Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketter: rasismfrämlingsfientlighet
Läst 394 ggr
Loris M
8

Hur rasisters logik fungerar

Det här är en tråd som borde läsas av alla, speciellt av de som brukar länka till Samnytt och andra rasistiska och högerextrema tidningar.

I "bästa fall" förstår de här personer som länkar till och använder rasistiska tidningar för att visa på "fakta" eftersom "medier ljuger, mörklägger" o.s.v. vet att dessa tidningar far med osanningar men länkar ändå. De vet att det eldar på hatet och det är gott nog. I värsta fall är de på riktigt så korkade att de tror att det som skrivs av Fria tider, Samnytt m.fl. är sant. 

Nu senast rasade rasister över att några invandrare slaktade ett lamm och hängde det i ett träd mitt i en park, kombinerade ihop det med några bilder från andra sammanhang och kombinerade ihop en historia att förfasas över. De roliga är att helt plötsligt är alla rasister djurvänner och vegetarianer och förfasas över hur man kan grilla ett helt djur och äta. Att köpa ett styckat djur i affärer är tydlige inte samma sak. Historien var så förvrängd att t.o.m. rassar som skrev det från början gick in och ändrade texten, men tror ni att rasister som hetsade varandra ville ändra på historien? Nej, det är vi andra som är naiva som inte tror på det. 

@DrEstvall fångar verkligen deras sätt att tänka och sprida hat och lögner när han svarar en rasist på Twitter: 

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Pyttelite
3

Jag såg hur folk ojade sig och tänkte precis som du att det var lustigt hur rasister, veganer, vegetarianer och djurvänner plötsligt förbrödrats. Läste oxå en annons på nätet om olika grillaftnar som event. Man kunde välja mellan; Helgrillad Gris, Helstekt Vildsvin Helgrillad Stor ungtupp Helgrillad Lamm Arrangören var helsvensk och kom från ett rasistvänligt landskap. Tänk så tokigt det kan bli!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Loris M
6

Ja, så lustigt. Det har alltid gått att beställa ett helt ostyckat djur vad jag vet, i vanliga stormarknader, som City Gross och Ica, samt på gårdar direkt från bönder. Men när invandrare köper det så gör rasister det till en grej som är hemsk och ett exempel på dålig integration. 😮

Pyttelite
2

Allt som inte är vakumförpackat och finns i kyldisk är väl orientaliskt. Hur går det med Farmen har Samnytt skrivit några artiklar om slaktsekvenserna där?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Loris M
7

Skulle inte tro det. Då blir det inte lika intressant för deras läsare, plus att det förstör nyhetsvärde i andra historier. Det är bara invandrare som slaktar djur. Svenskar köper dem fint förpackade. 😃

[Vandrar]
1

Jag vet inte men kan det hela ha utlösts  av den halalslakt som vi inte är vana vid ? att där kommer reaktioner ?

Jag tycker inte om den och jag håller mig till djurens rätt där men kan det möjligt vara en utlösande faktor  i frågan ?

Loris M
6

#5 Nej, för ingen har slaktat något djur. De har grillat.

[Vandrar]
1

Är det så enkelt så är det dubbelmoral från alla håll men samtidigt så har vi ett ansvar mot alla levande ting att värna deras frihet , jag är inte helt vegetarian men jag är noga och använder man sig av halal då protesterar jag. Det tar jag inte  .

Loris M
6

Jo, så är det men det handlar inte om djuren egentligen eller rasisters omsorg om dem. Det handlar om att de ljuger som vanligt och "bryr sig om djuren" bara när de kan göra en rasistisk poäng av det. 

Halalslakt är tillåten i Sverige och det sker med bedövning som precis vilken slakt som helst. Det är inte någon större skillnad mellan vanlig slakt och halalslakt.

[Vandrar]
1

#8 Ok, det var bara jag som fick tanken efter en händelse här uppe på ett slakteri där en imam inte bedövade djuren tillräckligt .

Jo visst är halalslakt tillåten i Sverige det är väl bara vi som inte är vana den och känner sorg för djuren, personligen har jag ruskigt svårt för den och ser vi på händelsen här uppe där man inte bedövade tillräckligt så blev det väldigt starka reaktioner och imamen fick sparken. Jag har svårt för all form av slakt och känner mig inte bekväm med att jag ibland äter kött dock sällan och det är  en dålig  ursäkt men förhoppningsvis lyckas jag gå över helt en dag till vegetariskt helst veganskt.

Nu kom jag lite utanför trådens ämne men tanken for igenom mig men nu var det här på ett helt annat sätt och man kan ju faktiskt undra varför reaktionerna är som dom är och att man plötsligt står enade, märkligt 🤔

Anonym
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är inte så fint i helsvenska slakterier heller. Inte det tråden handlar om, ta bort inlägget om det är fel. Varning för videon, den är filmad i svenska slakterier och bilderna är fruktansvärda.

Anonym
4
[Vandrar]
0

#11 Hemskt, klarar inte av att se på det där 😢

Loris M
5

#9 Jag har ändå lite svårt att förstå dig här. Du har ruskigt svårt för halalslakt och känner sorg för djuren men på vilket sätt är mindre dåligt för djuren att slaktas genom vanlig slakt i ett vanligt svenskt slakteri? Det finns inget att vara van/ovan vid vad gäller halalslakt - det görs som sagt i princip på samma sätt som en vanlig slakt och i båda fallen dödar vi djur för att äta kött. 

Jag är inte heller vegetarian även om  jag äter allt mindre kött och mer vegetariskt men undviker att moralisera för det blir liksom ganska mycket dubbelmoral,  "Jag har svårt för halalslakt och att folk grillar hela djur så att man kan se att det är hela djur, men jag har inga problem med att köpa ett djur som någon slaktat, styckat och fint förpackat så jag kan låtsas att det inte är ett djur som fått dö för att jag ska äta". Jag har svårt för den typen av logik faktiskt. 

Vi är OT men vill bara säga (för det sprids så mycket myter om halalslakt) att i princip den enda skillnaden mellan halalslakt och vanlig slakt är att vid halalslakt måste en muslim närvara och läsa ur Koranen. Vet inte exakt vad akten går ut på men som jag förstått det handlar det om att djuren ska slaktas i Guds namn eller något liknande. De följer i övrigt alla föreskrifter som alla som slaktar följer, inklusive bedövning och gör de inte det så är det straffbart, precis som i det fallet du nämner med imamen som blev av med sitt jobb. 

Men för att återgå till ämne…. i det här fallet som jag skriver om i #0 handlade det aldrig om någon slakt utan att några invandrare grillade ett helt djur. Rasister på Samnytt googlade fram två bilder som inte hade med saken att göra, där den ena bilden föreställde slakt och ett blodigt djur och  den andra bilden var en bild från en strand med barnfamiljer och kombinerade ihop en historia: Invandrare halalslaktar djur mitt på vita dagen bland en massa barnfamiljer. 

Det var inte sant, men det behöver det inte vara för de vet att deras läsare är inte speciellt skarpa och har noll koll på källkritik. De köper allt. Och varför gjorde Samnytt det? Det är inte svårt att räkna ut - av samma anledning som alltid, för att skrämma, späda på hatet, skapa konflikter, avhumanisera människor ….. I de skärmdumpar jag bifogat i #0 så förklarar @rEstvall ganska bra och pedagogiskt hur det här brukar gå till och varför det görs.

[Vandrar]
3

#13 Det är som jag skriver i #9 jag har svårt för all form av slakt. Kikade lite på det här och som du säger det är ingen stor skillnad mer än ritualen  vilken vi oftast inte är vana med men som sagt all form av slakt gör mig riktigt illamående.

Vet du , det var bra den här tråden kom till för nu blev det tillfälle att läsa på lite vilket gör att jag aldrig mer hädanefter kommer att äta kött eller fisk. Läste här om det du skriver i #13 men som sagt all slakt är jag emot och det brukar gå tid mellan gångerna man läser om det så det här var bara positivt för mig och inget mer kött eller fisk för jag kan inte ställa mig bakom dödandet och behandlingen av djuren .

Bultpistol, kulvapen ,elbedövning  och dom blir medvetslösa sen töms på blod  fy hur människan gör mot djuren 😢

Jag stannar där för det här blir för jobbigt känslomässigt för mig känner jag 😕

Loris M
5

#14 Ja, tyvärr är det så. Hur vi än gör, vill vi äta kött så måste vi döda djur. 😕 Jag har haft perioder när jag helt övergått till vegetarisk kost just för att jag inte klarade av att tänka på allt det här. Det blev svårt att hantera det känslomässigt. Sedan när det blir stressigt, med jobb, barn m.m. så är det lätt att falla tillbaka till rutiner och laga den mat man är van vid. Jag äter nästan bara fisk och kyckling men hoppas sluta med det också någon dag. När jag äter ute beställer jag alltid vegetariskt. 

Kanske är det bra att vi gick lite OT i tråden, men också att det här med halalslakt kom upp, så vi blir mer medvetna om de val vi gör. Det var verkligen inte meningen att göra dig upprörd eller ledsen. 🌺

[Vandrar]
5

#15 Ingen fara alls Loris det är när jag läser om djuren som jag blir upprörd och det är ju egentligen bra för då får man tänka till och påminnas hur hemskt det där är och göra sina val därefter 😎