket."
"Jesper Tengroth, presschef på Migrationsverket, förklarar hur man kan utvisa barn som bott större delen av sitt liv i Sverige. – Barnkonventionen trumfar inte utlänningslagen, säger myndighetens talesperson Jesper Tengroth.""

(Min markering i texten/M-c)

https://www.sydsvenskan.se/2025-04-28/migrationsverket-om-utvisningen-barnets-basta-ar-inget-frikort/?

13-åriga Amitis och 7-åriga Andiya på Gunnesboskolan i Lund har inte tillräckligt skyddsbehov för att få stanna i…
Magi-cat
2025-05-04 12:49
3

Men hur i …???

"AMAL FÅR STANNA - MEN INTE HENNES 10-ÅRING
Många små steg efter varandra har lett till det vi ser idag. En hel del av er som följer denna sida har följt med i det som har skett, och protesterat mot varje försämring som har genomförts mot medmänniskor i behov av skydd. Fortsätt gå samman och höja era röster! "
Från "Vi står inte ut men slutar aldrig kämpa" på FB.

"Vi har alltså nu en lagstiftning som ger en mamma rätt att stanna i tre år, men hennes tioårige son ska prövas efter 13 månader. Det är irrationellt och hjärtlöst."

• Redigerat 2025-05-04 12:50 av Magi-cat
Loris M
2025-05-04 12:55
5

#7: Helt, fullständigt dåraktigt. Jag fattar verkligen inte hur någon kan tycka att det är ett rimligt beslut.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Magi-cat
2025-05-07 10:21
3

Mer om Amal:

"Amal får stanna i Sverige, efter åratal av kamp (Sydsvenskan 4/5). Men vissa segrar är inga segrar alls. För samtidigt slår Migrationsverket fast att hennes 10-årige son, bara får uppehållstillstånd i 13 månader.

Varför?

Amal kommer från ett område i Somalia som kontrolleras av den islamistiska terrorsekten al-Shabab. När hon var strax över 20 år träffade hon en etiopisk soldat. Hon förälskade sig i honom, blev gravid.

Efter att detta blivit känt beordrade al-Shabab hennes bror att föra henne till Islamiska domstolen, och när hon flydde sköts han ihjäl.

Så lyder hennes berättelse om hur hon kom till Sverige.

Men Migrationsverket tycker att hennes uppgifter om romansen med den etiopiske soldaten inte är fullt ut tillförlitliga, och menar att hennes bevisdokument är för enkla.

Givet att Somalia är ett land i kaos är det kanske inte så underligt att det är svårt att få fram myndighetspapper. Och oavsett har Migrationsverket redan slagit fast att Amal kommer från en provins som tyngs under ”en inre väpnad konflikt med hög nivå av urskillningslöst våld” samt att det saknas ”godtagbart myndighetsskydd”. Klart är också att kvinnor utan manligt nätverk i Somalia riskerar att bli förföljda.

Därför beviljas Amal flyktingstatus.

Hennes 10-årige son, däremot, har alltså inte kunnat bevisas vara son till just en etiopisk soldat. Därför klassas han inte som flykting, utan bara som ”alternativt skyddsbehövande”, vilket ger honom rätt att stanna i Sverige i 13 månader.

Han är ett barn, som vuxit upp i Sverige och inte känner till Somalias kultur, som saknar skyddsnät där, det konstaterar Migrationsverket självt.
Han är ett barn, som vuxit upp i Sverige och inte känner till Somalias kultur, som saknar skyddsnät där, det konstaterar Migrationsverket självt. Givetvis kommer hans situation inte vara bättre om drygt ett år. Det enda den här korta tidsfristen gör är att skapa otrygghet och rädsla hos ett 10-årigt barn.

Vill vi ha det så här?

Jag menar: Att vilja minska invandringen är en sak, eller att exempelvis vilja utvisa fler brottslingar. Men vill vi verkligen vara ett land som kastar ut barn utan sina föräldrar? Och nu menar jag inte vad några skräniga, hånfulla, hatiska rasistgökar önskar att Sverige ska vara, utan svenska folket över lag."

https://www.dn.se/ledare/lisa-magnusson-vill-vi-verkligen-vara-ett-land-som-kastar-ut-barn-utan-sina-foraldrar/?

Amal får flyktingstatus. Men hennes 10-årige son får bara uppehållstillstånd i 13 månader. Det har Migrationsverket bestämt.
Carmarino
2025-05-07 15:47
4

#9: Det är så mycket enklare att utvisa ett barn än en brottsling. Åtminstone verkar det så, eftersom så många av brottslingarna slipper utvisning på - i mitt tycke - väldigt svaga kopplingar till Sverige. Vill minnas att en man som begått väldigt många grova brott fick stanna på grund av att han hade barn här, trots att barnen ville att han skulle utvisas för han misshandlade dem.

Men med en stackars 10-åring som inte har någon som helst anknytning till landet han utvisas till, det är mycket enklare. Han kan ju inte protestera själv. Att han bara har sin mor, som dessutom får stanna i Sverige och inte följer med till det nya landet, det behöver man tydligen inte ta någon hänsyn till. 🤬

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2025-05-08 18:50
5

Bra att klasskamrater m.fl. sluter upp och har startat en namninsamling!
Davit har bott hela sitt liv i Sverige, men Migrationsverket tycker inte det är tillräckliga skäl för att inte utvisas till Armenien!

""Davit Kirakosyan är född i Sverige och har levt hela sitt liv här. Det har inte påverkat Migrationsverkets beslut att han, hans fem år äldre syster Ioanna och deras föräldrar ska utvisas till Armenien – ett land som både han och systern helt saknar anknytning till."
"Anledningen ska vara att Migrationsverket inte anser att det finns asylskäl, samtidigt som det rent generellt blivit svårare att få stanna genom arbete.""

https://www.dagenshultsfred.se/nyheter/e/273734/hotas-av-utvisning-manga-sluter-upp-kring-davit?

Tolvåriga Davit Kirakosyan och hans familj i Virserum hotas av utvisning till Armenien. Nu sluter Prolympias personal och elever upp i hans kamp för ett fortsatt liv i Sverige.– El...
Magi-cat
2025-05-10 11:39
4

Läkares bedömning har ingen betydelse - Migrationsverket vet bäst. 😡

"Migrationsverket står fast vid beslutet att utvisa 14-årige Alexandr och hans familj till Armenien, trots intyg från läkare om Alexandrs psykiska ohälsa.

Läkarintygen pekar på risker för hans hälsa. Ett intyg från barnpsykiatrin skickades in till Migrationsverket i april, men det gör ingen skillnad för familjens ärende.

Migrationsverket menar att inga nya uppgifter har framkommit som motiverar att beslutet skulle ändras."

https://www.sverigesradio.se/artikel/migrationsverket-trotsar-lakares-bedomning-vill-utvisa-alexandr?

NeferNefer
2025-05-19 20:10
2

Skriv på!

https://crd.org/sv/ettbattresatt/

DU BEHÖVS – SKRIV PÅ FÖR BARNENS BÄSTA

Att Sverige inte bundit sig till det tredje tilläggsprotokollet innebär att barn i Sverige inte kan utkräva ansvar när deras rättigheter enligt barnkonventionen kränks och de inte får rättvisa på hemmaplan. I en tid där barn allt oftare utsätts för rättighetskränkningar behöver vi dig.

Med din underskrift kan vi tillsammans kräva att regeringen ratificerar det tredje tilläggsprotokollet och tar barns rättigheter på allvar.

Vadå, barnkonventionen är väl redan lag?

Jo, Sverige tog ett viktigt steg när barnkonventionen blev svensk lag. Men vi har ännu inte ratificerat* det tredje tilläggsprotokollet – och det gör stor skillnad. Tillägget ger barn möjlighet att vända sig till FN:s barnrättskommitté om deras rättigheter kränkts och de inte får rättvisa i Sverige.

En lag är bara så stark som möjligheterna att genomdriva den. Var med och kräv att barnkonventionen ska gälla fullt ut.

*binda sig rättsligt

DesK
2025-05-19 20:14
2

Påskrivet!

/Désirée

Loris M
2025-05-19 21:27
2

❤️

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Magi-cat
2025-05-19 21:29
2

Tarotstollan
2025-05-19 22:59
2

Påskrivet!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2025-05-22 18:14
4

Suck … Igen och igen …

Från "Vi står inte ut men slutar aldrig kämpa" på FB:

"I morse kl 07 kom 10 poliser till 8-åriga Gelila och hennes mammas lägenhet i Härnösand och tog dem med sig i en minibuss för tvångsdeportation till Etiopien. Gelila är född i Sverige och han alltid varit här. Det är en skamlös politik styrd av nazistisk människosyn som tvingar fram denna hantering av människor.
STOPPA UTVISNINGEN. Sverige måste ge barnkonventionen en avgörande roll!"

Magi-cat
2025-05-23 08:42
2

Men vilken skräck! Vilka fasoner! Vad är det man utsätter barn och kvinnor för?! I Sverige!!!

"Hur kan polisen kliva in i lägenheten hos en mamma och hennes lilla dotter halv sju på morgonen i Härnösand och tvinga med dem i bil mot Arlanda för utvisning, för att i höjd med Uppsala avbryta aktionen och skicka tillbaka dem? Mamman fråntogs mobilen och fick inte ringa advokaten. Detta är psykisk tortyr. Ska vi behandla människor så här?
"Utvisningen av Gelila, 8 år, och hennes mamma avbröts sent på kvällen efter ingripande från gränspolisen. Familjen befinner sig nu åter i Härnösand.
– Det är omänskligt att göra så mot ett barn, säger mamma Hiwot Brhanmaskel.
På tisdagsmorgonen hämtades åttaåriga Gelila Sany Gabressellase och hennes mamma i sitt hem i Härnösand av fem gränspoliser.
Färden gick via Sundsvalls polishus och vidare mot Arlanda. Men i höjd med Uppsala, sent på kvällen, kom nytt besked och familjen fick återvända till Härnösand.
– De tog oss till polisstationen i Sundsvall, där höll de kvar oss i fyra-fem timmar tills vi blev hämtade av kriminalvården, berättar Gelilas mamma Hiwot Brhanmaskel.""

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/gelila-8-och-mamma-hiwot-i-harnosand-skulle-utvisas-stoppades-i-sista-stund?fbclid=IwY2xjawKc99VleHRuA2FlbQIxMQBicmlkETFGdnRzVUJTQWJHUnJaREwwAR4dhiZvzGhANJfQ3F5qOKG4Cc4AA6FivhCFVNUXTQCfjLb9qUhJPpAQ0Pkyzw_aem_ook_7pi3RGhUwt5Evtv8xg

Utvisningen av Gelila, 8 år, och hennes mamma avbröts sent på kvällen efter ingripande från gränspolisen. Familjen befinner sig nu åter i Härnösand. – Det är omänskligt att göra så mot ett barn, säger mamma Hiwot Brhanmaskel.
NeferNefer
2025-05-23 11:49
3

Men så fruktansvärt! Lilla Gelila måste vara livrädd för poliser nu, och hennes mamma också.

UlrikaD
2025-05-23 12:06
4

#20 Jag som är vuxen skulle ju inte lita på någon mera ifall det hänt mig.

Tarotstollan
2025-05-23 13:12
2

Fy 🤬rakt ut sagt!😭Hur behandlar de människor egentligen? Utvisa alla bomb -sprängare och andra kriminella i stället.

Magi-cat
2025-05-24 13:06
2

Alltså … hur kan tanken ens uppkomma?

Nelia föddes i Sverige för snart tre år sedan. Nu riskerar hon att utvisas till Kongo - ett land hon aldrig varit i. Beslutet gäller tydligen dessutom endast hon ensam, utan förälder eller syskon.

https://www.vk.se/2025-05-24/nelia-2-riskerar-att-utvisas-till-kongo-1b7c7

Det där måste ju bara rättas till!

Beslutet ska verkställas om tre veckor. • ”Vi är rädda, vi vet inte vad vi ska göra” • Familjen ska överklaga beslutet
Magi-cat
2025-05-25 09:46
2

Det är så sorgligt och inte klokt nånstans! Vart håller Sveriges migrationspolitik på att ta vägen? Att utvisa barn - det måste vara i strid mot det mesta och även FNs barndirektiv.

Shageya var 10 år när hon kom till Sverige. Hon har växt upp här och tog studenten förra året. Nu riskerar hon att utvisas till Iran! Varför???

"Vart håller vår migrationspolitik på att ta vägen? När började vi utvisa svenska barn? Barn och ungdomar som har levt större delen av sina liv i Sverige och byggt upp en tillvaro här, utvisas!

Visste du att Shaghayegh som 2024 tog studenten från naturprogrammet just nu är i den situationen?

Nu riskerar Shaghayegh att utvisas till Iran. Ett land där kvinnors rättigheter inte respekteras. Där det är farligt att vara kristen. Ett land där hon inte kan uttrycka sin identitet, tro, eller människosyn."

https://www.mittskifte.org/petitions/sverige-ta-ansvar?

Vart håller vår migrationspolitik på att ta vägen? När började vi utvisa svenska barn? Barn och ungdomar som har levt större delen av sina liv i Sverige och byggt upp en tillvaro här, utvisas! Visste du att Shaghayegh som 2024 tog studenten från naturprogrammet just nu är i den situationen? Nu riskerar Shaghayegh att utvisas till Iran. Ett land där kvinnors rättigheter inte  respekteras. Där det är farligt att vara kristen. Ett land där hon inte kan uttrycka sin identitet, tro, eller...
DesK
2025-05-25 10:59
3

Sverige har ingen migrationspolitik, Sverige har en utvisningspolitik!

/Désirée

Magi-cat
2025-05-25 11:39
2

#25 Så är det!!! Tyvärr …

Magi-cat
2025-06-03 12:47
4

Lisa, 10 år, riskerar utvisning IGEN!!!

"I juni förra året fick då nioåriga Lisa i Järpås utanför Lidköping glädjebeskedet att hon slapp utvisas till Albanien och kunde stanna i sitt svenska familjehem. Men nu är oron tillbaka – för det tillfälliga uppehållstillståndet går ut i sommar och hon måste ansöka om förlängning.

– Det känns okej, men jag är fortfarande lite orolig för att de kan ändra sig, säger Lisa som nu är tio år.

För ett år sedan följde hela Sverige svenskfödda nioåriga Lisa som riskerade att ryckas upp från sitt svenska familjehem och utvisas till Albanien. Det slutade med att hon fick ett års tillfälligt uppehållstillstånd – men nu går det ut och Lisa blir åter ett fall i myndigheternas kvarnar."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/lisa-i-jarpas-riskerar-utvisning-igen-tvingas-ansoka-pa-nytt?

I juni förra året fick då nioåriga Lisa i Järpås utanför Lidköping glädjebeskedet att hon slapp utvisas till Albanien och kunde stanna i sitt svenska familjehem. Men nu är oron tillbaka – för det tillfälliga uppehållstillståndet går ut i sommar och hon måste ansöka om förlängning. – Det känns okej, men jag är fortfarande lite orolig för att de kan ändra sig, säger Lisa som nu är tio år.
Magi-cat
2025-06-06 20:01
3

Låt Nelia stanna!

"Nelia är två år gammal. Hon är född och uppvuxen i Sverige. Här finns allt hon känner till: hennes mamma och pappa, hennes syskon, hennes hem, hennes förskola och hennes trygghet. Hon går på dagis i sitt närområde där hon stortrivs, leker med sina vänner och får den omsorg varje barn har rätt till.

Nu står hon inför en utvisning till Kongo-Kinshasa ett land hon aldrig varit i, ett land där hon saknar familj, nätverk och skydd. Ett land som idag präglas av allvarliga oroligheter, väpnade konflikter och en humanitär kris. Att skicka ett barn dit, utan sina föräldrar, är inte bara orimligt det är direkt livsfarligt."

https://www.mittskifte.org/petitions/lat-nelia-stanna?

Till er som har makten att påverka  stoppa utvisningen av lilla Nelia Nelia är två år gammal. Hon är född och uppvuxen i Sverige. Här finns allt hon känner till: hennes mamma och pappa, hennes syskon, hennes hem, hennes förskola och hennes trygghet. Hon går på dagis i sitt närområde där hon stortrivs, leker med sina vänner och får den omsorg varje barn har rätt till. Nu står hon inför en utvisning till Kongo-Kinshasa  ett land hon aldrig varit i, ett land där hon saknar familj, nätverk och...
Magi-cat
2025-06-08 10:07
4

Att behandla barn på detta sätt är psykisk tortyr!!!

"Under onsdagen hämtades Hiwot och åttaåriga Gelila av polisen för transport till Arlanda. Det var andra gången på några veckor familjen fick lämna sitt hem i Härnösand – och för andra gången avbröts verkställandet av utvisningen i sista stund.

– Det är fruktansvärt, jag kan bara inte förstå, säger Anna som är en vän till familjen.

Enligt Hiwot, som Anna pratat med under natten mot torsdag kom flera beväpnade poliser och placerade Gelila och Hiwot i bilen som skulle ta dem till Arlanda.

– Hiwot sa att det kändes värre än förra gången, att det kändes som att de var kriminella och att de bara plockade dem från gatan, berätta Anna."

När de var på planet avbröts resan till Addis Abeba pga felaktiga dokument.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/utvisningen-av-hiwot-och-gelila-avbrots-for-andra-gangen-fick-lamna-planet-i-sista-stund?

Det är helt sjukt! Så här behandlar man inte barn i Sverige! Skulle man ju önska … Finns hoppet kvar om mer sans, förnuft och empati?

Under onsdagen hämtades Hiwot och åttaåriga Gelila av polisen för transport till Arlanda. Det var andra gången på några veckor familjen fick lämna sitt hem i Härnösand – och för andra gången avbröts verkställandet av utvisningen i sista stund. – Det är fruktansvärt, jag kan bara inte förstå, säger Anna som är en vän till familjen.
Magi-cat
2025-06-23 12:27
2

Solen skiner över skolavslutningen i Borensberg – men för de båda syskonen kan sommaren sluta i tårar. Nu riskerar de att skiljas från sin pappa och...
Magi-cat
2025-10-25 10:18
3

Ja, tänk att man blir tacksam för att en treåring inte utvisas!

Sverker Olofsson på FB: (min markering i texten)

"Titta på bilden här nere och fundera på vad den säger. Förstasidan i VK idag. Två lyckliga människor och en rubrik som berättar att 3-åriga Niela får stanna hos sin mamma i Sverige.
.
Underbart tänkte jag, så himla roligt. Och det är det förstås……..
.
Samtidigt undrar jag: Hur långt har det gått när vi jublar över att en treåring får stanna hos sin mamma och pappa. Det, om något, borde väl vara självklart. Varför reagerade jag inte direkt när jag läser att det behövdes ett domstolsbeslut för att treåringen inte skall skickas till ett land där hon aldrig har varit. Neila är född i Umeå läser jag. "

image.png
.

Carmarino
2025-10-25 11:21
3

#31: Men det blev bara ett tillfälligt uppehållstillstånd. Varför? Räknar de med att hon ska få starkare anknytning till landet hon aldrig ens varit i om de väntar några år?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2025-11-16 09:43
3

Utvisas det ska dom, tydligen … 😢 En sjuåring!

"Vännernas kamp för sjuåriga Subeer – ska utvisas
En sjuårig pojke, född och uppvuxen i Klintehamn, ska tillsammans med sin mamma utvisas till Etiopien."

(Tyvärr låst artikel.)

https://www.helagotland.se/nyheter/klintehamn/artikel/vannernas-kamp-for-sjuariga-subeer-ska-utvisas-/jdop19xl

En sjuårig pojke, född och uppvuxen i Klintehamn, ska tillsammans med sin mamma utvisas till Etiopien. – Så här får det bara inte gå till, säger Hanna...
Magi-cat
2025-11-26 17:30
3

Mer om sjuårige Subeer som bott hela sitt liv i Sverige.

""FAMILJENS FÖRTVIVLAN EFTER NYA BESKEDET: KLARAR SIG INTE SJÄLVA.
"Familjens förtvivlan – sjuårige Subeer utvisas på fredag
På fredag ska sjuårige Subeer utvisas med sin mamma till Etiopien. Pojken, som bott hela sitt liv i Klintehamn, riskerar nu att förlora allt – som ett tryggt hem och möjlighet att gå i skola, menar familjen.
– Vi är förtvivlade, säger Subeers mormor."
"För en dryg vecka sedan berättade Helagotland om pojken Subeer från Klintehamn. Sjuåringen som hotats av utvisning sedan mammans uppehållstillstånd dragits tillbaka.Mamman heter Najma och är i dag 23 år."
"I dag har alla i familjen permanent uppehållstillstånd, utom Najma som tillsammans med sonen Subeer, 7 år, ska utvisas till Etiopien. ”Jag är förtvivlad”, säger Najmas mamma, Buro, när Helagotland träffar familjen i deras gemensamma lägenhet i Klintehamn.""

https://www.helagotland.se/nyheter/klintehamn/artikel/subeer-utvisas-till-etiopien-av-migrationsverket/rk35mmvl?

På fredag ska sjuårige Subeer utvisas med sin mamma till Etiopien. Pojken, som bott hela sitt liv i Klintehamn, riskerar nu att förlora allt – som ett...
Magi-cat
2026-01-26 08:48
3

Det finns inte ord för detta hjärtlösa vansinne!

"Raif är fyra år och bor i Malmö. Han har autism och en språkstörning. Han kan ännu inte prata och har fortfarande blöja.

Nu måste han lämna mamma och bröderna i Sverige i många månader för att söka tillstånd att få komma tillbaka."

https://www.sydsvenskan.se/malmo/raif-4-utvisas-ensam/?

Raif är fyra år och bor i Malmö. Han har autism och en språkstörning. Han kan ännu inte prata och har fortfarande…
Magi-cat
2026-01-27 11:18
3

Från "Vi står inte ut men slutar aldrig kämpa" på FB.

Inlägg av Lars Lindström, författare och journalist.

"Här är en fråga som migrationsminister Johan Forssell borde svara på varje dag.
Varför ska människor som följt svensk lag, utbildat sig och skaffat sig arbete, ofta i bristyrken, belönas med utvisning?
Vet ni varför Johan Forssell inte svarar? Han vet att det är idiotiskt. Han vet att det är ett systemfel. Han vet att det är ett svek. Han vet att SD-regeringen har anammat Sverigedemokraternas gamla slogan: Ut med packet. Och han gillar det.
Johan Forssell är inte ointelligent. Han fattar att en lag som hans egen regering införde för 17 år sedan, lagen om spårbyte, som människor byggt sin existens i Sverige på, inte kan tas bort som om den aldrig funnits. Han begriper att det är bedrägligt att retroaktivt straffa människorna som följt lagen. Han vet att det är ett löftesbrott på hög nivå. Han skäms inte ens.
Migrationsministern skryter gärna om hur många kriminella han utvisar från Sverige. Men han pratar aldrig om hur de nya hårdare reglerna drabbar välintegrerade människor som skaffat sig utbildning och jobb och behövs i Sverige. Sjuksköterskor, hemtjänstpersonal, journalister, läkare. 18-åringar som gått i svensk skola i tio år och nu ska utvisas och skiljas från sin familj i Sverige - bara för att de fyllt 18.
Jomana i Upplands Väsby som bott i Sverige i 15 år och tänker plugga till socionom. Zahra som jobbar som undersköterska i Stockholm. Violeta som har fast jobb inom hemtjänsten i Munkedal. Mariam i Karlstad som gått i svensk skola tio år.

Johan Forssell vet att detta inte bara är inhumant och ett svek. Han och SD-regeringen vet också att det är ett enormt slöseri med Sveriges resurser. Men det struntar de i. Packet ska ut, det har SD bestämt. Det är ynkligt."

Magi-cat
2026-02-13 17:42
3

Ibland blir det så uppenbart urbota idiotiskt att man inte tror det är sant - men det är det: En 8 månaders baby (!!!) ska utvisas - ensam - till Iran! Allt enligt ett beslut av Migrationsverket!

T.o.m. Ebba Busch menar att det är fel…

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bebis-ska-utvisas-till-iran-johan-forssell-m-orimligt

Migrationsverket har beslutat om att utvisa en åtta månader gammal pojke till föräldrarnas hemland Iran, rapporterar Sveriges Radio. ”Varje tänkande människa inser att en bebis inte på egen hand kan lämna landet”, skriver KD-ledaren Ebba Busch om beslutet.
DesK
2026-02-13 17:49
3

#37 Nu pudlar dom angående detta. Det är valår, så valfläsk och röstfiske har dragit igång! 🤬

/Désirée

Magi-cat
2026-02-13 17:51
2

"– Jag förstår att det kan uppstå situationer som kan bli omdebatterade. Det finns en utredning om anhöriginvandring som vi tittar på, säger han."

Det är Kristerssons kommentar om ovanstående nyhet om den 8 månaders babyn som ska utvisas till Iran, trots föräldrarnas uppehållstillstånd. En "utredning" minsann ….

"Att barnets bästa måste vägas in i alla beslut spelar i det här fallet ingen roll eftersom det inte finns någon laglig grund till att bevilja uppehållstillstånd.

– Då kan inte vi komma fram till något annat beslut, säger Jesper Tengroth till Ekot."
😡
Jo, det spelar roll och ja, det måste vägas in och väga tyngst!!!

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/emanuel-8-manader-ska-utvisas-trots-foraldrarnas-uppehallstillstand/

Åtta månader gamla Emanuel ska utvisas till Iran – resten av familjen får stanna. Emanuel föddes en månad efter att reglerna ändrades. – Vi trodde att eftersom vi har en familj så måste vi bo tillsammans, säger mamma Masoumeh Ghorbani till Ekot. KD-ledaren Ebba Busch kallar beslutet ”orimligt”.
  • Redigerat 2026-02-13 17:52 av Magi-cat
Bo§e
2026-02-13 17:54
3

#37: Fullständigt vansinne…!
SD har, föga förvånande, varit tysta så här långt. Skall vi tro att även dom pudlar under galgen…?🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Magi-cat
2026-02-13 17:57
2

#38 Säkert så. Och inget att lita på …

Tror också att det spelat stor roll med avhoppet från Migrationsverkets etiska råd, att en kunnig person tar konsekvenserna och avgår hellre än deltar i felaktiga beslut.

#40 Få se. Lite tomma ord kanske även de kan kostar på sig i valårstider?

Carmarino
2026-02-13 17:58
3

#37: Utvisningarna till Iran är pausade på grund av säkerhetsläget i landet står det i artikeln. Hur kan man då besluta om utvisning av en åtta månaders baby, när inte ens vuxna får utvisas dit. Ibland undrar man om de på migrationsverket överhuvudtaget har några hjärnor. Några hjärtan har de i alla fall inte.

Magi-cat
2026-02-13 18:09
2

#42 Man kan verkligen undra. 💔

DesK
2026-02-13 18:10
3

Normalt är jag inte lagd åt att ägna mig åt konspirationsteorier, men i just detta fallet misstänker jag att regeringen med SD medvetet utvisar babyn, för att då kommer ju hela familjen att lämna Sverige.

/Désirée

Magi-cat
2026-02-13 18:11
1

#44 Ligger nog mycket i det…

Vixxen
2026-02-13 23:32
4

#44: Precis! Det tror jag med!
Väldigt fult, slugt och beräknande!

Carmarino
2026-02-14 02:55
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jimmy Åkesson verkar pudla - åtminstone lite. Det är ju valår i år.

DesK
2026-02-14 04:52
4

#47 Det handlar bara om röstfiske!

/Désirée

Carmarino
2026-02-14 05:52
3

#48: Utan tvekan.

Magi-cat
2026-03-20 08:30
4

😡😢 Så ofattbart rått hjärt- och vettlöst!

"En 4-årig flicka och hennes mamma lever hemlösa sedan de utvisats från Sverige till Spanien. Flickans tillstånd har kraftigt försämrats. Hon sover inte, äter dåligt och har gått ner i vikt. Hon är ofta sjuk, gråter mycket och säger hela tiden att hon vill tillbaka till sitt hem i Sverige, sin förskola och sin fröken.
4-åringen var under psykiatrisk utredning på BUP när hon utvisades och har dokumenterade svårigheter med social ångest, misstänkt selektiv mutism, kommunikationssvårigheter, nedstämdhet, sömnproblem. Flickan har inte tillgång till den vård hon hade i Sverige. Förskolan har intygat att hon är i stort behov av stabilitet, kontinuitet och trygga relationer.
Barnets moster:
“Hon är ett barn som har svårt att anpassa sig till nya miljöer och nya människor. Att placera henne i ett land där hon saknar språk, nätverk och trygghet innebär en allvarlig risk för hennes psykiska hälsa."
“Varken mamman eller barnet har varit i Spanien tidigare och mamman talar inte ett ord spanska. Modern hade fast arbete i Sverige och följde alla regler. Hon samarbetade fullt ut med myndigheterna. De fick besked om att Spanien skulle ta emot dem och att situationen skulle vara trygg. Men när de kom fram lämnades de utan stöd och utan bostad.”

“När de kom till Spanien lämnades mamman helt ensam på flygplatsen sent på kvällen. Polisen lämnade henne där utan något stöd eller hjälp. Hennes fyraåriga barn var då medvetslös i hennes armar.

"Barnet nekades först vård i Spanien. De fick besked om att eftersom barnet är fött i Sverige måste de först få någon form av myndighetsgodkännande från Sverige. Vi försökte kontakta myndigheter i Sverige, men vi fick ingen hjälp.
Under tiden blev barnets tillstånd mycket sämre. Hon mådde så dåligt att hon till slut blev medvetslös i tre dagar. Först då förstod man att situationen var akut och hon togs till akuten för vård.”

“Vi vädjar om att detta uppmärksammas och granskas. Att befinna sig utan trygghet, utan hem och utan vård är farligt för ett barn i hennes situation."
Nu har även barnets moster, 24 år, fått utvisningsbeslut. Hon har bott här sedan hon var 19 år, lärt sig språket och hade kommit in på universitetet.
UPPDATERING 20/3:

Detta är ett Instagram-inlägg. Där finns teknisk begränsning för hur mycket text man kan lägga upp. Av det skälet lade vi inte upp all information som vi hade fått. Här kommer information som har efterfrågats i kommentarer:
Mamman kommer från Pakistan, men utvisades till Spanien pga att det blev ett Dublinärende. Länk till Migrationsverkets information om Dublinförordningen:
https://www.migrationsverket.se/…/dublinforordningen.html"

Carmarino
2026-03-20 12:14
1

#50: Länken fungerar inte. Var det denna du menade?

https://www.migrationsverket.se/ordforklaringar/dublinforordningen.html

Den som ansöker om asyl kan inte välja vilket land som ska pröva ansökan, det bestäms genom Dublinförordningen.
Rådjurstoken
2026-04-05 21:51
4
Fyraårige Elias och hans mamma jagas av gränspolisen. Två gånger på en månad har de kommit för att hämta dem, men de har stoppats på…
Magi-cat
2026-04-06 09:30
5

#52 Så otroligt fruktansvärt och känslolöst!
Vad tror de att barnet och alla omkring får för uppfattning om Sverige?

Och så har vi Barnkonventionen! Betyder den ingenting?

Magi-cat
2026-05-17 21:21
3

Det är så hemskt. 😢 Från tidningen Arbetet:

"Så här kan regeringens och Sverigedemokraternas höjda lönekrav slå i verkligheten. Åttaåriga Gaby är född i Sverige och hade hela sitt liv här. Men i februari utvisades hon tillsammans med sin mamma och pappa till El Salvador – ett land där hon aldrig varit tidigare.
”Så fort vi kom hit försämrades Gabys hälsa. Hon har tappat vikt eftersom hennes psykiska ohälsa påverkar magen. Det är svårt att se henne må så dåligt, vi har varit väldigt oroliga”, berättar hennes pappa Jonathan.
Både Jonathan och Gabys mamma Silvia hade fasta jobb i Sverige – Jonathan var städare och Silvia planerare inom hemtjänsten. De var medlemmar i facket och jobbade för arbetsgivare med kollektivavtal, tillsammans tjänade de över 50 000 kronor i månaden. Men det räckte inte när lönekravet för att få arbeta i Sverige höjdes.
Den 1 juni höjs lönekravet ytterligare, vilket innebär att ännu fler som jobbar i Sverige riskerar att utvisas. Läs mer här: https://arbetet.se/…/gaby-8-ar-utvisades-pa-grund-av…/ "

https://arbetet.se/2026/05/13/gaby-8-ar-utvisades-pa-grund-av-pappans-lon-svart-att-se-henne-ma-sa-daligt/

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik
Carmarino
2026-05-17 21:46
6

#54: Det är så fel att människor som arbetar och kan försörja sig själv, ska utvisas bara för att deras lön inte når upp till en gräns som många svenskar inte heller kommer upp till.

Magi-cat
2026-05-17 21:54
4

#55 Inte klokt nånstans och så helt empatilöst.

Tarotstollan
2026-05-17 23:06
2

Det här är inte mitt Sverige!😭

DesK
2026-05-18 08:20
3

Bortsett från att det är hemskt och empatilöst, så är det ju urbota korkat, eftersom Sverige har stått för utbildning och uppehälle för dessa människor!

/Désirée

Magi-cat
2026-05-18 12:24
2

#58 Håller med till fullo!

Magi-cat
2026-05-22 10:41
5

Det finns inte ord för detta! Hur kan man någonsin försvara att utvisa BARN, födda i Sverige, för att de någon gång kan komma att utgöra en säkerhetsrisk????!!!!!!

OCH NU ÄR DET MINA BARNS OCH MIN FRUS TUR…
"Efter 13 år i Sverige blev jag, utan någon förklaring, utan bevis, utan vittnen och utan någon anmälan, godtyckligt utvisad eftersom migrationsdomstolen ansåg att jag ”i framtiden skulle kunna vara en säkerhetsrisk för Sverige”.
För exakt 35 dagar sedan utvisades jag från Sverige, och idag fick även min fru och mina fyra barn utvisningsbeslut med samma motivering – att de ”i framtiden skulle kunna vara en säkerhetsrisk för Sverige”.
En pappa, en mamma och fyra barn – där två av barnen dessutom är födda i Sverige – och hela familjen utvisas med motiveringen att de i framtiden skulle kunna vara en säkerhetsrisk för Sverige.
Under 13 år har både mamman och pappan arbetat, betalat skatt, haft sina hem, bilar, sociala liv och hela sin integration i Sverige. Hur rättvist är det att utvisa en sådan familj helt godtyckligt?
Jag som pappa lämnade landet efter att jag fick detta beslut. Okej, låt oss säga att ni tog detta beslut om mig. Men min fru då? Hon arbetar fortfarande och hennes inkomst räcker för både henne själv och barnen.
Mina barn går i skolan och hela deras liv finns i Sverige. Om ni ändå skulle fatta detta beslut – varför splittrade ni då familjen? Varför tog ni inte beslutet tillsammans från början? Varför? Varför? Varför?
Vad ska barnen göra nu?
Vad händer med deras skolor?
Vad händer med deras vänner?
Hur ska de klara sig i ett land de inte känner och vars språk de inte fullt ut kan tala?
Var är den svenska demokratin?
Var är rättvisan?
Var är barnens rättigheter?
Jag säger bara en sak: skam över detta system…""

Från Vi står inte ut med slutar aldrig kämpa, på FB

Magi-cat
2026-08-02 21:32
2

UNT.se:

"unt.se

3 d
Bader Esbano kom till Sverige när han var tolv år. Idag, sju år senare, utvisas han från Sverige. Hans fall är ett av de så kallade tonårsutvisningarna.

"Det suger när man vet att man har gjort sitt bästa, men ändå inte lyckas", säger han.

Debatten om tonårsutvisningarna har varit het och i juni slöt regeringen en överenskommelse som ska börja gälla i oktober om att pausa utvisningarna av de som fyllt 18. Åldersgränsen höjdes till 21. Men det påverkar inte det beslut som gäller Bader.

"De har sagt att de ska pausa utvisningarna, men de har inte pausat någonting. Jag är beviset på det", säger Bader. "

"Vi står inte ut men slutar aldrig kämpa", på FB