Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketter: politikfrämlingsfientlighetflyktingpolitikinvandringspolitik
Läst 145 ggr
Magi-cat
5

Utvisningar och barnkonventionen!

Hur kan man ens tänka tanken att utvisa BARN, barn som dessutom är födda i Sverige??!! Är man osäker på något sätt går man till Barnkonventionen som ska skydda barn!

Från "Minderåriga vid första avslag" på FB:

"Lyssna 13-åriga Hadisha! Migrationsverket konstaterar att det vore bäst för henne att stanna i Sverige men ger henne ett utvisningsbeslut med motiveringen att Sveriges intresse av att reglera invandringen väger tyngre! Migrationsverket menar att det är rimligt att utvisa Hadisha till ett land hon aldrig varit i och vars språk hon inte kan eftersom de anser att hennes mamma har utnyttjat visumreglerna. Är inte arvsynden borttagen i Svensk lagstiftning?"

https://sverigesradio.se/artikel/hadicha-och-barnkonventionen?fbclid=IwAR3ZVhvZIbxZXD-1rgTxKgDMHUyQdEtUAgXldIT8L7ppMOHHz4uw58OYuII

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vad ska styra utvisningsbeslut för barn som bott länge i Sverige? Efter att barnkonventionen blev svensk lag så kom migrationsöverdomstolen i slutet ...
Loris M
2

Helt ofattbart. 😥 Så dumt, så ologiskt, så fel.

Och värre blir det nu när riksdagspartier tävlar i vem som ska lägga fram den mest inhumana migrationspolitik.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Magi-cat
2

#1 Tänkte också på det. De riktigt tävlar och bedyrar hur snäva regler de tänkt sig. 😢

Alltså, det är BARN, som kanske t.o.m. är födda här, vad ska de "tillbaka" till? Och vad tror man sig vinna på detta inhumana agerande? (Vilken bild av Sverige tar dessa barn med sig och för ut i världen …?)

BARNkonventionen ska användas för BARNENS bästa! Svårare borde det egentligen inte vara.

DesK
2

#2 Instämmer helt och fullt och tillägger att en del av barnen har hunnit bli vuxna pga Migrationsverkets långsamma hantering, ska inte dessa barn behöva lida för. Ge alla ensamkommande flyktingbarn som kom runt 2015 uppehållstillstånd nu!

/Désirée

Magi-cat
2

#3 Nej, precis! Kom de hit som barn måste skyddet gälla även när de blivit vuxna!

Det är också sjukt att de som blivit av med jobbet pga pandemin eller inte lyckats få ett fast jobb efter gymnasiet utvisas! I coronatider!!!

DesK
2

Ja, det är fullkomligt inhumant!

/Désirée

[sekler]
3

Herregud vilken klok liten dam, så företagsam så insatt trots sina unga år och man kan undra vad i helskotta ska vi med en barnkonvention till när den inte tycks fungera.

Hadisha bär knappast ansvaret för sin mors illegala vistelse det är absolut inte hennes fel och hon ska självklart inte straffas i all den tid hon är född i Sverige.

Sånt här är så svårt att förstå och vet ni jag blir inte förvånad om Hadisha en dag verkligen på riktigt blir advokat för kära nån hon har verkligen kunskap trots sin unga ålder. Heja dig Hadisha det fixar du ❤️

På tal om sånt här är det någon som vet hur det gick för Buket som också blev utvisad ? jag har googlat men inget nytt sen 2020.

Loris M
2

#6: Senaste jag läste om det skulle utvisningen genomföras och Buket skulle hamna på ett barnhem i Turkiet. Tror inte att hon fått stanna (jag hittar inte heller någon information) för medier brukar skriva om det blir ett positivt utfall, då det inte händer ofta.

[sekler]
2

#7: Surt för det här vill vi ju veta hur det gick för Buket .

Magi-cat
3

😢

Magi-cat
2

Striderna tilltar i Afghanistan och det påverkar den 11-åriga tjej som under tre år bodde och gick i skolan i Burgsvik på södra Gotland och som P4 Gotlands ...
Magi-cat
2

11-åriga ”Guldkråkan” är försvunnen i Afghanistan. Hennes svenska extramamma Eva Hållsten, 62, är utom sig av oro. – Min största skräck vågar jag knappt uttala högt. Det är att talibanerna tar henne och gör henne till sexslav, säger hon.
Loris M
2

Jag mår så fruktansvärt illa av att läsa om alla utvisningar, speciellt när det gäller barn. Sverige är ett föredömsland när det gäller barn och barns rättigheter men rättigheter omfattar tydligen inte alla barn. 😢

Magi-cat
2

Ja, man blir alldeles vanmäktig och fattar bara inte, det är BARN!!! BARN och ändå, i präktiga Sverige …😰