Sverige hetast i EU!
Det sa de precis pĂ„ Aktuellt! đ Inget annat land i EU har sĂ„ stor andel av befolkningen som jobbar som vi. đ
"â Det Ă€r en jĂ€ttestark arbetsmarknad. I Ă„ldergruppen 20â64 Ă„r har vi den högsta sysselsĂ€ttningsgraden sedan 1992, det Ă„r dĂ„ vi hade den stora ekonomiska krisen i Sverige, sĂ€ger Ă sa Olli Segendorf, enhetschef pĂ„ Konjunkturinstitutet, till SVT.
I Sverige Àr 82,1 procent av befolkningen i arbete och toppar dÀrmed EU-listan, följt av Tyskland, Danmark och Storbritannien. Orsaken till den höga sysselsÀttningsgraden i Sverige Àr bland annat att fler kvinnor och Àldre Àr i arbete hÀr. En annan bidragande faktor Àr mÄnga utrikesfödda som kommit till Sverige i arbetsför Älder, enligt à sa Olli Segendorf."
http://www.sydsvenskan.se/2017-02-26/svensk-arbetsmarknad-hetast-i-eu
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
SĂ„ Ă€r det! Vi bor i ett fantastiskt land đJag sĂ€ger inte att Sverige Ă€r perfekt, det finns alltid utrymme för förbĂ€ttringar, men fantastiskt. Nu Ă€r det dags att börja fokusera pĂ„ att göra det bĂ€ttre för alla nya och gamla medborgare â€ïžSjukhus med BB och akut samt vĂ„rdavdelningar inom rimligt avstĂ„nd för alla, till exempel.
JÀttebra! Sedan hoppas jag att det blir lite mindre av "butikstÀnkande" inom vÄrd, skola och omsorg. Det Àr trots allt stor skillnad mellan att producera kylskÄp eller tvÀttmedel och att "producera" skolundervisning eller sjukvÄrd, Àven om det finns starka krafter som vill att allt ska betraktas som produkter pÄ en fri marknad.
đ
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#2: Jag hĂ„ller helt och hĂ„llet med dig! đ
Heja Sverige!
Och straxt under hĂ€lften av alla sysselsatta arbetar i den offentliga sektorn. SĂ„ det gĂ„r Ă„t att de andra jobbar đ
#6 SÄ⊠Du menar att jag som jobbar direkt för staten och en myndighet, inte »jobbar«? Du menar tydligen att de pÄ sjukhus och skolor ocksÄ Àr parasiter?
Fy.. fanken, vilka Äsikter det förs fram mot de som »hÄller i hop nÀtet«.
Tro du landet skulle över leva lÀnge med 10 miljoner ensamföretagare?
VÀrd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
???
Vad jag menar Ă€r att om andelen som jobbar inom den offentliga sektorn sĂ„ mĂ„ste den andel som arbetar i den privata sektorn dra i förhĂ„llandevis merâŠför att finansiera den offentliga sektorn. Den vĂ€nster terminologi du gör bruk av Ă€r patetisk! Arbete som arbete, men den ena gruppen arbetar med att producera varor och tjĂ€nster som vi kan sĂ€lja, den andra grupper servar folket. En lyx vi mĂ„ste dra in pengar till för att har rĂ„d!!!
Vi Àr en lyx du inte kunde varit utan, utan oss anarki pÄ gatan och du hade nog skrikit pÄ hjÀlp.
Sen Àr du nog den förste som lagt mig till vÀnster om »mitten«.
đ
Men sÄ Àr det med de som inte kÀnner mig.
đ
VÀrd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
OT och förtjÀnar minst en egen trÄd, men verkar ju ofrÄnkomligt att ta upp hÀr:
âŠ
Minst sagt nedslĂ„ende att i samtliga andra tider och kulturer vi kĂ€nner till (möjligen med visst undantag av Induskulturen och kanske nĂ„gon enstaka till) har estetisk och humanistisk verksamhet ansetts viktig (och sĂ„ fortfarande pĂ„ en massa hĂ„ll i fattigare lĂ€nder Ă€n Sverige); men i vĂ„r tid och vĂ„rt hörn av vĂ€rlden, som drar tusentals gĂ„nger mer energi per person och Ă„r (eller annat relevant mĂ„tt) Ă€n vad som ens hade varit praktiskt möjligt före industrialismen, och har skjutit de rena överlevnadsfrĂ„gorna lĂ€ngre i bakgrunden Ă€n nĂ„gon annan kultur nĂ„gonsin, anses estetisk och humanistisk verksamhet tillsammans med underhĂ„ll av mĂ€nniskor (observera skillnaden mot underhĂ„ll av maskiner â visst lĂ„ter det senare uttrycket "tungt" och "pĂ„ riktigt" i jĂ€mförelse?) som en lyx vi egentligen inte har rĂ„d med.
âŠ
p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 14.0px Helvetica} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 14.0px Helvetica; min-height: 17.0px}
Det kan inte gÀrna bero pÄ nÄgot som ges av den yttre verkligheten. Det mÄste bero pÄ hur vi kopplar om den i vÄra huvuden och bygger upp vÄr verklighet utifrÄn det.
âŠ
Och det kanske ocksĂ„ beror pĂ„ nĂ„got att sĂ„dant har ansetts viktigt nĂ€stan alltid och överallt annars? Det kanske till och med kunde kvantifieras â i saker som folkhĂ€lsa, arbetsförmĂ„ga, bruttonationallycka?
RÀkna inte med att lyckas diskutera nÄgot med nÄgon som inte har upplevt det sjÀlv.
Eller med nÄgon som tror att allt gott mÄste vinnas pÄ nÄgon annans bekostnad.
#10: đMycket bra.
Vem har sagt att vi inte ska ha en offentlig sektor? Jag har bara i all enkelhet konstaterat det enkla sjÀlvklara faktumet, att ju störra andel som arbetar i den offentliga sektorn, ju mer mÄste de övriga tjÀna ihop för att finansiera det. Om det enkla ekonomiska faktumet placerar dig till vÀnster om mitten sÄ Àr det knappast mitt fel