Lika villkor iFokus

Lika villkor

Läst 199 ggr
Lussan20
10

J.Å hur tänker du?

Jag lyssnade på hans tal från Almedalen och jag blev bara mer och mer förvånad, hur tänker han?
Fattigpensionärer ställs mot en Afghansk pojke? Visst kan man göra sådana exempel hur långa som helst. Svensk pensionär som köper sex i Thailand mot en Afghansk pojke som studera till läkare. En Svensk kriminell mot en Afghansk pojke som arbetar i hemtjänsten(vet en)
För 100 år sedan fick vi demokrati , min pappa skulle varit 98 år nu om han levt. Mina mor och farföräldrar var mycket fattiga, en del emigrerade till USA.
Socialdemokraterna införde barnbidraget som räddade många och väldigt många reformer som gynnade de sämst lottade i samhället. Min mamma hade två små bröder som dog av umbäranden och sjukdom som man idag kan behandla. Mässling (Vaccin) Lunginflammation ( penicillin). Det var trauma.
Varför jag är fattigpensionär beror på omständigheter man inte råder över. Jag kunde som vuxen läsa in flera examen, jag tog hand om mina 4 barn födda 80- 86. Sedan fick jag svåra hälsoproblem som gjorde att jag fick genomgå många operationer, åren med lön det man kan kalla lön blev inte många.
Men jag kunde tack vare våra säkerhetssystem klara mig.
Jag är tacksam för allt som drivits fram av våra välfärdssystem, jag vill aldrig ställas mot en pojke som lämnat allt för att få ett liv som kallas liv.
Kriminella ska buras in, men att ställa svaga grupper mot varandra är under all kritik och bara sorgligt. Läser de inte samhällshistoria dessa 40+ are?
Det gör mig så beklämd alltid…Mvh/WL

Loris M
7

Stort tack bästa Wonnalesan för dina alltid lika kloka ord!! 🙏🏻💖👏🏻🙌🏻

Nej, att ställa två utsatta grupper mot varandra som att vi måste välja vem vi ska hjälpa, det är inte rätt. Som du skriver, vi har mycket att tacka Socialdemokraterna och andra partier som hittills styrt landet och inför många bra reformer (långt innan JÅ ens var född) för att de som har det sämst ställt, ska ha det bättre. Det är det demokrati och socialdemokrati handlar om, inte att driva bort andra från vårt land som också bidrar till välfärden.

Vad har JÅ åstadkommit hittills förutom att sprida hat och lögner? Han bryr sig inte om pensionärer eller några andra, han vill bara sitta vid makten och om han ska kunna göra det måste han ljuga, vilseleda, svartmåla andra partiledare för att få folk att rösta på SD. Må hatet aldrig vinna! 💪🏻

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

[Urskog]
7

Jag har inte lyssnat på talet av JÅ ännu men ska men jag har under en tid känt det som så att Löfven är en av dom trygga och säkrare som vi en gång hade i Sverige innan en massa nya partier kom in så som SD.

Förr var socialdemokraterna starka och hela byar, landskap och brukssamhällen demonstrerade i en styrka som vi sällan ser idag det var sammanhållning på ett helt annat sätt i Sverige.

Visst historiskt sett så är det inte alltid så snyggt men vilket parti under hela vår tid kan säga att dom sopat rent och snyggt framför sig det finns alltid och kommer alltid att finnas smuts och elakheter inom politik det är väl därför som den kallas för brun = skit.

Som M så lär jag numera rösta för S för ärligt jag känner att S är dom ledande och dom som ser om oss och Stefan Löfven tycker jag har gjort ett fantastiskt jobb och insats under pandemin och det är det som fått mig att tänka om att rösta på S i nästa val.

Däremot måste jag säga att det var det mest oansvariga och klumpiga av Nooshi Dadgostar att sänka regeringen som hon gjorde det är ett klavertramp utan dess like i tider som vi är nu mitt i pandemin det kunde hon gott ha avvaktat med och det visar bara att hon inte kan föra sig inom politiken och är olämplig som partiledare.

Jag tror inte att Jonas Sjöstedt hade agerat så här, jag höll inte med honom om allt men han kunde ändå föra sig inom politiken vilket inte nya partiledaren kan.

Lussan20
6

Tack för ditt inlägg!
Jag såg förändringarna jag är född 47. Innan reformerna kom var det patroner, fabrikörer och storbönder som hade det bra!
Inom textilindustrin for människor så illa, de fick dammlunga och fick lämna barnen ensamma hemma.
Så kom barnkrubborna, barnbidraget, socialhjälp åt de som inte kunde klara sig själva, vi fick en modern lägenhet efter att ha bott i ett rum och kök mittemot en stor fabrik där vävstolarna gick hela nätterna. Fukten rann på väggarna, en kran med kallt vatten och två gaslågor att laga mat på.
Men så började det röra på sig, man såg förändringen vi barn fick komma ut i miljonprogrammet, bostäderna byggdes i utkanten av städerna där solen kom åt vår bleka hud.
Nu öppnades möjligheterna att studera fast vi kom från fattiga förhållande. Många var de som läste till vårdyrken, på den tiden fanns sjukvårdsbiträden i rikt mått och de skulle återinföras. De kunde hjälpa patienterna med allt, som att duscha vilket är en lyx då man ligger sängbunden, de sjukaste tvättades med tvättlappar. Vilket jobb de gjorde.
Pappa kunde köpa en motorcykel som vi åkte fyra på då vi kunde bada i sjöarna runt Norrköping. Så förflöt kampen och jag ska aldrig glömma min tacksamhet för allt S gjorde genom åren. Men enligt JÅ så kanske jag inte tillhör de som gett mest i skatt.
Jag började arbeta då jag var 12 år-14 på fabrik, lönen var då bara några hundra kronor månaden, det ger inga pensioner idag.
Minns hur mamma och en granne delade en hålkaka, de hade inte råd att själva köpa en hel för egen del.
Välfärden och industrierna tog far med Valloner och italiensk arbetskraft!
Jag fick min första cykel då jag var 12 år, vilken lycka.
Ibland kan man undra om de unga partiledarna varit så bortskämda några av dom att de aldrig kan se människan i andra människor som har det svårt. J:Å är så världsfrånvänd och kall. Ebba likaså. De ska ha allt själva och det är så naturligt, medans andra inget ska ha. Jag har 8000kr i månaden efter skatt. Jag klagar inte för min vård har kostat miljoner säkert, men jag fick vård som alla andra. Jag hoppas på en väg som leder bort från avund som aldrig är klädsamt, ett samhälle där alla kan bidra och hjälpas åt! I have a dream! Mvh/WL

Vixxen
4

Kloka tankar WL!

Lussan20
2

Tack Vixxen! Mvh/WL

DesK
2

Mycket kloka ord Wonnalesan! 💚

/Désirée

Lussan20
3

Tack DesK!
Det blev ett litet fel ser jag!
Jag fick fyra barn från 70-86, hade smått i 18 år.

Med en liten och skör kropp så var det stora påfrestningar, jag hade levt i svält som barn, vi levde på skolmaten också en räddning.
I de stora områdena som växte fram så samlades barnfamiljerna från industriområdena och problemen såg lika problematiska ut då, förutom skjutningarna, då var det kniv och thinner som gällde, stölder inbrott och våldtäkter.
Det dog ungdomar där också, föräldrarna åkte till fabrikerna kl 6, så då var det fritt fram för gäng och bus i områdena. Skillnaden var bara den att det endast var Svenska ungdomar. Den Svenska tanten som brukade hålla efter kvarterets ungar fanns inte som vakt längre.
Föräldrarna kom hem mellan kl 17-18 trötta av det tunga arbetet. De arbetade lördagar också en bit in på 50 talet.
I industriområdet vi bodde i tidigare, fanns anlagda lekparker en stor grönskande park som hette just-folkparken- den byggdes för fabriksarbetarna och deras barn. Underbar grönska och massor av roande saker för barn att leka med.
I de nya områdena saknades parker att leka i. Ungarna drog omkring i områdena och ställde till bus. De snattade i butikerna sådant deras föräldrar inte hade råd med. Sniffningen var då problem och även det tidiga drickandet. Sprit fanns i arbetarhemmen och att ta lite och fylla på med vatten lärde sig grabbarna snabbt och de dumma påhitten spred sig snabbt från unge till unge.
Det var rivalitet mellan två områden och bråk uppstod.
Ja, ja man känner igen melodierna som sjungs nu, fast de är i lite mer dödlig tappning nu. Det värker i hjärtat att så många unga går in på fel spår.
Som lärare hade jag en elev (Svensk) som stack ner en 16 årig pojke som han påstod trängde sig i en kö. Han sade-jag kände att kniven tog bra- Så likgiltigt kan man se på att ta en annans liv.
En kille som kommit helt på avvägar sedan barndomen. Det går fort!
Ja det var lite tankar tidigt en onsdagsmorgon i ett regnigt Norrköping. Ta hand om er alla i sommaren…Mvh/WL

Loris M
2

#7: Tack WL! 💖🙏🏻

Ja, det är lätt att bli nostalgisk och säga: "Det var bättre förr innan de kom. Allt var frid och fröjd", när man inte upplevt förr. När man inte fått känna på hur det egentligen var. Jag är glad att du berättar. Det är så viktigt.

Och jag är glad för vår välfärdssystem och skyddsnäten som byggts runt människan så man inte faller och lever i fullständig fattigdom som det är många andra länder. Kan man inte försörja sig så får man klara sig själv. Samhället går inte in och stöttar. De partier som gör det svårare för de mest utsatta, kommer aldrig få min röst.

Lussan20
3

Tack Loris!
Ja man glömmer så lätt hur kampen för den lilla människan såg ut förr. Kampen för överlevnad och mat till barnen.
Mamma berättade att det fanns några snälla människor som lät mormor plocka foderärtor i utkanten av åkern som hon kokte soppa på och om handelsman som lånade ut 2kr så mormor kunde ta tåget och vaka hos lille Per som låg på sjukhus i Lund ca 50 mil bort.
Hans njurar gav upp efter mässlingen och då fanns ingen dialys. Mormor åt maten som han inte kunde äta och hon fick sova i källaren på natten i ett förråd. Eftersom arbetarna slet så hårt fanns inte ork att delta i politik och samhällsfrågor. Man måste se till att barnen överlevde.
Mormor plockade kottar och torra grenar att elda med, morfar var ju till sjöss. Hon plockade bär och konserverade, torkade svamp och äpplen som hon fick av lärarinnorna, hon fick fallfrukt som hon trollade med.
Det stod ingen där med utsträckta händer och gav till de som inget hade.
Den lilla stugan med ett rum var kall och dragig, mormor fick elda hela nätterna på vintern.
Allt blev bättre med Socialdemokratin som gjorde intåg med sina reformer, så steg vi mot ljuset och livet fick större möjligheter för alla.
Jag har en droppe Spanskt blod i ådrorna, för på min gammelmormors mormors tid var arbete hos adeln på slotten en möjlighet för lite mat och de fina herrarna tog för sig av både deras arbete och kroppar. När barnen kom blev de utslängda.
Det hände henne men även min gammelfarmor som hade tjänst hos en storbonde på Östgötaslätten. Så vandrade hon mellan gårdarna med de små barnen, tills hon fick ett barn till.
Till slut fick hon stanna hos en ensam bonde vars fru dog i barnsäng, hon tog hand om hans barn och sina. Han var hård mot hennes barn, de fick arbeta som små knattar. Strykrädda och fattiga växte de upp till arbetsamma hederliga medborgare.
Deras barn fick det bättre och min pappa såg ett bättre land att leva i.
Jag har sparat deras historia som jag kan dela med mig av till er.
Jag är tacksam att få leva i Sverige och att det finns människor som delat de gamlas strävan till ett bra liv för alla som lever här…Mvh/WL

Magi-cat
3

Mycket bra, Wonnalesan! 💗

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

👆🏻

Det kan också var värt att komma ihåg att JÅ försökte uppbära sjukpenning samtidigt som han fick full partiledararvode.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/akesson-maste-betala-tillbaka

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson måste betala tillbaka drygt 64.000 kronor till riksdagen. Eftersom han under sin halvårslånga sjukskrivning fortsatte att få sitt partiledararvode på cirka 40.000 kronor i månaden så har han inte rätt till det sjukpenningstillägg som han samtidigt fick, skriver tidningen Dagens Nyheter.
Lussan20
4

Oj, ja där ser man. Ebba och han kastar ofta sten i glashus.
Tänkte på Kristersson som lovordar att hans mamma som första generation i hans släkt fick ta studenten? Vilken regering såg till det? Inte var det H i alla fall. Samt att kvinnor fick ta studenten, de ur arbetarklassen det hade H inget med att göra.
JÅ om han aldrig arbetat skulle ta praktik i industrin ett år. Få känna hur kroppen värker och se vad han får för lönen!
Tror ingen som fifflar med ekonomi får respekt!

DesK
4

Påminner igen om att det är flest svenskfödda som fifflar och försöker utnyttja det svenska välfärdssystemet, till dessa hör alltså JÅ, som borde entledigas från sin plats i riksdagen, i likhet med EB. Det är S som har byggt upp vårt samhälle, det är nödvändigt att påminna dessa och många andra fifflare och hatare om detta faktum.

/Désirée

Lussan20
6

Tar ett Bibelcitat Ebba svänger ju sig med sådana titt som tätt då hon inte sjunger sina budskap förstås!
Se inte grandet (smulan) i din nästas öga utan se Bjälken( stocken) i ditt eget!

Magi-cat
3

Och så SD:s vurm för Ungern …

"Det är inte svårt att gissa sig till hur Sverigedemokrater skulle inspireras av Ungern om de bara hade chansen.

Förbudet mot regnbågslitteratur för barn kan verka harmlös. Men även de små men bestämda stövelkliven i antidemokratisk riktning måste tas på allvar. För om vi inte ser upp kan de snart bli verklighet även här."

Nu tycker jag inte förbud mot regnbågslitteratur för barn kan verka harmlöst på något sätt utan måste verkligen tas på allvar! (Det menar säkert skribenten också.)

Ännu ett exempel på hur även de små stövelkliven måste tas på allvar! Jag förstår inte över huvud taget att någon kan undgå att se och förskräckas av SD:s ställningstaganden.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/GQQLb6/ungerns-stovelkliv-inspirerar-akesson?fbclid=IwAR1oYbEuJ_8Z330y_sQxGhPvBPuIJi3raYKYnOzVBPUYn2ms1mP7DiyEbd8

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Förbudet av regnbågslitteratur angår oss
Rådjurstoken
4

"Kent Ekeroth, en central SD-profil som fälldes för misshandel flyttade för några år sedan till Ungern. Bland annat för att de inte har någon invandring".

Blev han landets första invandrare då? 😉

Vixxen
4

#16: 😂