Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketter: politikvärderingarfunktionshinder
Läst 109 ggr
Magi-cat
2

Elmoppe i protest mot SJ!

Hélène körde elmoppe i 76 mil mellan Stockholm och Sollefteå i protest mot SJ:s bestämmelser. På tåget får man nämligen inte medföra permobil eller elmoped, det anses för farligt.

Hélène är glad och nöjd över sin resa och har blivit påhejad och väl bemött överallt. Hon besökte även BB-ockupationen i Sollefteå, vilket gjorde ett starkt intryck.

Hemfärden gick bra. Först elmoppe till Härnösand och sedan fick hon åka med Silja Lines sista kryssning till Stockholm.
Silja Line tyckte hela idén var bra.

Det verkar dock inte SJ göra. De har åtminstone inte hört av sig på hela tiden …

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRav7k/helene-korde-76-mil-med-elmoppe--i-protest-mot-sj?fbclid=IwAR0WxBBssGLnacfZ4SK7aL5-ljmZZZK8B5_d39JiT51Mc1kLOx4H8QA_fYI

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
1

Heja heja❤

/Maria

DesK
1

Starkt gjort! 👍💪😊

/Désirée

[Månglädje]
6

Absolut så är det starkt av henne och hon har liksom all rätt att åka tåg ingen tvekan.

MEN ett stort men med en permobil som inte får plats i tåget för vagnparken är inte byggd om än den är byggd för mycket så får den inte plats.

Nu kan jag som gammal tågförare om än inte inom sj ställa mig frågan, hur bemöter vi alla med funktionshinder att få plats samt att se till att säkerhet följs i alla lägen ? det går inte även om man vill.

Här skulle sj få behöva bygga om sin hela vagnpark anpassad för alla med alla hinder inte enbart permobiler och hur skulle det se ut ?

Ja det är inte rättvist men någon måtta får det faktiskt vara för det finns lösningar så som att ta en rullstol ombord dom får plats så lämna permobilen hemma och res säger jag.

Sj kan inte bemöta allas behov men nog försöker dom allt och en vagn kan omöjligt utrustas för allas behov att få plats på tåget.

[Månglädje]
6

Jag kommer att tänka på motorvagnarna X50-54 där finns vagnar som när man kliver ombord är i plattformshöjd, om dom sen är anpassade i storlek för just permobiler vet jag inte men det är fullt genomförbart för sj att bygga om sin vagnpark så dom anpassas och är i plattformshöjd så alla oavsett funktionshinder kan ta sig ombord. Att ha en sån ombyggd vagn i varje tur borde inte vara en omöjlighet.

Det är inte lätt att tillmötesgå allas behov men så kom jag att tänka på dom vagnarna så nog kan dom se till att även personer med permobil kan åka tåg och samtidigt hålla sig inom säkerheten för vagnarna finns redan 😎