Utrikesfödda och välstånd går hand i hand
Något att ta till sig för dem som tycker att vi har för många utrikesfödda i Sverige!
https://www.dagensarena.se/innehall/utlandsfodda-och-okat-valstand-gar-hand-i-hand/?fbclid=IwAR11ATZcJs3pu4MeG6DzipIh5pG9xIUgkm100AB13Q0T6cP3D4qkuiIEU68
/Désirée
Bra med forskning som slår hål i myter.
"– Jag förvånades av hur enhetliga våra resultat är. Av de 35 olika jämförelserna vi gjorde fann vi en positiv korrelation mellan ökad mångfald och ekonomiskt välstånd i 30 av dem, säger Chris Clarke, en av rapportförfattarna"
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Och här är hela studien för den som vill läsa hela:
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Jag trodde detta var något man förstod av sig självt. De flesta som kommer in som utlänningar vet att de har höga krav på sig för att få stanna. Dvs de kommer inte hit och tror att detta är en semester där de inte behöver göra ett jota för att få stanna. Min lillebrors far har en flickvän som är utländsk. Hon fick tillfälligt uppehållstillstånd i två (har jag för mig men kan ha fel) år och det enda kravet var att hon och hennes partner skulle vara tillsammans även då omprövningen skedde. Betydde det att hon struntade i att arbeta? Nej. Hon jobbar heltid, har tränat svenska sen första dagen hon satte en fot i landet, och skulle aldrig drömma om att bara sitta på rumpan och göra ingenting.
Många av de ungdomar vi får hit går ju i svensk skola, lär sig språket, och kämpar som fan för att komma in i vår vardag.
Ska man mäta med såna mått så är jag mindre värdig att få stanna i Sverige trots att jag är född här och vi kan spåra våra ättlingar till 1700-talet (mamma älskar släktforskning). Därför att jag jobbar inte, pga psykiskt ohälsa. Jag går på bidrag. Jag ger inget "tillbaka" så att säga. Jag ger mindre till vårt samhälle än många utomstående. Men ändå är jag tydligen mer välkommen…
Jag önskar vi kunde understryka hur hårt våra immigranter arbetar för att få stanna här, på ett sätt som gör att alla förstår det.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"