Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketterpolitikjämställdhetfeminismjämlikhetbarnövergrepp
Läst 37 ggr
alva03
2026-08-03 08:48
5

Aborträtt i Liechtenstein

https://www.theguardian.com/commentisfree/2026/aug/03/liechtenstein-abortion-law-modernised-prince-alois

Since 2015, women are legally permitted to have an abortion outside the country, and the external border is never more than a 15-minute drive away. And anyway, it is allowed if the woman was raped or if her health is at risk, so what more could you ask for?

Alois says that the present laws are there to protect unborn life, even though he acknowledges that the abortion ban doesn’t actually prevent any abortions. And our prime minister, Brigitte Haas, says she’s pragmatic and doesn’t see a problem with sending women across the border. I have one question: have they ever spoken to a single woman who had to cross the border for an abortion? Because if they had, they would know that the abortion ban is indeed harming those affected in several ways.

https://www.20min.ch/story/liechtenstein-sie-kaempfen-trotz-fuersten-veto-fuer-abtreibungen-103607726

Fast ein Viertel der Stimmberechtigten in Liechtenstein fordern legale Abtreibungen. Am Freitag reichte das Komitee die fast 5000 Unterschriften ein. Das letzte Wort hat aber nicht das Stimmvolk, sondern der Erbprinz, der sein Veto angekündigt hat.

https://www.20min.ch/story/abtreibung-in-liechtenstein-das-sagt-erbprinz-alois-zur-initiative-103610662

Laut dem Erbprinzen wird die seit 2015 geltende Regelung sowohl dem Selbstbestimmungsrecht der Frau als auch dem Schutz des Lebens gerecht: «Eine Frau kann heute in Liechtenstein frei entscheiden, ob sie das Kind behalten möchte oder nicht», sagt er. Lasse sie den Abbruch von einem Arzt vornehmen, bleibe sie in jedem Fall straffrei. Allerdings machen sich die Ärzte weiterhin strafbar.

https://www.watson.ch/international/liechtenstein/928527699-abtreibung-in-liechtenstein-erbprinz-droht-mit-veto-gegen-initiative

«Es geht mir um ein grundsätzliches Bekenntnis zum Schutz des Lebens», sagte der Monarch in einem Interview mit dem «Liechtensteiner Vaterland».

Jag lärde mig idag att abort i Liechtenstein är förbjudet. Ett land jag tror många av oss kopplar till Schweiz eller Österrike.
Det är enligt mig galet att EN man kan gå EMOT folkets åsikt med argumentet att hans plikt är att "Skydda liv". För det första: Liv uppstår först senare i en graviditet. Från och med 24 veckan kan en embryo leva "själv" med rätt medicinskt stöd. Vad räknar vi som liv? Det första 11 eller 12 veckorna är risken för naturligt missfall som högst. Är det som kommer ut då något någon skulle klassa som liv?
För det andra: Jag är 100% säker på att han konsumerar djur och inte försöker skydda dessa liv så varför skydda en CELLKLUMPS liv över en kvinna och ett oönskats barns framtid? Varför verkar liv bara spela roll när det handlas om cellklumpar i en kvinnas kropp? Varför skyddar vi inte flyktingar eller barn (brist på bra psykisk vårt, etc. etc. etc.) på samma vis som vi skyddar ofödda klumpar? Och varför får MÄN utan bakgrund inom medicin och forskning bestämma KVINNORS aborträtt?

MVH Alva <3

Im Fürstentum entscheidet am Ende das Fürstenhaus. Erbprinz Alois begründet seine Ablehnung der Fristenlösung und spricht über mögliche Zugeständnisse.
  • Redigerat 2026-08-03 08:48 av alva03
alva03
2026-08-03 08:56
3

Anledningen till varför jag är upprörd är att man ofta ignorerar att olyckor händer.

Själv har jag behövt ta dagen efter piller 2 gånger. Och det ända som har 100% säkerhet för att inte bli gravid är att undvika sex med män.

I mitt fall var det en låda kondomer som verkade ha produktionsfel. 2 kondomer gick sönder i rad. Adrig tidigare haft det problemet och aldrig efter (vi slängde den lådan).

MVH Alva <3

alva03
2026-08-03 08:56
3

Ska jag som kvinna behöva vara rik eller behålla ett barn till en man jag inte vill tillbringa min framtid med? Medan jag fortfarande utbildar mig? Helt galet.

MVH Alva <3

NeferNefer
2026-08-03 21:34
2

Det är helt horribelt! Sanslöst!

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon