"En sån där med huckle" 🙄
Ibland blir jag så less! En bekant hörde av sig efter att ha varit på vårdcentralen: "Ja, det var ju inte min vanliga doktor utan 'en sån där med huckle'!" Min bekant menade på att läkaren "självklart" inte hade begripit ett skvatt så jag frågade om hon kanske inte pratade så bra svenska vilket onekligen kan vara rätt frustrerande. Men nä, det verkade bero på just hucklet, doktorn hade till och med fått fråga en annan läkare om råd. Hon hade dessutom ställt en massa irrelevanta frågor. Jag antar att det var en AT-läkare som snarare SKA fråga om råd vid minsta tveksamhet och vara extra noggrann. Möjligen ännu mer dedikerad till sin utbildning och yrke om hon kommer från en kultur där det inte är lika vanligt eller accepterat att kvinnor studerar på universitet. Förmodligen vill min bekant inte ha en "Aisha" utan en vit man i övre medelåldern som tituleras "Dr Ekström" som läkare. Främlingsfientligheten finns överallt, jag är dessvärre för mesig för att alltid sätta ner foten eller ta en diskussion i de här lägena. Jag beundrar er som alltid tar ställning och orkar kämpa vidare dag efter dag. ❤️ (Samma bekant upprörs över att vår gemensamma tandläkare som kommer från ett annat land alltid glatt utbrister "HEJ min vän!" när man ringer till kliniken. Tandläkaren är minsann inte min bekants vän och bör heller inte uppföra sig så! Själv tycker jag att det är trevligt med entusiasmen och att tandläkaren ser MIG, att det inte bara är en "patient" som ringer.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Fy för den lede över sådan här vardagsrasism . Det var inte länge sedan "svenska" kvinnor bar huckle som ett vardagsplagg.
/Maria
Så trist inställning men tyvärr allt vanligare med vardagsrasism. Jag har också varit mesig tidigare (ett par år sedan) men nu när det politiska läget ser ut som det gör känns det inte som att det är läge att hålla tyst.
Nu kan jag säga ifrån direkt när någon säger sådana saker. Och då pratar jag så klart om IRL och inte bara på nätet. Tycker ändå att i takt med att hatet ökar, ökar också motståndet och att allt fler säger ifrån. Det känns hoppfullt.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Det viktigaste måste väl ändå vara hur man blir behandlad som patient, att man blir lyssnad på och tagen på allvar inte hur läkaren ser ut!!
Har haft ursvenska läkare som varit urusla och internationella läkare som varit fantastiska.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#3 Ja, det borde ju vara den vettiga inställningen, att det viktigaste är att en läkare är en bra läkare oavsett kön, bakgrund … men en del kan inte låta bli att koppla ihop deras färdigheter med deras ursprung.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi