SD vill se totalt förbud mot slöja i Sverige
"Sverigedemokraterna går ett steg längre än burka och niqab.
De vill se ett totalt slöjförbud i Sverige.
– Vår ståndpunkt är om man har de här klädesplaggen då kan man flytta till ett annat land, säger Sara Gille (SD), jämställdhets- och hederspolitisk talesperson."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverigedemokraterna-vill-se-totalt-forbud-mot-sloja-i-sverige
Bara att packa och dra för nunnorna i Vadstena kloster t.ex.?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#0: Själv levde hon med en man som kontrollerade allt hon gjorde, och hon fick inte välja själv om hon ville ha håret utsläppt eller ej. Nu vill hon att staten bestämmer.
Mannens humör växlade snabbt och våldet kunde utlösas av att hon pratade för mycket, tog på sig en för kort kjol eller inte läste Bibeln tillräckligt noga. Hon var ofta rädd för att dö, att han en dag inte skulle kunna sätta stopp i tid.
– Till slut var jag så kontrollerad att jag sov med håret uppsatt. Man fick inte ha håret utsläppt.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sd-toppen-sara-gille-levde-med-valdsam-man-i-19-ar/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Den kvinnan måste var klent begåvad!
Om detta går igenom, kommer konsekvensen bli att jag inte kan gå ut under den kalla årstiden, eftersom jag alltid bär sjal då. Vidare skall då mopedister och motorcyklister köra utan hjälm. Nunnor måste lägga av sitt nunnedok, stora solglasögon måste också förbjudas m m
/Désirée
Totalt slöjförbud är bara så himla dumt att man blir helt matt.. Är det ett desperat försök att vända fokus från Kalla Faktas senaste granskning måste det vara väldigt desperat eftersom det är så orimligt dumt.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2026-06-12 11:06 av OberonsMatte
Jag håller med er alla och jag kommer inte heller att kunna gå ut under vintern för jag har också alltid en sjal på huvudet för att hålla värmen. Mössor är så obekväma, tycker jag.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Vill de även förbjuda hoodies kanske? Då är många av deras egna medlemmar illa ute. För min del brukar jag använda en jacka med hätta när det regnar, så jag lever väl också farligt i så fall. Den täcker förvisso inte hela huvudet, men en stor del.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det skulle vara väldigt intressant att se hur det förbjudna slöjbärandet ska definieras. Sjalar av alla slag och av alla orsaker? Sjalliknande huvudbonader? Ska det även gälla brudslöjor? Ska det gälla folkdräkter? Är det förbud att dölja håret det handlar om? Kommer mössa vara tillåtet? Eller är det helt enkelt bara muslimer som ska bort från allmän åsyn? Frågorna är många..
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2026-06-12 12:29 av OberonsMatte
Det blir hemskt besvärligt för kungligheterna också.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
För att inte tala om alla huliganer med heltäckande masker vid upplopp och demonstrationer - och fotbollsmatcher. De får ju buras in direkt. Återigen ligger även SD-anhängarna risigt till då.
Jag tror att vi kan enas om att alla har rätt att klä sig exakt som de själva vill, så länge det inte är några anstötliga symboler någonstans.
Totalt slöjförbud? Nejdå. Det ska bara gälla muslimer!
https://www.etc.se/inrikes/sd-vill-foerbjuda-sloejor-men-nunnan-karin-faar-behaalla-den-paa
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Bra att de avslöjar sig.
#11 Ja, hellre det än att de av-slöjar andra. 😉
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
#12: HAHAHA!! 😄
#10: De får gärna redogöra för hur de tänkt att själva genomförandet skall gå till, så att vi får klart för oss hur vår "nya sköna värld" kommer att te sig.
Men, det kanske bara är en testballong, för att utröna om vi svenska medborgare "äntligen" har blivit redo för litet fascism….?
Bit för bit….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jag är aldrig redo för lite fascism i alla fall. Och ännu mindre redo för mycket fascism. Det kan de bara glömma.
Instämmer med Nefer! Blir för mig att använda sjal året om nu då.
/Désirée
Öppet kriminella symboler har uppenbarligen frikort….
Här verkar SD alltför involverade….
#16: Det blir sjal året runt för mig med, ska jag säga. Få se om vi får dela cell i finkan 😄Då får jag åtminstone trevligt sällskap.
#17: Ja, det är klart att goda vänner alltid ska gynnas. De får frikort för allt.
Vi får tydligen också se upp med halvmånar….
Har man en Crescent cykel (med dubbla halvmånar framtill), ligger man nog pyrt till hos vår framtida kulturpolis….🙃
- Redigerat 2026-06-20 21:39 av Bo§e
#20 Som väl är har jag numera en cykel av ett annat märke. Men som naturfotograf kanske det är bäst att ha koll på vad som finns på himlen i bakgrunden. 🤔
Oj då. Jag som har en fin silverbrosch i form av en nymåne. När jag tänker närmare på saken har jag aldrig använt den. Det kanske börjar bli dags för det. Och en piffig liten sjalett på huvudet. Jag har ju ett antal sjalar i olika storlekar att välja på.
Men om de tänker förbjuda färgen grönt också får jag besvär. Jag klär inte i grönt, jag ser bara magsjuk ut.