Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketter: övrigtövergreppvåld
Läst 235 ggr
DesK
7

Svenska män är våldsamma

De flesta våldsbrott mot kvinnor i Sverige utförs av svenska män. Det är inte något importerat våld. Svenska män misshandlar kvinnor i Sverige. Första gången som jag bevittnade ett sådant brott var jag i nedre tonåren. Det var en svensk man som misshandlade en äldre kvinna i Stockholm tunnelbana. Den gången var det några icke svenskfödda män som hjälpte den utsatta kvinnan och höll fast den våldsamme mannen tills polis anlänt till platsen.
Sedan dess har jag bevittnat en hel del olika våld mot kvinnor och även själv blivit hotad, i samtliga fall har det varit svenskfödda eller skandinaviska män.
2008-2013 levde jag och mina döttrar med en helsvensk man från Dalarna som misshandlade mig och mina då minderåriga döttrar. Vi fick hjälp att lämna denne man och fick under en tid bo i skyddat boende, där träffade vi ett antal kvinnor som alla hade blivit misshandlade av svenska eller skandinaviska män.
En av de kvinnor som har blivit mördad nu på senare tid var en väninna till mig. Hon var svenska och det var hennes man också.
Listan skulle kunna göras mycket längre, men jag stannar här.
I Sverige är det först och främst svenska män som misshandlar kvinnor.

/Désirée

SumacWarmi
7

Det är min erfarenhet också. Jag har blivit påhoppad och misshandlad av en okänd berusad svensk man på stan. Svenska män stod och glodde och flinade bara, men en invandrare kom fram och räddade mig.
Att de svenska männen bara glodde gjorde att jag skämdes över att bli misshandlad. Det var som att de inte tyckte att jag var värd att hjälpa, eller att det var roligt att se mig få stryk. Det är de som ska skämmas!
Det är dags för alla män att visa att de är män! Stå upp för kvinnor och barn som blir misshandlade! Sluta skydda och ursäkta misshandlarna!

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

• Redigerat 2021-04-22 15:56 av SumacWarmi
Lona
8

#0: Det är oerhört tragiskt att det ska behöva påpekas. Dels att det överhuvudtaget förekommer misshandel av den här typen, dels att det till stor del utförs av svenskar/skandinaver.
Det är väl lättare att "skyffla över" problemet genom att hävda att det bara är muslimer och invandrare som utför den typen av brott.

Gemensamt för nästan all kvinnomisshandel är att det är män som utför den. De är betydligt mer överrepresenterade än vad någon etnicitet, religion eller ursprungsland är. Men det får man minsann inte nämna, då får man "inte alla män" tillbakskastat.

Det är absolut viktigt att ta upp att även män blir misshandlade och att det finns kvinnor som misshandlar men det är inte där det stora problemet ligger.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2021-04-22 15:58 av Lona
Soligajag1
6

#0:
Så fruktansvärt!
Vilken tur att du kom ifrån mannen.

Visst är det så , det är många svenska män som misshandlar, man läser så gott som varje dag om olika fall. Hemskt !

Alltför många kvinnor är rädda , vågar inte lämna mannen , han hotar att döda henne , ta barnen ifrån henne .
Kvinnor behöver få hjälp och stöd.

HH 🙂

Maria
5

En kvinna på mitt gamla jobb blev mördad av sin svenske man.
En kvinna här på gatan blev skjuten av sitt ex. Var på TV om det mordet. Svensk man igen.

/Maria

Lussan20
7

Hur mycket man än sopar så kan man inte sopa detta under mattan.
När jag var ung så visste vi flera som slog sina fruar. Jag hade en släkting som inte fick se ut genom fönstret, han drog ner rullgardinen, hon fick inte jobba eller ens köpa sina egna kläder.
Man hörde som barn folk samtala om detta och jag som hade lyssnaröron hörde allt. Om män som tvingade till sig sex, det ansågs som en plikt, om kvinnorna som blev smittad av könssjukdom sista delen av sin graviditet och fick stå med skammen inför läkarna, de som fick nålpengar och be om pengar till strumpor och kläder till barnen medans han satt på ölhaket och drack upp pengarna. Min vänner och jag själv en del av oss som blev våldtagna Inte vågade vi anmäla vi hade ju kortkorta kjolar vilket gjorde att det räckte för en friande dom.
Ett par grannkillar våldtog en flicka så grymt i bilen , de fick fängelse för det var ett så grymt övergrepp och rätt domare.
Jag tror vi som kvinnor vet att detta skett i alla tider. En del var uppsatta i samhället som misshandlade sina fruar.
Det är ju så att vi måste säga att vi har fått nog av slaveri och förtryck.
Det finns de som säger att slaveriet tog slut för länge sedan, ändå lever prostituerade i trafficking i rent slaveri och dom besöks av sk bra män, jojo. Mvh/WL

Loris M
7

Tack för alla era inlägg 🌸🙏🏻 och jag håller med Lona, tänk att det ska behöva påpekas. Våld mot kvinnor är något som inte kan tillskrivas invandrare, även om en del gör det, för det inget som bara de ägnar sig åt. Det är män i alla samhällsklasser, svenskar som invandrare, rika som fattiga. Det tar sig bara olika uttryck.

Men det är så mycket lättare att prata om våld mot kvinnor när vi kan tillskriva det här beteende några andra. För inte kan väl vi… ? Jag tror tyvärr att en del inte är mottagliga för fakta. De tror på det som låter bättre och bekräftar deras människosyn. Så många offentliga personer som klivit fram genom åren speciellt under me too - kampanjen, berättat som fina, högt uppsatta, etablerade och högavlönade män som våldtar, hotar, slår, trakasserar, förtrycker…. de är män, det är det som är det gemensamma. Men det hjälper inte. Men visst känns det nedslående att så många köpt konceptet som högerextrema och deras sympatisörer presenterar, bara vi skickar hem alla invandrare så kommer det inte finnas några våldtäkter eller kriminalitet. Hur dum får man vara?

Om våld mot kvinnor ska upphöra så måste vi antigen skicka alla män till en annan planet (vilket inte känns rimligt) eller också måste kvinnor få bättre stöd, bli trodda på och politiker måste engagera sig i frågan.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Tarotstollan
4

De förtjänar inte att kallas män! 👿🤬

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Soligajag1
2

#7:

Håller med dig till 100%
Samtidigt får vi inte döma alla män!
Det finns fina oxå , känner några stycken . Min bror , min systers man , några andra goá vänner .

HH 🙂

DesK
2

#8 Helt rätt, vi får inte döma alla män! Jag har mina fina killar här hemma och då när vi lämnade, så var det flera män som hjälpte och stöttade.

/Désirée

Tarotstollan
2

Ja, det finns fina killar och män också. Har haft många i min familj, tyvärr är de borta nästan allihopa.
Vet också några som stoppat gapande, skällande och fula ord som skrikits mot tjejer och kvinnor.
Även om vad de sa kanske inte i sig självt var så vackert: " men för fan lägg av" och "håll käft för fan innan du får på truten själv!"😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
7

Vi får inte glömma att de flesta män är fina män.

/Maria

Lona
3

#11: Det har du rätt i, det blir lätt att man fokuserar på de som inte är ok, men naturligtvis är de flesta män fina personer som behandlar sina närstående väl.

Loris M
5

Självklart är det så att de flesta män inte misshandlar och även det är tragiskt att vi ska behöva påpeka. Jag tar för givet att de flesta vet det och att vi inte behöver ropa "Inte alla män" varje gång som vi tar upp något där män är överrepresenterade. Samtidigt förstår jag, varför det behöver sägas för det finns alltid någon som gärna vill missuppfatta.

Jag är tacksam att ämnet tas upp, att ni vill berätta och bidra till att sprida kunskap om kvinnors utsatthet. Det är så viktigt.

Lussan20
7

Loris!
Om vi pratar om en grupp män som ägnar sig åt misshandel, våldtäkt, pedofili och kriminalitet så menar vi inte de som inte gör det. Det är så himla bra att du påpekar det . De goda männen är på vår sida och skäms för att det är som det är.
Min man säger att de bra männen behöver inte bära skuld för de männen som gör dessa handlingar, men ska i alla fall ta avstånd öppet för det som andra gör mot kvinnor.
Det måste komma bra domare och poliser som snabbt griper in, ta bort mannen från miljön och hemmet och hindra honom att ta sig dit. Ekonomiskt ska kvinnan få stöd tills hon har förmåga att klara sig och barnen själv. All hjälp ska sättas in.
Mvh/WL

Loris M
5

Exakt så Wonnalesan! Alla män ska inte behöva bära skulden, men "de goda männen" är viktiga, att de står på kvinnornas sida, tror på dem och hjälper dem, tar avstånd från andra mäns våldshandlingar och inte ursäktar dem. Är de tysta så kan våldet fortsätta nonchaleras och kvinnors berättelser undermineras.

Jag ser många män på sociala medier som gör just det, öppet tar avstånd och visar avsky mot misshandlare/mördare. Det är så oerhört viktigt. Även det här borde vara självklart egentligen, att man ska fördöma våldet, men tyvärr ser man för ofta skuldbeläggande av kvinnan "Hon borde veta bättre. Varför lämnar hon inte". Så lite insikt många har och därför är det viktigt att sprida kunskap och kvinnors berättelse.

Lussan20
4

Förr var det värre Loris!
Som barn hörde man ofta-ge henne ett kok stryk- täpp till truten påna- kärringjävlar som bara klagar- gena en hurring- osv osv.
Människovärdet måste höjas för kvinnor i löner och annan form av jämlikhet.
Min pappa slog ingen, men han kuvade mamma, han bestämde och hon skulle lägga sig på hans order, fick inte ha tänt, så hon snubblade omkring i mörkret. Fick inte tända sina Adventsljusstakar som hon älskade. Osv.
Jag ångrar att jag sade till henne att säga ifrån en gång för alla. Ja det blev ett stort bråk som gjorde att båda rymde och vi fick leta upp dom, så var det gråt och eländes elände.
Sedan drog vi tillbaka vårt artilleri.
Vi höll oss utanför min syster och jag. Det var försent att ta sig makt för mamma. Hennes frihet fanns i sitt arbete, vänner, oss barn och barnbarn, pappa hade sitt sommarhus som var hans stora kärlek.
Pappa var mjuk mot oss barn, han var en 1000konstnär som Ernst, men han måste ha full koll på mamma och det fanns orsak till det från hans livs början. Men han slog ingen. Men våld har många ansikten. Mvh/WL

Soligajag1
3

#14:
Håller helt med ! 😊🥰

HH 🙂

Soligajag1
3

#15:
Ja , så är det !
I början älskade säkert paret varandra, sedan går tiden och något förändras , mannen vill kontrollera kvinnan.
Sedan börjar det hemska, . Kvinnan tror att mannen ändock älskar henne.
Så hon stannar kvar , . Men det blir inte bättre, bara värre.

Så hemskt.

HH 🙂

Lona
6

Jag tror att det var på ett nyhetsprogram på TV nyligen där de tog upp att män som har kontakt/besöksförbud borde bära fotboja. Helt rätt!
Varför skall den personens integritet vara större än den hotades???
Har man placerat sig i det facket så får man f-n i mig ta följderna också!
Jag kan inte låta bli att undra om det hade sett annorlunda ut om rollerna var de motsatta, att männen skulle skyddas.

WL: ❤
Min farmor hade det delvis så, jag tror inte att farfar lyfte handen mot henne men "kvinnan skulle tiga och lyda".

Lona
7

Jag passar på att posta ett inlägg som jag gjort på några andra sajter (Brukshundraser och Psykologi):

"Många personer som lever med våld i en nära relation hindras från att flytta till ett skyddat boende eftersom de inte får ta med sig sitt husdjur.
Hellre än att lämna djuret hos en våldsbenägen person så väljer de att stanna kvar i förhållandet.

Föreningen Veterinär Omtanke Om Våldsutsatta, (VOOV) försöker underlätta detta genom att i samverkan med det skyddade boendet erbjuda tillfälliga jourhem för djuren.

VOOV samarbetar med polis, socialtjänst, länsstyrelser och föreningar/organisationer som möter våldsutsatta personer.

Är du intresserad av att veta mer om organisationen, stödja den eller ställa upp som jourhem så gå in på deras hemsida!
www.voov.nu

• Behöver du hjälp?
    Kontakta Kvinnofridslinjen på 020-50 50 50 om du utsatts för hot, våld och sexuella övergrepp så kan du få stöd och hjälp med hänvisning till skyddade boenden. Om du har djur som inte kan vara på det skyddade boendet så kontaktar kvinnojouren, polisen eller socialtjänsten VOOV.

(Givetvis så är även män utsatta för våld i nära relationer men inte i samma omfattning som kvinnor.)"

• Redigerat 2021-04-23 17:14 av Lona
DesK
4

Tack för alla kommentarer här i tråden! 🙏 Det är faktisk en enkel logik i rubriken. Det bor flest svenska män i Sverige, alltså är det flest svenska män som bär sig illa åt mot kvinnor. De män som känner sig kränkta av en sådan text, bör se över hur de själva beter sig och vilka värderingar de har. Det ligger nära till hands att tro att de män som inte tål att höra eller se en sådan text själva är män som gör just det - misshandlar kvinnor!

/Désirée

Lussan20
4

Dr Phil trycker ofta på skillnaden i styrka och varför det är så farligt att slå kvinnor. Ett knytnävsslag får hennes huvud att fara iväg och risken att hon slår hårt i kanter är mycket större.
Jag menar att det aldrig kan bli rätt att slå någon , varken barn , djur eller kvinnor. Jag läser om kvinnor som klöser sina män och det är absolut en onödig handling oavsett kön. Men man skulle aldrig ställa frågan till de männen om varför han inte lämna, så som det alltid görs med misshandlade kvinnor.
Att någon ser till de arma djuren är värt beröm, de har inte valt att leva med en våldsverkare. Vet de som dödar barnens djur för att skrämma familjen. I arbetet med barn, familjer i nästan alla mina yrkesverksamma år så har man hört och sett det mesta! Mvh/WL