Klimatförändringar - en bluff?
Vad säger ni nu svärjisar? Tycker ni fortfarande att Greta är fake? Att klimatförändringar är fake? Att klimatkrisen bara är ett påhitt av "vänster"?
Extremvärme upp till 50 grader i Kanada och USA bl.a. , översvämningar i Tyskland, Belgien, Holland. 120 personer har dött i Belgien och Tyskland. Det här är bara början tyvärr. Forskare har varnat för det här länge men de pratar för döva öron.
"– Vi trodde aldrig att något sånt här skulle hända. Jag har bott här i 25 år. Man hade kunnat tro att det skulle kunna komma 50 centimeter, kanske en meter – men nej, det blev ett helt våningsplan.
Under torsdagen uppmanade borgmästaren i Liège alla att lämna sina hem om de kunde. På 48 timmar registrerades över 271 millimeter nederbörd i området, enligt mätningar från Royal Meteorological Institute (IRM).
”Ett rekord som är exceptionellt. Detta händer statistiskt en gång på 200 år”, twittrade David Dehenauw, chef på IRM på fredagskvällen."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k3MoaQ/total-forodelse-nar-boende-i-liege-aterser-sina-hem
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
- Redigerat 2021-07-17 16:47 av Loris M
Hänvisar också till en bra tråd på Fenomen om extremvärme:
https://fenomen.ifokus.se/discussion/1506005/extremvarme-over-40-grader
Den som inte fattar nu, den måste vara både blind och döv!
/Désirée
- Redigerat 2021-07-17 17:54 av DesK
#2: Ja, lite så känns det. För mig är det obegripligt hur det fortfarande kan finnas folk som förnekar klimatförändringar när de ser vad som händer.
Ja, det är inte utan att man önskar att det enbart hade varit klimatkrisförnekare som drabbades personligen av de här katastroferna, på samma sätt som jag kan önska att enbart pandemiförnekare skulle drabbas av covid-19.
Sajtvärd Katter iFokus
En del öppnar aldrig sina ögon, de kan inte, skräcken skulle äta upp dom.
De blundar och somnar om!
Mvh/WL
Alla borde se med egna ögon vad som sker oavsett vart man står politiskt. Jag är inte vänster men har vidöppna ögon för vad som sker med vårt klimat och vilket allvarligt läge det faktiskt är.
Förstår mig inte på förnekare för det är så enkelt har man två ögon att se med så ser man dom förändringar som sker. Förnekare kommer alltid att finnas och varför man nu förnekar klimatet eller pandemin är för mig en gåta när det är så uppenbart mitt framför våra ögon att se.
Det är för jäkligt att det ska behöva ske tragedier för att ämnen ska tas upp sen tystnar det igen en tid och något nytt händer och åter tas kriser upp men däremellan kan det vara väldigt tyst som om man glömmer och det är riktigt skrämmande för det här behöver vi arbeta med hela tiden inte bara när det sker.
Visst väder har vi haft i alla tider och beroende på vart i världen vi bott så har vi vart olika utsatta, en del ställen värre än andra men när vi ser den spridning det här tar till platser som förr inte vart utsatta det om något borde ringa många varningsklockor även hos den största förnekare.
Jag brukar ställa mig frågan, är det så farligt att inse vilka klimatförändringar vi har, är det inte farligare att förneka för förnekar vi hur kan vi då förebygga kommande katastrofer ? rädsla är vad det är och det blir lättare att blunda tills dom själva står där i ett händelseförlopp. Så länge dom inte är direkt utsatta själva är det lätt att förneka men en dag kan det vara deras tur och då lär det bli annat ljud i skällan.
Tar vi pandemin och förnekare, nu kommer jag lite utanför ämnet men det här är intressant hur djupt det kan sitta där vänskaper avslutas. En väninna till mig avslutade kontakten för jag sa för några månader sedan att jag kommer att vaccinera mig och hela raddan med chip, kontroll bla bla bla kom upp sen avslutade hon samtidigt som hon påstår sig vara så öppen för att vi alla gör våra egna val.
Ingen osämja på något vis, inget bråk ingenting sånt men hon avslutade tvärt och har sen dess inte hörts av. Samma med min yngsta katt som jag chippade vid kastrering och enligt henne var nu katten under kontroll och där började skon klämma lite sen kom pandemin och vaccin var på gång det kunde hon inte ta att jag skulle låta mig vaccineras då var det tack och adjö och en mångårig vänskap gick i graven.
Hon blev rädd för mig insåg jag då för jag skulle ju bli chippad och under samhällets kontroll för så lär hon sig av sina konspiratoriska vänner och är en förnekare av pandemin ut i fingerspetsarna. Här ser man ett exempel av många hur förnekare agerar dom säger sig vara öppna men är precis tvärtom dom går med stängda ögon i sin egen vanföreställnings bubbla där den verkliga världen utanför deras egna fyra väggar inte existerar och dom lever i sin egen fantasivärld där den verkliga världen inte har någon plats men en dag kan dom drabbas själv och då lär det låta helt annorlunda.
Alla som är och går emot Greta borde se hur rätt hon faktiskt har. Hon gör det så himla bra, hon sticker ut och gör sitt på ett så annorlunda sätt och hon följer verkligen det hon kämpar för ta bara resan över Atlanten där visade hon verkligen att hon tar det här på fullaste allvar och lät bli att ta den sabba enkla vägen med flyg. Heja Greta du gör det så bra.
Kom över det här nyss på SVT, vet inte om ni sett det och ja vad säger man.
#6: Har sett bilden spridas på sociala medier och att den visade sig vara fejk. Men bilen som håller på att försvinna under vattenmassorna och översvämningar är inte fejk. Önskar att det var det. 😢
Pandemiförnekar är ännu värre än klimatförnekare. Har sett så många annars vettiga människor dela konspirationsteorier och sidor de delar … man blir helt mörkrädd vad som skrivs hur djup förnekelsen är. Och att FB sedan censurerar deras länkar p.g.a. sprider rena lögner och påhitt som kan leda till människors död, ser de bara som ännu ett tecken på att är kontrollerade och de försöker tystas. De ser inte det farliga i att sprida felaktig och manipulerad information. Många som blir osams och ovänner p.g.a. det här.
#7 Jag tycker det var så osmakligt att göra den fejk bilden så jag inte vet vad jag ska finna för ord att säga. Det är så tragiskt det som hänt, så ofattbart illa det kan gå.
Jag är från Tyskland som du vet och ännu har jag inget hört om någon jag direkt känner men en väninna skrev att två av hennes vänner saknas så vi får se hur det går där om dom hittas vid liv. Ena befann sig hos vänner i Erftstadt när det inträffade och hon får ingen kontakt med henne den andra vet hon inte riktigt vart hon befann sig möjligen i bilen och någon kontakt får hon inte med någon av dom.
Jag håller just nu på att undersöka vilka hjälpinsatser som behövs, brukar åka iväg till olika länder och göra det lilla jag kan om så bara att dela ut mat och förnödenheter eller städa upp så vill jag göra något för jag är den som inte bara kan se på och vi behöver ställa upp för alla länder när sånt här sker så jag hoppas att inom några dagar åka till Tyskland och hjälpa till.
Det är en hel del att kolla upp innan och jag får inte tag på folk nu under helgen som kan guida mig rätt i röran men jag hoppas till veckan att jag kan ta mig dit för jag kan inte bara se på jag måste göra något men jag väntar ett svar från en man som vet lite om rätt folk att kontakta så går det som jag vill nu så åker jag i veckan.
Ofattbart hur illa det kan gå och sen finns folk som in i benmärgen är klimatförnekare men för tusan har dom inte ögon att se med när sånt här sker att det är verklighet där människor på riktigt drabbas 😢
Håller med dig där Loris Pandemi förnekare är värre än klimatförnekare och just det du skriver när dom censureras ja då är dom bums tystade och kontrollerade. Har dom inget vett bakom pannbenet alls, har dom inte ögon att se med och förstår allvaret i att människor både dör blir sjuka och får leva med men av Corona.
Med min väninna så hade vi ingen osämja, inget sånt alls hon bara bröt kontakten när jag inte trodde på hennes konspirationsteorier samt skulle låta mig vaccineras och den berömda David Icke som är hennes fy fasen och äckel päckel jäkla guru. Ursäkta ordval men jag blir så arg och upprörd så jag sliter av mig det lilla hår jag har 😠 för fy fasen som dom blir lurade in i sekter som istället blir fara för både deras egna liv och andras.
Jag är snudd på att kunna hålla med Oberonsmatte i #4 men jag kan aldrig någonsin önska någon annan människa olycka eller sjukdom hur dum och jäkliga dom än är men jag förstår tänket och man blir så lack på förnekare men tack och lov mitt i såna här tragedier finns människor med vett och kärlek som ser med öppna ögon och hjälper till istället för att förneka förödelse och sjukdom ❤️
Ni har säkert redan sett det här före och efterbilder i Tyskland men jag lägger in det ifall att någon ännu inte sett dom.
https://www.svt.se/special/special-sa-ser-det-ut-efter-oversvamningarna/
Det här pod-avsnittet handlar inte specifikt om klimatkrisen, men den tar upp fenomen om varför vissa verkar kunna hitta hur många märkliga argument som helst om varför klimatkrisen inte existerar och verkligen inte påverkats av mänsklig aktivitet.
Jätteintressant om man vill förstå mer om hur synes smarta människor kan verka så fruktansvärt korkade ibland.
Mvh // Johan
#10: Tack för tips, ska lyssna när jag får en stund över.