Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etikett: politik
LĂ€st 470 ggr
Loris M
1

Nyorden 2018

Alltid kul med nya ord! đŸ™‚ KĂ€nner ni till alla? 

Ett ord som jag fastnade för Ă€r  whataboutism. Det har vi sett vĂ€ldigt mycket av hĂ€r pĂ„ sajten nĂ€r vi fĂ„r besök frĂ„n trollen och/eller frĂ€mlingsfientliga personer. Varje gĂ„ng vi skrivit nĂ„got om högextrema, rasister, SD o.s.v. har de kommit in och skrivit: Men vĂ€nster dĂ„? Ska ni inte skriva om deras kommunistiska rötter? Hur mĂ„nga mord har kommunismen pĂ„ sitt samvete? o.s.v. Whataboutism Ă€r alltsĂ„ en gammal argumentationsteknik som anvĂ€nds av trollen och gĂ„r ut pĂ„ att byta samtalsĂ€mne och rikta fokus mot nĂ„got annat Ă€n det som diskuteras. 

MÄnga andra ord har jag inte ens hört om mÄste jag erkÀnna, som dessa:

Stöddjur

Djur som anvÀnds för att ge emotionellt stöd vid bland annat resor

Swishjournalist

Journalist som finansierar sin verksamhet genom bidrag som samlas in genom appen Swish

Techlash

Reaktion mot stora företags dominans pÄ internet och mot teknologins stora betydelse i vardagslivet

https://www.svt.se/kultur/hela-listan-nyorden-2018

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Åsa S
1

En del kÀnner man ju till men lÄrskav eller bokashi kÀnns inte speciellt nytt. Finns ju mÄnga som sysslat 10Är eller mer med bokashi.

wildfire
1

KĂ€nde inte igen ett enda men Ă„ andra sidan sĂ„ hĂ„ller jag mig till gamla sprĂ„ket sĂ„ inte sĂ„ konstigt att  jag inte hĂ€nger med er ungdomar nu för tiden đŸ˜Š