Var i samhället brister vi?
Vårt samhälle brister på en hel del punkter vilket inte minst syns här på Lika Villkor. Det jag tänkte på just nu var hur samhället missar att fånga upp medborgare som lever i misär.
Jag tittade på Djurambulansen, det är givetvis fruktansvärt när djur vansköts eller misshandlas men det verkliga tragiken ligger många gånger i bakgrunden.
Var blev det fel när människor, ofta äldre eller personer med psykisk ohälsa faller igenom det sociala nätverket på det här viset?
Människor som lever i otrolig misär, som totalt har tappat greppet om tillvaron?
Många av dem har säkert vägrat att söka - eller få - hjälp men en del av dem har inte klarat det själva.
Det är inte förrän grannar eller andra utomstående larmar angående djuren som myndigheterna griper in.
Ofta så är det dessutom älskade djur vars ägare förlorat möjligheten att ge dem ett bra liv när den fysiska eller mentala hälsan sviker.
Hur hamnade vi i ett sånt samhälle?
Var gick det snett?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Det är en bra fråga. Jag tänker att mycket kan relateras till resursbrist. Allt mer byråkrati, pappersarbete för socialarbeterare m.fl. yrkesgrupper och allt större arbetsbörda. Det ska hinna med allt fler uppgifter på allt kortare tid. Syns inom många sektorn, som exempelvis utbildning. Lärare som ser Barnfattigdom, missbruk hos föräldrar, mobbning men inte hinner med att göra något åt det.
Kanske är det också så att vi länge haft bra levnadsstandard att vi nästan inte vill/kan se att det finns väldigt många som hamnar utanför systemet och lever i misär.
Sen allt det här med Försäkringskassan, att de blir allt hårdare och allt omänskligare, nekar pengar, ställer orimliga krav… jag vet inte, men mycket har blivit sämre, psykisk ohälsa ökar och fler blir lämnade åt sitt öde utan stöd.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Jag får väldigt svårt att förstå människor som utsätter djur oavsett psykisk ohälsa så ska man inte ta hand om djur om man inte kan sköta om dom så enkelt är det ❤️
Det finns inga kanske det finns liv oavsett och liv ska alltid värnas och kan man inte ta hand om liv så ska man fråntas den rättigheten punkt.