Följer ni USA-valet?
Jag tycker att det är förvånansvärt tyst om USA-valet på iFokus. Följer ni den?
Det är liksom inte varje dag som ledare för en demokrati vill att de ska sluta räkna röster, hotar med domstol, ljuger och konspirerar så Twitter försett varannan tweet av honom med varningsflagga och som uppför sig som en maktgalen diktator och clown.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Jo, jag följer det och tycker att det är ett förfärligt spektakel! Har mycket svårt att förstå att en demokratiskt vald ledare uttrycker sig och agerar som Trump gör. Hans fasoner är ju allt annat än demokratiska!
/Désirée
Följer noga och börjar försiktigt att hoppas …
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag följer och hoppas att världen slipper denne farligt clown. Jag har alltid tyckt clowner är obehagliga.
/Maria
Ja, det är svårt att ta in hans sätt, beteende, okunskap, lögner… hoppas också att vi slipper honom. Inte för att jag hejar på Biden och tycker att han är det bästa valet de kunde skaka fram, men allt är bättre än 4 år till med Tramp.
Jag följer det närmare än jag borde men sitter inte klistrad framför nyheterna.
#5: Lite samma här, följer mest via Twitter, CNN och svenska nättidningar, men inte hela tiden.
Jag läser New York Times och AP.
Följer det med en klump i magen, men precis som Magi-cat börjar jag försiktigt hoppas. Fyra år till med den mannen och USA kommer inte längre att vara "The Land of the Free".
Håller med Maria. Jag tycker också clowner är obehagliga, i synnerhet den här lögnaktige, mobbande, diktatorwannabee-clownen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Även jag har alltid tyckt att clowner är obehagliga!
/Désirée
#8: Jag har också börjat hoppas, men är för dåligt insatt i deras system för att kunna veta hur stora chanser Biden har.
Men enligt den här analysen är Biden USA:s nästa president och Trump är chanslös.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/pAAeXR/darfor-heter-usas-naste-president-joe-biden
#10: Håller tummar och tår att de har rätt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Så bra! Nu börjar även republikaner tycka att han gått för långt med sina anklagelser utan några som helst bevis och tar avstånd från det.
#12: Sen kan man ju förstås undra varför just nu? Försöker de bara rädda sin egen skinn nu när det ser ut att Trump förlorar? De har liksom haft tid på sig att reagera. Det är inte första gången direkt han påstår saker som inte stämmer.
#13: De börjar inse att det är dags att vända kappan efter vinden och försöka rädda sitt eget skinn. Falskt så det förslår. Tror inte en enda av dem hade öppnat munnen om Trump hade varit den som låg närmast till för att vinna.

Det hemska är ju att nästan halva befolkningen vill ha kvar Trump. Han ljuger helt ohämmat och en del tror på allt han säger och dom som inte tror på det, bryr sig inte. När han så att han kunde gå ut och skjuta en person utan att tappa väljare så är det i stort sett sånt. Han kan säga och göra vad som helst. Och en stor del av hans "fans" är beväpnade. Nu har folk bombhotet rösträkningskontor och vad som helst kan hända. Jag bodde i Los Angeles under Rodney King upproret och det känns som om det går åt samma håll.
Trump är ju mer som en sektledare än en president. Samma sociopat-beteende. Och är lika farlig.
#0 Följer inte valet slaviskt, men läser för att hålla mig uppdaterad.
Kollar på olika medier, men i första hand Irish Times.
#15: Ja, det är hemskt att så många vill ha honom som president trots alla lögner och all okunskap han visat. Men jag tror att han säger "rätt saker", som tilltalar många. Samma taktik som SD använt och som hjälpt dem att växa. Säg det som folket vill höra. Det behöver inte vara sant eller bygga på fakta så länge det låter bra. Skapa motsättningar och konflikter även där det inte finns några konflikter.
Trump kommer för alltid att vara en skamfläck i USA:s historia.
Jag håller med dom som tycker Clowner är läskiga. Man ser inte vad som finns bakom maskeringen.
Men Trump har ändå ibland varit transparent som i sin syn på kvinnor -grab them by the p---y- mm-
Efter 20.000 lögner så blir allt han säger som-vargen kommer - .
Hans uttryck är som en rädd femårings och när han knuffar andra statsmän för att själv komma i främsta ledet så lyser den trotsige femåringen fram.
Hans brors dotter skrev en bok om honom och där skrev hon om hur han var i barndomen och att han är citat- världens farligaste man-. De som känner honom bäst borde veta någon sanning om denne märklige man?
Skillnaden på män blir så tydlig, de som kan erkänna sig besegrade och de som tror allt är fusk då de förlorar.
Så gjorde han ju förra valet tills det blev klart att han vunnit, då var allt okey.
Jag tycker det är läskigt med människor som inte ser och lyssnar på vetenskapen. I Abortfrågan ska han bara vara tyst, det står honom fritt att sterilisera sig själv. Han är förlegad och sådana mäns tid hoppas man är över med nästa generation.
Biden är gammal och vis och har en vice som är kvinna. Kan bli bra! Men i ärlighetens namn så måste de få fram en ny grupp politiker som har orken att sköta denna viktiga post. Många av världens ledare är gamla, stela i tanken och bryr sig för lite om nästkommande generationer. Hoppas Trump den Trumpne får vila nu!
#10: Varje delstat har ett antal röster att lägga i presidentvalet. Det kallas elektorsröster. Alla elektorsröster från en delstat går till den kandidat vars parti får flest röster av statens röstberättigade.
Antal elektorsröster i staterna är inte proportionellt mot antal röstberättigade. Stater med många invånare har ofta proportionellt sett färre röster och vice versa.
Om den kandidat som får flest röster hade vunnit valet skulle Joe Biden redan ha utsetts till vinnare. Biden leder med över 4 miljoner röster mer än Trump.
I stället avgörs valet av ett mindre antal röster från stater som Georgia och Pennsylvania.
Jag läste att de senaste 30 åren har republikanerna bara vunnit ett enda val sett till antal röster.
- Redigerat 2020-11-07 15:20 av Niklas
#20: Enkelt och bra förklarat. Tack!
#23: Bra. Råkade vara inne på twitter vid ett tillfälle när ett av dem nyligen publicerats men kunde inte anmäla tweeten eftersom det inte fanns ett alternativ för "falsk och/eller vilseledande information".
Dåligt Twitter!
#24: Även många av hans retweet har fått varningstext. Det är bra att de inte låter honom sprida osanningar.
YES!!!
"Flera amerikanska medier, CNN, NBC och CBS, utser nu Joe Biden till vinnare i presidentvalet. Det efter att Biden utökat sin ledning över Trump med ytterligare cirka 2000 röster i Pennsylvania."
https://www.aftonbladet.se/usa-val-2020-live/news/cnn-utser-nu-biden-till-v.qZozt5sWj
Tack gode Gud.
/Maria
Puh! Vågar man hoppas och tro nu?
/Désirée
#29: Ja, lite den känslan. Vågar man hoppas? Och sen om det är sant, vad kommer Trumpen att hitta på?
#30: väntar bara på att han ska starta ett "twitterkrig" just nu. 😎
Tv4, Nyheterna sänder extra, pga av USA-valet nu kl. 18.
Svt1 gör det också.
Lite störande att hon, första reportern, hade munskyddet nere på hakan
- Redigerat 2020-11-07 18:07 av [Moon AppleGrey]
En historisk framsida.
Förhoppningsvis kommer Trump att ha så fullt upp med lönlösa stämningar, att han inte hinner med att ställa till med en massa jävelskap tiden fram till 20 januari.

Största problemet är väl alla beväpnade Trump följare sim faktiskt på allvar tror att republikanerna fuskat. Dom tror ju stenhårt på sin president som en del verkar anse är ditsänd av Gud för att leda. Mer sekt och mindre demokrati.
Förlorar han har han alldeles för lång tid på sig att ställa till elände. Det är egentligen helt sjukt att ett helt land nästan har inbördeskrig samtidigt som dom förlorat flera hundra tusen människor i covid-19. Det är helt ovidkommande i alla protesttåg och upprör. Och även där visade ju Trump vägen genom att samla tusentals människor till sina tal. För vad är han utan en publik? Han är en underhållare utan dess like men ingen har tidigare letat bland dokusåpor för att hitta sin president. Hoppas ingen försöker igen.
Men med Biden som president lär vi se Kamala Harris som kandidat om 4 år. Hoppas dom gör ett bra jobb nu så dom inte tappar tillbaka till republikanerna igen. Jag har svårt att smälta att nästan hälften av Usa:s befolkning står bakom det dom står för.
#37: Det hoppas jag också men det blir inte lätt att ena människor som Trump lyckats att splittra. Håller med att det är häpnadsväckande att så många vill se honom leda landet. Men det är som med alla andra "sektledare", de är duktiga på att manipulera och få massor att följa dem och tro på dem.