Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etikettpolitik
Läst 1471 ggr
Loris M
11

"Jag är 2015"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Året 2015 när många flyktingar kom till Sverige framställs ofta av politiker framförallt som en katastrof.  Det var en katastrof men för de människor som flydde för sitt liv. Sverige blev ett hem för många flyktingar från 2015 och de har kämpat för att betala tillbaka till Sverige och för att bidra. 

Många av dem vill nu berätta att det faktum att Sverige tog emot dem blev inget katastrof utan snarare tvärtom. En av dem är Atoosa Farahmand som skriver så här:

"Jag meddelar stolt att jag var asylsökande under flyktingkrisen 2015!

Ja, jag är en av dem! Jag har arbetat officiellt i Sverige sedan 2016 med kultur och konst. Jag har betalat mina skatter och respekterat alla lagar i Sverige. Jag kan flytande svenska och det är många fler som jag. De arbetar, de betalar sina skatter och de respekterar de lagar som finns här i Sverige. Det finns många människor från flyktingkrisen 2015 som gör sitt bästa för att vara en del av detta land, men du gör det svårare för oss att känna att Sverige är vårt hem. Vi måste öka medvetenheten om hur flyktingar kan vara positiva för landet. Vi måste höras av alla dessa politiker som pratar bakom vår rygg. Vi är alla människor och de som nu står vid gränsen mellan Turkiet och Grekland är precis som du och jag. Sverige måste uppmuntra andra länder att ta sitt ansvar och öppna sina gränser. Om alla 27 EU-länder öppnar upp sina gränser och tillsammans tar hand om de som flyr från krig skulle det inte vara några kriser.

Min farmor brukade säga att det är enkelt att väcka någon som sover men det är svårare att väcka någon som låtsas att sova.

Du säger att 2015 aldrig får hända igen. Jag skulle vilja säga att jag är en del av 2015 med många andra och vi är en del av detta land oavsett om du gillar det eller inte."

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Magi-cat
5

Väldigt bra skrivet, och bra att det kommer fram hur det egentligen är! 🌺

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
10

Och här kommer en till:

Loris M
10

Och en till:

"Jag är en mamma som sökte skydd i Sverige 2015.

Jag vandrade över höga berg mellan Iran och Turkiet i en kolsvart natt för att hitta ett tryggt ställe för mina barn.

Jag blundade för risken att drunkna i havet för att kunna få se mina barn växa upp någonstans långt ifrån ett krigsdrabbat och korrupt samhälle.

Trots att jag har fått avslag från Migrationsverket vill jag lära mig svenska och vara hoppfull inför framtiden.

Jag är en mamma och kan köpa de tuffaste situationerna för mina barns bästa.

Jag kan känna igen hur det känns när en mamma försöker ta sig förbi taggtråd

. Jag kan känna igen hur det känns när en mamma fortsätter bestämt trots att hon egentligen inte orkar ta ett enda steg.

Hon är inte kriminell eller inkräktare

. Hon söker bara skydd.

Hon har inte orsakat och valt den här situationen, utan det är ett resultat av andras törst efter makt.

Ulf Kristersson du kommer aldrig att förstå hur det verkligen känns eftersom du aldrig har varit med om det."

Loris M
6

En insändare skriven av en 19-åring:

"Jag meddelar stolt att jag var asylsökande under flyktingkrisen 2015.

Jag går på gymnasiet och har toppbetyg i de flesta av mina ämnen och tänker studera vidare till jurist. Jag har jobbat och betalat skatt under mina lov, jag kan flytande svenska och har respekterat alla lagar i Sverige.

Jag går i skolan och jobbar extra, just nu jobbar jag som volontär på ett nattcafé för hemlösa. Jag tycker att det är fantastiskt att kunna sitta ner och prata och se hur en person blir gladare av att bara få synas. Jag är övertygad om att alla kan bidra och göra något för andra människor.

Ulf Kristersson, jag är 2015 som brinner för svenska hemlösa. Jag hjälper dem när en del i samhället bara försöker att utnyttja dem för att kunna ifrågasätta flyktingar!

Jag rekommenderar inte att ni ska ta emot flyktingar igen, här i Sverige blir flyktingar utsatta för psykisk tortyr. Att söka och få asyl i Sverige är en svår process som ofta drar ut på tiden."

https://www.arvikanyheter.se/2020/03/07/insandare-mitt-personliga-svar-till-ulf-kristersson/

Loris M
5

Ännu en fin berättelse skriven av Mohammed S Haroun:

2014 fattade jag mitt största beslut i livet och det var alltså att försvinna för alltid från mitt hemland … att fly …. att bli flykting…
Varför kan jag inte berätta mycket om men absolut för att jag var tvungen att fly…

I Sverige tänkte jag i det mesta sedan 2013 på grund av många olika anledningar…. Framför allt var den där fina bilden som gav mig hopp att jag kan någonstans i världen börja från början igen ”bilden finns i kommentarsfältet” … den här bilden väckte många fina känslor inombords samt fina fördomar … fick springa till mina föräldrar och visa de bilden ”kolla här ….. I Sverige välkomnar dem oss” ….

Sökte asyl i augusti 2014. Hamnade i #Sundsvall#Kvissleby i början och där fick jag lära mig språket och integrera med hjälp av de härliga människorna som bor där…
2015 fick jag permanent uppehållstillstånd och åkte till min bästa kompis som bor i #Skåne#Kristianstad…. Härliga människor träffade jag där som lärde mig språket i Röda Korset samt i många olika kyrkor.

Avslutade SFI skolan under 5 månader. Läste sen sva1,2,3 och samtidigt utbildade jag mig till tolk. Den 1:a i januari 2017 fick jag mitt första uppdrag som tolk och fick telefontolka hela tiden och samtidigt fick jag utbilda mig till undersköterska. 2018 började jag jobba som undersköterska och som tolk samtidigt och fick utbilda mig till grundutbildad tolk på eftergymnasial nivå.

2019 fick jag starta eget med min bror och min kompis och vi har en anställd idag.

2020 är jag #utbildad_tolk#utbildad_undersköterska samt #företagare…. köpte en liten bostadsrätt och är så mycket glad över att jag lyckades tack vare skattebetalarna och det fina systemet som finns i Sverige…. Idag är jag stolt skattebetalare och vill gärna att det här fina samhället fortsätter stödja flyktingar …. #Oavsett_vad_som_kommer_att_hända_med_mig_som_flykting_i_framtiden_kommer_jag_att_älska_Sverige_för_ alltid

Till alla som läste :
Snälla… låt mig leva mitt liv… förverkliga mina drömmar … bilda en familj… fortsätta jobba o bygga landet utan att uppleva stress o otrygghet….

Loris M
4

Majd Khalaf:

Jag kom till Sverige som 15 åring i slutet av 2014 och började direkt lära mig svenska genom att läsa böcker utöver vad jag fick lära mig i skolan. Livet gick vidare och jag började årskurs 9 i augusti 2015. Att bli hjärtkirurg har alltid varit min dröm som gav mig en oerhörd drivkraft och en vilja av stål, därför kämpade jag i skolan och valde naturprogrammet i gymnasiet. efter 3 intensiva år i gymnasiet lyckades jag komma in på läkarprogrammet i karolinska institutet i stockholm och blev intervjuad för att jag lyckades komma långt på så kort tid, oförglömligt. Nu går jag i den andra terminen och trivs mycket bra.. Tack Sverige

Syftet med hela inlägget är inte att visa hur duktig jag är eller att skryta med min framgång, utan att försöka visa vad de som kom till Sverige 🇸🇪 är kapabla att göra. I var och en av oss finns en enorm potential, så snälla låt oss använda den för att bygga upp ett välfungerande samhälle ❤️

#jagär2015

Loris M
4

Det finns en offentlig FB-grupp som heter "Jag är 2015". Gå gärna in och läs de många berättelser. 

https://www.facebook.com/groups/827843567702246/?tn-str=*F

Loris M
4

Danah Zhra:
Det värmer hjärtat när man läser eran inlägg och hur ni alla har kämpat för att nå var sitt mål.
Jag är inte 2015 men jag är en del av den syriska asylvågen och är så himla stolt över mig själv och över mitt folk.
Jag är färdig utbildat civilekonom, fick inte en ordentlig chans för att jobba med mitt internationellt betyg så jag bestämde mig att prova något nytt. Jag jobbade som kriminalvårdare i Sveriges största anstalt och gick kriminalvårdens grundutbildning samtidigt. Min resa tar inte slut där, vidare kämpar jag och fortsätter plugga. Just nu är jag tandläkare student utomlands vid RSU.
Det här gruppen visar många som tror att vi åkte hit för social bidragen hur deras fördomar stämmer inte. Man ville bara fly från kriget och skaffa sig en lysande framtid.
Lycka till för alla som kämpar där ute ni är guld värda och ingen kan stoppa er.💪🏻💪🏻💪🏻

Magi-cat
4

De är så rörande, gripande, underbara de där berättelserna! Vilket mod, vilken möda, vilken glädje och tacksamhet de visar upp mitt i allt!

Det värmer hjärtat medan ögon tåras …

Som den här idag, med mycket värme och humor: 🙂❤️

"Jag heter Ghasaq Abbas (Ghasaq på arabiska betyder skymning) . Jag kom till Sverige i 2009 och kan knappt tro det. Tiden går fort när man har det bra

Jag jobbar som GIS-ingenjör och det är inte många som vet vad GIS är! Jo, GIS är kartor med information, tänk Google Maps. GIS är min passion och mitt drömjobb /…/

Jag kom till Sverige juli 2009 och jag blev chockad av två saker, den ena är att det var VAAARMT och inte som vi hör talas om att det är snö och björnar som jagar folk på gatorna, den andra att det var ljust kl.22 på kvällen och för mig var det vansinnet! Vinter 2009 hade vi rejält med snön, och då stämde bra mellan den bilden som jag hade i mitt huvud och verkligheten😉

Augusti 2009 så började jag på SFI och April 2010 fick jag mitt första jobb som GIS-ingenjör i en kommunal verksamhet. Så jag jobbade på vardagarna och läste Svenska som Andra Språk på distans. Fördelen var att jag praktiserade min svenska på jobbet, men jag hade ett liiitet problem och det är svenska uttrycken??!! Då fattade jag ingenting!🤷‍♀️

så typ när man säger ”man ska inte köpa grisen i säcken! Så tänker jag ”men vad gör den stackars grisen i säcken? För mig var det djurplågeri!😟😅

” Man får bita på det sura äpplet!” så tänker jag ”OK! Så jag ska gå och köpa ett surt äpple och bita på?”😅
”Först till kvarn!” så tänker jag ”var ligger kvarnen?” … osv osv"

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
4

Haha… det var en något annorlunda berättelse.😃❤️ Humor beväpnar och gör oss mindre skrämmande inför varandra. 🤗

"Det värmer hjärtat medan ögon tåras …"

Exakt så känner jag. Önskar att alla ville gå in och läsa alla om de många människoöden. Så vackert och så berörande. ❤️