Lika villkor iFokus

Lika villkor

Etiketter: politikfrämlingsfientlighetjämställdhethbtqreligion
Läst 317 ggr
Lona
9

Rösta i kyrkovalet!

I höst (19 sep 2021) är det kyrkoval. Det kanske inte känns särskilt relevant för den som inte är aktivt troende men det är viktigt att du gör din röst hörd!
Tyvärr ligger det en hel del politik bakom kyrkovalet och jag tror att de flesta på den här sajten är måna om att inte få högerextremister vid styret där.

Alternativ för Sverige, AfS, ställer upp i årets val och vad de står för är klart och tydligt. Citat från deras kampanjsida inför valet:

"Svenska kyrkan har idag fjärmat sig från sin uppgift som kristen folkkyrka, och ägnar sig istället åt invandring, vänsteraktivism och HBTQ-frågor."…"Vi kan vända denna trend. Vi vill att kyrkan hittar tillbaka till sina rötter och blir en samlande kraft för svenskarna.
Den resan börjar med att Alternativ för Sverige tar mandat i kyrkans riksdag – ett mandat som skulle innebära det stora nationella genombrottet för vårt parti."
(Min fetmarkering)

I punkterna i deras valmanifest kan man bland annat läsa att de vill
"- avveckla all invandringsaktivism inom kyrkan"
"- att kyrkan verkar för att stoppa moskébyggen, böneutrop och andra uttryck för islamisering av Sverige"
"- att kyrkan återgår till en ordning där äktenskapet är förbehållet man och kvinna"
"- att Svenska kyrkan ska vara en samlande kraft för svenskarna"

Är det så vi vill att det ska se ut i Svenska Kyrkan och i Sverige?

Även om du inte är ett dugg religiös så låt inte högerextremisterna vinna, rösta i Kyrkovalet om du har möjlighet. ❤

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Alternativ för Sverige är ett parti som företräder Sverige och det svenska folkets gemensamma intressen. Partiet har bildats med syfte att vara ett alternativ till de gamla partierna och ett alternativ för Sverige.
DesK
6

Mycket bra att du tar upp detta, Lona!
Det är inte bara en rättighet utan också en plikt att rösta, för det är enda sättet att upprätthålla demokratin. Självklart röstar vi inte på något högerextremt alternativ.

/Désirée

Magi-cat
6

Mycket bra!

Jätteviktigt att man sätter sig in i detta och går och röstar i kyrkovalet!!!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magrat
6

Åh herre… Vilka nötter,det värsta ärväl att folk kommer rösta på dem. Jag vet iaf att vi går och röstar, för en sådan syn vill jag inte ha i svenska kyrkan!

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Loris M
6

Jättebra och viktigt! Tack Lona för att du tar upp det och påminner om vikten att rösta! 🙏🏻🌸 Vill man inte att landet ska styras av högerextremister är det viktigt att gå och rösta.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

OberonsMatte
6

Förr brydde jag mig inte om att rösta i kyrkovalet, men 2017 gjorde jag det och jag kommer att göra det nu i år också. Av den anledning som beskrivs i inlägget (MOT högerextremism och främlingsfientlighet).

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-07-02 20:04 av OberonsMatte
Maria
5

Jag röstar i kyrkovalet. Min man jobbar i Svenska kyrkan.

/Maria

vendelay
4

Sorry för dum fråga, men vill bara dubbelkolla. Måste en vara medlem i svenska kyrkan, eller får alla rösta?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
4

#7: Det tror jag att man måste. Har också letat efter den informationen och överallt står det att man måste var medlem, folkbokförd i Sverige och ha fyllt 16 senast på valdagen.

https://www.svenskakyrkan.se/kyrkoval/vem

Här är villkoren för att få rösta i kyrkovalet.
Lona
6

#7: Absolut ingen dum fråga men ja, det måste man. Det får mig faktiskt att fundera på att bli medlem igen, jag är inte religiös men att såna här partier får makt i samhället är fruktansvärt.

OberonsMatte
8

#9 Jag är inte troende, så jag funderade ett tag på att gå ur Svenska kyrkan, men vid närmare eftertanke kände jag att Svenska kyrkan ändå fyller en värdefull samhällsfunktion - inte minst för människor i kris, utsatthet och i sorg. Här finns ännu fler anledningar (förutom möjligheten att kunna rösta i kyrkovalet 😉) https://www.svenskakyrkan.se/medlem/anledningar

Sajtvärd Katter iFokus

Nästan alla som lever i Sverige kommer någon gång i sitt liv i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst – och allt däremellan. Oavsett när ska mötet med Svenska kyrkan lyfta, stärka och ge hopp. Kyrkan är en plats att vara stolt över. Du som medlem gör allt möjligt!
Magi-cat
7

Det hade jag glömt, jag gick faktiskt med en gång bl.a. för att kunna rösta!

#10 Håller med. Sedan jag började med språkcaféet så har jag fått mer respekt för det arbete som många kvinnor gör via kyrkan, helt i det tysta. Inte bara respekt, beundran kan jag säga.

Rådjurstoken
2

Ett val med vissa förhinder kan man säga. När förtidsröstningen började hade jag ännu inte fått något röstkort, trots att jag är aktiv troende i Svenska Kyrkan. Jag fick kolla Kyrkans hemsida och skicka ett mail, och då fick jag det efter ett par dagar. Idag var jag i vallokalen och tänkte rösta, men då fanns det inga röstsedlar för "min" partigrupp, som ändå är ganska etablerad om jag har förstått rätt. Jag fick åka hem med oförrättat ärende och kolla vad kandidaterna heter, för jag vill ju gärna ha med dem om jag måste skriva på blanka valsedlar nästa gång jag kommer till vallokalen…

Maria
3

Jag ska rösta. Min man har ju Svenska kyrkan som arbetsgivare🙂

/Maria

Lona
3

#12: Fruktansvärt dåligt!

Överlag så tycker jag att det här är ett val som "glöms bort" både av allmänheten, media - och faktiskt av Svenska kyrkan själva. De kunde absolut marknadsföra sig och valet tydligare!
("Marknadsföra" kanske är fel ord men göra sig själva mer synliga och även visa hur mycket de gör i samhället mer än att "bara hålla gudstjänst på söndagar". Det här valet är viktigt!)

Rådjurstoken
6

Absolut! När det drar ihop sig till riksdagsval brukar jag få information i brevlådan från alla partier som är att räkna med, och man ser valaffischer överallt. Nu har jag fått information från ETT parti i brevlådan: Sverigedemokraterna, som jag aldrig kommer att rösta på i något val. För att överhuvudtaget se vilka grupper som ställer upp måste jag gå in på kyrkans hemsida och söka. Om det är så krångligt för mig som ändå är ganska aktiv i kyrkan - hur är det då för andra som inte är så vana vid det kyrkliga? Är det egentligen så konstigt att så få röstar när det inte syns vilka grupper som finns och vad de står för? Klart att extrema grupper ser en chans att skaffa sig inflytande då. Jag hoppas verkligen att så många som möjligt trots allt kommer att rösta, om inte annat för att hålla extremisterna utanför.

OberonsMatte
2

Nu har jag röstat! Fick köa ganska länge innan jag kom in i själva vallokalen. Hoppas att det är ett tecken på högt valdeltagande från andra än högerextremister.

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
2

Vi har också röstat hemma och det var mer folk än jag trodde.

/Maria

[Urskog]
0

Jag verkar vara ensam i tråden att inte rösta, är inte med i Svenska kyrkan sen många år och tar stora avståndet till den i många frågor så även politiskt så jag har inte röstat och kommer inte att göra i framtiden.

Nu skulle det här kunna bli långa inlägget känner jag men jag får sitta på händerna där och inte skriva däremot vill jag säga det är bra av er som kan göra val och gå och rösta i kyrkovalet jag kan det inte av väldigt många orsaker.

Maria
3

#18 Den största orsaken är väl att du inte är medlem😉

/Maria

[Moon AppleGrey]
0

#18: är inte medlem i Svenska kyrkan heller, så du är inte ensam iallafall. 🙂

[Urskog]
0

#19 Nja inte helt korrekt för en gång i tiden var jag medlem som alla andra men jag tar avstånd från allt sånt där och kommer aldrig någonsin att gå tillbaka till något så destruktivt och fördömande som kyrkan innebär.

DesK
2

#21 Att fördöma hela Svenska kyrkan på det sättet säger en hel del om dig, men ingenting om Svenska kyrkan.

/Désirée

Maria
2

#21 Du skrev att du inte kunde rösta på grund av väldigt många orsaker men enda orsaken är ju faktiskt att du inte är medlem.

Destruktivt och fördömande får stå för dig.

/Maria

[Urskog]
2

#22 Som sagt av hänsyn till Loris och hennes sajt så avsäger jag mig alla svar och det får du finna dig i jag hatar allt vad kyrkan står för punkt den kan fara åt H-vetet.

#23 Är du kristen ? läs Bibeln så förstår du orsaker verkan och svar.

DesK
1

#24 Ditt uttalande säger väldigt mycket om dig, men absolut ingenting om Svenska kyrkan.

/Désirée

[Urskog]
2

Det hoppas jag verkligen att det gör säger en hel del om mig och min värdering för den är knappast vänster det har vi redan klarat av så vart står du då som vet så mycket om andra ?

Loris M
2

Svenska kyrkan kan man ha lite olika åsikter om och det måste kunna vara okej. 🙂 Kan ju bero på vilka erfarenheter vi har och vilka frågor som är viktiga för oss. Jag har stor respekt för Svenska kyrkan för deras välgörenhetsarbete och att de gång på gång så tydligt tar avstånd mot rasism. Men när det gäller deras syn på HBTQ-personer finns det fortfarande väldigt mycket kvar att jobba med. Där imponerar de inte direkt.

Men i vilket fall som helst, har ni sett de preliminära resultat? SD backar i antal röster. 🥳

"Socialdemokraterna är fortsatt i topp i stiftfullmäktige i Uppsala Stift. Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan är näst störst, enligt det preliminära valresultatet från kyrkovalet. Samtidigt har en helt ny nomineringsgrupp lyckats knipa en plats."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/preliminara-resultatet-for-kyrkovalet-ar-har-sa-gick-det-for-nomineringsgrupperna

Socialdemokraterna är fortsatt i topp i stiftfullmäktige i Uppsala Stift. Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan är näst störst, enligt det preliminära valresultatet från kyrkovalet. Samtidigt har en helt ny nomineringsgrupp lyckats knipa en plats.
Loris M
1

Äsch då, fel länk. Det där var Uppsala. 😀

Här kommer en annan länk:

"Socialdemokraternas nomineringsgrupp fick 76 mandat förra valet och även Centerpartiets och Sverigedemokraternas nomineringsgrupp gick bättre sist. Partipolitiskt oberoende i Svenska kyrkan (Posk) har däremot gått framåt, liksom Vänstern i Svenska kyrkan (ViSK) som fördubblar sina mandat från 2017 – från 9 till 18 mandat."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-det-preliminara-valresultatet-i-kyrkovalet

Ett lågt valdeltagande, men Socialdemokraterna får flest röster i kyrkovalet. Nykomlingar i kyrkomötet är Alternativ för Sverige och Himmel och jord. – Det här är en spegling av den allmänna debatten, säger Fredrik Modéus, biskop i Växjö stift.
Loris M
3

Och här kan ni se alla partier så som det ser ut just nu och hur det såg ut 2017:

https://kyrkoval.svenskakyrkan.se/Valresultat2021/prel/Visning/Resultat/Kyrkomote.aspx

Magi-cat
3

Satanist och SD-are vill locka yngre till kyrkan.
Bl.a. har han gillat en sida med texten ”Män ska styra, kvinnor ska tjäna". (Vilket han säger sig ta avstånd ifrån nu.)

"Det är en mörk del av en religion, men fler borde läsa på om satanismen och alla grenar inom religionen man tillhör. Jag har varit insnöad på kristendomen och nu grottar jag ner mig i satanismen. Jag vill lära mig allt om allt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/V94Jo6/nya-kyrkopolitikern-douglas-29-gillar-satanism-intressant-livsaska

Douglas Blomberg, 29, gillar satanistiska grupper på Facebook – men kallar sig inte för satanist. Nu ska han representer
Maria
4

Så gräsligt 🤢

/Maria

[Moon AppleGrey]
3

I princip är satanism numera en form av ateism, så förstår inte hans intresse där om han nu vill att folk ska bli mer delaktiga i kyrkan. 🤔

[Urskog]
2

#30: Ja det finns hemskheter inom religioner och fler borde verkligen läsa på vad dom står för och hur det ageras inom olika sekter. Jag är som dig insnöad på att läsa om dom och har gjort i minst 15 år samt i min ungdom gick jag teologiutbildning för redan då var intresset starkt för vad religioner står för och vad dom gör med människor.

Jag har har sett och erfarit saker inom kyrkan både frikyrkor och svenska så det är inte konstigt att jag rent av exploderar samt tycker det kan fara åt h-vetet och är det är verkligen hemska saker som både jag och andra utsatts för så fler borde läsa på samt skaffa sig erfarenhet om hur det verkligen är för innan dess kan man inte uttala sig.

Maria
5

#33 Så du antar att andra i tråden inte är pålästa? Eller har erfarenhet?
Så förmätet…

/Maria

[Urskog]
2

#34: Hellre förmätet än att folk hamnar riktigt fel och illa och jag gör som honom läser på om för det finns en himla massa som människor inget vet något om, en del gör men många kliver rakt in i fällorna i tron om att det är gott men snart sitter dom fast i något dom inte kan ta sig ur.

Visst kalla det förmätet men hellre det än att hålla tyst och inte varna för saker som verkligen kan vara skadliga.