Nyorden 2018
Alltid kul med nya ord! đ KĂ€nner ni till alla?
Ett ord som jag fastnade för Àr whataboutism. Det har vi sett vÀldigt mycket av hÀr pÄ sajten nÀr vi fÄr besök frÄn trollen och/eller frÀmlingsfientliga personer. Varje gÄng vi skrivit nÄgot om högextrema, rasister, SD o.s.v. har de kommit in och skrivit: Men vÀnster dÄ? Ska ni inte skriva om deras kommunistiska rötter? Hur mÄnga mord har kommunismen pÄ sitt samvete? o.s.v. Whataboutism Àr alltsÄ en gammal argumentationsteknik som anvÀnds av trollen och gÄr ut pÄ att byta samtalsÀmne och rikta fokus mot nÄgot annat Àn det som diskuteras.
MÄnga andra ord har jag inte ens hört om mÄste jag erkÀnna, som dessa:
Stöddjur
Djur som anvÀnds för att ge emotionellt stöd vid bland annat resor
Swishjournalist
Journalist som finansierar sin verksamhet genom bidrag som samlas in genom appen Swish
Techlash
Reaktion mot stora företags dominans pÄ internet och mot teknologins stora betydelse i vardagslivet
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
En del kÀnner man ju till men lÄrskav eller bokashi kÀnns inte speciellt nytt. Finns ju mÄnga som sysslat 10Är eller mer med bokashi.
KĂ€nde inte igen ett enda men Ă„ andra sidan sĂ„ hĂ„ller jag mig till gamla sprĂ„ket sĂ„ inte sĂ„ konstigt att jag inte hĂ€nger med er ungdomar nu för tiden đ