Är detta Sverige nu?
Jag har ännu inte kunna ta in att Jimmie faktiskt åkte till flyktingar som upplever ett fullständigt helvete just nu och istället för att hjälpa dem tar han selfies på flyget till Grekland och flinar. Skriver att han är "på väg mot nya äventyr". Som om han ska på en nöjesresa. Fullständigt empatilös och med avsikten att säga till flyktingar när han kommer fram att de inte är välkomna hit. Obegripligt! Är det en sådan ledare ni vill ha? 😕
Bra skrivet av Schulman i artikeln nedan:
"Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson lät trycka upp flygblad med budskapet att Sverige är fullt och uppmaningar om att flyktingarna inte ska försöka ta sig till Sverige. Han åkte till Arlanda och innan flyget mot Grekland lyfte lade han ut en bild på sig själv och sin stabschef Mikael Eriksson inifrån kabinen, med texten ”mot nya äventyr”. Eriksson gör tummen upp, Åkesson flinar brett in i kameran. Det ser ut som inför en grabbresa till London för att se Arsenal. Eller en skön weekendresa till New York. Glatt, uppsluppet.
Det är svårt att förstå att de fnissiga männen på bilden har väskan fylld av flygblad som de ska dela ut till de flyktingar som just nu befinner sig i helvetet på jorden. Det är svårt att ta in att två män kan visa upp sån obekymrad glädje, givet vad de faktiskt ska göra.
Och sen gav sig Jimmie ut bland livsödena, iförd vit jacka med SD-emblen på bröstet, och delade ut informationen, signerad svenska folket: till Sverige är ni inte välkomna. Han delade obekymrat ut flygbladen till krigets offer. Jag tänkte att det krävs en särskild sorts iskyla, en speciell slags empatilöshet för att klara av en sådan sak. Att överhuvudtaget kunna genomföra det. "
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Så himla bra skrivet Loris M!
Jag instämmer. Jag har nyss sett filmen om Stig Larsson, man fryser ända in i märgen då man ser detta, sju rasistmord och mord på bla homosexuella 1992.
Jag minns skinnhuvudena på skolan, såg att för att få vara med i SD blev de tvungna att låta håret växa ut. Men samma människor.
Jag insåg att det inte fanns känslor alls då man pratade med dessa ungdomar.
Det fattar man, såg alla attentat mot de som skrev Expo bla. Så hemskt!🌺
Jag var i min enfald först säker på att det var någon form av osmakligt skämt som spridits som en löpeld på Facebook och andra sociala medier - att Åkesson kunde sjunka SÅ lågt trodde jag faktiskt inte! Om det varit några privatpersoner som kommit på idén att dela ut dessa lappar hade det varit tillräckligt illa men att det är partiledaren till ett av landets största partier…? Är det så vi vill att Sverige ska se ut i framtiden? Det var förstås lite gött att se honom bli avhyst och att han aldrig mer är välkommen till Turkiet men även det kommer han säkerligen att förvränga till sin och SDs fördel.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Alex Schulman sätter huvudet på spiken.
/Maria
#2 Ja, eller hur! Det hade varit illa om några från partiet eller vem som delat ut flygblad men att självaste partiledare gör det är verkligen botten.
Nu säger han att han "upplevde" att han var gripen. Skitsamma om det är sant eller inte, han upplevde det. Han är ett enda stort skämt. Men ett farligt sådant.
https://www.expressen.se/nyheter/akessons-forsta-ord-efter-turkiet-dramat/
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Som sagt, det var ett vidrigt tilltag! Alex Schulman sätter huvudet på spiken, som Maria säger.
/Désirée
"Jag tänkte att det krävs en särskild sorts iskyla, en speciell slags empatilöshet för att klara av en sådan sak. Att överhuvudtaget kunna genomföra det. " (ur artikeln i #0)
Sant. Och detta gäller en partiledare i Sverige! Dags att tänka efter, särskilt alla som aningslöst vill "röra om i grytan" …
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen