Annons:
Etiketterpolitikfrämlingsfientlighetvärderingarhbtq
Läst 969 ggr
Loris M
2020-11-07 08:45

Skydda demokratin från en svensk Trump!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när det ser ut som att Trump kommer att förlora och när han visat ett ännu fulare ansikte än vanligt de senaste dagarna och desperat klamrar sig fast vid makten … kan det vara värt att komma ihåg vilka vill se honom som president. Vilka har nominerat honom till Nobels fredspris, vilka ser Polen och Ungern som sina förebild. Polen som ett land där kvinnan inte har rätt till abort och där de infört HBTQ-fria zoner.

Jag hoppas att vi kan lära oss något av detta och att de som röstar på SD är medvetna om vad det är de röstar fram. Vilket samhälle vi skulle få med dem vid makten och att demokratin skulle vara hotad. Mattias Karlsson (SD) har utan tvekan inspirerats av Trump och kopierar hans argument rakt av. Han har sagt att han vill se honom som president En man alltså som har dessa kvaliteter:

*"Trump lär få ägna den kommande tiden åt domstolsprocesser och självömkan. Vi andra måste analysera hur en så totalt olämplig politiker ens kunnat komma i närheten av en andra period.

Ändå, just nu är det bara lättnad vi känner. Politik är en sport där det inte delas ut några silvermedaljer. Donald Trump kommer att bli en parentes. Nu tycks världen kunna avsluta den.

Vi slipper en amerikansk president som varit beredd att underminera hela det demokratiska systemet, till synes med det enda målet att kunna stanna kvar i Vita Huset.

Vi slipper en president som gjort lögner och rena fantasier till sitt främsta politiska verktyg, och som betraktar journalistik och fria medier som fiender. En president som utövat påtryckningar på det juridiska systemet, gång på gång givit prov på en kvinnosyn från grottstadiet och som uppmuntrat inhemsk terrorism."*

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/0KKyKE/varlden-drar-en-suck-av-lattnad

Glöm inte att vi fortfarande har en chans att skydda vår demokratin från en svensk Trump.

  • Redigerat 2020-11-07 10:32 av Loris M
Annons:
DesK
2020-11-07 09:06
#1

Detta är så viktigt att komma ihåg! Vi kan alla hjälpas åt med att se till att vi inte röstar på Trumps motsvarigheter i nästa val.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
2020-11-07 09:45
#2

Sååå viktigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
2020-11-07 09:53
#3

Vi måste värna demokratin som våra förfäder kämpade så för i yttersta armod.
Alla människors lika värde.
Jämlikhet.
Rösträtt
Människan har en förmåga att glömma allt , men tänk på att pressfriheten, dina åsikter ska väga lika tungt som det de styrande har.
Om man är emot en sak så försök se helheten.
Kriminella ska ha samma straff oavsett varifrån de kommer. Ingen tycker något annat. Men att generalisera är en sak vi måste avstå ifrån.
Jag hoppas på sunt förnuft i Demokratis namn.

Pyttelite
2020-11-07 10:06
#4

Värt att komma ihåg är att valdeltagandet är oftast mycket lågt i USA. Förra gången knappt 55% i år betydligt högre men ändå väldigt lågt.

https://www.dn.se/varlden/valdeltagandet-i-usa-ser-ut-att-bli-rekordhogt/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Loris M
2020-11-07 23:03
#5

"Att Donald Trump skulle avgå frivilligt var aldrig särskilt sannolikt. Auktoritära ledares syn på demokrati bygger på principen en man - en röst - en gång. När de väl vunnit vill de sitta kvar./…/

Därför blir det väldigt talande hur Sverigedemokraternas riksdagsledamöter sprider vidare Donald Trumps desinformation och konspirationsteorier om valet.

"Twitter censurerar nu ledaren för den fria världen precis efter valet" klagar Tobias Andersson, riksdagsledamot för SD och skickar vidare Trumps tweets om valet. Även SD:s officiella partikonto vidarebefordrar presidentens vilseledande propaganda.

Själva försökte SD på motsvarande sätt undergräva förtroendet för det svenska riksdagsvalet 2018. Man riggade en Facebookgrupp för att rapportera om "valfusk" och det pågick en masskampanj bland högerpopulistiska gräsrötter för att lämna in "anmälningar" mot valet. Alltså samma sak Trump gör nu."

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/399b9d/vi-bor-inte-overraskas-nar-trump-leker-putin

Loris M
2020-11-09 20:15
#6

Jag tänker att det kan vara bra att vara observanta på hur SD agerar just nu när Trump agerar som han gör. Fördömer de hans agerande? (Facit: Nej) Visar de på något sätt att de ogillar hans påstående om valfusk och hans ovilja att acceptera demokratiska val? (Facit: Nej) Sprider de Trumps konspirationer och lögner som t.o.m. Twitter försett med varningstext med tvivelaktiga, som "fakta" och försvarar honom? (Facit: Ja)

Kom ihåg det vid nästa val när de hävdar att det skett valfusk. Trump är deras stora inspirationskälla. Samma Trump har nu avskedat sin försvarsminister för att han inte varit lydig och vägrat skicka militärer till civila protester. Han har också skrämt honom till tystnad, som vilken diktator som helst.

https://www.expressen.se/nyheter/just-nu-trump-sparkar-minister/

Annons:
Loris M
2020-11-09 22:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Björn Söder var övertygad om att Trump skulle vinna…

Loris M
2020-11-09 22:51
#8

#7: Samma förakt mot journalister som hos Trump, för alla journalister är "vänster", så klart. Visar inte SANINGEN. 🙄 😁 Det kan bara SD göra, för de har genomskådat allt. Så konstigt att vi andra är så naiva och inte fattar. Typ så. 🙄😀

Magi-cat
2020-11-10 08:24
#9

Vilket uttryckssätt! 😲 Ganska … trumpigt, faktiskt, samma andas barn.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2020-11-10 08:35
#10

Utmärkande drag är omogenhet.
Grandiosa uppfattningar om sig själva.
Stela hjärnor med defekt analytisk förmåga.
Plumpa i talet. (ofta klumpiga)
Mobbare i skolan.
Härskarinstinkter.
Okänsliga för framtiden.
Mycket egenkära.

Loris M
2020-11-11 17:36
#11

Bra artiklar! Det är lätt att skoja om Trump och avfärda honom som maktgalen och okunnig. Men har följer egentligen till punkt och pricka en högerradikal logik som många före honom använt.

Första steget är att utse en grupp som ska få bära skulden för all ont som händer. För nazister var det judar, för Trump var det först latinamerikaner och mörkhyade och för SD är det invandrare. I Polen som knappt har några invandrare är det istället homosexuella.

Andra steget Förknippa den gruppen som pekats ut som farliga med politiska motståndare. Trump anklagade antirasistiska organisationer att vilja göra USA till kommunistiskt stat. SD-anhängare anklagar Löfven och antirasister för att gynna invandrare och att de ät extrema har förstört landet osv.

Tredje steget Ta kontroll över medier. Det gjorde både Hitler och Mussolini och även Trump som bekant, han anklar dem för att ljuga och att allt är fake news. SD anklagar SVT för att de mörklägger och inte visar "sanning", att de inte går att lita på. Grejen är att få folk att misstro medier och staten.

Fjärde steget Ta över rättsväsendet.

Femte steget Skrämma genom att påstå att våldet har ökat.

Trump har ett flertal gånger riktat sig direkt till våldsverkare bland de egna anhängarna, med överslätande eller till och med uppmuntrande ord. När den 32-åriga juridikstudenten Heather Heyer blev överkörd och dödad av en vitmaktanhängare under en fredlig demonstration i Charlottesville 2017 ansåg Trump att båda sidor var lika skyldiga till hennes död.

Våldet legitimerades.

Så Trump är inte alls nyckfull. Han följer en rak linje för att ta makten och behålla den, beprövad sedan länge av extremhögerns anhängare i en rad länder.

Läs hela artikeln här!

DesK
2020-11-11 19:10
#12

#11 Skrämmande likt det som SD sysslar med!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loris M
2020-11-11 19:18
#13

#12: Ja, tyvärr.

Annons:
Loris M
2020-11-12 22:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Och på tal om att kontroll över medier…

Fox News har slutat ljuga och skriva det som Trump dikterar och då går han till attack.

DesK
2020-11-12 22:13
#15

Blir inte förvånad…

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Lussan20
2020-11-13 10:29
#16

I ett land med svagare Demokrati hade han varit diktator nu, så där ser man hur viktig den är för människor. Vår demokrati.
Tycker Trump är läskig. Det kryper under huden och är man andligt känslig så får man bad feeling av honom. Mvh/WL

Loris M
2020-11-13 16:35
#17

#16: Ja, verkligen. Tänk honom med hans metoder och hans personlighet i en diktatur! 😨

Loris M
2021-01-04 08:50
#18

Trumpen hade ju rätt, det pågick ett valfusk men det var han själv som stod bakom det:

Telefonsamtalet där Donald Trump försöker sätta press på Georgias republikanske valtopp Brad Raffensperger blev en stor nyhet på söndagen. Nu har presidenten lämnat in två stämningansökningar mot sin partikamrat.

Det inspelade samtalet, som ägde rum under lördagen, publicerades av Washington Post. Där hörs Trump vädja till Raffensperger om att ändra det redan fastställda valresultatet till presidentens fördel.

Trump ber bland partikollegan om att ”hitta 11 780 röster”, vilket är precis vad som hade krävts för att Trump skulle slå Joe Biden i Georgia.

Men Raffellsperger tillbakavisar önskemålen och står fast vid att resultatet är riktigt.

Länk till artikeln

Telefonsamtalet där Donald Trump försöker sätta press på Georgias republikanske valtopp Brad Raffensperger blev en stor nyhet på söndagen. Nu har presidenten lämnat in två stämningansökningar mot sin partikamrat.
  • Redigerat 2021-01-04 08:51 av Loris M
Pyttelite
2021-01-04 14:18
#19

Ja det är helt sjukt - men det tycks finnas dom dom fortfarande inte tror att gubben är manipulativ.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2021-01-04 14:36 av Pyttelite
Maria
2021-01-04 16:01
#20

#19 Jag håller med. Det är för mig helt obegripligt att han fortfarande har anhängare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Lussan20
2021-01-06 09:37
#21

Ja vad beror det på?
Vill man vara helt blind. Detta visar på hur en sådan som Hitler kunde komma till makten.
Han vill bli diktator, men han verkar paranoid, mytoman, konspiratorisk, farlig, kvinnohatare, vilken farlig blandning. Han måste stoppas!

Lona
2021-01-08 11:19
#22

12 dagar kvar med Trump - skrämmande lång tid där mycket kan hända.
Hur mycket har han redan undergrävt förtroendet för media och politikerkolleger hos allmänheten?
Hur ska han kunna hållas under kontroll utan att terroristerna (för det är det de är, en j*kla mobb!) vänder det ännu mer till hans fördel? Att de ser det som "bevis" för att det pågår en gigantisk konspiration?

Ja, Trump lär ju inte bli en av de presidenter som hamnar i historiens gömmor. Att bli ihågkommen för att ha orsakat "den mörkaste dagen i USAs historia", vilket eftermäle…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

kamera0710
2021-01-08 11:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

.

kamera0710
2021-01-08 11:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

.

Magi-cat
2021-01-08 11:54
#25

#23 Finns inte ord för det …
Hoppas de där koderna trots allt är i bättre förvar …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2021-01-08 12:36
#26

Presidenten förefaller vara kvar på FB, även om han verkar vilja stänga ute sina landskamrater…

https://www.facebook.com/groups/688430344583422/

President Xi Jinping is China's exceptional leader. In his eight years as General Secretary of the Communist Party of China and seven years as President...
Loris M
2021-01-09 08:27
#27

Helt rätt! Twitter har permanent stängt av Trumps konto p.g.a. att han hetsat till våld gång på gång. 👏🏻

https://blog.twitter.com/en_us/topics/company/2020/suspension.html

Suspension of @realDonaldTrump
Annons:
Pyttelite
2021-01-09 08:28
#28

#27: Bra!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lona
2021-01-09 09:34
#29

#27: Tyvärr finns han fortfarande på Twitter även om det kanske är ett annat konto?
CNN rapporterade diverse inlägg igår, bla att han inte skulle komma när Biden installeras. Tror inte att någon saknar Trump i så fall…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Loris M
2021-01-09 11:07
#30

#29: Gör han? Kan du länka till det kontot?

Här är hans konto och det är avstängt:

https://twitter.com/realDonaldTrump

Loris M
2021-01-09 11:08
#31

Fler goda nyheter:

Demokrater i det amerikanska representanthuset planerar att inleda en riksrättsprocess mot president Donald Trump i början av nästa vecka, uppger flera källor för både CNN och nyhetsbyrån Reuters.

https://sverigesradio.se/artikel/7642776

Demokrater i det amerikanska representanthuset planerar att inleda en riksrättsprocess mot president Donald Trump i början av nästa vecka, uppger flera ...
Magi-cat
2021-01-09 14:14
#32

Hoppas detta blir en väckarklocka och att alla förstår att demokratin, det måste vi värna om!

"Pekka Haavisto varnar för att också Europeiska länder kan drabbas av liknande utveckling som USA i fråga om polarisering mellan olika grupper.

– Händelserna där visar hur demokratin kan hänga på ett hår, sa han."

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/01/09/utrikesminister-pekka-haavisto-oron-ar-befogad-for-karnvapnen-i-handerna-pa


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
2021-01-09 20:17
#33

#30: Ska se om jag hittar det, jag brukar vara noga med konkreta källor men nu var det ärligt talat CNN som rapporterade om det.
De sänder i princip enbart nyheter relaterade till Trump just nu.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2021-01-09 20:25
#34

Som det lät på Nyheterna ikväll så är det hans privata konto som är stängt. Däremot kan han fortfarande yttra sig på Vita Husets officiella twitterkonto.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/twitter-stanger-av-trump-permanent-risk-for-fler-valdsuppmaningar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Twitter har beslutat att stänga ner Donald Trumps konto permanent efter de våldsamma upploppen i Washington D.C. Plattformen bedömer att hans inlägg riskerar att uppvigla till mer våld. ”Jag ser över möjligheterna att skapa en egen plattform inom en snar framtid”, skriver Trump på Vita husets officiella Twitterkonto.
Annons:
Lona
2021-01-09 20:31
#35

#34: Aha, ja, så kan det nog vara.
Sorry om jag virrade till det där!

Det är kanske lite svårt för Twitter att stänga ner Vita Husets konto men förhoppningsvis är det någon som har bättre koll på det än på hans privata.

Nu verkar ju de flesta i USA - förutom hans extrema anhängare - inse att han är mer eller mindre galen. Att det skulle behöva gå så långt innan de vaknade upp ordentligt!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Loris M
2021-01-09 20:31
#36

#33: Nej, men det behöver du inte göra. Det var inte så jag menade. 🙂 Jag frågade mest för att jag blev nyfiken då jag inte sett att han använt ett annat konto. Men jag såg senare att det var hans privata konto som han använde precis som Magi-cat skriver ovan. Det här:

https://twitter.com/POTUS

Loris M
2021-01-09 20:33
#37

…. men vad jag förstår de håller på att tar bort hans tweets även på det kontot. Nu är det mest hans retweets från Vita husets kontot som finns där.

Magi-cat
2021-01-09 20:38
#38

#37 Ja, det ser ut så.

Men tydligen försöker han starta ett nytt konto. Vi har inte sett slutet på det här än …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2021-01-09 20:39
#39

#38: Nej, tyvärr. Han finns nu tydligen på något som heter GAB.

Lona
2021-01-09 20:40
#40

Ja, det jag har läst från honom det senaste dygnet var inget totalt galet - det var främst att han inte tänker komma när Biden installeras.
Det är visserligen inte vettigt det heller men det är knappast någon som kommer att sakna honom.

Förutom allt annat han håller på med så snacka om att bete sig som en trumpen treåring!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2021-01-09 20:46
#41

Ja, det är skrämmande vad han fortfarande kan hitta på.
Förhoppningsvis inser i alla fall andra statschefer att han totalt har tappat vettet om han skulle vända sig mot dem.
Men vad händer om han riktar in sig på länder som inte är någorlunda välvilligt ställda till USA? Flera av länderna i Mellanöstern till exempel.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Loris M
2021-01-09 21:04
#42

En väldigt bra och noggrann analys av hur Trump uppviglade folkmassan till att med våld angripa Kapitolium. Man ska aldrig underskatta och vifta bort personer som Trump. Han visste precis vad han gjorde.

https://threadreaderapp.com/thread/1347908845281095680.html

Thread by @SethAbramson: (THREAD) Media has yet to do a deep dive on precisely what Trump *said* in his January 6 speech in DC—a speech now called an "incitement to insurrection," and the basis for an...…
Loris M
2021-01-09 22:31
#43

Det är många SD-politiker och SD-anhängare på sociala medier som antigen är helt tysta om händelser i USA eller så visar de öppet att de fortfarande står bakom Trump och ser honom som sin idol. De försöker förminska statskuppen och kallar de som stormade Kapitolium för "ett gäng arga 20-åringar i mjukisbyxor". Alla som sett bilder, filmklipp och följt nyheter har kunnat se att det inte handlar om några vilsna och arga 20-åringar.

Artikel om SD och att de skulle ha gjort samma sak som Trump om de fått möjlighet.

De senaste månaderna har vi sett en upptrappning. Donald Trump har försökt ogiltigförklara röster från delstater som inte stödjer honom och uppmanade i ett telefonsamtal Georgias justitieminister att ”räkna om” och ”hitta” 11780 röster. Att lögnerna och propagandan skulle sluta i våld borde egentligen inte förvåna. För scenerna i Washington bekräftar återigen en gammal sanning.

Högerpopulister kan mycket väl vinna demokratiska val. Men de avgår sällan frivilligt.En gång valdes även Ungerns Viktor Orban av folket. Men han korrumperade snabbt landets institutioner, ändrade vallagen, tog över medier och domstolar och går nu inte att rösta bort. Vårt grannland Polen är på väg i samma riktning.

Inte bara har en rad ledande SD-politiker konsekvent försvarat Trump. SD-folkets agerande på sociala medier är i princip en blåkopia på den amerikanska radikala högerns. De förföljer och angriper politiska motståndare och journalister och sprider samma desinformation och lögner. Den som tror att SD skulle ändra sitt beteende om de får makt är oerhört naiv. De pratar som Trump, agerar som Trump och skulle försöka fuska som Trump om de bara hade möjligheten.

Inför förra valet hade SD exempelvis en kampanj för att framställa valet som ”riggat” precis som Trump gjort nu. En officiell Facebookgrupp för att anmäla ”valfusk” startades och mängder av anklagelser skickades in till valmyndigheten.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/7KV1q9/sd-skulle-fuska-som-trump-om-de-kunde

DesK
2021-01-09 22:35
#44

Loris, stort tack för den! Jag kommer skicka den vidare….

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loris M
2021-01-09 22:37
#45

#44: 💗

Loris M
2021-01-10 10:33
#46

Ännu en bra artikel,
Anders Lindberg, "Det här betyder krig" skrev Åkesson. Var tror ni det slutar? Vart sådan retorik kan leda såg vi i veckan från Washington. Nu vill Åkesson bli justitieminister, med makt över polis och säkerhetspolis, i en M-ledd regering. Men vi börjar från början.

Fascismen krossades på slagfältet 1945, men idéerna dog inte. Och i takt med att människor glömt har ytterkantens höger förnyat sig. Stövlarna och uniformerna lades undan. Hånet av demokratin ersattes av retorik mot "korrupta eliter". Tyska begrepp som "Lûgenpresse", lögnpress, byttes ut mot "Fake news", fejkade nyheter.

Hatet mot judar och homosexuella har kompletterats av förföljelser mot nya minoriteter, inte minst muslimer. Och de urgamla myterna om judiska konspirationer kallas idag rätt och slätt "George Soros".

Men kärnan är den samma: en världsbild där ett nationellt definierat "vi" har större rättigheter än "dom". Föreställningen att makt är rätt, ett förakt för svaghet och en nostalgisk dröm om hur folkets svunna storhet och renhet ska återupprättas.

Fascismen har inte stått stilla sedan 1945. Dagens arvtagare, högerpopulismen, säger sig acceptera demokratins yttre former. Men som vi såg i USA är detta bara bluff. Fascismens språk är - nu som alltid - knytnävarna.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/WO6B3G/januariavtalet-ger-sd-den-makt-de-fortjanar

"Det här betyder krig" skrev Åkesson. Var tror ni det slutar?
Carmarino
2021-01-10 17:47
#47

#33: Den sista kommentaren Trump gjorde på Twitter innan hans konto stängdes var att han inte skulle delta i Bidens installation, så det var nog det CNN hänvisade till.

Han får fortfarande skriva på "POTUS"-kontot, men Twitter bevakar det noga och tar bort inlägg som de anser bryter mot deras regler. Från och med den 20 januari kommer det att lämnas över till Biden, så då kan Trump inte skriva därifrån längre.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lona
2021-01-10 23:22
#48

Jag vet inte om de bilderna/filmerna från Capitolium som visar det grova våldet som pågick har visats i svensk tv men det är mycket, mycket värre än vad som visades i onsdags.
Jag antar att man inte riktigt vågade visa det i amerikansk tv under pågående upplopp för att inte elda på massorna ännu mer.

Enligt uppgift (CNN) så är det enda Trump ångrar angående onsdagen videon där han uppmanade folk att "go home" och "stay peaceful".


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Loris M
2021-01-11 11:38
#49

Niklas Blomqvist @blmqvst på Twitter:

"För de som menar att det våld som Trump, och många republikaner med honom, uppmanade till inte kan ske med SD här kan det vara värt att påminna om att det inte var länge sen vi hade en våg av mordbränder på flyktingboenden i Sverige.

Stämningen trissades upp på Fb-sidor SD var aktiva i:

I ”Blåsipporna” med drygt 2 500 medlemmar, en grupp som återkommande används av SD:s kommunikationsavdelning

https://expo.se/2015/10/uppmaningar-till-mordbrand-och-terrord%C3%A5d-i-sd-v%C3%A4nliga-facebookgrupper

När vi var mitt i vågen av mordbränder la SD ut kartor till flyktingboenden.

https://www.expressen.se/kvallsposten/sd-har-lagt-ut-kartor-till-flyktingboenden/

Det dröjde lång tid (och krävdes hård press) innan Åkesson gick ut och tog avstånd."

Jubel och uppmaningar till fler bränder och våldsbrott fyller kommentarsfälten under artiklar om brinnande asylboenden i SD-vänliga facebookgrupper. "Bränn ner allihoppa men spika igen dörrar o fönster innan", skriver en användare.
Loris M
2021-01-11 16:20
#50

Som sagt, SD ser Trump som sin idol och de skulle ha agerat på samma sätt om de fått vara med i samma situation. Trots allt som hänt i USA … 👇🏻

SD:s partiledare Jimmie Åkesson står fast vid att det hade varit bättre för USA och västvärlden om Republikanerna vunnit valet.

https://sverigesradio.se/artikel/7643951

SD:s partiledare Jimmie Åkesson står fast vid att det hade varit bättre för USA och västvärlden om Republikanerna vunnit valet. Han fördömer Trumps agerande ...
DesK
2021-01-11 16:22
#51

Fullkomligt obegripligt! Hemskt, för j….ligt! 🤬😡🥵

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loris M
2021-01-11 16:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Dessutom Tobias Andersson som sitter i Riksdagen för SD skriver på Twitter: "Välj sida och förbered dig för strid" och SD retweetar. Allt det här sker öppet. Tänk vad de pratar om och planerar bakom stängda dörrar. Och tänk vad de skulle vara kapabla till att göra om de fick ännu mer inflytande.

Loris M
2021-01-11 16:29
#53

#51: Ja, det är obegripligt och jag har nästan slutat skriva om SD här på sajten, om det de gör/säger för jag känner, hur mycket mer bevis behöver en del för att inse vad SD går för. De är inte direkt diskreta heller och de blir allt mer "modiga" i sina uttalanden för samhällsklimatet tillåter det tyvärr.

Loris M
2021-01-13 19:34
#54

"Det finns krafter som vill undergräva demokratin och söndra den tillit som människor har till varandra och till det offentliga Sverige.

Vi som är folkvalda har ett oerhört stort ansvar här.

Vad är det vi säger? Vad skriver politiska partier på sina affischer? Vad säger de i riksdagen?
”Välj sida och förbered dig för strid” kunde man läsa på Sverigedemokraternas officiella Twitterkonto i förra veckan. ”Det här betyder krig, i riksdagen och i kommande valrörelse”, skrev Jimmie Åkesson på samma sajt i oktober.

Riksdagens partier tycker olika om mycket men det är bara Sverigedemokraterna som talar om att ”segra eller dö”. Det är inte så man talar demokratins språk. Det är inte så man hedrar sina demokratiska skyldigheter.

Och vad den här typen språk kan leda, även i en stabil demokrati, såg vi i förra veckan. Att värna svensk demokrati är en uppgift som alltid måste vara större än våra åsiktsskillnader eller partisymboler.

Nu är det upp till varenda partiledare att ta det ansvaret.

Stefan Löfven, partiordförande (S)"

Hela artikeln

Stefan Löfven: Att som SD tala om att ”segra eller dö” är en farlig väg
  • Redigerat 2021-01-13 19:35 av Loris M
Lona
2021-01-14 00:14
#55

USAs Representanthus har röstat, det blir en andra riksrätt (impeachment) för Trump.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

  • Redigerat 2021-01-14 00:14 av Lona
Annons:
Carmarino
2021-01-14 04:48
#56

#55: Hoppas verkligen han blir dömd den här gången. Då är det ingen risk att han ställer upp i valet 2024.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2021-01-14 07:44
#57

Hoppas att Trump blir dömd!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loris M
2021-01-14 07:49
#58

Det får vi hoppas!

Carmarino
2021-01-14 08:57
#59

Ja, ett långt fängelsestraff är han verkligen värd, efter att ha hunnit med så många brott under sin tid som president - och innan dess också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2021-01-14 09:11
#60

👍
Må rättvisa segra. ⚖


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
2021-01-14 09:12
#61

Tyvärr blir han nog inte dömd, det krävs mer än enkel majoritet för det.
Han gjorde ett uttalande i går kväll (i natt här mao) att han minsann aldrig hetsat eller uppmanat till upplopp, att nu skulle landet enas och läkas och bla bla bla.
Bra meddelande, men en dryg vecka för sent! Så dags nu, jag tror definitivt inte att hans syfte var att lugna ner situationen utan att han börjar bli rädd om sitt eget skinn.

Well, han verkar åtminstone ha begripit att han inte kan benåda vare sig sina barn eller sig själv! 🙄

Det r skrämmande, det finns fortfarande högt uppsatta republikaner som tror på honom - och många som inte vågar gå emot honom eftersom de är rädda för repressalier. 10(!) republikaner och samtliga demokrater röstade för riksrätt i går.
All heder till de tio som vågade när resten av partiet fegar ur!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
2021-01-14 15:19
#62

#61: Det märktes tydligt att hans tal bara gick ut på att försöka rädda sig själv. Han inser nog att det inte var ett särskilt smart drag att hetsa sina sektmedlemmar till att storma Kapitolium, eftersom det har fått enorma konsekvenser för honom - vilket han tyvärr hittills har sluppit. Skönt att han äntligen får känna på att han inte kan göra precis som han själv vill utan att ta ansvar för det.

Anledningen till att så få republikaner inte vågade rösta emot honom var tydligen att de hade fått dödshot från terroristerna, som både gällde senatorerna själv och deras familjer. Så de var helt enkelt livrädda för att något skulle hända. Sorgligt. Hoppas tillräckligt många vågar ändra sig när det är dags för omröstningen om att fälla honom.

Annars får amerikanerna betala en massa pension, bevakning, kontor m.m. för honom och hans familj så länge han lever. Plus att han kan ställa upp i valet 2024 också. 😱


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Lona
2021-01-14 16:14
#63

#62: Det är 2024 som verkligen skrämmer mig. Hur mycket lögner och hat hinner han inte ladda massorna med tills dess?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
2021-01-14 16:21
#64

#63: Ja, om han kommer tillbaka då så lär det inte finnas mycket kvar av USA som demokrati. Därför är det så viktigt att han verkligen blir dömd. Lyckas de skrapa ihop tillräckligt många röster för det så behövs det bara enkel majoritet för att se till att han aldrig får ett officiellt ämbete igen. Han kan alltså inte ens försöka ställa upp i valet då.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2021-01-14 17:57
#65

Ett par månader innan stormningen föreslog Trumps tidigare chefsstrateg, Steve Bannon, att USA:s smittskyddschef Anthony Fauci och FBI-chefen Chris Wray borde avskedas och halshuggas.

Uttalandet gjordes i en video till podcasten ”War Room: Pandemic”. Enligt Newsweek ansåg Bannon att deras huvuden sedan borde sättas upp på pålar utanför Vita huset.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/X88A1n/steve-bannon-avstangd-fran-twitter-efter-halshuggningsvideo

Steve Bannon, före detta chefsstrateg under Donald Trump i Vita huset, har stängts av från Twitter. Det skedde efter att han i en Youtube-video, som också tagits bort, sagt att USA:s smittskyddschef Anthony Fauci och FBI-chefen Chris Wray borde avskedas och halshuggas.
Carmarino
2021-01-15 01:04
#66

#61: En intressant genomgång av Trumps tal av David Pakman, som säger att det här är inte den riktiga Trump utan "fake Trump".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Loris M
2021-01-15 08:36
#67

#66: Ja, fake och desperat. Det är som Pakman säger, de har sagt till honom vad han behöver säga om han ska ha någon chans att rädda sig själv.

Loris M
2021-01-15 08:45
#68

Jens Liljestrand:

Vi bör numera bortse från hur diverse twittrande avfallskvarnar var snabba med att avfärda attacken som ”några arga 20-åriga killar i mjukisbyxor som tar selfies”, då den sortens självmål riskerar att ta fokus från den verkliga skandalen: Att det under denna vecka inte har förekommit ett enda tecken på självkritik från den falang inom den svenska högern som i åratal mer eller mindre öppet har beundrat Trump, hans parti och den rörelse som har svept honom till makten.

De sverigedemokrater som vill ge Trump Nobels fredspris står fortfarande bakom denna groteska nominering – ”man måste skilja på saker och ting”, menar Björn Söder, mannen som en gång var Sveriges vice talman. Detta om en ledare som, vet vi nu, under pågående terrorattack ringde upp skräckslagna partikamrater i den ockuperade byggnaden – inte av omtanke utan för att övertala dem att tillmötesgå terroristerna och sabotera utnämningen av Joe Biden till president.

På samma sätt uttalar partiledaren Jimmie Åkesson återigen sitt stöd för Trump som president efter att han skickat en rasande, blodtörstig mobb på det egna parlamentet eftersom man ”får se till politikens innehåll”.

När Mattias Karlsson skriver ”seger eller död”: tro honom. När sverigedemokraten Linus Bylund på Twitter kallar journalister för ”folkets fiender”: tro honom.

https://www.expressen.se/kultur/jens-liljestrand/vi-maste-utga-fran-vara-varsta-farhagor-om-sd/

Terrorn i Trumps USA visar att högerextremismens hot mot demokratin måste tas på allvar. Jens Liljestrand skriver om våldshögerns svenska medlöpare.
Loris M
2021-01-17 07:12
#69

För Sverigedemokraterna är det problemen i sig som är livsluften. Sverigedemokraterna gör som Trump gjorde i USA - exploaterar människors oro genom att tala i termer av ”folket mot eliten” och ”fake news”.

Precis som Trump misskrediterar SD fria oberoende medier och sprider misstro mot valsystemet. ”Jag har aldrig ifrågasatt valresultat” hävdade Jimmie Åkesson i partiledardebatten i veckan. Men det har han och flera av hans partikamrater.

Senast 2018 var SD-ledamöter med och spred misstankar om att valet inte gått rätt till och partiet skapade Facebook-gruppen ”Valfusk” för att hämta in rapporter.

Jag säger inte att det görs på samma nivå som av Trump och en del republikaner i USA, men tendenserna finns där och likheterna mellan svensk och amerikansk ytterhöger är uppenbara. När Åkesson själv attackerar public service, kommer med anklagelser om censur eller som i sin replik pratar om en ”tyckarelit” gör han precis detsamma som Trump.

Åkesson bidrar till att stärka polariseringen. Han bidrar till att internetbubblor och konspirationsteorier växer. I slutändan bidrar han till att undergräva demokratin.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/OQ6Ryb/sd-gor-som-trump--exploaterar-folks-oro

Slutreplik från S om hotet mot demokratin
Annons:
Magi-cat
2021-01-17 08:35
#70

#69 Det skrivs många bra saker nu och det där var ännu en. 🌺

Det stämmer att SD:arna ifrågasatte valet. T.o.m. här på ytterst lokal nivå gick de ut och klagade på oegentligheter, men det var enkelt att visa att det inte var något valfusk och att deras valsedlar, ja, de låg precis där de skulle.

"Åkesson bidrar till att stärka polariseringen. Han bidrar till att internetbubblor och konspirationsteorier växer. I slutändan bidrar han till att undergräva demokratin."

Ja, verkligen. Lite mer städad än Trump men samma andas barn.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2021-01-17 10:40
#71

#70: Ja, lite mer städad för att svenska förhållanden inte tillåter lika öppen rasism och dårskap som i USA, än så länge. Därför är det bra att det skrivs mycket bra saker som du säger, så man inte låter SD normalisera hatat och Trumps metoder.

Loris M
2021-01-17 10:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

På tal om SD och USA….

Loris M
2021-01-17 12:20
#73

Ännu en bra text där de pekar på likheter mellan USA och SD:

Tidigare bekanta och vänner, vanliga vettiga (?) människor, som gått över till Jimmie, uttrycker sig nu med sådant som att man har lågt IQ om man är från Afrika, eller att tiggarna utanför butikerna egentligen är rika, de vill bara inte jobba. De säger att muslimer är mördare och våldtäktsmän. Alla över en kam, ingen urskiljning. Slöja får man inte bära, säger de. De tycker att det är bra att HBTQ-flaggan inte hissas. Vi och de. Splittring i samhället upplevs som bättre än samarbete och försök till samförstånd.

Det vi ser i USA bör seriöst ses som en varningssignal på vart den här retoriken kan leda, om bara tillräckligt många lojala människor sluter upp och förgås i ”sanningen” som de karismatiska ledarna för fram. När åsikter blir till fakta, kan det bli farligt. Jag har aldrig sett så många personer byta åsikt diametralt, till det raka motsatta, som hos republikaner mellan i onsdags innan attacken, och sedan i onsdag kväll efter attacken. Man vill inte förknippas, när det väl händer något, men fram tills dess lunkar man på som vanligt, kallar andra för PK, vänsterextremister, sjuklöver, ignorant och verklighetsfrånvänd som lyssnar på ”fake media”, samtidigt som varje obskyr bloggare blir en sanningssägare.

https://inteimittnamn.nu/artikel/handelserna-i-usa-bor-ses-som-en-varningssignal/

Det vi sett i USA nu är vad det leder till i slutänden när man utmålar fakta som fake news, och sedan sprider uppfattningar och åsikter som om de var fakta.
Lona
2021-01-19 18:20
#74

Det är lite intressant att höra de amerikanska nyhetsreportrarna och hur de uttrycker sig mindre och mindre respektfullt gentemot Trump.
Han är "mr Trump" idag, inte "President Trump".
De hänvisar också till "aggressiva", "sinnessjuka", "oansvariga" och "omogna" presidenter. Lite lagom anonymt men alla vet ju vem de syftar på.
Trump har för övrigt gått ut med hur säkert och snyggt det var när han tog över efter Obama gentemot jätteuppbådet inför morgondagen.
Bla 25 000 soldater på tårna enbart i Washington, det är helt belägrat.
Att det är HAN som är orsaken till hela kaoset har han fortfarande inte fattat (åtminstone inte offentligt).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Loris M
2021-01-25 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Alltid bra med påminnelser…

DesK
2021-01-25 18:01
#76

Bra sagt av Anders Ygeman!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Loris M
2021-01-31 13:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

👆🏻

Magi-cat
2021-01-31 13:56
#78

😣


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2021-02-18 20:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Åkesson blir allt tydligare med sin hat och sin ideologi. Invandrare är alltså en social, kulturell och ekonomisk belastning. 😠

DesK
2021-02-18 20:19
#80

Usch, man mår verkligen illa, riktigt illa!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loris M
2021-02-18 20:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Och precis så här, steg för steg.

DesK
2021-02-18 20:29
#82

M och KD kommer inte ha ett enda dugg att säga till om!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loris M
2021-02-19 07:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83
Annons:
Lussan20
2021-02-19 07:59
#84

Att så många är naiva?
Man häpnar över hur man lindas in i tron att det är så fint där bakom maskerna. Ja att Ebba gör det är en sak , men Ulf trodde jag var smartare än så?

Loris M
2021-03-09 06:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Så här uppmärksammar SD Kvinnodagen. "Våra kvinnor"? 😖

Pyttelite
2021-03-09 07:39
#86

#85: Är det bara SD-kvinnor dom grattar?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2021-03-09 08:35
#87

Obehagligt också att folkdräkten blivit något de kidnappat för sina syften.
😠


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2021-03-09 08:39
#88

#86: Det ser ut så. SD-kvinnor eller etniskt svenska kvinnor möjligen, men längre än så vill de nog inte stäcka sig.

#87 Ja, det är obehagligt och synd, men igår var det många kvinnor i sociala medier som visade upp en bild på sig själva iklädda folkdräkt med texten: "Jag är inte er kvinna SD", för att markera. 💪🏻💕

Pyttelite
2021-03-09 08:39
#89

#87: Tänkte också på det men kunde inte uttrycka det lika bra som du.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2021-03-09 08:41
#90

#88 Vad bra! Förr var folkdräkten snarast progressiv, alls inget som hör SD till.🤐


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2021-03-09 08:48
#91

#89 #90 Samma med den svenska flaggan. De vill gärna visa upp flaggan och folkdräkten för att visa att de - SD är det svenskaste som finns men samtidigt det är precis vad de inte är. Det Sverige jag älskar och känner är solidariskt, öppet och inte alls slutet och hatiskt som SD.

Det är också lustigt hur de som använder den svenska flaggan (det gör nazister också) och folkdräkten som symbol för svenskhet visar sällan att de är stolta över sitt land, utan snarare tvärtom. De är alltid missnöjda med staten, regeringen, samhällsutvecklingen, medier… kritiserar allt och klagar på allt. De misstror regeringen, medier, forskare …

kamera0710
2021-03-09 11:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Kommer än en gång att tänka på den här twitter-diskussionen.

Loris M
2021-03-10 10:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#93

Jag har så svårt att ta in att SD:are inte ser att SD är ett parti som kommer dag efter dag med främlingsfientliga uttalanden. Det är alltså inte tidigare i början på 80-talet när de var öppet nazister utan idag, igår. I nutid. Kanske låtsas de inte se eftersom de delar deras ideologi och människosyn?

Det här skrev Söder för bara 14 timmar sedan. 👆🏻

Islam är en alltså avskyvärd religion och det är invandrarbarnens fel att samhället "rasar samman". Kan man vara tydligare än så här? Men det är klart, vill man inte se så ser man inte.

DesK
2021-03-10 16:47
#94

Min fråga blir, vilka kunskaper besitter Söder, som uttalar sig så om islam? Har Söder ens den blekaste aning om vad det står i Koranen eller för den delen i Bibeln? Uttalandet i sig bevisar att så inte är fallet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loris M
2021-03-20 08:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

👆🏻 JÅ för gårdagens DN.

Det här mörkret, rasismen, hatet…. det är så skrämmande. Varje gång de andra partier närmar sig SD och på olika sätt normaliserar dem, tar de minst två steg framåt. Nu räcker det inte längre med att stoppa all invandring, nu vill de återgå till sina idéer från partiprogrammet 1988-1999 -utvisa alla som kom efter 1970-talet, även de som har permanent uppehållstillstånd (om de inte kan visa sin svenskhet och rätt värderingar).

DesK
2021-03-20 09:02
#96

Det är så otäckt! Jag kopierar in Jörgen Börje Larsens text här också:

Maktbegäret är helt övergripande, begäret suddar ut all moral och etik, att komma till makten överskuggar det faktum att nazismen sitter med i båten. Jomshofs uttalande är bara ett i en lång rad med samma retorik som SD levererar, ingen kan säga att de inte hört eller sett vad partiets verkliga agenda är, följdfrågan blir naturligtvis vilka åtgärder SD har i bakfickan åt oss, vi oliktänkande, muslimer, homosexuella, invandrare och människor som står till vänster på den politiska skalan, vi som uppfattas av SD som samhällets fiender. Kan M, KD och L gå vidare med sitt samarbete efter den här tydliga signalen, då gör man det fullt medvetna om att det är nazism man öppnar dörren för, att SD skulle bli ett lydparti i en högerregering är så naivt att inte ens högerpartierna tror på det, men maktbegäret suddar ut all moral och etik, maktbegäret är helt övergripande för högerpartierna, begäret är så stort att man bortser från Sveriges väl.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2021-03-20 09:13
#97

Otäckt och att andra partier ens kan tänka sig att normalisera detta är skrämmande! 😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: