Annons:
Etiketterpolitikfrämlingsfientlighetrasism
Läst 150 ggr
Loris M
2021-04-05, 19:47

Ärkebiskopen utsätts för hot och hat

Det är Påsk men rasister vilar inte. Nu utsätts Antje Jackelén, ärkebiskopen i Svenska kyrkan för hot och hat från rasister, SD:are och andra som inte tycker att alla människor har lika värde. På självaste Påsken.

Hennes brott är att hon pratar om kristen kärlek och att vi ska hjälpa alla människor oavsett vilken religion de utövar. Hon pratar om medmänsklighet och att inte göra skillnad på människor och människor. Hon kallas för as, muslimkramare m.m. Jag finner inga ord för att kunna uttrycka vad jag känner för dessa "svärjevänner".

Det är lustigt att de som påstår sig vilja värna om svenska traditioner, kristendomen och svenskhet, är också de som har dålig koll på sin egen historia och de som alltid uttrycker hat och hot mot Sverige, regeringen, de demokratiska värden som vårt land vilar på…. de förespråkar "hårade tag", diktatur. Nej, ni är inga vänner till Sverige, utan de som förstör och skapar en otrygg framtid där demokratin är hotad.

Må det där regeringspartiet som samlat en del av dem, aldrig få mer makt än de redan har, för ingen går trygg i ett land där de har makten. Inte en ens Svenska kyrkans ärkebiskop.

Annons:
Loris M
2021-04-05, 19:48

Och hon tvingas till en paus för att hon inte står ut med allt hat. 😢

• Redigerat 2021-04-05, 19:50 av Loris M
DesK
2021-04-05, 19:57

Så förfärligt! Antje Jackelén är en mycket fin och bra ärkebiskop.

Désirée
Afghan lives matter

Magi-cat
2021-04-05, 19:57

Det är fruktansvärt! 😢

Hoppas hon känner att hon har mycket stöd också, hatarna ska inte få vinna!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2021-04-05, 19:59

Hon är helt underbar! Jag följer henne på Twitter och hon uttrycker inget annat än kärleksbudskap, medkänsla och medmänsklighet. Hon är rättvis, skarp och klok. Hon får mycket stöd, så det hoppas jag att hon känner. Hat vinner inte i längden.

• Redigerat 2021-04-05, 20:00 av Loris M
Magi-cat
2021-04-05, 20:00

"Det är lustigt att de som påstår sig vilja värna om svenska traditioner, kristendomen och svenskhet, är också de som har dålig koll på sin egen historia och de som alltid uttrycker hat och hot mot Sverige, regeringen, de demokratiska värden som vårt land vilar på…. de förespråkar "hårade tag", diktatur. Nej, ni är inga vänner till Sverige, utan de som förstör och skapar en otrygg framtid där demokratin är hotad."

Bra sagt! 🌸

Hoppas alla SD-röstare tänker efter lite nu, vad det är för ett samhälle de röstar fram när inte ärkebiskopen kan tala om medmänsklighet utan att utsättas för hat!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2021-04-05, 20:04

Tack! 💕 Det hoppas jag också. Många av SD-väljare tror att bara vi skickar hem alla invandrare och hindrar fler att komma in, så kommer allt magiskt att lösa sig och inga brott kommer att begås. Så okunnigt. Och naivt. det handlar inte bara om invandrare, utan ingen går säker som sagt.

Annons:
Lussan20
2021-04-06, 07:20

Kärleken är farlig för de som hatar!
Det är som salt i öppna sår, det svider värker och gör ont ända in i själen.
Hat är inte vän med någon eller något, det lever sitt eget liv i en mörk värld full av skuggor från tidigare generationers våld , avund, illvilja, mord, hämnd,alla mörka stunder som varit i världen. Med sitt eget hat stänger de dörrarna till frid, lycka, glädje och människokärlek.
Som Antje skulle sagt- älska din nästa så som dig själv-

DesK
2021-04-06, 10:09

Wonnalesan, så sant som du skriver!
Så här skriver biskop Fredrik Modéus på Facebook

Långt, men angeläget, inlägg. Läs och dela gärna.

I går meddelade Svenska kyrkans ärkebiskop Antje Jackelén att hon tar en twitterpaus. Skälet är att hennes tweets omskrivs, förvanskas och används både för att sprida hat och hot och för rent lögnaktiga budskap om Svenska kyrkan, kristen tro och ärkebiskopen själv. Som biskop i Svenska kyrkan är det omöjligt att vara tyst och bara se på vad som händer.

Vi känner igen mönstret från andra delar av samhället. Runt om i landet tvingas politiker, forskare, journalister och andra samhällsföreträdare till reträtt för att de uttrycker sina åsikter. Personlig kritik, nedsättande kommentarer och ibland rena hot gör att de till slut inte är beredda att betala priset. Visst måste en samhällsföreträdare vara beredd till hård diskussion och vasst meningsutbyte. Välriktade debattinlägg bjuder upp till dans när det gäller viktiga samhällsfrågor. Samtidigt ska allt vara omgärdat av djup respekt både för sanningen och för meningsmotståndaren. Det är en del av demokratin. Det är en fråga om värdighet. Det är något vi måste kämpa för.

Nu ser vi något helt annat. På ärkebiskopens twitterkonto skrivs kommentarer som är så vidrigt kränkande att få av oss hade orkat stå raka i en sådan storm ens en kortare tid: As, kärring, smuts, terroristkramare, landsförrädare, hatspridare och hot mot mänskligheten är bara några av de etiketter som sätts på ärkebiskopen. Och det är några av de snällare. Ärkebiskopen sägs inte heller försvara kristendomen, utan tvärtom. Att Antje Jackelén skulle vara ett hot mot den kristna tron i vårt land är så uppåt väggarna att vi måste vara många som protesterar. Som en i biskopskollegiet möter jag ärkebiskopen flera gånger i månaden. Jag har lyssnat till henne vid fler tillfällen än de flesta som läser dessa rader. Vid varje tillfälle är orden djupt förankrade i kristen tro. Förkunnelsen är tydlig, rakryggad och evangeliskt kristen. Ärkebiskopen är påläst, modig och besitter stor integritet.

Förutom att ge ord åt den respekt för Antje Jackelén som många i vårt land upplever vill jag också värna demokratin och det fria debattklimatet. Detta är hotat i vårt land. Det är inget annat än livsfarligt. Hur har vi hamnat här? Hur är det möjligt att samhällsföreträdare över hela linjen tvingas till reträtt, helt eller för en tid, av de som hatar, far med osanning och som låter sociala medier flöda över av svordomar, könsord och nedsättande kommentarer? Jag efterlyser ett vuxet samtalsklimat också på sociala medier. Ett klimat där debattvågorna går höga och åsikter bryts mot varandra, men med en djupt rotad respekt för att andra människor tänker, tycker och tror på andra sätt än jag själv. De som hatar får aldrig vinna. Öppen, rak, ärlig och respektfull dialog är de fundament vi måste bygga det offentliga samtalet på. Det är allas vårt ansvar.

Det är hög tid att den tysta mitten gör sig hörd, både i Svenska kyrkan och i samhällsdebatten. Det finns för många som tiger och som med ökad frustration ser en offentlig debatt som för länge sedan har gått över styr. Jag kan inte vara tyst. Det är helt enkelt för mycket som står på spel.

+Fredrik Modéus
biskop i Växjö stift

Désirée
Afghan lives matter

Loris M
2021-04-06, 10:36

#8: Tack DesK! 💖

Så viktiga ord och budskap. Så viktigt att inte låta sig tystas, för det är som biskopen skriver, för mycket står på spel.

Lussan20
2021-04-06, 11:14

Ja vi ska vara uppmärksamma på det som river ner och förstör demokratin. Där det väller ut otidigheter, svordomar och ren elakhet, bara för att man är allergisk mot godhet.
Så förflackat och omoget denna svaghet visar sig. Jag säger nej till hat, förföljelse, mobbing, kränkningar, odemokratiska sätt att tolka världen. Vi kan bara växa genom samförstånd och den goda viljan….

[sekler]
2021-04-07, 17:10

Jag känner inte till den här damen men allt hat som florerar är skrämmande. Jag är inte Kristen och har starka synpunkter på Kristendomen till tusen men att föra sig med sånt hat och förakt det övergår mitt förstånd.

Det blir så oerhört fel när människor ska behöva dra sig tillbaka, ta pauser och inte synas på en tid för att vissa inte kan låta bli att skriva såna ord som vi ser i inlägget ovan det borde vara tvärtom dom ska våga synas och våga ta plats där dom får stå för sitt.

Egentligen är det väldigt enkelt vi ser olika, vi har olika övertygelser om saker och ting både vad gäller religioner och annat så istället för att föra sig med hat och mobb föra en dialog och diskussion där vi bygger broar och närmar oss varandra och kort och gott accepterar att vi är olika för vi behöver inte slåss däremot behöver vi få utöva våra egna övertygelser.

Jag är ofta i luven på Kristendomen med flera religioner men jag har aldrig någonsin fört mig med hat och mobb däremot ifrågasätter jag väldigt starkt och för mer än gärna diskussion för jag vill förstå och jag vill veta hur dom tänker det är för mig väldigt givande.

Jag hoppas att hon kommer tillbaka och inte bryr sig om det här fula hon utsätts för , men samtidigt så förstår jag henne för vem som helst ger upp och behöver få distans när man utsätts för sånt här men jag säger bara en sak kom igen Antje låt ingen sätta sig på dig 😎 och det kommer från mig som inte alls står för Kristen tro men kämpa kämpa kämpa ge inte upp det som du står för 😎

Calcifer
2021-04-08, 16:11

Jag är inte ens troende för fem öre men tycker det är vidrigt hur hon behandlas.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: