"Det var bättre förr ..."
Författaren Susanna Alakoski skriver så otroligt bra, tänkvärt och pricksäkert. 🙌🏻👏🏻
"P1. Ämnet är marknadshyror men partiledaren på extremkanten kommer fort in på favoritspåret: Skjutningar. Inbrott i villor. Vårdköer.
Regeringen har misslyckats med allt. Regeringen har inga som helst ambitioner göra något åt nåt. Det finns ingen ljusning i sikte.
Hur kan en så högt avlönad person själv tro på det munnen hans säger?
Funderar på idag i förhållande till igår, uppväxten på 70-talet. Känner mig tryggare 2021,(beror såklart också på att jag inte har samma utsatta liv nu). Nä, ligisterna hade inte skjutvapen, men du kunde få en kedja över ansiktet om du sa emot, eller en kniv i magen i ett lägenhetsbråk så som en av mina barndomsvänner fick. Näsa på näsa knäcktes i de mest vulgära bråk mellan raggare och hippies.
Flickor blev kallade hora, blev våldtagna på strandpartyn, och i skolan hände absolut nada när kemiläraren på labbet ställde sig bakom och la händerna på tjejernas höfter. Jag växte upp med folk som suttit i fängelse, med folk som var på väg in. Jag lekte hemma hos män som senare blev dömda för pedofili. Porrtidningarna låg utspridda på golvet hemma hos vissa och nog fan dog folk på sjukhus och i vårdköer då också.
Och villainbrott, tja, det var vardagsmat som jag minns det. Uppvuxen med stöldgods som jag är. Pappor slog mammor (gång på gång) utan att vare sig få finka eller fotboja. Barn agades både i hem & skola. Gäng fanns det gott om, i både Ystad och i kranskommunerna. Jag skulle inte säga att dessa träffades och drack en kopp kaffe tillsammans på lördagskvällarna.
Partiledaren på extremkanten påstår att han inte vill ha en borgerlig regering. Han vill ha en annan sorts regering. Förmodar en som likt honom beskriver vårt land i tungomål om misslyckande & misär. Det fattas
hundratals beslut varje år i riksdagen. Arbetsmarknad, finans, trafik, försvar, utbildning, justitie- och konstitution, kultur, miljö- och jordbruk, näring, skatt, sociala frågor, utrikesfrågor, EU. De flesta förblir osynliga.
Men är nog så viktiga för att landet ska funka.
Partiledaren på extremkanten säger att det mest ansvarsfulla man kan göra är att avsätta den sittande regeringen. Jag säger att det mest ansvarsfulla är att tillsätta regeringar som förmår reflektera över att Sverige som land funnits sedan inlandsisen drog sig tillbaka och politiken sedan Hattarnas och Mössornas tid. Som sätter ord på att det inte var bättre förr. Som klarar av att snickra väl med gammalt politiskt supervirke.
Sjukvården. Fattigfolk togs in på hospitalen, inte för att vårdas utan för att dö eftersom det varken fanns läkare eller mediciner. Och det i tider när Koleran härjade.
Förorterna. Ungar bodde med sina fattiga föräldrar i de mest sorgliga hem i städernas utkanter, råttor, löss och annan ohyra. Flätade korgar på arbetsstugorna för ett ynka mål mat om dagen - gröt.
Brott & straff. Låt mig ödmjukt påminna om kassaskåps
sprängningar, kyrksilverstölder, lösdriveri, fredlöshet, och de många ligorna som varit på ständig jakt efter rika människors smyckeskrin. Låt mig påminna om dödsstraff, kroppsstraff, skamstraff och den unkna sedlighetsbrottslagstiftningen.
Skepp&Ohoj!
Lätt är att sitta vid rodret när det inte blåser, som det står i
ordspråksboken. Klaga, kvida, gnöla, gnälla. Since 2005. Partiledaren på extremkanten har styrt ut sig själv, och sitt parti, till fosterlandets enda saliggörande ängel. En skrytmås är han, en gnällspik, som seglar under falsk flagg.
Ty grovjobbet blev gjort när denne partiledare inte ens var tilltänkt.
Har förresten aldrig hört honom säga ett enda gott ord om Sveriges, på många områden, unikt framgångsrika politiska historia.
Och denna partiledare ska älska vårt land mer än alla vi andra?
Jösses."
https://www.facebook.com/susanna.alakoski.3/posts/3678527342251157
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
På pricken, så var det i förorten på 60talet. Jag var där! Mvh/WL
Mycket bra! 👍👍👍
/Désirée