Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etikettpolitik
Läst 127 ggr
DesK
4

Tragisk årsdag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag för 35 år sedan mördades statsminister Olof Palme på öppen gata i Stockholm. Vi minns honom som en stor man som åstadkom mycket. Delbar bild från Facebook.

/Désirée

Magi-cat
3

Den dagen glömmer man aldrig. 😢🌹

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
4

Nej, det gör man verkligen inte! Olof Palme gjorde många uttalanden, här är ett som passar mycket bra på sajten.

/Désirée

Magi-cat
3

Palmes tal var ofta briljanta, direkta, modiga. "Diktaturens kreatur" och "Satans mördare" minns vi också.

Maria
2

Usch😟

/Maria

Lussan20
4

Jag minns den natten!
Jag var med mitt sladdbarn som skulle komma i Juni. Jag gick upp och åt Kalaspuffar på nätterna. Satte på radion och där var meddelandet-Olof Palme har blivit skjuten- Jag frös ända in i märgen. Hörde folk senare framåt morgonen jämra sig- de har skjutit vår fredsduva-.
En ny tid hade stundat, en kallare tid, hårdare och mindre mänsklig!
Man kan ha olika åsikter om hans politik , men han var en duktig retoriker, hade medkänsla, sållade inte människor i vi och dom sämre. Jag var mycket ledsen den natten.

Magi-cat
3

"Det handlar om solidaritet och omtanke om varandra."

Olof Palme

#5 Håller med. Det blev en ny tid.

DesK
3

Det är en ny hårdare tid, ja! Ett till budskap från Olof Palme.

/Désirée

Lussan20
5

För politiker hårdnade klimatet, hot om våld, hat , att inte kunna gå utan livvakt längre. Mona Sahlin berättade i Renes brygga om hatet mot politiker och hoten. Hatets gift spred sig, skinnskallar slog ihjäl lille -John Rohn-, fy det var en kyla som spred sig allt längre ner i åldrarna.
Vem som sköt får vi aldrig reda på, men det var någon fylld av hat, det vet vi. En skamlig sjuka som sedan spred sig över vårt land!

Loris M
3

🧡🌸

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

[Månglädje]
7

Minns den dagen så bra, jobbade och kunde inte tro det här hände i Sverige och det var en sån oerhört overklig känsla när beskedet kom 🌹

Ser vi på tiden sen Palme så har det politiska klimatet eskalerat även om det på den tiden också var tuffa tongångar men idag är det något helt annat vi har att göra med och jag måste säga jag beundrar politiker som både vågar och orkar stå för sig och sitt. Det är starkt i ett sånt hårt klimat som vi har idag tack vare alla vansinnes sociala medier som driver på hatet som dom gör.

Mycket hände efter Palmemordet politiskt och jag kan tycka i min lilla enkelhet att ha olika åsikter, slå näven i bordet och bli högljudd och vara osams eller obekväm är en sak men allt hat, hot , våld och såna förskräckliga vändningar som det här har tagit det kan vi gott vara utan men tyvärr är det bara toppen av isberget som vi ser politiskt.

Jag kan bara säga att politikerna gör det bra som orkar oavsett vilket parti dom tillhör för dom får verkligen stå ut där i offentlighetens rampljus och här spelar det ingen roll vart dom står politiskt ingen ska behöva hotas eller utsättas för våld för sin övertygelse.