Har du hört uttrycket richsplaining?
Idag har jag lärt mig ett nytt ord - richsplaining. Det handlar om när någon tipsar en fattig person om att hen kan leta efter extrapriser, göra storkok m.m. som om de inte visste det. Eller när de tipsar personen att göra matlådor och inte äta på restaurang. 🙄Som om det någonsin är ett alternativ för en fattig person att lyxa till det med restaurang.
Det här med fattigdom tycker jag att det pratas alldeles för sällan om och då är det inte konstigt att det finns så många som är helt oförstående inför de som har det svårt ekonomiskt och knappt klarar sig. Jag har inte alltid haft det så bra som jag har det nu och jag förstår verkligen att det kan vara kämpigt att få pengarna att räcka till månaden ut, för en sjukpensioner, för en lågavlönad ensamstående förälder …. Därför betalar jag skatt mer än gärna för jag vet att det går tillbaka inte bara till mig och de mina när vi behöver vård, utbildning eller annat, utan även till de som har det tufft.
Ida som inslaget handlar om är både sjukpensioner och ensamstående med ett barn och hon berättar att hon har ca 1000-2000 kr i månaden efter att alla räkningar är betalda. Det räcker knappt till maten och något annat har hon inte råd med. Hon berättar också att det finns många som har jättesvårt att förstå att hon kan ha en hund när hon är så fattig. Hon förklarar att de 200 kr. som hunden kostar i månaden är ingenting i jämförelse när hon tänker på vad hon får tillbaka. Det handlar om hennes livskvalitet. Hon får tillbaka kärlek, sällskap och glädje.
https://sverigesradio.se/artikel/sjukpensionaren-ida-ar-trott-pa-rad-till-fattiga
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
- Redigerat 2021-02-22 20:55 av Loris M
Nytt för mig också!
Hade inte heller hört det, men det är ett bra ord. Vissa människor lever i sin egen verklighet och förstår inte att inte alla andra har det likadant.
För ett tag sedan läste jag i en artikel om privatekonomi att de två kvinnliga "experterna" ansåg att alla, även ensamstående och lågavlönade, kunde spara 3000 kronor i månaden. Det är rena hånet mot dem som inte ens har så mycket kvar att leva på när räkningarna är betalda.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Har aldrig hört det förut, helt nytt för mig. Känner mig kluven på ordet, vadå rik planering det är något som är väldigt svårt för en fattig människa. Håller med dig Loris det pratas alldeles för lite om fattiga och vi ska inte endast prata om utan agera och hjälpa till så gott vi kan.
Hund får hon ha som alla andra men alltid invänder någon som om dom har rätten att lägga sig i fast jag blir förvånad över att hon klarar av hunden till den låga kostnaden på 200 per månad. Den svåra biten kommer om hon behöver veterinärvård då sticker det iväg snabbt men härligt att hon har sin fybenta vän som förgyller hennes vardag, alla tiders fint 🐕
Ser nu att det står splaining inte plan , man ska tydligen ha glasögonen på jämt annars läser man fel 👓och med det fick ordet en annan innebörd än vad jag läste och svarade på och ingen är skyldig någon annan att förklara sig eller sin situation.
#2: Det där känner jag igen. Vet inte var jag läst det, men har för mig att det var någon undersökning om hur mycket en genomsnittlig familj har i buffert, som ledde till diverse artiklar. En del var så enträgna i sin övertygelse att alla kan spara en viss summa, alla kan tjäna pengar genom att lära sig att handla med aktier o.s.v. Men det krävs ju ett startkapital för att man ska kunna göra det. Det är mycket skuldbeläggande och en del menar t.o.m. att man väljer att vara fattig. Totalt respektlöst.
#3 Vad jag förstår så har hon en mamma som hjälper till och lånar henne pengar när det händer något sådant. Hon berättar i klippet att hon fick låna pengar av sin mamma för att köpa en ny bäddmadrass och att omgivningen var helt oförstående, hur kan man inte ha råd med en bäddmadrass menade de.
Det här är så hemskt men tyvärr en allt oftare syn - poliser på sociala medier som lämnar ut uppgifter om personer de griper, tar kort och lägger ut… jag vet inte om ni har sett det men på Twitter finns det många aktiva poliser och jag fattar inte att de får hålla på så som de gör. De lägger ut kort på människor och/eller deras bostäder och visar i vilket misär de lever, smutsigt, fattigt. Det är inte ovanligt att de också berättar om vad ärendet gäller som det var i det här fallet. Tänk dig den paniken och utsattheten att känna igen sin lägenhet på sociala medier och dessutom oroa sig över att någon de känner ska känna igen lägenheten. Så fruktansvärt lågt.
"Flera poliser har anmälts för brott mot tystnadsplikten efter uppdateringar på Instagram.
Nu pågår en förundersökning vid avdelningen för särskilda utredningar.
En kvinna JO-anmälde kontot redan i somras efter att polisen publicerat känslig information om henne. "Jag mår mycket dåligt", skriver hon. "
https://sverigesradio.se/artikel/poliser-anmalda-for-brott-pa-instagram
Här finns lite mer om ordet:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#7: Bra artikel som inte bara stämmer för finska förhållanden.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Nu blir jag lite fundersam men framför allt misstänksam för hur det är så måste vi kunna ge råd åt varandra oavsett det rör fattigdom eller något annat för allt kan omöjligt handla om att slå ner på någon tvärtom så vill dom flesta väl.
Ska nu även det här ordet bli ett skällsord som så många andra, jag blir mörkrädd för jag har vart ute i världen både här i Sverige och andra länder där jag sett hur fattigdom är på riktigt och det får vara nog nu med ord på förbannade sociala medier och öppna ögonen istället för dom situationer som människor faktiskt befinner sig i.
Alla dom här nyorden kan ställa till så förbannat mycket så istället för medmänsklighet så räds vi att säga vårt , vi räds att agera för vi tolkas som att vi är nedlåtande.
F alltså, skärpning om en fattig människa är i nöd så ska vi våga ge tips och råd för våra råd om än dom är små så kan dom ge en liten utväg och det är utvägar som vi ska värna om och ser vi på trådstarten så skulle Fia kanske ha rätt till livränta något hon kan söka hos försäkringskassan beroende på hur hennes situation är och ändå bättre kanske skulle hon ha rätten till retroaktivt det skulle ge klirr i kassan det i hennes situation . Jag hoppas för det skulle vara toppen toppen för hennes situation 😎
Vi får aldrig bli rädda för att hjälpa och ge råd till våra medmänniskor och alla dessa nyord måste få ett slut för som dom förstör så mycket och det vi behöver göra är att se människan som hon faktiskt är ❤️
#9: Fast det handlar inte om ord i sig utan om situationen som de befinner sig i. Och visst ska vi kunna hjälpa de som behöver det, men det är precis vad vi inte gör när vi berättar för dem hur de kan bli mindre fattiga. Det får dem bara att må ännu sämre för de råd som kommer i "all välmening" är ofta värdelösa, eftersom de visar på den andres okunskap och oförmåga att sätta sig in i hur en fattig person har det. Så det är inte att hjälpa.
Sen går det inte heller att jämföra fattigdom i andra länder och i Sverige som har ett så bra socialt stöd. Alltid finns det någon som har det sämre så jag tycker inte att man ska värdera och underminera någon annans upplevelse och erfarenhet bara för att det finns andra i andra länder som är fattiga "på riktigt" och inte har någonstans att sova, ingenting att äta. Kan man inte ge konkret hjälp som rik så tycker jag att man ska behålla sina goda råd för sig själv. Det är ju inte direkt så att den som är fattig redan inte gått och funderat på hur hen kan ha det bättre. Det är det de gör dygnet runt. Har man pengar behöver man inte tänka på det så mycket, men har man dåligt med pengar upptar det hela ens liv.
- Redigerat 2021-02-24 21:40 av Loris M
Det handlar inte om ord utan om aningslöshet.
Typ som detta om det nu är sant:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#10: Jag är helt med dig Loris i ditt tänk men ändå inte. Jag vet att både du och jag är öppna för dom här människorna och vi vill dom väl men vi får inte koncentrera oss inom vårt land så JA utomlands har betydelse i allra högsta grad att jämföra med för det här är så stort och utbrett globalt så ingen människa får någonsin glömmas någonsin och vi får aldrig grepp om hur stort det här är men att ord ska förstöra för det är just det dom gör för människor.
Vi måste våga, vi måste ta plats och hjälpa där vi kan med eller utan alla förbannade nyord som via sociala medier som enbart förstör istället för att bygga upp.
Jag är så trött på det där, jag har undanhållit mig alla sociala medier men ändå så hemsöker dom genom media men det absolut viktigaste nu
är att vi tar hand om varandra och ger stöd när någon behöver och vågar ge råd och hjälp där det behövs.