Utöya - tio år efter terrordådet
Tio år sedan det fruktansvärda terrordådet då 69 människor, mest ungdomar brutalt sköts ihjäl.
Många som var med bär ännu på trauman, och undra på det!
""– Jag tror helt klart på att dådet tog oskyldigheten från Norge. Det var en så omfattande händelse, offren kom från hela Norge och därför berörde den alla på något vis. Därför är det fortsättningsvis viktigt att tillåta dem som var med att diskutera händelsen, på alla nivåer.¨"
Högerextremismen är fortfarande ett problem. Därför har man satt igång ett projekt.
"– Diskussionen om högerextremism är absolut inte klar. Jag anser att det är viktigt att lyssna till rösterna från Arbeiderpartiet och AUF, som faktiskt blev utsatta för ett politiskt angrepp. Många av de unga som dödades på Utøya skulle säkert ha varit politiskt aktiva i dag. Det är något som är svårt, men viktigt att prata om. "
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Från #jagärhär på Facebook:
"Idag är det tio år sedan det största terrorattentatet i modern tid i Norden. Terroristen utsläckte åtta människoliv genom en bomb i regeringskvarteren i Oslo, och därefter 69 på socialdemokratiska ungdomsförbundet AUF:s sommarläger på Utøya. De jagades och sköts en och en. De flesta som mördades var ungdomar; kämpande, sökande, förälskade, drömmande, medvetna om världen runt dem och beslutna att förbättra den. Attentatet genomfördes av en högerextrem terrorist, utifrån en världsbild som han var långt ifrån ensam om, och som lever och frodas också långt efter det att han satts bakom lås och bom.
Om vi vill hedra deras minne, ta högtidstalen om ”Aldrig mer Utøya” på allvar, lära oss något och göra vårt samhälle lite bättre, lite säkrare, måste detta politiska terrordåd förstås just politiskt. Att känna igen den världsbild där det blir tillrådligt eller ”nödvändigt” att skrida till handling genom riktat politiskt våld, gör det också lättare att känna igen de strömmar som för människor dithän."
Man kan fly en galning men inte gömma sig för ett samhälle, bok av Ali Esbati.
Förlagstexten:
"Smärtsam, upplysande och avgörande läsning." - Malin Ullgren, Dagens Nyheter
"Den 22 juli 2011 var Ali Esbati på Utøya för att hålla en föreläsning på AUFs sommarläger. Han blev en av dem som överlevde terrorattacken av Anders Behring Breivik. Boken berättar i detalj de dramatiska händelser som visade sig bli den blodigaste terroristattacken i nordisk historia sedan andra världskriget. Terrorattacken var en avsiktlig politisk handling, grundad i en högerextrem ideologi som existerade före attacken och som också lever vidare efter det att gärningsmannen fängslats. Det är i sig ett uttryck för en större rörelse som påverkar hela det politiska landskapet i västvärlden.
Boken är en politisk berättelse med en personlig ton. Den berör förändringarna i debattklimatet, tendenser till avhumanisering i frågor om invandring och integration, och reflekterar över den sociala betydelsen av dessa. Genom att väva samman händelserna på Utøya med Alis personliga berättelse, samt reflektioner över tiden vi lever i tio år senare, är boken ett bidrag både till att komma ihåg och att kollektivt behandla tragedin den 22 juli."
Detta förfärliga högerextremistiska våldsdåd. Så hemskt! Vi måste på alla sätt samarbeta för demokratin och motarbeta alla högerextrema krafter.
Mina tankar går till all de som drabbades av detta hemska dåd.
/Désirée
#2 Bra sagt DesK, instämmer. Det är så ofattbart det som hände och att högerextremismen frodas än. 😢
Mitt hjärta blöder för alla unga och ledare som förlorade sitt liv. De trodde på demokrati och deras liv var inget värt i denne högerextremistiska galnings händer. kallblodig mejade han ner små barn för vad han trodde ett bättre syfte. Vad skulle en sådan galning kunna erbjuda världen.
Måtte han sitta hela sitt liv inspärrad så han inte kommer ut med sina vansinniga idéer. Låt detta aldrig glömmas och bli en varning för all framtid.
Frid över alla unga som fick lämna livet och alla sina drömmar ….Mvh/WL
Tack Magi-cat för att du uppmärksammar! 💖🙏🏼 Så otroligt viktigt.
Astrid Hoem, överlevare från Utøya och numera ledare för AUF, sammanfattar känslan som genomsyrar 10-årsdagen:
”Vi har inte stoppat hatet.
Hatet lever fortfarande.
Han var en av oss.
Den livsfarliga rasismen och högerextremismen lever mitt ibland oss.
På internet. Vid middagsborden.
Tio år senare måste vi tala sanning.
Terroristen var en av oss.
Men han definierar inte oss. Det gör vi. Vi ska höja rösten mot det orätta. Vi måste förstå att ord kan bli till handling.
Alla hatfulla ord blir inte terror, men all terror har startat med hatfulla ord.
Till alla som undrar vad vi kunde ha gjort, det vi tänker att vi borde ha gjort då, det måste vi göra nu.
Det är nu vi måste säga att vi inte godtar rasismen. Det är nu vi måste säga att vi inte godtar hat. För då kan vi kanske undvika att vi igen ser ett 22 juli.”
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Även Motargumentet uppmärksammar terrordådet. De hedrar offer men skriver även om att det var rent hat, islamofobi och rasism som drev honom. De skriver att likheter mellan Breiviks världsuppfattning och retoriken är kusligt lik SD:s. Samma hat mot invandrare, feminister, muslimer som de ser som de stora hoten.
"Jag kommer att peka på några konspirationer som är fundamentala i Breiviks världsbild. Breivik är stor motståndare till kulturmarxister och kommunister. De likställs med PK, d v s människor som sägs vara politiskt korrekta. Enligt Breivik genomsyras västvärlden av kulturmarxism, och Frankfurtskolan anses ansvarig för att det är så det västerländska samhället ser ut idag. Vidare påpekar Breivik att kulturmarxismen styr utbildningsväsendet och att människor indoktrineras till en felaktig människosyn. Vi kan se det i såväl litteraturen som i journalistiken och i den västerländska kulturen.
Den radikala feminismen är en maktfaktor, tycker Breivik. Nästintill hela den europeiska kulturen är ”feminiserad”. Breiviks ultimata samhälle är en tillbakagång till 1950-talet, alltså tiden före feminismen. Breiviks skeva kvinnosyn är en bidragande faktor till varför han framhåller den radikala feminismen som en viktig maktfaktor hos fienden."
Jag såg ett av programmen om Utøya igår, både gripande och skrämmande. Unga människor och politiker som har alldeles för stor erfarenhet av ondska och hat. Så mycket ska ingen behöva gå igenom ens under en hel livstid.
Det är lätt att beteckna Breivik som en galning, en ensam gärningsman. Det är tillräckligt skrämmande i sig men verkligheten är mycket, mycket värre än så.
Dådet på Utøya går aldrig att utplåna och vi får aldrig glömma vare sig det eller krafterna bakom. Högerextremism ska aldrig få fäste eller normaliseras i vårt samhälle!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Hatfyllda människor vill tysta offren med orden-kom inte dragandes med Utöa igen- Svårt för sargade människor att få sin röst hörd i hatets stormvindar.
Trösten är att varje människa som dog inte kan berövas sitt människovärde, de lyser som bloss! I Norge ska man arbeta för att inte tysta anhörigas röster, inte ge efter för hat och hot om våld. Våra hjärtan stämmer in i alla de goda tankarna och vänder ryggen till mörker och sådant som vill svärta våra sinnen. Varje människa en syster och bror för frihet, broder/systerskap för frid och frihet..Mvh/WL
#7: Lona,
Det är jätteviktigt det du skriver, Breivik var ingen galning i första hand utan en kallblodig terrorist. Han var mån om att skriva ett manifest där han förklarade sig. Det var ett terrordåd. Han var dessutom med i Fremskrittspartiet som är ett systerparti till SD. Såg senast idag av alla dagar hur en del politiker kallar honom för en "ensam galen idiot". Många vill skriva om historien och avpolitisera dådet.
Livesänd minnesceremoni just nu:
Irena Pozar:
"Attentaten mot regeringskvarteret i Oslo och mot barnen på ön Utøya var politiska. Därför måste vi göra politik av dem. Kalla dem för det som de faktiskt var: Rasistiska, kvinnohatande. De syftade till att döda och tysta röster som förespråkar ett öppet, tolerant och jämlikt Norge. Nästa generations socialdemokrater var måltavlan. Muslimhatet var drivande.
Anders Behring Breiviks analys av Norge och västvärldens i stort delas av många. Det betyder inte att alla vill skjuta ihjäl barn, men det betyder att de formats av samma idéer; ett påstått hot mot det vita, rika, trygga. "
https://www.expressen.se/kronikorer/irena-pozar/politiker-i-sverige-forlojligar-utoya/
#12: Det där är så vidrigt så jag saknar ord. Det enda positiva det kanske, kanske kan medföra är att någon av de som blint följer högerextremisterna stannar upp och reagerar.
Man sväljer naivt SDs putsade propaganda men det här borde vara värre än vad de flesta kan bortse från.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#14: Det är nog för mycket att hoppas. Esbati är riksdagsledamot V och dessutom invandrare så för dem är han bara en "kommunist" som borde dö. Han publicerade en del mejl han fått idag och det är här är bara två av dem men finns många i samma stil.
Det är så vidrigt så man ulkar!
Vad är det som gör så förtvivlat ont i dessa människor, tror de att de dör om de slutar att hata? Vad är de så rädda för? Det är så konstigt hur en del tror att de växer om de står på andra? Men jag tror det skär i deras hjärta! Mvh/WL
Ur en debattartikel från Aftonbladet..
"När polisen har tagit honom och frågar Breivik vad han ville med detta så säger han att han ville ha "ett total stopp för all invandring och ett slut på påtvingad multikulturalism". Var uppmärksam på de här orden också – "ett total stopp för all invandring och ett slut på påtvingad multikulturalism". Visst har ni hört de här orden förut?
Det är i dag var och varannan sverigedemokrats ord, var och varannan SD-sympatisörs ord. Men det är framför allt SD-ledaren Jimmie Åkessons ord , bland annat i den tweet i vilken han skrev:
"Vårt land behöver ett totalstopp för all asyl- och anhöriginvandring, inklusive kvotflyktingar. Sverige behöver ett totalstopp, för all invandring som utgör en social, kulturell eller ekonomisk belastning och ett moratorium för mottagande av kvotflyktingar."
Det är också partisekreteraren Rikard Jomshofs ord då han upprepade gånger säger att islam är en avskyvärd ideologi och religion och att mångkulturalism förstör Sverige."
Terroristen Breivik är ett monster, att mörda oskyldiga barn och unga på ett så utstuderat sätt som han gjorde är inget annat än tecknet på en rasist som tar ett steg till.
Och det sjuka är hur många försöker se det idag, ett trauma för Norge? Nej, det var en högerextrem terrorist som mördade oskyldiga i hopp om att han skulle få fram sin syn på världen, och mörda dem som en dag skulle ut och fortsätta driva en politik för ett jämställt och rättvist Norge.
Såg på en annan ifokus-sajt hur man direkt vänder det till att gnälla över att det minsann är tyst när bruna människor gör saker. Buhuhu. Och jag blir rasande, visa lite jävla respekt för alla dem som dog, alla de som överlevde och de som skadats för livet.
Våra politiker drar sig mer och mer höger ut, men en dag som denna är det inte lämpligt att försöka pumpa ut sin egen agenda.
Idag är dagen då vi minns och hedrar de offer som blev utsatta för en högerextremt terrorist.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#18: Bra skrivet! Och visst är det skamligt att de inte kan hedra offren utan vänder det till att handla om annat. Oavsett om man är höger eller vänster så borde man kunna inse att det här är ett fruktansvärt terrordåd.
… och ang. brott som begås av mörkhyade och brott överhuvudtaget … Det finns ingen anledning att rapportera om det när det finns en sajt som som ser det som sitt mål i livet att rapportera om varje litet brott som begås i detta land. 😄 Allt för att alarmera och skrämma och svartmåla Sverige. Så dumt egentligen. Det kan inte vara speciellt kul att vara så fylld av hat.
Rasism är en av sajtens teman precis som homofobi, funkofobi.. och det är bara naturligt att jag uppmärksammar det. Men det fattar inte de (eller låtsas att de inte gör det)
Läskigt då man drar bort fokus från det fasansfulla som skedde på Utöja med att visa på andra brott som deras hatobjekt gjort. Som om terrordådet blir mindre för att andra gjort hemska saker. Lidandet för anhöriga att veta att deras barn i skräck låg och dog medans en utklädd idiot mejade ner barnen utan att blinka. Hur kan man ta fokus från detta?
Idag är det dessa barns minne vi hedrar, deras mål och mening med sitt liv som han släckte för ren idioti. Han tog allt ifrån dom, deras framtid, hopp och drömmar,ja deras hela liv. Han lämnade föräldrars famnar tomma,vänner och släkt skadades i grunden av detta fasansfulla brott.
Varje barn var ett universum som släktes av en mans groteska idéer, de lever tyvärr hos andra med samma frånvända världsbild….
Om Ali Esbatis nyutkomna bok:
https://likavillkor.ifokus.se/discussion/1507745/utoya-tio-ar-efter-terrordadet