Lika villkor iFokus

Lika villkor

Läst 299 ggr
Lussan20
6

Hjärntvätt och metoder.

Idag pratar man om IS kvinnan som kommit tillbaka hit, hur hennes barn tagits ifrån henne och hur hon lät sina små barn bli IS krigare och en 12 årig dotter bli bortgift. Hon vill inte vara här, så synd att hon tvingats hit.
Där är motivet för deras ideologi att vi andra är dåliga människor inte värda att leva?
Kan man leva med mord och död då är man hjärntvättad helt klart.
Men där är nog roten hat för att andra har det bättre och kan leva ett ordnat liv. Hat och kärlek kan användas i programmeringen. Samt makt, hot och pengar.
Människor som är lättmanipulerade och aldrig känt sig duga eller behövda blir lätt offer. Oftast finns en ledare med psykopatiska drag och storhetsvansinne. -De är liksom Gudar-.
Kristi brud och Helge Fossmo är tydliga exempel. Där var det smicker och kärlek som drog in människor som saknade självkänsla.
Att just älska och bli medlem bland folk som bara öser beröm och kärlek över en är kanske det farligaste. Att känna att man tillhör en exklusiv grupp som har fulla sanningen och alla utanför är farliga, fel, ska utrotas gör isoleringen i gruppen stark. Man vågar inte ha en egen uppfattning eller lämna.
Så används makten till att hålla kvar folk och ta ifrån dom den egna möjligheten att tänka själva.
Det används i politiken, i andra grupper och sekter.Men vad jag vill säga egentligen är att-alla andra har fel, bara vi har sanningen- är den största lögnen som har uttalats i alla tider och lett till undergång och död.

De farliga männen spelar på naiva människors dårskap och får dom att gå i döden för vilka dumma åsikter som helst.
Många samfund använder- oh vad du är bra, vi älskar dig, var med oss. Vi äger sanningen, den enda-. Har du en kritisk tanke och ger det ord, då är du fiende och ger andra huvudvärk- Du kan t.o.m vara Guds fiende bara för att du tänker själv. Gud används som maktmedel.
Under de stora krigen följde männen stora ledare som skulle ge dom allt. Men de var bara brickor i ett spel och lurades att dö på det altaret.
Trampar man nedåt i sammanhang så ska man passa sig för den tillhörigheten.
Böcker med fantasier om hur människan ska bli hel , med bara den metoden, vare sig den styrs av rymden eller fantasifigurer går ju inte att slåss emot, det går vare sig att dementera eller bevisa.
Knutby är så tydligt hur det går till med hjärntvätt steg för steg. Jag har sett det i andra samfund, hur man vävs in för att somna från sans och förnuft och ta till sig vilken dynga som helst.
Nu är det mycket turbulens i världen, mycket-vi och dom sämre- vi som har rätt, hat som manar stollar till upplopp och våld- konstiga organisationer som vill ha dina pengar, de är bortom sans och förnuft.
Vem lyssnar du på? Vad tar du in utan att sålla, går du i en gammal fålla, som blir för många en fälla?
Äkta kärlek har inget pris,- du behöver inte offra dina barn-, eller ge någon allt du äger för att få kärlek-, inte dyrka en människa, som liksom du bara är en människa-. Kärlek har inget pris , den behöver inte formas efter andras vilja av hat, hot, manipulation, eller löften om en dans på rosor.
Alla älskar människor med sunt förnuft som urskiljer lögnen, dikten och vågar vara sig själva sitt eget autentiska -jag- utan floskler och behov att stå på andra. Man ska lyssna lika mycket inåt som utåt, fråga sig varför tänker jag så och känner så. Är det sanning eller rädsla, är det mina tankar eller andras? Lev väl och leds inte in i fållor av gammal skåpmat. Mvh/WL

Magi-cat
5

"Äkta kärlek har inget pris"

Tack Wonnalesan för dina kloka ord! 😍💝💕🌺🌈🧡💚🌺✨🧡
🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
6

Tack Magi-Cat!
Tar också upp hur det kan gå till om man ifrågasätter. Var tar då den där kärleken vägen? Den som berömde och lockade och som såg dig?
Den blir kall, alla som känt sig ifrågasatta i något avseende vet nog vilken känsla jag menar. Man står på sig, då kommer hoten beroende på vilket sammanhang det gäller.
Helvetet, evig död, får fiender, hot om repressalier av olika slag.
Man går samman tisslar , tasslar, borta är all kärlek som flödade som honung.
Om man avslöjar oegentligheter, kriminalitet och lögner så sluts järnringen hårdare. Man blir utfryst!
Då krävs en stark människa för att våga stå på sig.
Vad gäller sekter så är rådet att bara dra så fort tygen håller.
Hade Sara i Knutby tänkt tanken att lämna Knutby att detta var manipulation på högsta nivå , så hade kanske inte morden skett. Ändå tänker väl varenda människa utan för detta, -det är ju ren idioti det de säger.- Men hoten om Guds hämnd och vrede lade sig över all brist på logik.
I sekter där man inte drar sig för att döda och lär små barn döda så finns inte barmhärtighet som symbol för rätt och fel.
Att Satan också kan läsa Bibeln används också som skrämsel då människor ifrågasätter.
Den inre kompassen om man inte är ute efter egen vinning eller hämnd brukar peka mer rätt än de vars kompass visar på straff.
Med sann kärlek är det så att den vill ingen något ont, den uppmuntrar godhet, givmildhet och inget för egen vinning. Varken att locka med gåvor, gemenskap, vänskap eller löften som tex evigt liv.
Ingen människa har fått det mandatet.
Läste en gång om den fattige mannen som satt full på trottoaren varje kväll då allt frikyrkofolk gick hem från mötet. De gav honom en slant eller en bulle. Men en dag kom en soldat från frälsningsarmen förbi, han stannade, satte sig ner bredvid mannen. Han frågade om han ville följa med och få soppa , duscha och en säng att sova i. Han lade sin arm runt honom och så gick de tillsammans till deras härbärge.
Jag hörde senare att deras motto är- Soppa först, så tvål och sedan evangelium-. Mannen kanske bara nyttjade de två första, soppa och tvål. Men han mötte någon som älskade sin nästa utan krav.
Vet en kvinna som var på väckelsemöte med bla en domedagspredikant som höll en svavelosande predikan. De var fyra kvinnor som åkte i samma bil dit. Kvinnan ifrågasatte hårdheten i predikan. Oj då fick de andra tre extrem huvudvärk i bilen. Så skulle hon tystas. Bilradion sattes på högt och då insåg hon varför , det var en taktik att tysta henne. Första och sista mötet för henne.
Skadan som kan uppstå hos sköra människor är farligt, att först vara inne i värmen och sedan frysas ut, är farligt!
Egoism är utmärkande för alla sådana manipulationer.
Känner du obehag första gången du är med på ett möte, gå därifrån.
Du är precis lika mycket värd med din sanning som de andra med sin sanning.
Om man begrundar alla samfund, sekter, organisationer, som påstår sig ha den enda sanningen och pekar på alla andra som fel så är det nog så att alla inte kan ha rätt.
Jag sade en gång till en sekteristisk människa att min kyrka är i naturen, svaret var.- Jaså du dyrkar naturen istället för den som skapade den-!
Man skulle bli svarslös för mindre. Men jag dyrkar inte naturen, jag älskar det vackra och förundras över skönheten, precis som jag ser med sorg på hur vi behandlar den, djuren, gamla och små barn. De som kallas de minsta! Mvh/WL

Lussan20
2

Dagens ämne blir domedagssekter!
Innan jag skriver vill jag skriva några ord från en man som tillhört mormonkyrkan men de bildade en egen kyrka, de lever i polygami, han har 4 fruar. Han sade -jag är satt att älska- Gud ska döma-.
Så kan man tycka vad man vill om polygami, men orden var sanna för mig, jag tog dom till mig!.
Men anledning av manipulation som jag skrev om tidigare så kan människor nästan att fås att tro på vad som helst
Ett exempel är Heavens gate, vill man få mer information finns säkert mycket på nätet att läsa. Deras tanke var att då att lämna sin fysiska kropp och förenas med svansen på kometen Hale bopp.
39 personer begick självmord för denna tanke.
Det spretar i sekterna med hur mycket religion som finns med i deras programmering. Motivet är ofta hybris, storhetsvansinne liknande Breiviks stora tankar om sig själv.
Vaco texas dog 80 vuxna 17 barn,David Koresh ledde sekten- Davidian- ranch- och såg sig som en Messias och hans storhetsvansinne gjorde att 80vuxna och 17 barn dog. Motiven är väl aldrig helt desamma, en del är själva övertygade om att deras lära och tolkningar av heliga skrifter är de enda sanna. De kan utgå från samma texter men ändå få helt olika tydning.
I långa samtal med Mormoner och Jehovas vittnen så varnar de för varandra. Det är intressant att se hur de är helt säkra på sin egen sanning som den enda sanningen.
Hur de ser på andra är också spännande. Alla andra är ju dömda, men hur de är dömda är också olika. I de vanliga samfunden ska Jesus komma tillbaka och döma levande och döda.
I Jv så kommer alla vi andra att dömas till evig undergång, inget helvete, utan ett utsläckande. De blir de enda överlevande, minns då de gick och såg ut var de ville bo då vi andra var borta. Kärleken finns inte- .
Men sammanhållningen vi dom bättre- de andra sämre- är ett sammanhållande kitt.
De jag talade med var trevliga människor och jag tror deras uppsåt var gott-att rädda- men det kan bara ske genom att tro exakt som dom. Säger man hjärntvätt, säger de-bra att hjärnan blir tvättad- det säger många samfund.
Men att tro att man inte själv kan dras in i något för samhörigheten tex är naivt. Människan är ett flockdjur som vill ha samhörighet och smörjs man med tanken att man är extra bra och fin , -en som alla vill vara med- ja då är det lätt hänt.
En del sekter är fenomenala att argumentera för sin lära, slå i Bibeln och omkullkasta ens tro på nolltid. Lyssna till ditt hjärta! Mvh/WL

Loris M
4

Tack Vonnalesan! 🌸

Tycker också att det är intressant att de tror just på sin sanning och att alla andra har fel och kommer hamna i helvete. Det om något borde få folk att tvivla. för sekter och religioner som utger sig för att vara den enda rätta kan ju inte ha rätt allihopa. Men när man blir hjärntvättad kan man inte se utanför sin bubbla.

Vi har faktiskt läst och diskuterat en bok "Allt jag fått lära mig" på Bokcirkel och där handlar det just om mormoner och hjärntvätt och berättelsen är sann. Har för mig att de nämner just Waco i den boken och att hon som berättar och som skrivit boken var en liten flicka i en mormonfamilj när det hände.

Jag rekommenderar boken för det är verkligen häpnadsväckande allt som de får uppleva, hur de vägrar vård och inte får söka hjälp ens när hennes pappa och sen hennes bror blir svårt brännskadade. Eller när de kraschar med bilen och flera av dem blir svårt skadade och hennes mor får hjärnskakning men får inte söka vård utan det får läka av sig självt. Mycket våld och fysisk misshandel förekommer också mot kvinnor. Men det mest hemska och det svåraste att ta in är hjärntvätt och hur de tror blint på allt som i det här fallet pappan i familjen säger. De är hårt kontrollerade från klädval till kompisar och får inte umgås med någon.

I den tråden som jag länkade till finns även flera videon med Tara Westover som flickan/kvinnan som upplevt allt det här och skrivit boken när hon befriade sig från dem. Hon och hennes syskon fick inte ens gå i skola.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Lussan20
4

Allt jag fått lära mig!(jag har inte läst den, ska bli då man vågar sig ut)
Tack Loris för ett bra inlägg och intressanta vinklingar!
Igenom dessa riktningar av religion finns så mycket som är signifikant som tex klädkoder, frisyrer, status i gruppen, var man ska sitta i Kyrksalen mm.
Kläder är ett exempel där man förr kände igen tex Pingstvänner på frisyren, rullen i nacken. Idag är de oftast modernast klädda och kvinnorna har tagit plats i ledningen, är Pastorer , med i äldste kåren osv.
De var förr betraktade som sekt, liksom Maranata, livets ord mfl. Det gällde oftast deras trosfrågor som tungotal, tungomål, helande, mm.
Vissa läror kallas ofta för framgångsteologi . Du får det du ber om!

I klädstil och andra utlevande frågor finns en gemenskap och det svetsar också samman grupperna.
Sven Reichman skrev en intressant bok som heter-allt är inte Gud som glimmar- Den handlar om hur han sögs in i Trosrörelsen -be så ska du få- och hur han blev bara kallare och kallare i sitt sinne.
Han lämnade den rörelsen då hans familj tyckte att han blivit så kall och bortvänd från familjen.
.Knutbymännen hade denna uppsyn också,de hatade feminism (kvinnor).
Det beror på med vilka ögon man läser Bibeln, vad man önskar få själv. Makt, ära, pengar mm.
Det finns en bok som heter Synen av David Wilkersson , man tror han blev dödad. Han beskriver dessa tider som är liknande den tid vi lever i, han gick emot framgångsteologi och det kanske var för obekvämt?
Han talade inte om framgång utan en syn han haft om svåra tider som skulle komma, jag tror den var skriven på 50 talet.
Det finns väldigt många goda människor inom alla samfund, de som vill rätt, men kanske gör fel?
Dömandet bla. De ser ner på andra och nyfrälsta är liksom en lägre sort. Finast är att vara född in i rörelsen. Oftast var de ungdomarna besvärliga och alla har väl hört ordspråket, värst är Prästens ungar-.
De beskrev dans som synd de Pingstvänner jag talat med, bröllopen innehöll oftast någon teater de satte ihop om de som gift sig och där var det mycket syftningar på sex mm. Det är detta att de inte ser hur de själva dömer.
Uttrycket-sila mygg och svälja kameler- är sådant man upptäcker. Annars lever de ofta som de, de kallar -världens barn-.
Jehovas vittnen dansar, men kvinnorna får inte bära långbyxor utan ska ha långa kjolar, de får inte bli Pastorer eller äldste. Männen bestämmer med rätten från Bibeln.
-Kvinnan tige i församlingen-.
Skenhelighet är oftast uttryck för religiositet, Kristna behöver inga masker.
I många samfund finns trygghet och gemenskap, de har många hjälpprojekt. Klara Kyrka är ett lysande exempel.
Alla missionsprojekt av nödhjälp, så visst finns de goda människorna i våra Kyrkor. De som gör gott!
Att även tro förändras skulle det påvisa att Gud är föränderlig? Nej det är människan som förändras och kanske växer kärleken i de som söker den och vill omfamna de sköra, de som är utanför, de som är olyckliga och ensamma. Låta dom känna sig behövda. Se det goda och släppa in ljuset i hjärtat ……Mvh/WL

Loris M
2

Jättebra med boktips Vonnalesan för dem som vill läsa mer om det.

Ang. boken jag nämnde, handlingen utspela sig i nutid, visserligen i USA, men det är ändå svårt att ta in att människor kan leva i en sådan misär och så isolerade från resten av världen. I Allt jag fått lära mig beskriver Tara när hon för fösta gången som 17-åring får veta att förintelsen ägt rum och att så många människor blev dödade. Hon hade ingen aning, ingen hade någonsin berättat för de fick inte gå i skola och fick knappt någon undervisning hemma.

Och vad gäller Waco, här finns en verklighetsbaserad serie i 6 delar om hur det gick till. Den finns tillgänglig i bara en månad till så se den gärna ni som vill. Den är så gripande och visar mycket av det du beskriver Vonnalesan. Hjärntvätt och isoleringen. Den är samtidigt väldigt sorglig och jag grät massor när jag såg sista delen. Man tycker ju synd om de som blivit indoktrinerade i den här tron och det är så fruktansvärt att det slutade som det slutade att många barn och kvinnor dog. Men där har även polisen gjort grova fel och behandlat dem fel.

Länken till serien:

https://www.tv4play.se/program/waco

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Streama Waco direkt på webben och i våra appar. Se hela programmet och mycket mer på TV4 Play!
Lussan20
5

Tack Loris!
Jag blir förvånad överhuvudtaget hur lite många i USA vet om allt , även om allt utanför deras land.
Jag ska kolla filmen om Waco mm.
För oss var det väl också ett uppvaknande då Knutby blev känt. Men det har hänt tidigare i Sverige. Pratade med en kvinna som flytt från en sekt med sin yngre syster. De hade ärvt ett företag och ägde mycket. Kraven blev bara större, hot om de inte gav det sekten behövde.
Ledaren av sekten en kvinna påstod att hon var-Gud-, de flydde från kollektivet mitt i natten barfota. Andra avhoppare som det kallas för, de som lämnar- avfällingar- av de som är kvar i sekten. De ska avskys som pesten.
De som döms av de som dömer med Bibeln är Homosexuella och där ser man hur de är helt inriktade på den sexuella akten, många är väldigt intresserade och nyfikna på bara det. Det säger ganska mycket!
Att homosexuella har ett vanligt liv, arbetar , handlar, reser på semester, hälsar på sjuka mormor ägnas inte en tanke.
De ska leva utan möjlighet att få älska någon.
Men inom vissa samfund har detta mjukats upp och man ser med lite mer vidgad syn på att Gud inte gör några misstag.
Abort, svordomar,kritik, är en del av det man kan gömma sig bakom, -de sämre-.
tex -fått av Gud- är vanliga ord, man visar på ägodelar som man tillskansat sig inte alltid hederligt.Man är särskilt välsignad.
Otrohet istället för skilsmässa, det som är förbjudet är mer lockande.
På ID kanalen har det gått serier om Pastorer som mördat sina fruar för att slippa skilsmässa inför församlingen. Därav föraktet som finns för skilda!
När jag pratade om detta med några så sade man att Kristna blir mer ansatta av - satan- än andra.
Jag tror det finns svar på alla varför!
Att döda en abortläkare var inget brott, medans en foster på 8 veckor var mord.
Minns abortbilarna som åkte omkring i vårt land med foto på aborterade foster. De ingick väl i organisationen-Ja till livet- , de tog sig rätten att skeva sanningen. Fotona var flera meter stora. En lögn, fostret kanske bara 1 cm.
Hur många gjorde de illa?
Vem vet vad en kvinna går igenom innan detta svåra beslut?
Man ser hur det hårdnar där igen, oftast män som tar den kampen mot abort, det är ju ganska befängt på så många plan som jag inte tänker gå in på här.
Men min fråga kommer alltid vara-var är kärleken? Men t.om då man ställer den frågan kommer orden, -men han är en straffande Gud också-, detta -men- manar till att man ska glömma Kärleken. Jag tror på Kärlekens Gud! Mvh/WL