Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etikett: goda-nyheter
Läst 233 ggr
Loris M
6

Svenska gåvor värmer flyktingar

Ibland krävs inte så mycket för att göra stor skillnad för någon annan. ❤️

"Just nu är 900 000 människor på flykt undan bomberna i Idlibregionen i Syrien. Enligt FN:s organ för katastrofhjälp har krisen i nordvästra Syrien nått en ny och skräckinjagande nivå. 80 procent av människorna på flykt är kvinnor och barn, och många tvingas sova under bar himmel eftersom flyktinglägren är fulla.

– Bebisar och småbarn dör på grund av kylan, säger FN:s humanitära chef Mark Lowcock till nyhetsbyrån AFP.

En månad innan striderna i Idlib trappades upp i december gjorde sollentunabon Israa Abdali som driver hjälporganisationen Stand with Syria en insamling med vinterkläder till människorna på flykt.

– Det var helt fantastiskt, mängder av människor här i Sverige skänkte varma stickade vantar, mössor och halsdukar som vi kunde köra ned till Syrien och in till människor som tvingats på flykt, säger Israa Abdali."

Hela artikeln hittar du här.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Loris M
4

Och här finns swish-nummer om man vill visa stöd och bidra så de kan göra skillnad för fler. 

Lussan20
5

Har Syrien nåtts av Coronaviruset, tänker det blir svårt att nå fram om de har stängda gränser?. Själv packade jag kläder och leksaker till Tanzania.

Det var Frälsningsarmén som sände Containrar dit fulla av kläder, handdukar, hygienartiklar , leksaker, jag sydde blöjor bla. Ingen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon…Mvh/WL🌺

Loris M
5

Jag vet inte riktigt. På Folkhälsomyndighetens sida som uppdaterades för några timmar sedan står så här:

"De allra flesta fall har konstaterats i Hubei-provinsen i Kina. Fall av det nya coronaviruset har även konstaterats i en rad länder utanför Kina. Däremot är det få länder förutom Kina som har rapporterat någon smittspridning. I dagsläget gäller det vissa områden i Sydkorea, Italien och Iran."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/coronavirus-wuhan-kina-januari-2020/

Det verkar som att de avråder bara från de här länderna eftersom det är där som allmän smittspridning rapporterats.