Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketterrasismfrämlingsfientlighet
Läst 260 ggr
Loris M
5

Glöm inte John Hron!

Det är 25 år sedan John Hron mördades och torterades av nynazister. Det kan vara värt att påminnas om att Sverige är det land i världen där allra flest högerextrema mord har ägt rum per invånare under modern tid. Sedan 1980-talet har högerextrema gjort sig skyldiga till ett 40-tal mord medan svenska jihadister har stått för 6 mord och svenska vänsterradikaler för 0 mord.

Susanne Nyström för DN:

"Den som behöver ytterligare belägg för att högerextremismen frodas i dag precis som på 1990-talet kan läsa Säpos senaste årsbok. Där framgår att terrorismen i västvärlden till viss del förändrades förra året. Antalet våldsbejakande islamistiska attentat minskade, från en hög nivå, samtidigt som de högerextremistiska attentaten ökade. De senare utförs ofta av så kallade ensamvargar, som likt Lundin Pettersson och troligtvis även John Hrons mördare radikaliserats av våldsbejakande propaganda som numera bland annat sprids i sociala medier."

https://www.dn.se/ledare/susanne-nystrom-i-dag-minns-vi-john-hron-och-hans-mordare/

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

DesK
5

Det är mycket viktigt att vi inte glömmer John Hron och alla andra som fallit offer för de högerextrema nazisterna. Siffrorna som du visar på talar sitt eget tydliga språk, som alla borde ta till sig och reflektera över!

/Désirée

MonicaLagerquist
4

🌺

Stolt ägare till tre La permer

Magi-cat
4

🌺

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
5

Jag glömmer aldrig John Rhon, hans mod mot fegheten, tänker på hans föräldrar som sett Johns grav vandaliserad flera gånger. Tänker på hans vän som John simmade tillbaka för att rädda. Minnet av en liten modig pojke som inte gav efter för mörkret! Mvh/WL 🌺

Lona
5

Mordet på John Hron var bestialiskt och det är en skam att hans grav blir skändad. Jag skänker också en tanke till hans föräldrar som fortfarande kämpar mot högerextremism och till hans vän som var med honom vid sjön den dagen. ❤️

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Vandrar]
9

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

På den tiden läste jag inte nyheter som jag gör idag men jag har faktiskt  lite minne av den här händelsen för den berörde ett helt land och undgick inte ens mig som inte alls följde med i nyhetsflöden.

Nu har jag suttit och googlat mig fram en del och minnen kommer upp, jag minns det inte helt och riktigt men jag minns att jag såg bild på John och tänkte  då att han ser ut som den mest finaste snälla människa man kan tänka sig i världen och hur kunde det här hända honom så gick min tanke.

Samma nu när jag letat fram det här så finns minnen om än vaga så det är fantastiskt bra och fint att det där hemska som hände honom nu får komma fram i ljuset igen för det här var ju något så för djävulskt hemskt  och åter igen jag sätter inte orden på för ord finns inte vad den grabben fick utstå 😢

För mig kvarstår enormt stora frågetecken kring motivet , var det rasistiskt och det framgår inte heller vad jag kan hitta vilket ursprung John hade och det är egentligen inte av betydelse alls men ändå dom som utförde den här fruktansvärda handlingen mot en helt oskyldig person måste ha haft mer motiv än enbart rasism och nazism  kan jag tycka för grabben var ju  helt oskydlig och hade inget med saken att göra så varför gjorde man så mot just  honom  och hans kamrat som han hade med sig 😕

Jag brukar avsluta mina inlägg  med att be Loris om ursäkt för att jag svär och jag gör det igen för fy F med stora bokstäver hur kan man göra så här mot en helt oskyldig person ? den må vara  från  1995 och vi må vara i 2020  nu  men fy F igen det ser inte bättre ut nu än det gjorde då 😡

Jag kan inte låta bli att lägga in den här  till Dig John och jag hoppas att du hör orden som sjungs , det vet jag att du gör ❤️

Du vet väl om att du är värdefull för om du visste hur värdefull du är här och nu  och många år framöver ❤️❤️❤️

Tant Grön
3

🌺