Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etikett: politik
Läst 466 ggr
Loris M
7

Grönsaker istället för bidrag

Det här var det dummaste jag läst på länge. Moderaterna tycker uppenbarligen att fattiga människor är för korkade för att kunna fatta egna beslut om det de vill äta. De vill bara "hjälpa dem och berätta att det finns andra alternativ". 😮 För fattiga människor fattar inte annars att de kan köpa annat.  Vilket klassförakt! 😡

De vill alltså att en del av bidraget ska vara i form av checkar som man inte kan köpa något annat än frukt och grönsaker för. 😮

"Checkarna kan inte bytas mot pengar. Vill man ha tobak, chips eller godis får man finansiera det på ett annat sätt.

– Meningen med det här är att man ska få stöd och hjälp att välja andra alternativ.

Bör inte folk själva få bestämma vad de ska använda pengarna till?

– Absolut, det har varit en diskussion i vårt eget parti, men det handlar inte om att välja åt människor. Det är att hjälpa människor att se att det finns olika alternativ."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/moderaterna-i-kalix-forslag-gronsaker-istallet-for-bidrag

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Magi-cat
6

Briljant!

Fast varför begränsa idén till de som uppbär försörjningsstöd, de allra mest behövande, som har minst att säga till om?
Visst borde många fler "få hjälp att välja olika alternativ"?! Varför inte börja med förslagsställarna själva, och med de allra rikaste som annars slösar bort medel på allehanda onyttigheter?

Ironi, är väl bäst att säga om det inte var uppenbart.
 Jag tycker helt enkelt det är en sällsynt hänsynslös, korkad och snudd på cynisk idé där man öppet visar sin attityd mot dessa människor som inte antas förstå sitt eget bästa utan ska "hjälpas" till bra beslut. Tack men nej tack, till sådan "hjälp" av moderaterna - så länge de själva inte byter bort en del av sin inkomst mot checkar som "hjälper" dem i vardagen. 😈

"– Absolut, det har varit en diskussion i vårt eget parti, men det handlar inte om att välja åt människor. Det är att hjälpa människor att se att det finns olika alternativ."

###

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
4

#1 Ja, det är helt obegripligt hur någon ens kan komma på en sådan idé och ännu mer obegripligt att på fullaste allvar lägga fram det som ett förslag och försvara det sedan. 😕

Den här trenden att kontrollera människan, som en del partier nästan gjort till en tävling, är inte rolig alls.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Magi-cat
4

#2 Instämmer! Så okänsligt och ologiskt!

"Hon menar inte att det inskränker på invånarnas valfrihet.

– Det här är ett sätt att visa på att det finns olika val att ta."

https://www.omni.se/forslaget-ersatt-bidraget-med-gronsakscheckar/a/VbBWap

Wizbot
5

Och om man då odlar eget frukt och grönt (eller får från någon odlande bekant med överflöd) så ska man inte kunna använda pengarna till något man behöver mer? Förutom det uppenbara klassförraktet och det absurt auktoritära och paternalistiska i idéen så finns det så mycket mer som inte håller. Som också att så vitt jag vet så kan de inte heller juridiskt genomföra detta om de inte väljer att lägga till denna summan utöver det vanliga försörjningsstödet.

DesK
6

Detta är absurt! Man vill ju inte ens tro att det händer anno 2020!

/Désirée

Magi-cat
5

#5 Så tänkte jag också!

Den där attityden känns så passé …